• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Warszawska: takiego skrzyżowania nie ma w całym Gdańsku

Michał Brancewicz
21 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
  • Tu powstaje skrzyżowanie inne od pozostałych w Gdańsku. Obok dwóch istniejących torów powstaje trzeci tor, a część środkowego posłuży do skrętu w lewo.
  • Plątanina torowisk na skrzyżowaniu al. Havla i Nowej Warszawskiej.
  • Torowisko na skrzyżowaniu Havla i Nowej Warszawskiej.

Budowa trasy tramwajowej Nowa Warszawska przekroczyła półmetek. Postępy prac uwidoczniły nietypowe rozwiązanie torowe, jakie zostanie zastosowane na skrzyżowaniu z al. HavlaMapka. Nie jest ono jeszcze ukończone, ale w projekcie widać, że będzie wyjątkowe w skali całego Gdańska.



Ile zajmuje ci dotarcie z domu do pracy?

Podobne rozwiązanie zostało zastosowane przy Operze Bałtyckiej, na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z al. HalleraMapka, ale to w ramach Nowej Warszawskiej jest bardziej rozbudowane, co czyni je nietypowym w skali całego miasta.

Rozwiązania na skrzyżowaniu Nowej Warszawskiej i Havla

  • Jak widać w projekcie, torowisko na al. Havla zostanie rozbudowane do trzech torów.
  • Przystanek od strony Chełmu zyska dodatkowy peron, skąd wsiadać będą pasażerowie skręcający w Nową Warszawską. Ten fragment to wypisz wymaluj rozwiązanie, jakie istnieje na wspomnianym skrzyżowaniu przy operze.
  • Ciekawiej robi się dalej. Tramwaj jadący na wprost w kierunku pętli Łostowice-Świętokrzyska nie pojedzie po śladzie dzisiejszego toru, gdyż torowisko odbije delikatnie w prawą stronę. Po co?
  • Po to, by zmieścić dodatkowy tor (tzw. sortujący) dla tramwajów jadących od Świętokrzyskiej i skręcających w Nową Warszawską. Dzięki temu tramwaj jadący na wprost nie będzie musiał się zatrzymywać i czekać, aż ten skręcający opuści skrzyżowanie.

Tak będą wyglądały rozwiązania torowe na skrzyżowaniu al. Havla z Nową Warszawską. Tak będą wyglądały rozwiązania torowe na skrzyżowaniu al. Havla z Nową Warszawską.
Całe skrzyżowanie nie jest jeszcze gotowe, ale widać już niektóre elementy torowiska.

Pierwszy peron tramwajowy



Inwestycja przekroczyła niedawno półmetek, a za miesiąc minie rok od rozpoczęcia prac.

Dwukilometrowe torowisko, które połączy istniejące linie tramwajowe na al. HavlaMapkaAdamowiczaMapka, jest już widoczne niemal na całej długości.

Między ul. Łódzką a al. Havla pojawił się też pierwszy peron, przy którym zatrzymywać się będą tramwaje.

  • Na trasie widoczne są już elementy pierwszego peronu tramwajowego, który powstał między al. Havla a ul. Łódzką. Po drugiej stronie torów widać miejsce na drugi peron.
W ostatnim czasie zamontowano na trasie 47 słupów trakcyjnych, a na odcinku ul. Łódzkiej i Piotrkowskiej położono podkłady i szyny łącznie z podbiciem oraz ustawiono słupy oświetleniowe wzdłuż ścieżki rowerowej i chodnika.

Czytaj też: Ważne inwestycje dla mieszkańców Trójmiasta 2021/2022

Obecnie prace polegają na wykonaniu fundamentów pod maszty wysokie sygnalizacji świetlnej i kolejne słupy trakcyjne. Trwa również budowa dalszej części chodników i trasy rowerowej.

- Zgodnie z harmonogramem w najbliższych tygodniach prace koncentrować się będą na budowie peronu przy ul. Łódzkiej w kierunku ul. Piotrkowskiej, a także peronu na ul. Piotrkowskiej w kierunku ul. Łódzkiej - zapowiada Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
W sumie na nowej linii powstaną trzy pary przystanków.

  • W ramach Nowej Warszawskiej położono już znaczną część torowiska w obu kierunkach.
  • Jednak torów nie ma jeszcze na całej długości trasy.
  • Prace przy budowie Nowej Warszawskiej potrwają jeszcze 10 miesięcy.
Do zakończenia budowy całej trasy i niezbędnej infrastruktury wzdłuż jej przebiegu pozostało robotniczym jeszcze nieco ponad 10 miesięcy. Zgodnie z kontraktem realizacja potrwa do 30 listopada 2022 r.

Wykonawcą wartych 59,8 mln zł robót jest konsorcjum firm MTM oraz Rajbud.

Pierwsi pasażerowie pojadą nową trasą na początku 2023 r.

Opinie (237) 6 zablokowanych

  • Taką mam refleksję - nie wiem czy decydenci biorą pod uwagę, (3)

    że prowadzenie takiej jawnej antysamochodowej polityki transportowej obraca się finalnie przeciwko mieszkańcom. To Mieszkańcy w dzielnicach, w których tak otwarcie jak w tym przypadku dyskryminuje się transport samochodowy będą cierpieli z powodu budowy torowiska zamiast normalnej ulicy. I założę się że wielu z nich - oczywiście nie wszyscy i nie większość - jak tylko będzie mogło wyprowadzi się z tej dzielnicy, gdzie indziej, w tym na przedmieścia, gdzie nie ma problemów z parkowaniem i samochód nie jest wrogiem ideologicznym tylko zwykłym narzędziem normalnej komunikacji. Gdańsk nie jest miastem , które ma tak rozwinięty transport publiczny, by wyłączyć całkowicie transport samochodowy. Dlatego celowe ograniczanie przepustowości jezdni, które w zamyśle ma "powstrzymać napływ blachosmrodów gka i gwe do metropolii" obraca się finalnie przeciwko mieszkańcom z GD na tablicy. To nie mieszkańcy Kartuz czy Kościerzyny będą stali codziennie w korkach na wyjeździe z osiedla tylko Gdańszczanie z Ujeściska. Gdańsk nie jest wyspą na oceanie, Mieszkańcy nie są skazani dożywotnio na rządy ideologów - nie wiem czy gdańscy decydenci widzą co się dzieje w ościennych gminach - powstają dosłownie setki, w skali metropolii tysiące nowych domków, nowych osiedli domków - od czasu lockdownu nasilił się exodus Gdańszczan do ościennych gmin. To masowe zjawisko to nie przypadek, po prostu w Gdańsku nie da się już normalnie mieszkać, a takie ideologiczne decyzje że musisz jeździć hałasującym tramwajem po szpetnym odrutowanym torowisku "bo tak", "bo klimat", tylko ten proces ucieczki Gdańszczan nasilają.

    • 26 4

    • Co im tłumaczysz jak do miasta sprowadzają się same wieśniacki i próbują się wykazać swoją miejskością. Na wsi była jedna droga to i w mieście musi być jedna droga.

      • 4 1

    • źródłem największych utrapień mieszkańców, również tych chcących korzystać z samochodów (1)

      są zachowania innych mieszkańców, przyspawanych mentalnie do foteli swoich samochodów. Wrażenie, że polityka miejska jest "antysamochodowa" jest błędne. To kierowcy sami sobie gotują ten los. Trójmiasto ma bardzo dobry, niedoceniany od wielu lat kręgosłup systemu komunikacyjnego: SKM. W latach 70-tych jeździły kolejki w takcie 6 minutowym, teraz powinny jeździć (po wymianie taboru) w takcie 5 minutowym. Wystarczy postawić na radykalną poprawę komfortu i bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów do jej przystanków, wówczas wielu mieszkańców zmieni swoje nawyki komunikacyjne. W wielu miastach cierpiących na nadmiar samochodów nie da się normalnie żyć i dlatego ludzie się wyprowadzają za miasta, nieświadomie przyspieszając obroty błędnego koła niezrównoważonego rozwoju.

      • 2 2

      • istnienie SKM na dolnym tarasie nie rozwiązuje problemów komunikacyjnych Górnego Tarasu!

        Żeby namawiać kogoś do porzucania samochodów najpierw należałoby dać możliwość poruszania się w skali całej aglomeracji transportem alternatywnym publicznym - taki transport nie istnieje Gdańsk rozbudował sie na tzw Południe a tam nie ma żadnego skm i transport publiczny obsługują autobusy stojące w tych samych korkach co samochody osobowe. Istniała 20 lat temu wielka rezerwa terenowa na transport w dzielnicach południowych ale św Paweł kazał zabudować blokami a ta cześć niezabudowana czeka od 20 lat na nową Świętokrzyską

        • 3 0

  • Z drogi śledzie

    Będę pruł moim skuterem.

    • 7 3

  • basen lepiej wybudujta tam nic ni ma !

    • 3 6

  • Ważniejsza droga rowerowa na tym odcinku niż same tory (2)

    • 5 7

    • (1)

      Droga rowerowa jest bardzo ważna. Dzięki niej rowerzyści dostarczą towar do sklepów i zaopatrzenie do firm.

      • 4 1

      • poczytaj coś na temat logistyki miejskiej i roli rowerów cargo w jej funkcjonowaniu, może coś zrozumiesz

        cyklofobię się leczy

        • 0 2

  • Panie Redaktorze

    "pozostało robotniczym jeszcze nieco ponad 10 miesięcy"-robotniczym?

    • 6 1

  • No i super!

    • 5 2

  • (2)

    No to świetnie

    • 6 0

    • (1)

      Białe drewniaki są takie pociągające.

      • 4 1

      • A co nie mogę nosić? każdy to co lubi chodzić.

        • 2 0

  • bardzo dobra inwestycja skroci to czas dojazdow do kluczowych miejsc, za to kocham gdansk nigdzie tak sie nie inwestuje w infrastrukture jak u nas

    • 4 7

  • Nic a nic z tego nie rozumiem,ale napewno będzie pięknie.

    • 5 1

  • Na stogi (1)

    A może by tak wkoncu puścić jakiś tramwaj bezpośrednio z pętli łostowice na stogi lub chociaż przeróbkę, wiele by ułatwiło

    • 9 1

    • Na przeróbke? Chyba cie potentegowało.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane