• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Warszawska: takiego skrzyżowania nie ma w całym Gdańsku

Michał Brancewicz
21 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
  • Tu powstaje skrzyżowanie inne od pozostałych w Gdańsku. Obok dwóch istniejących torów powstaje trzeci tor, a część środkowego posłuży do skrętu w lewo.
  • Plątanina torowisk na skrzyżowaniu al. Havla i Nowej Warszawskiej.
  • Torowisko na skrzyżowaniu Havla i Nowej Warszawskiej.

Budowa trasy tramwajowej Nowa Warszawska przekroczyła półmetek. Postępy prac uwidoczniły nietypowe rozwiązanie torowe, jakie zostanie zastosowane na skrzyżowaniu z al. HavlaMapka. Nie jest ono jeszcze ukończone, ale w projekcie widać, że będzie wyjątkowe w skali całego Gdańska.



Ile zajmuje ci dotarcie z domu do pracy?

Podobne rozwiązanie zostało zastosowane przy Operze Bałtyckiej, na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z al. HalleraMapka, ale to w ramach Nowej Warszawskiej jest bardziej rozbudowane, co czyni je nietypowym w skali całego miasta.

Rozwiązania na skrzyżowaniu Nowej Warszawskiej i Havla

  • Jak widać w projekcie, torowisko na al. Havla zostanie rozbudowane do trzech torów.
  • Przystanek od strony Chełmu zyska dodatkowy peron, skąd wsiadać będą pasażerowie skręcający w Nową Warszawską. Ten fragment to wypisz wymaluj rozwiązanie, jakie istnieje na wspomnianym skrzyżowaniu przy operze.
  • Ciekawiej robi się dalej. Tramwaj jadący na wprost w kierunku pętli Łostowice-Świętokrzyska nie pojedzie po śladzie dzisiejszego toru, gdyż torowisko odbije delikatnie w prawą stronę. Po co?
  • Po to, by zmieścić dodatkowy tor (tzw. sortujący) dla tramwajów jadących od Świętokrzyskiej i skręcających w Nową Warszawską. Dzięki temu tramwaj jadący na wprost nie będzie musiał się zatrzymywać i czekać, aż ten skręcający opuści skrzyżowanie.

Tak będą wyglądały rozwiązania torowe na skrzyżowaniu al. Havla z Nową Warszawską. Tak będą wyglądały rozwiązania torowe na skrzyżowaniu al. Havla z Nową Warszawską.
Całe skrzyżowanie nie jest jeszcze gotowe, ale widać już niektóre elementy torowiska.

Pierwszy peron tramwajowy



Inwestycja przekroczyła niedawno półmetek, a za miesiąc minie rok od rozpoczęcia prac.

Dwukilometrowe torowisko, które połączy istniejące linie tramwajowe na al. HavlaMapkaAdamowiczaMapka, jest już widoczne niemal na całej długości.

Między ul. Łódzką a al. Havla pojawił się też pierwszy peron, przy którym zatrzymywać się będą tramwaje.

  • Na trasie widoczne są już elementy pierwszego peronu tramwajowego, który powstał między al. Havla a ul. Łódzką. Po drugiej stronie torów widać miejsce na drugi peron.
W ostatnim czasie zamontowano na trasie 47 słupów trakcyjnych, a na odcinku ul. Łódzkiej i Piotrkowskiej położono podkłady i szyny łącznie z podbiciem oraz ustawiono słupy oświetleniowe wzdłuż ścieżki rowerowej i chodnika.

Czytaj też: Ważne inwestycje dla mieszkańców Trójmiasta 2021/2022

Obecnie prace polegają na wykonaniu fundamentów pod maszty wysokie sygnalizacji świetlnej i kolejne słupy trakcyjne. Trwa również budowa dalszej części chodników i trasy rowerowej.

- Zgodnie z harmonogramem w najbliższych tygodniach prace koncentrować się będą na budowie peronu przy ul. Łódzkiej w kierunku ul. Piotrkowskiej, a także peronu na ul. Piotrkowskiej w kierunku ul. Łódzkiej - zapowiada Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
W sumie na nowej linii powstaną trzy pary przystanków.

  • W ramach Nowej Warszawskiej położono już znaczną część torowiska w obu kierunkach.
  • Jednak torów nie ma jeszcze na całej długości trasy.
  • Prace przy budowie Nowej Warszawskiej potrwają jeszcze 10 miesięcy.
Do zakończenia budowy całej trasy i niezbędnej infrastruktury wzdłuż jej przebiegu pozostało robotniczym jeszcze nieco ponad 10 miesięcy. Zgodnie z kontraktem realizacja potrwa do 30 listopada 2022 r.

Wykonawcą wartych 59,8 mln zł robót jest konsorcjum firm MTM oraz Rajbud.

Pierwsi pasażerowie pojadą nową trasą na początku 2023 r.

Opinie (237) 6 zablokowanych

  • Metro (14)

    Moim stałym pytaniem jest: Gdzie metro na takie potrzeby Trójmiasta????? Znowu korki i udziubdziane drogi. Plus milon świateł. Korek na korku. To jest żenujące żeby z centrum jechać ponad 40 min. No i pewnie nie dadzą dodatkowej linii tramwajowej.

    • 104 55

    • Ma być 1 do łosto i 3 przedłużona do Ujeścisko nie nazekaj (1)

      • 5 2

      • Wybacz

        Wybacz, trójka już jechała na Łosto i znowu ją przywrócili na Chełm Witosa. Zupełna porażka. I nie wierzę że będzie jakaś dodatkowa linia. Już teraz 2 i 4 nie jeżdżą w godzinach szczytu... Na pewno nie wierzę w to co mówi władzuchna..

        • 3 2

    • Metro ... nie ma i nie będzie .. no chyba że na Hel.

      • 14 2

    • Masz SKM, to jak metro, tyle że naziemne (2)

      • 31 6

      • Metro

        Jakie Metropolis takie metro... To złom z lat 70 tych i ciągle kłamią o odnowieniu taboru. A nadal trzeba skakać przez tą dziurę przy drzwiach narażając życie. Plus tylko że trochę odmówili dworce.

        • 6 12

      • SKM to nie metro!

        I nie chodzi o to że nad ziemią a nie pod. SKM to JEDNA linia biegnąca wzdłuż Trójmiasta. Żadnych rozgałęzień na boki. Owszem, jest także PKM, ale... z wagonikami kursującymi co kilkadziesiąt minut ma się nijak do idei metra.
        SKM to po prostu taka odmiana PKP, tyle że zatrzymująca się na gęściej rozstawionych przystankach. Prawdziwego metra w Trójmieście rzeczywiście brakuje. Chciałoby się, aby było jak w Londynie... ech, pomarzyć można.

        • 1 7

    • Możesz zakopać SKM i będziesz miał metro. Tylko po co?

      • 23 3

    • A będą wagony sypialne (2)

      I kuszetki w tych tramwajach ?? Bo obecnie już jazda tramwajem to droga przez mękę . Jak nie awarie , to stanie w korku od dworca do Huciska lub przejazd trasy linią nr 12 - godzina czasu ludzie toż to hulajnogą szybciej

      • 12 8

      • (1)

        niestety tak to wygląda jazda tramwajem nr 12, to jakaś masakra. średnio jadę do pracy mininum 1h.

        • 8 1

        • Tak z ciekawości - na jakiej trasie wybierasz godzinę jazdy 12-ką?

          • 0 0

    • masz skm xD

      SKM

      • 8 3

    • Napisane ma, że sklep powstanie przy nowych torach i przystanku, a pyta o nową linię... Drezyną podjedziesz, nieuku... Czytanie ze zrozumieniem zanikło.

      • 1 1

    • Wpisy

      Jeżeli niektórym wypowiadającym się tutaj wystarcza SKM, to gratuluję...

      • 4 4

    • mamy skmkę, która jeździ coraz wolniej

      • 0 0

  • Brak oświetlenia na ul. Piotrkowskiej, pochyłe schody ( kuriozum sztuki budowlanej- kształt) do Pepco. Od sierpnia nie dokończone chodniki przy Piotrkowskiej. Po opadach śniegu nie odśnieżane. 100 srok na raz ten wykonawca chwyta. Wszydzie tam gdzie przemieszczają sie mieszkańcy syf.

    • 12 1

  • Po co to? Buspasy są 100x tańsze.

    • 2 2

  • To efekt rozbudowy południowych dzielnic. (5)

    Wiadomo że każde skrzyżowanie a już z trajtkiem to dodatkowa para świateł do odstania.Przejazd będzie dłuższy czasochłonnie dla samochodów.Niestety ale to efekt ciągłej rozbudowy aglomeracji.Ale się przyzwyczaimy.Teraz czekamy na czteropasmówkę w ciągu Małomiejska,Świętokrzyska do obwodnicy.

    • 55 19

    • ośmiopasmówkę od razu

      Tylko co dalej, na jej końcu i tak zwykłe ulice i zwykłe parkingi..

      • 11 6

    • Tramwaj

      Zamiast być alternatywą jest katorgą. Czasy przejazdów jak z początku 19 wieku

      • 13 5

    • Trajtkiem? (2)

      Chyba Ci się coś z Gdynią pomyliło...

      • 13 2

      • (1)

        Wszyscy mówią trajtek na tramwaj, a nie trolejbus

        • 2 21

        • Kto wszyscy?

          Chyba zagubieni przybysze z warmińsko-mazurskiego!
          Tramwaj to bimbaj, a nie trajtek.

          • 18 2

  • a zrobią progi zwalniające dla tramwajów?

    • 4 1

  • Kiedy most na AK i tramwaj w kierunku Kokoszek ?

    • 8 1

  • Patologia gdańskiego "projektowania" w pełnej okazałości.

    • 5 1

  • Dc

    Czy naprawdę nie można połączyć
    Jabłoniowej z Wrzeszczem ,Oliwą,linią bezpośrednią ,która nie jechała by przez Gdańsk na około?

    • 4 0

  • Takiego rozwiązania jeszcze nie było w Gdańsku, ale jest odwzorowanie tego przy operze. Kto to pisze

    • 6 0

  • Szczególnie ta ścieżka rowerowa... (1)

    Jest powodem do dumy, że zaprojektowano ją z jakże polskim " na miarę potrzeb i możliwości"...
    Brawo Panie projektancie za przeprowadzenie jej przez środek skrzyżowania, poprzez zakręty i krzyżówki torów...
    Po jakimś czasie będzie dużo bezpieczniej na drogach, ponieważ to skrzyżowanie będzie skutecznie pozbywać się rowerzystów z gdańskich dróg.

    • 3 1

    • Jeżeli cyklistom powszechnie brakuje szacunku dla pieszych i samochodów, wkrótce poznają silniejszego od siebie.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane