• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Warszawska wymaga modernizacji. Powstaną światła na przejściu przez tory

Krzysztof Koprowski
14 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (206)
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
  • Przejście przez torowisko tramwajowej na wysokości ul. Białostockiej, gdzie pojawi się wkrótce sygnalizacja.
  • Przejście przez torowisko tramwajowe na wysokości ul. Białostockiej, gdzie pojawi się wkrótce sygnalizacja.
  • Przejście przez torowisko tramwajowe na wysokości ul. Białostockiej, gdzie pojawi się wkrótce sygnalizacja.

Trasa tramwajowa Nowa Warszawska wymaga już pierwszej modernizacji. Co najmniej 375 tys. zł pochłonie budowa sygnalizacji świetlnej na przejściu przez torowisko na wysokości ul. BiałostockiejMapka. Obecnie tramwaje muszą w tym miejscu zwalniać do 30 km/h ze względu na ograniczoną widoczność, zaś po zmianach limit zostanie podniesiony do 70 km/h.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy budowa sygnalizacji na wysokości ul. Białostockiej jest konieczna?

Przejście przez torowisko na wysokości ul. Białostockiej znajduje się mniej więcej w połowie pomiędzy przystankami Łódzka i Piotrkowska.

Jego lokalizacja jest jednak wyjątkowo niefortunna - patrząc od strony al. Havla, widoczność z prawej strony jest ograniczona przez skarpę oraz ogrodzenie, a całość usytuowana jest na łuku torowiska (w tym skarpa po wewnętrznej stronie).

W efekcie na nowej trasie, gdzie ustanowiono dla tramwajów prędkość maksymalną 70 km/h, w obrębie przejścia obowiązuje ograniczenie do 30 km/h.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


  • Sygnalizacja powstanie w obrębie przejścia na wysokości ul. Białostockiej.
  • Projekt docelowej organizacji ruchu z maja 2018 r. bez uwzględnienia sygnalizacji świetlnej na przejściu.

Celem jest podniesienie prędkości na szlaku tramwajowym



Co więcej - wbrew pierwotnym założeniom organizacji ruchu - na przejściu nie jest dopuszczony ruch rowerów, zaś od strony ul. Warszawskiej tuż przed otwarciem wstawiono barierki, które teoretycznie mają wymusić na pieszym większą ostrożność.

W praktyce są jednak wyłącznie prawnym zabiegiem pokazującym, że podjęto kroki na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu.

- Ze względu na warunki zawarte w aktualizacji docelowej organizacji ruchu zmianie uległa docelowa prędkość, z jaką poruszać się mają tramwaje na trasie Nowa Warszawska. Prędkość ta została podniesiona z 50 do 70 km/h. Aby zwiększyć bezpieczeństwo, na tym przejściu zaistniała konieczność budowy sygnalizacji - tłumaczy Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, koordynującej budowę trasy Nowa Warszawska z ramienia miasta.
Ograniczona widoczność wymusiła wprowadzenie limitu prędkości 30 km/h, podczas gdy na pozostałych odcinkach obowiązuje prędkość do 70 km/h. Ograniczona widoczność wymusiła wprowadzenie limitu prędkości 30 km/h, podczas gdy na pozostałych odcinkach obowiązuje prędkość do 70 km/h.

Nie będzie walki o odszkodowanie od projektanta trasy



Kierując się takim uzasadnieniem dla budowy sygnalizacji, miasto nie zamierza dochodzić odszkodowania czy rekompensaty środków od projektantów trasy tramwajowej.

Projekt Nowej Warszawskiej w 2018 r. został przygotowany przez nieistniejące już Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska za kwotę ok. 1,1 mln zł.

Wykonawcą robót, działającym w oparciu o dokumentację autorstwa BPBK, wyłonionym w przetargu, zostało konsorcjum przedsiębiorstw: Firma Budowlano-Drogowa MTM z Gdyni (lider) oraz Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Rajbud z Szymbarka na Kaszubach (partner) z ofertą na kwotę ok. 59,8 mln zł.

W ubiegłym roku, gdy budowa trasy tramwajowej była zaawansowana, powstał projekt budowy sygnalizacji świetlnej na przedmiotowym przejściu. Tym razem zadanie powierzono firmie Highway z Gdańska.

Barierki ustawione przed przejściem po stronie ul. Warszawskiej Barierki ustawione przed przejściem po stronie ul. Warszawskiej

Najtańsza oferta na budowę sygnalizacji na kwotę 375 tys. zł



Na przejściu ustawione zostaną sygnalizatory załączające sygnał czerwony dla pieszych w momencie przejazdu tramwajów. Przewidziano także montaż sygnalizacji akustycznej dla osób niewidomych i niedowidzących.

W przetargu na wykonanie robót budowlanych wpłynęły dwie oferty:
  1. Eldro Budowa z Żukowa na kwotę ok. 375 tys. zł
  2. Idea B3 z Gdańska na kwotę ok. 428 tys. zł

Obecnie trwa analiza złożonych ofert pod kątem formalno-prawnym. Obie oferty mieszczą się jednak w budżecie zarezerwowanym na ten cel w wysokości ok. 499 tys. zł.

Niezbędna rozbiórka fragmentów chodnika



- Budowa sygnalizacji nie będzie wiązała się z naruszeniem infrastruktury tramwajowej. Zaistnieje jednak konieczność rozebrania kilku płytek chodnikowych. Dążymy do takiego rozwiązania, by budowa sygnalizacji nie wpłynęła na ruch tramwajowy. Zgodnie z założeniami prace na torze będą prowadzone w nocy i nie będą wpływały na ruch tramwajowy - zapowiada Niezgoda.
Na wykonanie robót przewidziano 9 tygodni od momentu podpisania umowy z wykonawcą.


Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (206) 5 zablokowanych

  • Mieszkam tam i nie widzę potrzeby wydawania takich pieniędzy...

    Mieszkam w bloku obok. Osoby tam przechodzace to średnio moze jedna na dwie godziny. Jeśli chodzi o ta "skarpę" to wystarczy ta skarpę zniwelować bo sa osoby co im to przeszkadza chyba zeby zobaczyć przejscie z daleka. Skarpa jest niewielka i to teren zielony. Dochodząc do przejscia nic nam widoku nie zasłania. Niwelując skarpkę wyjdzie taniej. Mała koparka z jedną osoba upora sie w krotkim czasie. Dla mnie osoboście wystarczyłby znak ostrzegający żeby uważać na tramwaj. Chyba komuś zalezy by wydać tyle pieniędzy na coś co nie jest zadnym problemem. tyle w temacie.

    • 15 2

  • Nie wymaga modernizacji tylko postawienia dodatkowych świateł. Już szukasz sensacji.

    • 3 9

  • No tak, biuro projektow kase zgarnelo i sie zwineło..hahaha..miasto układów

    • 6 2

  • Strata pieniędzy

    przecież rowerzystów czerwone i tak nie obowiązuje

    • 5 2

  • śmiech na sali, Gdańsk nie potrafi w miasto. Co z przecięciem się DDR i torów po środku tego odcinka ? Co za bałwan to wymyślił ?

    BTW. przeciez to trzeba byc de__m zeby takie barkierki ustawiać, widzieliście coś takiego w Danii albo Holandii ?

    • 4 1

  • czy mamy tak opóźnione społeczeństwo że pieszy potrzebuje sygnalizacji żeby przejść przez torowisko?

    wystarczy się rozejrzeć i upewnić się że nic nie jedzie
    znowu kasa wywalona w błoto

    • 13 0

  • PO i wszystko jasne (1)

    Znów Gdańscy urzędnicy czegoś nie dopilnowali ale nie muszą wyznawcy nowego Boga TVN i tak ich wybiorą

    • 10 3

    • Weź szabelkę i im zabroń!

      • 0 0

  • A co z dojściem do przystanku Częstochowska od strony Warszawskiej?

    Mieszkańcom osiedla Jabłoniowy Sad, które zamknęło się od strony przystanku, zrobiono wypasione prywatne dojście do przystanku ze schodami, szerokim chodnikiem, ławeczką i rzęsistym oświetleniem a mieszkańcy Kołodzieja i okolic nie mają możliwości dojścia, chyba że dookoła tego osiedla. Zamiast zrobić ogólnodostępny ciąg pieszy poza obrębem JS zrobiono za wspólne pieniądze prywatne dojście garstce ludzi. Błąd projektowy? Czyżby? Sprawa jest do naprawienia, trzeba rozebrać to dojście i wybudować nowe. Ale znowu coś około 500 tys. (jak nie więcej) poszło się bujać. Mieszkańcy Zapłocia jakoś nie protestowali podczas budowy a zamknęli dojście kiedy mieli już wszystko gotowe.

    • 24 1

  • Tutaj wszystko tak się robi żeby znajomy poprawiał,gdzie są służby żeby pociągnąć do odpowiedzialności tych zlodziei

    • 8 1

  • Stanowcze NIE

    Ja mam tylko jedno pytanie. Ile sekund zyska się na tym interesie za blisko 400tyś? Cała trasa ma kilka set metrów więc po co gnać między przestankami 70km? Bzdura

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane