• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Warszawska: takiego skrzyżowania nie ma w całym Gdańsku

Michał Brancewicz
21 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
  • Tu powstaje skrzyżowanie inne od pozostałych w Gdańsku. Obok dwóch istniejących torów powstaje trzeci tor, a część środkowego posłuży do skrętu w lewo.
  • Plątanina torowisk na skrzyżowaniu al. Havla i Nowej Warszawskiej.
  • Torowisko na skrzyżowaniu Havla i Nowej Warszawskiej.

Budowa trasy tramwajowej Nowa Warszawska przekroczyła półmetek. Postępy prac uwidoczniły nietypowe rozwiązanie torowe, jakie zostanie zastosowane na skrzyżowaniu z al. HavlaMapka. Nie jest ono jeszcze ukończone, ale w projekcie widać, że będzie wyjątkowe w skali całego Gdańska.



Ile zajmuje ci dotarcie z domu do pracy?

Podobne rozwiązanie zostało zastosowane przy Operze Bałtyckiej, na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z al. HalleraMapka, ale to w ramach Nowej Warszawskiej jest bardziej rozbudowane, co czyni je nietypowym w skali całego miasta.

Rozwiązania na skrzyżowaniu Nowej Warszawskiej i Havla

  • Jak widać w projekcie, torowisko na al. Havla zostanie rozbudowane do trzech torów.
  • Przystanek od strony Chełmu zyska dodatkowy peron, skąd wsiadać będą pasażerowie skręcający w Nową Warszawską. Ten fragment to wypisz wymaluj rozwiązanie, jakie istnieje na wspomnianym skrzyżowaniu przy operze.
  • Ciekawiej robi się dalej. Tramwaj jadący na wprost w kierunku pętli Łostowice-Świętokrzyska nie pojedzie po śladzie dzisiejszego toru, gdyż torowisko odbije delikatnie w prawą stronę. Po co?
  • Po to, by zmieścić dodatkowy tor (tzw. sortujący) dla tramwajów jadących od Świętokrzyskiej i skręcających w Nową Warszawską. Dzięki temu tramwaj jadący na wprost nie będzie musiał się zatrzymywać i czekać, aż ten skręcający opuści skrzyżowanie.

Tak będą wyglądały rozwiązania torowe na skrzyżowaniu al. Havla z Nową Warszawską. Tak będą wyglądały rozwiązania torowe na skrzyżowaniu al. Havla z Nową Warszawską.
Całe skrzyżowanie nie jest jeszcze gotowe, ale widać już niektóre elementy torowiska.

Pierwszy peron tramwajowy



Inwestycja przekroczyła niedawno półmetek, a za miesiąc minie rok od rozpoczęcia prac.

Dwukilometrowe torowisko, które połączy istniejące linie tramwajowe na al. HavlaMapkaAdamowiczaMapka, jest już widoczne niemal na całej długości.

Między ul. Łódzką a al. Havla pojawił się też pierwszy peron, przy którym zatrzymywać się będą tramwaje.

  • Na trasie widoczne są już elementy pierwszego peronu tramwajowego, który powstał między al. Havla a ul. Łódzką. Po drugiej stronie torów widać miejsce na drugi peron.
W ostatnim czasie zamontowano na trasie 47 słupów trakcyjnych, a na odcinku ul. Łódzkiej i Piotrkowskiej położono podkłady i szyny łącznie z podbiciem oraz ustawiono słupy oświetleniowe wzdłuż ścieżki rowerowej i chodnika.

Czytaj też: Ważne inwestycje dla mieszkańców Trójmiasta 2021/2022

Obecnie prace polegają na wykonaniu fundamentów pod maszty wysokie sygnalizacji świetlnej i kolejne słupy trakcyjne. Trwa również budowa dalszej części chodników i trasy rowerowej.

- Zgodnie z harmonogramem w najbliższych tygodniach prace koncentrować się będą na budowie peronu przy ul. Łódzkiej w kierunku ul. Piotrkowskiej, a także peronu na ul. Piotrkowskiej w kierunku ul. Łódzkiej - zapowiada Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
W sumie na nowej linii powstaną trzy pary przystanków.

  • W ramach Nowej Warszawskiej położono już znaczną część torowiska w obu kierunkach.
  • Jednak torów nie ma jeszcze na całej długości trasy.
  • Prace przy budowie Nowej Warszawskiej potrwają jeszcze 10 miesięcy.
Do zakończenia budowy całej trasy i niezbędnej infrastruktury wzdłuż jej przebiegu pozostało robotniczym jeszcze nieco ponad 10 miesięcy. Zgodnie z kontraktem realizacja potrwa do 30 listopada 2022 r.

Wykonawcą wartych 59,8 mln zł robót jest konsorcjum firm MTM oraz Rajbud.

Pierwsi pasażerowie pojadą nową trasą na początku 2023 r.

Opinie (237) 6 zablokowanych

  • (1)

    W dużym skrócie: czyli korki będą jeszcze większe niż były.

    • 16 7

    • to już problem przyspawanych do samochodów.

      • 6 2

  • Kto, pytam się zatwierdził projekt "modernizacji" Piotrkowskiej tj wyjazdu z osiedla ? (8)

    Nie ma tam kawałka pasa do prawoskrętu na Warszawską .Już teraz samochody skręcające w prawo blokują cały wyjazd- Jedyny !!!! z osiedla. Jak puszczą tramwaj to dopiero korki będą godzinne, bo przecież będzie sygnalizacja, czyli wyjazd opóźnia się o 150% czasu.
    Jest tam wolna przestrzeń na ten pas do prawoskrętu ,ale na domiar złego ,ma być tam przystanek autobusowy !!! Czyli wyjazd zablokowany z osiedla .
    Wystraczyłó przed budową linii tramwajowej wybudować drugą końcówkę Piotrkowskiej , zrobić ten pas do prawoskętu i przede wszystkim wybudować ulicę Nową Warszawską zanim puści się tam tramwaj.
    Ale nasza dzieciarnia z UM nadaje się tylko ,żeby cudze dzieci niańczyć.

    • 28 5

    • Zawsze tak jest

      Pamiętasz pierwszą pętle tramwajową jak robili tramwaj na Chełm? Było założenie, że autobusy z górnych tarasów będą kończyc bieg na pętli przy Witosa i przesiadka na tramwaj (poza 118, który do dziś zjeżdża do Centrum). Oczywiście nie było prawoskrętu na pętle, rano korek sięgał nawet do wysokości Cebertowicza, bo jak autobus skręcający na pętlę mial czerwone, to cały rząd aut za nim stał. Dopiero potem poprawiali i zbudowali prawoskręt

      • 7 2

    • no ale po co ? zamiast pasa do prawoskrętu zrobiono chodnik do niknąd. (1)

      to będzie dopiero koszmar jak ruszą tramwaje. Paraliż jedynej wyjazdówki z osiedla .

      • 6 2

      • i tam bedzie przystanek autobusowy - to dopiero śmiech

        • 1 2

    • Niedouczony

      • 1 3

    • można by znaleźć pieniądze na 2 drogę wyjazdową z osiedla w stronę pętli ale bieda ... Niech stoją w korku barany. (1)

      Rano i wieczorem Człuchowska zapchana setki pojazdów skracają drogę z i do Świętokrzyskiej przez Jeleniogórską . Do tego rodzice do szkoły i przedszkola na Człuchowskiej. Masakra...

      • 3 2

      • kasa musi być na nauczanie o LGBT

        • 1 1

    • Praktycznie tory odcinają osiedle i dojazd na Łódzką od strony Białostockiej.

      Nic tamtędy nie przejedzie. .

      • 2 1

    • Może ktoś nagra te kilometrowe korki od pętli tramwajowej na Warszawskiej do Piotrkowskiej ?

      To samo z drugiej strony na Cedrowej i Warszawskiej już od Lidla i Netto i od Łódzkiej w stronę Piotrkowskiej korki setek pojazdów . Jaka modernizacja ? Klękajcie narody. 30 minut - 1 kilometr.

      • 4 2

  • tylko przejść więcej potrzeba i leżących policjantów bo korki nie będą wystarczająco duże

    • 10 1

  • Prezrost formy nad treścią

    Już wam składamy wyrazy współczucia na tym skrzyżowaniu... Mało kto się połapie o co chodzi, Wypadki gwarantowane codziennie!

    • 7 6

  • Czy Radni PIS zamierzaja wesprzeć wniosek Pani prezydent o budowę nowej świetokrzyskiej? (3)

    Jakie działania w interesie miasta zamierzają podjąć radni PIS?

    • 9 5

    • To zależy od rozkazów z Nowogrodzkiej.

      • 3 1

    • brak nowej świętokrzyskiej to wina pis

      które rządzi w Gdańsku już od 30 lat, wiem bo w tvn mówili

      • 2 3

    • Nie wesprą bo to nie ich wniosek. Co gorsze to platformowy wniosek. Poza tym Gduńsk jest krnąbrny więc nic tu się nie zbuduje.

      • 3 0

  • Kiedy (6)

    zostanie zbudowana szybka linia tramwajowa Śródmieście - Kokoszki (skrzyżowanie Kartuska - Nowatorów) w rezerwie drogowej jaka jest pomiędzy jezdniami wzdłuż Armii Krajowej? To rozwiązanie zaprojektowane za czasów Gierka polepszyło by transport wielu mieszkańcom górnego tarasu.

    • 83 14

    • Nigdy - tramwaje wloką się jeden za drugim, nie ma szybszych (1)

      Ale można zrobić buspass i puścić pośpieszny autobus - tylko że nie w Gdańsku bo tu się liczy patodeweloperka, wynajem krótkoterminowy i tramwaje dotowane przez UE

      • 11 18

      • Już nawet buspas + wiadukty na AK by ratowały sytuację... Póki co komunikacyjnie jest tragicznie, PKM na Karczemkach też odłożone w czasie. Z dzielnicy mozna jezdzic tylko autem

        • 10 6

    • Taka linia to zawalidroga calego ruchu facet. Zacznij myśleć globalnie.

      • 1 6

    • Dopiero by się zakorkowało. Daj spokój. Pomyśl przed pisaniem. Sorry. (1)

      Przy zbudowaniu w końcu wiaduktu AK nad Łostowicką zginą korki. Czy ty wiesz co by tu narobił tramwaj? Tam nigdy nie była przewidziana linia tramwaju. Człowieku. Zobacz jakie korki na Długich Ogrodach(Leningradzkiej) robi tramwaj na Chełm. Zobacz jak zakorkowane jest to rondo.
      Zobacz co robią linie tramwajowe w Łodzi. Najbardziej zakorkowane miasto Polski.
      Tramwaj zupełnie się nie sprawdza w centrum. Mając SKM i PKM trzeba tramwaje wyprowadzać na przedmieścia dalekie. Zobacz jakie korki powoduje tramwaj skręcający w lewo z Grunwaldzkiej (za Galerią Bałtycką) w Al. Wojska Polskiego. On włącza sobie zielone a samochodom czerwone światło. Permanentny korek z Oliwy, Zaspy do Gdańska

      • 1 10

      • Ololo, czyli za korki odpowiadają tramwaje, a nie samochody. Dobre.

        No tak, żeby zlikwidować korki wystarczy, aby samochody nie musiały nigdy zwalniać ani się zatrzymywać.

        • 6 0

    • Szybki tramwaj

      Problem jest taki, że rezerwa kończy się na wysokości węzła AK z S6. Na wiadukcie rezerwy nie ma i budowa bezkolizyjnego tramwaju w tamtym miejscu, żeby go dociągnąć do nowatorów, byłaby problematyczna.

      • 0 0

  • Za gęsto przystanki Tramwajowe

    Plus przejazdy. więcej będzie stał niż jechał.

    • 12 5

  • Nic tak nie niszczy tkanki miasta jak tramwaje i torowiska

    To ma być ekologiczne? Tory, podkłady, nasypy, słupy trakcyjne. Kamień i stal. Do tego drogo. A wystarczyło zrobić drogę tylko dla autobusów (bus-pass) i puścić pośpieszne autobusy do Gdańska. No i karetka by przejechała. A każde przejścia dla pieszych przez torowisko to znowu będzie robota za ciężkie miliony.

    • 10 13

  • Tramwaj - drogo, głośno, wolno i niewygodnie (2)

    Tam powinien być busspass - prostszy i tańszy, a do tego pośpieszny autobus do centrum, podobnie na Armii Krajowej - dodatkowy buspass i autobus pośpieszny do centrum. To być coś realnie zmieniło. Tramwaj też zmieni - tylko na niekorzyść.

    • 12 12

    • (1)

      autobusy są głośniejsze od tramwajów

      • 2 3

      • Szczególnie od zakręcającego Bombardiera, którego pisk słychać z daleka

        • 2 2

  • Podstawowy błąd projektantów.. (2)

    Przystanek powinien być przed światłami skrzyżowań. Tramwaj zatrzymuje raz na światłach, drugi raz na przystanku. Może by było lepiej przed. Zatrzymywał by się tylko raz na światłach i za razem na przystanku. Za często przystanki..

    • 15 5

    • Przystanki projektuje się za przystankami, bo przy skrzyżowaniach tramwaj powinien mieć bezwzględny priorytet przejazdu. Tak to działa wszędzie na świecie z wyjątkiem Gdańska, gdzie tramwaj musi czekać na rasę panów w autach.

      • 5 3

    • Widać nie miałeś nigdy styczności z teorią gier. Przystanki tylko za światłami. Zwłaszcza, jeśli jest skrzyżowanie gdzie jeden tramwaj jedzie prosto a inny skręca.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane