• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Warszawska wymaga modernizacji. Powstaną światła na przejściu przez tory

Krzysztof Koprowski
14 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (206)
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
  • Przejście przez torowisko tramwajowej na wysokości ul. Białostockiej, gdzie pojawi się wkrótce sygnalizacja.
  • Przejście przez torowisko tramwajowe na wysokości ul. Białostockiej, gdzie pojawi się wkrótce sygnalizacja.
  • Przejście przez torowisko tramwajowe na wysokości ul. Białostockiej, gdzie pojawi się wkrótce sygnalizacja.

Trasa tramwajowa Nowa Warszawska wymaga już pierwszej modernizacji. Co najmniej 375 tys. zł pochłonie budowa sygnalizacji świetlnej na przejściu przez torowisko na wysokości ul. BiałostockiejMapka. Obecnie tramwaje muszą w tym miejscu zwalniać do 30 km/h ze względu na ograniczoną widoczność, zaś po zmianach limit zostanie podniesiony do 70 km/h.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy budowa sygnalizacji na wysokości ul. Białostockiej jest konieczna?

Przejście przez torowisko na wysokości ul. Białostockiej znajduje się mniej więcej w połowie pomiędzy przystankami Łódzka i Piotrkowska.

Jego lokalizacja jest jednak wyjątkowo niefortunna - patrząc od strony al. Havla, widoczność z prawej strony jest ograniczona przez skarpę oraz ogrodzenie, a całość usytuowana jest na łuku torowiska (w tym skarpa po wewnętrznej stronie).

W efekcie na nowej trasie, gdzie ustanowiono dla tramwajów prędkość maksymalną 70 km/h, w obrębie przejścia obowiązuje ograniczenie do 30 km/h.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


  • Sygnalizacja powstanie w obrębie przejścia na wysokości ul. Białostockiej.
  • Projekt docelowej organizacji ruchu z maja 2018 r. bez uwzględnienia sygnalizacji świetlnej na przejściu.

Celem jest podniesienie prędkości na szlaku tramwajowym



Co więcej - wbrew pierwotnym założeniom organizacji ruchu - na przejściu nie jest dopuszczony ruch rowerów, zaś od strony ul. Warszawskiej tuż przed otwarciem wstawiono barierki, które teoretycznie mają wymusić na pieszym większą ostrożność.

W praktyce są jednak wyłącznie prawnym zabiegiem pokazującym, że podjęto kroki na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu.

- Ze względu na warunki zawarte w aktualizacji docelowej organizacji ruchu zmianie uległa docelowa prędkość, z jaką poruszać się mają tramwaje na trasie Nowa Warszawska. Prędkość ta została podniesiona z 50 do 70 km/h. Aby zwiększyć bezpieczeństwo, na tym przejściu zaistniała konieczność budowy sygnalizacji - tłumaczy Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, koordynującej budowę trasy Nowa Warszawska z ramienia miasta.
Ograniczona widoczność wymusiła wprowadzenie limitu prędkości 30 km/h, podczas gdy na pozostałych odcinkach obowiązuje prędkość do 70 km/h. Ograniczona widoczność wymusiła wprowadzenie limitu prędkości 30 km/h, podczas gdy na pozostałych odcinkach obowiązuje prędkość do 70 km/h.

Nie będzie walki o odszkodowanie od projektanta trasy



Kierując się takim uzasadnieniem dla budowy sygnalizacji, miasto nie zamierza dochodzić odszkodowania czy rekompensaty środków od projektantów trasy tramwajowej.

Projekt Nowej Warszawskiej w 2018 r. został przygotowany przez nieistniejące już Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska za kwotę ok. 1,1 mln zł.

Wykonawcą robót, działającym w oparciu o dokumentację autorstwa BPBK, wyłonionym w przetargu, zostało konsorcjum przedsiębiorstw: Firma Budowlano-Drogowa MTM z Gdyni (lider) oraz Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Rajbud z Szymbarka na Kaszubach (partner) z ofertą na kwotę ok. 59,8 mln zł.

W ubiegłym roku, gdy budowa trasy tramwajowej była zaawansowana, powstał projekt budowy sygnalizacji świetlnej na przedmiotowym przejściu. Tym razem zadanie powierzono firmie Highway z Gdańska.

Barierki ustawione przed przejściem po stronie ul. Warszawskiej Barierki ustawione przed przejściem po stronie ul. Warszawskiej

Najtańsza oferta na budowę sygnalizacji na kwotę 375 tys. zł



Na przejściu ustawione zostaną sygnalizatory załączające sygnał czerwony dla pieszych w momencie przejazdu tramwajów. Przewidziano także montaż sygnalizacji akustycznej dla osób niewidomych i niedowidzących.

W przetargu na wykonanie robót budowlanych wpłynęły dwie oferty:
  1. Eldro Budowa z Żukowa na kwotę ok. 375 tys. zł
  2. Idea B3 z Gdańska na kwotę ok. 428 tys. zł

Obecnie trwa analiza złożonych ofert pod kątem formalno-prawnym. Obie oferty mieszczą się jednak w budżecie zarezerwowanym na ten cel w wysokości ok. 499 tys. zł.

Niezbędna rozbiórka fragmentów chodnika



- Budowa sygnalizacji nie będzie wiązała się z naruszeniem infrastruktury tramwajowej. Zaistnieje jednak konieczność rozebrania kilku płytek chodnikowych. Dążymy do takiego rozwiązania, by budowa sygnalizacji nie wpłynęła na ruch tramwajowy. Zgodnie z założeniami prace na torze będą prowadzone w nocy i nie będą wpływały na ruch tramwajowy - zapowiada Niezgoda.
Na wykonanie robót przewidziano 9 tygodni od momentu podpisania umowy z wykonawcą.


Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (206) 5 zablokowanych

  • Co za prominent mieszka na osiedlu Jabłoniowy Sąd, że za publiczne pieniądze wybudowali bogaczom prywatne dojście do przystanku.

    • 18 1

  • Świała, przejścia, skrzyżowania...

    I motorniczy który ma cisnąć 70
    Ale jak coś się wydarzy to oczywiście jego wina.

    • 9 0

  • A co z wyburzeniem chodnika i lamp w stronę Warszawskiej na przystanku Częstochowska?

    Nie może być, że dostali prywatne dojście osiedla i do tego oświetlone fundowane i utrzymywane z naszych podatków

    • 13 0

  • Budowę sygnalizacji na kwotę 375 tys. zł . Naprawdę ? Gdzie ta wielka skarpa co zasłania wszystko?

    Ze tramwaje zwalniają? Taka kasa za zyskanie pół minuty ? Obserwuje te tramwaje jeżdżące niezbyt często( zdążę przejść cały przystanek nim jedzie kolejny) i jadą od przystanku do przystanku w równym tempie. Nie widzę by zwalniały. Zresztą po co by miałyby sie rozpędzać na Warszawskiej do 70 km skoro ledwo ruszą już sa na kolejnym przystanku. A na podanym przejściu prawie nikt nie przechodzi bo po drugiej stronie jest pole ziemi ,zwykle po opadach jako błoto i nie ma chodnika.

    • 9 1

  • Bareja by się nie powstydził takiego scenariusza.

    Kto akceptuje "dziurawe" projekty?
    Kto je zatwierdza?
    Kto ogłasza przetargi?
    Dlaczego nikt nie wnosi uwag w fazie projektowej czy w fazie wykonawstwa?
    Przez takie działania każda inwestycja kosztuje o wiele więcej - tyle że w rozbiciu na wiele mniejszych sum.
    Czas wykonywania robót zdaje się nie mieć końca.
    Cierpią na tym zwykli mieszkańcy i pasażerowie.

    • 5 0

  • Niezłe tempo. Otwarcie 4 marca a kilka dni później info o koniecznej modernizacji. Najciekawsze to, że już oszacowane są koszty. To wszystko zaledwie w kilka dni. Gdyby podobne tempo zastosować przy budowie dróg, to w pół roku rozwiązane byłyby wszelkie problemy komunikacyjne.

    • 4 0

  • Nie ma takiej ulicy jak Nowa Warszawska".

    Czy komuś przeszkadza budowa tej ulicy? Dlaczego wszyscy nabrali "wody w usta" i nikt tego nawet nie komentuje. A na Warszawskiej" to tylko korki, korki ......itd.

    • 6 2

  • Same porażki

    Taki mały odcinek torowiska a tyle porażek! Południe Gdańska bez tramwajów 2 i 4, płot w dojsciu do przystanku, kilka przetargów, brak taboru i można wymieniac. Niech fala zabierze co stare i przyniesie coś nowego temu miastu

    • 6 0

  • (9)

    No mistrzostwo! Kolejny przykład na marnowanie środków publicznych! Dlatego projektant nie przewidział bezpiecznego przejścia w tym miejscu? I czy ono jest tam niezbędne? Jakie jest nateze ie ruchu pieszych? Warto wydawać teraz kasę na te światła? Ktoś to zbadał?

    • 98 5

    • Tak samo jak nie przewidzieli przejścia przez osiedle, które mieszkańcy zamknęli furtką na klucz (2)

      Te miasto to stan umysłu
      :-)

      • 14 1

      • (1)

        Pisanie te miasto, te foto i te krzesło to dużo gorszy stan umysłu.

        • 2 3

        • Te, lokalny miodku - weź się nie .....

          • 2 0

    • Gdańska paranoja (4)

      W Poznaniu czy Krakowie tramwaje jeżdżą prawie przez historyczne centrum miasta i nikt nie potrzebuje żadnych świateł.

      • 7 0

      • (3)

        Jesteś pewien że tam dozwolona prędkość to 70km/h?

        • 2 0

        • (1)

          70 km/h , który tramwaj tyle tam pojedzie? Zanim tramwaj rozwinie 70 k/h musi hamowac bo jest kolejny przystanek. Pomiędzy ptzystnakami jest może 500 m ... Mówienie o 70 km/h to czysta paranoja, Nie mówiąc już o tym, że to środek osiedla. Wszędzie robi się strefy tempo 30 a tu niby co, tramwaj ma jezdzic 70 km/h??

          • 3 5

          • Tak

            na tym fragmencie może

            • 3 2

        • Chyba 17???? Km/h

          • 2 0

    • Jak to marnowanie środków? Jak nie przewidział to chyba zaoszczędził na tym światłach. Teraz jest nacisk, żeby jednak wybudować, więc koniec oszczędzania i kasę trzeba jednak wydać. Chyba, że wcześniej by to za darmo zbudowano, to co innego...

      • 0 0

  • A prywatny przystanek przy Jabłoniowy Czad

    oczywiście do usunięcia, albo coś z tym zróbcie. Czy znowu tylko wywalona kasa?

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane