• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Warszawska: takiego skrzyżowania nie ma w całym Gdańsku

Michał Brancewicz
21 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
  • Tu powstaje skrzyżowanie inne od pozostałych w Gdańsku. Obok dwóch istniejących torów powstaje trzeci tor, a część środkowego posłuży do skrętu w lewo.
  • Plątanina torowisk na skrzyżowaniu al. Havla i Nowej Warszawskiej.
  • Torowisko na skrzyżowaniu Havla i Nowej Warszawskiej.

Budowa trasy tramwajowej Nowa Warszawska przekroczyła półmetek. Postępy prac uwidoczniły nietypowe rozwiązanie torowe, jakie zostanie zastosowane na skrzyżowaniu z al. HavlaMapka. Nie jest ono jeszcze ukończone, ale w projekcie widać, że będzie wyjątkowe w skali całego Gdańska.



Ile zajmuje ci dotarcie z domu do pracy?

Podobne rozwiązanie zostało zastosowane przy Operze Bałtyckiej, na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z al. HalleraMapka, ale to w ramach Nowej Warszawskiej jest bardziej rozbudowane, co czyni je nietypowym w skali całego miasta.

Rozwiązania na skrzyżowaniu Nowej Warszawskiej i Havla

  • Jak widać w projekcie, torowisko na al. Havla zostanie rozbudowane do trzech torów.
  • Przystanek od strony Chełmu zyska dodatkowy peron, skąd wsiadać będą pasażerowie skręcający w Nową Warszawską. Ten fragment to wypisz wymaluj rozwiązanie, jakie istnieje na wspomnianym skrzyżowaniu przy operze.
  • Ciekawiej robi się dalej. Tramwaj jadący na wprost w kierunku pętli Łostowice-Świętokrzyska nie pojedzie po śladzie dzisiejszego toru, gdyż torowisko odbije delikatnie w prawą stronę. Po co?
  • Po to, by zmieścić dodatkowy tor (tzw. sortujący) dla tramwajów jadących od Świętokrzyskiej i skręcających w Nową Warszawską. Dzięki temu tramwaj jadący na wprost nie będzie musiał się zatrzymywać i czekać, aż ten skręcający opuści skrzyżowanie.

Tak będą wyglądały rozwiązania torowe na skrzyżowaniu al. Havla z Nową Warszawską. Tak będą wyglądały rozwiązania torowe na skrzyżowaniu al. Havla z Nową Warszawską.
Całe skrzyżowanie nie jest jeszcze gotowe, ale widać już niektóre elementy torowiska.

Pierwszy peron tramwajowy



Inwestycja przekroczyła niedawno półmetek, a za miesiąc minie rok od rozpoczęcia prac.

Dwukilometrowe torowisko, które połączy istniejące linie tramwajowe na al. HavlaMapkaAdamowiczaMapka, jest już widoczne niemal na całej długości.

Między ul. Łódzką a al. Havla pojawił się też pierwszy peron, przy którym zatrzymywać się będą tramwaje.

  • Na trasie widoczne są już elementy pierwszego peronu tramwajowego, który powstał między al. Havla a ul. Łódzką. Po drugiej stronie torów widać miejsce na drugi peron.
W ostatnim czasie zamontowano na trasie 47 słupów trakcyjnych, a na odcinku ul. Łódzkiej i Piotrkowskiej położono podkłady i szyny łącznie z podbiciem oraz ustawiono słupy oświetleniowe wzdłuż ścieżki rowerowej i chodnika.

Czytaj też: Ważne inwestycje dla mieszkańców Trójmiasta 2021/2022

Obecnie prace polegają na wykonaniu fundamentów pod maszty wysokie sygnalizacji świetlnej i kolejne słupy trakcyjne. Trwa również budowa dalszej części chodników i trasy rowerowej.

- Zgodnie z harmonogramem w najbliższych tygodniach prace koncentrować się będą na budowie peronu przy ul. Łódzkiej w kierunku ul. Piotrkowskiej, a także peronu na ul. Piotrkowskiej w kierunku ul. Łódzkiej - zapowiada Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
W sumie na nowej linii powstaną trzy pary przystanków.

  • W ramach Nowej Warszawskiej położono już znaczną część torowiska w obu kierunkach.
  • Jednak torów nie ma jeszcze na całej długości trasy.
  • Prace przy budowie Nowej Warszawskiej potrwają jeszcze 10 miesięcy.
Do zakończenia budowy całej trasy i niezbędnej infrastruktury wzdłuż jej przebiegu pozostało robotniczym jeszcze nieco ponad 10 miesięcy. Zgodnie z kontraktem realizacja potrwa do 30 listopada 2022 r.

Wykonawcą wartych 59,8 mln zł robót jest konsorcjum firm MTM oraz Rajbud.

Pierwsi pasażerowie pojadą nową trasą na początku 2023 r.

Opinie (237) 6 zablokowanych

  • Czyżby kolejny martwy węzeł przesiadkowy ? (1)

    Pętla tramwajowa na Chełmie,
    Węzeł przesiadkowy Gdańsk Śródmieście na którym nie zatrzymuje się żaden autobus...

    • 4 0

    • No akurat

      Na chelmie to węzeł był używany do czasu aż nie przedłużono torów dalej na lostowice.

      • 0 0

  • Katastrofa

    Totalny Burdel w planowaniu i budowie , brak rozwiązań z krajów europejskich.

    • 2 0

  • Jadem se

    jak se chcem i gdzie se chcem i nikt mi tego chcenia ni ukruci, krucafuks

    • 1 0

  • problem

    I Problemy z ktorymi moze walczyc nasza władza w zwiazku z tym skrzyzowaniem tez beda wyjatkowe. tak znamy to juz. nie ma dnia bez awari tramwaju teraz bedzie kumulacja tylko to nie szostka w totolotku Niestety kultura techniczna i serwisowa w naszym kraju stoi na niskim poziomie .trzeba stosowac stare sprawdzone i znane wykonawcom rozwiazania Nasi fachowcy nie daja rady z zapadajacymi sie studzienkami choc sa technologie No coz bedzue znow mozna sie wykazac walczac z problemami w własnym wykonaniu

    • 0 0

  • Apel do kochanych gdańszczan: Nie przeszkadzajcie tramwajom turlać się majestatycznie od pętli do pętli.

    A jak chcecie zdążyć do pracy, ogarnąć dzieci i jeszcze zakupy porobić to kupcie sobie auto

    • 3 0

  • Koszmarny, gargantuiczny wezel na jakims zapomnianym przez bogow zad*piu.

    • 1 1

  • Przesiadłem się komunikację miejską

    Dojazd do pracy i nawet załatwienie prostych spraw wydaje się łatwiejsze i czasem szybsze niż autem (wliczając korki i szukanie miejsca parkingowego) . Wszystko zależy jaki rejon gdańska. Samochód zostawiam na przyjemności i ciężkie zakupy

    • 1 2

  • Gratuluję super artykułu

    • 0 0

  • Kolejne fatalne tory przez jezdnię :(

    Kolejne tory przechodzące przez środek jezdni... koszmar! Wystarczy przejechać się niżej, z Małomiejskiej w stronę Świętokrzyskiej aby zobaczyć jak to działa. Skok w pionie chyba z 10-15cm. Uskok w dół niemożliwy do wyrównania żadnymi "matami". Tak samo będzie na tym skrzyżowaniu, tylko jeszcze gorzej. Po miesiącu jeżdżenia tą arterią zawieszenie pojazdu będzie do generalnego remontu.

    Nie oznacza to, że wszędzie w Gdańsku tak jest tam, gdzie są tory. Ale tak się fatalnie składa, że jest wszędzie tam, gdzie budowane są NOWE tory. Po prostu źle wykonywane są podkłady, tory się zapadają i powstają rowy jak przeciwczołgowe.

    • 2 0

  • Tramwajowy numer

    Nietypowe w skali całego świata!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane