• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Warszawska wymaga modernizacji. Powstaną światła na przejściu przez tory

Krzysztof Koprowski
14 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (206)
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
  • Przejście przez torowisko tramwajowej na wysokości ul. Białostockiej, gdzie pojawi się wkrótce sygnalizacja.
  • Przejście przez torowisko tramwajowe na wysokości ul. Białostockiej, gdzie pojawi się wkrótce sygnalizacja.
  • Przejście przez torowisko tramwajowe na wysokości ul. Białostockiej, gdzie pojawi się wkrótce sygnalizacja.

Trasa tramwajowa Nowa Warszawska wymaga już pierwszej modernizacji. Co najmniej 375 tys. zł pochłonie budowa sygnalizacji świetlnej na przejściu przez torowisko na wysokości ul. BiałostockiejMapka. Obecnie tramwaje muszą w tym miejscu zwalniać do 30 km/h ze względu na ograniczoną widoczność, zaś po zmianach limit zostanie podniesiony do 70 km/h.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy budowa sygnalizacji na wysokości ul. Białostockiej jest konieczna?

Przejście przez torowisko na wysokości ul. Białostockiej znajduje się mniej więcej w połowie pomiędzy przystankami Łódzka i Piotrkowska.

Jego lokalizacja jest jednak wyjątkowo niefortunna - patrząc od strony al. Havla, widoczność z prawej strony jest ograniczona przez skarpę oraz ogrodzenie, a całość usytuowana jest na łuku torowiska (w tym skarpa po wewnętrznej stronie).

W efekcie na nowej trasie, gdzie ustanowiono dla tramwajów prędkość maksymalną 70 km/h, w obrębie przejścia obowiązuje ograniczenie do 30 km/h.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


  • Sygnalizacja powstanie w obrębie przejścia na wysokości ul. Białostockiej.
  • Projekt docelowej organizacji ruchu z maja 2018 r. bez uwzględnienia sygnalizacji świetlnej na przejściu.

Celem jest podniesienie prędkości na szlaku tramwajowym



Co więcej - wbrew pierwotnym założeniom organizacji ruchu - na przejściu nie jest dopuszczony ruch rowerów, zaś od strony ul. Warszawskiej tuż przed otwarciem wstawiono barierki, które teoretycznie mają wymusić na pieszym większą ostrożność.

W praktyce są jednak wyłącznie prawnym zabiegiem pokazującym, że podjęto kroki na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu.

- Ze względu na warunki zawarte w aktualizacji docelowej organizacji ruchu zmianie uległa docelowa prędkość, z jaką poruszać się mają tramwaje na trasie Nowa Warszawska. Prędkość ta została podniesiona z 50 do 70 km/h. Aby zwiększyć bezpieczeństwo, na tym przejściu zaistniała konieczność budowy sygnalizacji - tłumaczy Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, koordynującej budowę trasy Nowa Warszawska z ramienia miasta.
Ograniczona widoczność wymusiła wprowadzenie limitu prędkości 30 km/h, podczas gdy na pozostałych odcinkach obowiązuje prędkość do 70 km/h. Ograniczona widoczność wymusiła wprowadzenie limitu prędkości 30 km/h, podczas gdy na pozostałych odcinkach obowiązuje prędkość do 70 km/h.

Nie będzie walki o odszkodowanie od projektanta trasy



Kierując się takim uzasadnieniem dla budowy sygnalizacji, miasto nie zamierza dochodzić odszkodowania czy rekompensaty środków od projektantów trasy tramwajowej.

Projekt Nowej Warszawskiej w 2018 r. został przygotowany przez nieistniejące już Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska za kwotę ok. 1,1 mln zł.

Wykonawcą robót, działającym w oparciu o dokumentację autorstwa BPBK, wyłonionym w przetargu, zostało konsorcjum przedsiębiorstw: Firma Budowlano-Drogowa MTM z Gdyni (lider) oraz Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Rajbud z Szymbarka na Kaszubach (partner) z ofertą na kwotę ok. 59,8 mln zł.

W ubiegłym roku, gdy budowa trasy tramwajowej była zaawansowana, powstał projekt budowy sygnalizacji świetlnej na przedmiotowym przejściu. Tym razem zadanie powierzono firmie Highway z Gdańska.

Barierki ustawione przed przejściem po stronie ul. Warszawskiej Barierki ustawione przed przejściem po stronie ul. Warszawskiej

Najtańsza oferta na budowę sygnalizacji na kwotę 375 tys. zł



Na przejściu ustawione zostaną sygnalizatory załączające sygnał czerwony dla pieszych w momencie przejazdu tramwajów. Przewidziano także montaż sygnalizacji akustycznej dla osób niewidomych i niedowidzących.

W przetargu na wykonanie robót budowlanych wpłynęły dwie oferty:
  1. Eldro Budowa z Żukowa na kwotę ok. 375 tys. zł
  2. Idea B3 z Gdańska na kwotę ok. 428 tys. zł

Obecnie trwa analiza złożonych ofert pod kątem formalno-prawnym. Obie oferty mieszczą się jednak w budżecie zarezerwowanym na ten cel w wysokości ok. 499 tys. zł.

Niezbędna rozbiórka fragmentów chodnika



- Budowa sygnalizacji nie będzie wiązała się z naruszeniem infrastruktury tramwajowej. Zaistnieje jednak konieczność rozebrania kilku płytek chodnikowych. Dążymy do takiego rozwiązania, by budowa sygnalizacji nie wpłynęła na ruch tramwajowy. Zgodnie z założeniami prace na torze będą prowadzone w nocy i nie będą wpływały na ruch tramwajowy - zapowiada Niezgoda.
Na wykonanie robót przewidziano 9 tygodni od momentu podpisania umowy z wykonawcą.


Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (206) 5 zablokowanych

  • To chyba mamy nowy rekord szybkości modernizacji (2)

    • 66 4

    • (1)

      Tak. Na etapie budowy

      • 4 1

      • to taki nowy trend: wybudowac-dac zarobić, modernizowac-dac zarobić Jak na łączniku Luczniczej najpierw droga teraz czas na oświetlenie a za 5 lat rondo I wszyscy zarobia

        • 5 1

  • czy pieszy te swiatla zuwazy!,szlabany nie pomagaja!.

    • 17 3

  • (3)

    Kto to projektowal ze juz wychodzą fuszerki?

    • 56 4

    • Tu winny jes nadzór! Nad budową, a raczej jego brak. (1)

      Na etapie realizacji , na wszystkich projektach są niedociągnięcia. Po to jest nadzór na budowie by to wyłapać i poprawić. Ale w gdańsku Nadzór to obce słowo.

      • 11 4

      • Rachunek dla kolesi sie nie zgadzał

        Więc trzeba coś jeszcze dorzucić

        • 4 0

    • Jak zwykle, nie ma winnych

      No chyba że PiS jak to u Oli zwykle

      • 2 0

  • Potrzebne tam światła jak świni siodło (4)

    Bezsensowne przepisy trzeba zmieniać bo tylko podnoszą koszty inwestycji

    • 60 23

    • Dokładnie tak (2)

      Nie wiem jak oni to liczą w ZTM. Zmniejszenie prędkości na tak krótkim odcinku nie wpłynie generalnie na czas przejazdu. Nie wiem czy zysk 5 sekund jest warty 375 tys. Zalatuje demagogią na kilometr. Zakładam też, że niebawem i tak stanie tam ogranicznie prędkości, bo piesi / rowerzyści / zwierzęta / pozostali uczestnicy ruchu mają w "de" sygnalizację świetlną.

      • 10 2

      • (1)

        tu nawet nie chodzi o predkosc!,a o ,,swiete krowy i byki" na przejsciach.

        • 5 1

        • ktoś będzie chciał to i tak przejdzie. światła raczej dużo nie zmienią,

          • 1 0

    • Jechałem ta nową trasa kilka razy, w obie strony. Pokusiłem się również na spacer wzdłuż owej trasy i ani razu nie widziałem by którykolwiek tramwaj zwalniał( za to motorniczy wyżywają się na sygnalizacji dźwiękowej ) Za tem pytam, nawet nie po co ta sygnalizacja tylko kto jest właścicielem firmy która ją za te 300 pare tysięcy tam zainstaluje?

      • 0 0

  • Eldro

    Byle tylko fachowcy nie zrobili tak że teraz tramwaj będzie stawał na światłach.

    • 39 0

  • To jedno z tych przejść które kończy się na płocie zamkniętego osiedla? (4)

    To jak władze Gdańska zaplanowały południe miasta to nieporozumienie

    • 65 11

    • Południa nikt nie planował. (2)

      Masz tu świetny przykład działania tzw wolnego rynku, który ponoć jest najlepszym możliwym rozwiązaniem.

      • 15 6

      • władze miasta nie ustaliły żadnego planu? na jakiej podstawie dały pozwolenie na budowę? (1)

        miasto z kartonu

        • 13 4

        • Pozwolenie na budowę płotu? Mieszkańcy sobie sami dali, bo to "święta" własność prywatna.

          • 6 7

    • cos jasniej,z czym masz problem,za duzo zieleni,za duzo zbiornikow na wody opadowe!?.na ulicach sami sobie stwarzacie problemy,czerwone sie pali ,,jeszcze zdaze"!.

      • 4 1

  • W DRMG zmienił się dyrektor ale tam wiąż głęboki "PRL" (2)

    Gdzie obiecane przez nowego dyrektora zmiany? "Zaczął krakać jak wrony"? Podobno DRMG to "państwo w państwie". Chodnika jak nie było na przystanek tak dalej nie ma. Może czas najwyższy zrobić porządek z urzędnikami.

    • 43 2

    • DRMG to bardzo słaba jednostka (1)

      Miesiące dyskusji, wyników brak.

      • 3 0

      • Za to robią wszystko dla Gdańska

        I dla naszej Oli :)

        • 1 0

  • Warszawska jest noworodkiem. (8)

    Wiadomo ze trzeba zacząć jej używać aby pozmieniać niektóre rzeczy czy je usprawnić. Ważne że działania są podjęte i będą realizowane. Nie myli się ten , kto nic nie robi.

    • 8 58

    • Co za bzdura. (3)

      To są publiczne środki, za te poprawki wszyscy będziemy bulić 400 tysięcy. Jeśli ktoś nie potrafi dopilnować poprawności projektu i wykonania to niech płaci odszkodowanie

      • 15 6

      • Rozumiem że gdyby ktoś wpadł na to wcześniej, sygnalizator postawiono by za darmo? (2)

        • 2 8

        • Powstałby z programu sygnalizator+

          ...w ramach środków "manna z nieba"

          • 1 4

        • Na pewno byłoby taniej - a tak zmarnowano pieniądze na obecne rozwiązanie.

          • 2 0

    • To nie jest ulica... (1)

      I to największy błąd

      • 10 1

      • Dokładnie

        Przez to projekt jest wykoślawiony i nielogiczny

        • 3 0

    • Dziękujemy za wypowiedź UM w Gdańsku (1)

      Jakbyście nic nie robili, myślę, że lepiej by wyszło.

      • 7 0

      • Kampania wyborcza pełną gębą :)

        Ciekawe jak rozliczycie tych trolli przed PKW?

        • 2 0

  • Dlaczego tam nie ma chociaż po jednym pasie dla zmotoryzowanych mieszkańców? (12)

    Wydali dziesiątki milionów złotych a zwykli mieszkańcy nadal w gigantycznych korkach.

    • 47 22

    • Przecież pasy są, tylko 100 m dalej. W czym problem? Pieszym zmotoryzowani radzą, żeby chodzili dalej do najbliższego przejścia dla pieszych.

      • 10 11

    • (10)

      Zwykli mieszkańcy mają tramwaj. Gdyby obok torowiska była droga, to tramwaj nie byłby w żaden sposób konkurencyjny w stosunku do auta - teraz jest.

      • 8 19

      • Teraz nie ma konkurencji (9)

        Dlaczego władze miasta nie jeżdżą komunikacją?

        • 16 4

        • i tak powinno być (8)

          komunikacji nie ma mieć konkurencji, a jak już to mocno ograniczone użytkowanie swoich samochodów wewnątrz miasta!

          • 4 14

          • Dlaczego tak nienawidzisz mieszkańców? (7)

            Nie każdy może załatwić wszystko jadąc rowerem

            • 16 3

            • (6)

              Ja sobie jadę tramwajem. Kup ziemię, zbuduj drogę to sobie będziesz jeździł bez korków.

              • 3 12

              • ziemia jest miasta czyli nasza mieszkańców (5)

                to wy nie sprzedawajcie wszystkiego co nasze deweloperom

                • 14 1

              • Ktoś sprzedał miejsce pod drogę deweloperom? (4)

                Ziemia jest nasza, mieszkańców, a my, mieszkańcy chcemy mieć alternatywę do stania w korkach. Serio tak ciężko to pojąć?

                • 1 5

              • Teraz nie mamy alternatywy dla tramwaju (3)

                Ziemia jest nasza, mieszkańców, a my mieszkańcy chcemy mieć alternatywę dla tramwaju i możliwość korzystania z drogi kiedy my chcemy, a nie kiedy narzuci to nam ZTM rozkładem jazdy. Serio tak ciężko to pojąć?

                • 4 0

              • (2)

                Ojojojojoj nie macie alternatywy dla tramwaju. Bo się popłaczę. Oczywiście, że macie i możecie sobie samochodzikami jeździć. Nikt nie zabronił. Tylko dla przyspawanych do samochodu, każda inwestycja w mieście powinna zawierać co najmniej 90% prac związanych z budową nowych dróg i parkingów. Jeśli już budują tramwaj dla plebsu, to powinien wszędzie stać, a obok powinna być szeroka wielopasmowa droga z pełnym priorytetem nad biedakami.

                • 0 2

              • Nie mamy, bo ktoś zapomniał tam wybudować drogę (1)

                dlatego też sama nazwa "Nowa Warszawska" jest nazwą propagandową, bo żadna nowa ulica tam nie powstała

                • 0 0

              • Bo nie macie żadnej drogi w promieniu 100 metrów, prawda?

                • 0 0

  • Niech dołożą jeszcze dwa przystanki i na pewno rozwinie 70km (1)

    • 54 2

    • Tam już ledwo coś jeździ 70

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane