• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Warszawska: takiego skrzyżowania nie ma w całym Gdańsku

Michał Brancewicz
21 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
  • Tu powstaje skrzyżowanie inne od pozostałych w Gdańsku. Obok dwóch istniejących torów powstaje trzeci tor, a część środkowego posłuży do skrętu w lewo.
  • Plątanina torowisk na skrzyżowaniu al. Havla i Nowej Warszawskiej.
  • Torowisko na skrzyżowaniu Havla i Nowej Warszawskiej.

Budowa trasy tramwajowej Nowa Warszawska przekroczyła półmetek. Postępy prac uwidoczniły nietypowe rozwiązanie torowe, jakie zostanie zastosowane na skrzyżowaniu z al. HavlaMapka. Nie jest ono jeszcze ukończone, ale w projekcie widać, że będzie wyjątkowe w skali całego Gdańska.



Ile zajmuje ci dotarcie z domu do pracy?

Podobne rozwiązanie zostało zastosowane przy Operze Bałtyckiej, na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z al. HalleraMapka, ale to w ramach Nowej Warszawskiej jest bardziej rozbudowane, co czyni je nietypowym w skali całego miasta.

Rozwiązania na skrzyżowaniu Nowej Warszawskiej i Havla

  • Jak widać w projekcie, torowisko na al. Havla zostanie rozbudowane do trzech torów.
  • Przystanek od strony Chełmu zyska dodatkowy peron, skąd wsiadać będą pasażerowie skręcający w Nową Warszawską. Ten fragment to wypisz wymaluj rozwiązanie, jakie istnieje na wspomnianym skrzyżowaniu przy operze.
  • Ciekawiej robi się dalej. Tramwaj jadący na wprost w kierunku pętli Łostowice-Świętokrzyska nie pojedzie po śladzie dzisiejszego toru, gdyż torowisko odbije delikatnie w prawą stronę. Po co?
  • Po to, by zmieścić dodatkowy tor (tzw. sortujący) dla tramwajów jadących od Świętokrzyskiej i skręcających w Nową Warszawską. Dzięki temu tramwaj jadący na wprost nie będzie musiał się zatrzymywać i czekać, aż ten skręcający opuści skrzyżowanie.

Tak będą wyglądały rozwiązania torowe na skrzyżowaniu al. Havla z Nową Warszawską. Tak będą wyglądały rozwiązania torowe na skrzyżowaniu al. Havla z Nową Warszawską.
Całe skrzyżowanie nie jest jeszcze gotowe, ale widać już niektóre elementy torowiska.

Pierwszy peron tramwajowy



Inwestycja przekroczyła niedawno półmetek, a za miesiąc minie rok od rozpoczęcia prac.

Dwukilometrowe torowisko, które połączy istniejące linie tramwajowe na al. HavlaMapkaAdamowiczaMapka, jest już widoczne niemal na całej długości.

Między ul. Łódzką a al. Havla pojawił się też pierwszy peron, przy którym zatrzymywać się będą tramwaje.

  • Na trasie widoczne są już elementy pierwszego peronu tramwajowego, który powstał między al. Havla a ul. Łódzką. Po drugiej stronie torów widać miejsce na drugi peron.
W ostatnim czasie zamontowano na trasie 47 słupów trakcyjnych, a na odcinku ul. Łódzkiej i Piotrkowskiej położono podkłady i szyny łącznie z podbiciem oraz ustawiono słupy oświetleniowe wzdłuż ścieżki rowerowej i chodnika.

Czytaj też: Ważne inwestycje dla mieszkańców Trójmiasta 2021/2022

Obecnie prace polegają na wykonaniu fundamentów pod maszty wysokie sygnalizacji świetlnej i kolejne słupy trakcyjne. Trwa również budowa dalszej części chodników i trasy rowerowej.

- Zgodnie z harmonogramem w najbliższych tygodniach prace koncentrować się będą na budowie peronu przy ul. Łódzkiej w kierunku ul. Piotrkowskiej, a także peronu na ul. Piotrkowskiej w kierunku ul. Łódzkiej - zapowiada Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
W sumie na nowej linii powstaną trzy pary przystanków.

  • W ramach Nowej Warszawskiej położono już znaczną część torowiska w obu kierunkach.
  • Jednak torów nie ma jeszcze na całej długości trasy.
  • Prace przy budowie Nowej Warszawskiej potrwają jeszcze 10 miesięcy.
Do zakończenia budowy całej trasy i niezbędnej infrastruktury wzdłuż jej przebiegu pozostało robotniczym jeszcze nieco ponad 10 miesięcy. Zgodnie z kontraktem realizacja potrwa do 30 listopada 2022 r.

Wykonawcą wartych 59,8 mln zł robót jest konsorcjum firm MTM oraz Rajbud.

Pierwsi pasażerowie pojadą nową trasą na początku 2023 r.

Opinie (237) 6 zablokowanych

  • Juz sa pierwsze fuszerki ludzi od planowania. Wzdloz Lodzkiej gdzie polozyli nowy waski chodnik conajmniej 1 lampa oswietleniowa jest idealnie na srodku tego waskiego chodniczka :D

    • 16 0

  • kolejne tereny

    do śmiecenia oraz ciąg

    • 5 1

  • Nowa Małomiejska (2)

    To był prawdziwy priorytet.

    • 12 6

    • Oj tak!!! (1)

      Pamiętam jak przed 2010r były deklaracje, że do 2015r Małomiejska będzie dwupasmowa w każdym kierunku. Nawet były konsultacje społeczne w necie, okoliczni mieszkancy mogli wybierać opcje jak ma iść ta "nowa Małomiejska", w sensie że były opcje chyba gdzies na wysokości Ptasiej miały sie pasy rozdzielać i coś tam omijąc, a potem wyżej łączyć. I na tym się skończyło. Poza czasowym zablokowaniem znakiem zakazu lewoskrętu w Podmiejską (jak sie jechało w dół), żeby sie nie korkowało. a mamy już 2022r...

      • 5 2

      • Jakby Adamowicz żył, to byś pewnie pierwszy na niego zagłosował? :) No to czekajcie sobie dalej na poszerzenie Małomiejskiej.

        • 1 2

  • Grzebia sie tam strasznie. Juz dawno mogli skonczyc

    • 9 2

  • To nie jest nowa Warszawska bo nie ma tam drogi. To jest nowe Torowisko.

    • 27 4

  • Ciekawe ile tramwaj będzie jechał z Ujeściska? (1)

    Czemu trasy tarmwajowe w Gdańsku są takie wolne, układ torów jest taki, że co chwilę stoją na światłach - przykład krótkiego odcinka jabłoniowej- 4 światła, przystanki co 500 m... trasy tworzone bardzo na około - to jakiś absurd.
    Niestety cały czas komunikacja miejska nie jest konkurencyjna z samochodem... i niestety nic nie wskazuje, żeby w przyszłości miało się to zmienić- tworzenie kolejnych ślimaczych linii na pewno tego nie zmieni.

    • 22 2

    • Co tam tramwaj

      Ja pruje moim skuterem.

      • 1 3

  • Hmmmmm

    Warszawska to ulica dlaczego więc nazywają te tory nową Warszawską? Przecież nie będzie to ulica.

    • 22 1

  • NP (1)

    Czekamy na Nową Wyzwolenia dla tirów portowych.

    • 5 4

    • Już jesteście nudni z tą wyzwolenia!! Nie będzie!!!!!!!!!!

      • 0 1

  • Polska język, trudna język (1)

    "... pozostało robotniczym..." Że jak, że komu ???

    • 8 1

    • No robotniczym. Proste.

      • 0 0

  • Ten trzeci tor sortujący z Łosotowic w warszawską tak bardzo nowoczesny jak brak możliwości przejechania do lawendowego bez o (2)

    Wiadomo, że w tej relacji (Łostowice Świętokrzyska - Nowa Warszawska) nie będzie nic jeździć, to po co? Pomysł rodem super "nowoczesnego" rozwiązania jakim jest brak toru w stronę lawendowego wzgorza omijającego pętle.

    Kolejna źle zaprejoktawana trasa, tramwaj jadący Havla - Nowa Warszawska to nie zawróci / nie skończy na węźle Ujescisko, bo nie ma toru do zawracania w tą stronę xd

    A sama pętla też źle zaprojektowana, bo niby ma dwa tory do zawracania, ale jeden musi być ciągle wolny bo... Tramwaje jadące z Al. Adamowicza na Lawendowe MUSZĄ objechać pętle. Xd

    Dziecko na technice w 6 klasie lepiej by zaprojektowało...

    • 23 5

    • Tyle, że układ tras będzie inny. (1)

      12 będzie kończyć na Ujeścisku, 3 - wydłużą z Chełmu Witosa przez Ujeścisko na Lawendowe do szkoły (tam będą dwukierunki, więc pętli nie trzeba) i ma być jeszcze jedna linia z Brętowa PKM przez Ujeścisko, Przemyską, Chełm, Śródmieście SKM na Stogi.

      Więc z Nowej Warszawskiej nie będzie trzeba wjeżdżać na pętlę, nic z Adamowicza do Lawendowego na wprost nie jest planowane, więc tych relacji nie zrobili. A do zawrócenia dwukierunkowym nie potrzeba pętli, wystarczy przelotka między torami, tak jak na Migowie.

      • 5 1

      • Słabo to widzę:

        1. Jeżeli do tej pory, przez tyle lat 3 poza szczytem kursuje co 20 minut to wątpię, że zwiększa częstotliwość
        2. Nowa linia Bretowo - Stogi też nie będzie jeździła co 10 minut, zapowiadano takt 20 minutowy
        3. 12? Ciężki kaliber, mało osób jeździ na odcinku Ujescisko - Morena, a dodając do tego nowa linie do Bretowa - będzie przerost formy nad treścią w postaci częstotliwości

        Podsumowując, patrząc na zapowiadane częstotliwości:
        A) odcinek ujesisko - Centrum - dwie linie z wspólnym taktem 10 minut (mało)
        B) odcinek ujescisko - Morena - dwie linie co 5 minut (za duzo)

        Jakkolwiek to się zaplanuje, wyjdzie g@wn@

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane