• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Warszawska wymaga modernizacji. Powstaną światła na przejściu przez tory

Krzysztof Koprowski
14 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (206)
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
  • Przejście przez torowisko tramwajowej na wysokości ul. Białostockiej, gdzie pojawi się wkrótce sygnalizacja.
  • Przejście przez torowisko tramwajowe na wysokości ul. Białostockiej, gdzie pojawi się wkrótce sygnalizacja.
  • Przejście przez torowisko tramwajowe na wysokości ul. Białostockiej, gdzie pojawi się wkrótce sygnalizacja.

Trasa tramwajowa Nowa Warszawska wymaga już pierwszej modernizacji. Co najmniej 375 tys. zł pochłonie budowa sygnalizacji świetlnej na przejściu przez torowisko na wysokości ul. BiałostockiejMapka. Obecnie tramwaje muszą w tym miejscu zwalniać do 30 km/h ze względu na ograniczoną widoczność, zaś po zmianach limit zostanie podniesiony do 70 km/h.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy budowa sygnalizacji na wysokości ul. Białostockiej jest konieczna?

Przejście przez torowisko na wysokości ul. Białostockiej znajduje się mniej więcej w połowie pomiędzy przystankami Łódzka i Piotrkowska.

Jego lokalizacja jest jednak wyjątkowo niefortunna - patrząc od strony al. Havla, widoczność z prawej strony jest ograniczona przez skarpę oraz ogrodzenie, a całość usytuowana jest na łuku torowiska (w tym skarpa po wewnętrznej stronie).

W efekcie na nowej trasie, gdzie ustanowiono dla tramwajów prędkość maksymalną 70 km/h, w obrębie przejścia obowiązuje ograniczenie do 30 km/h.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


  • Sygnalizacja powstanie w obrębie przejścia na wysokości ul. Białostockiej.
  • Projekt docelowej organizacji ruchu z maja 2018 r. bez uwzględnienia sygnalizacji świetlnej na przejściu.

Celem jest podniesienie prędkości na szlaku tramwajowym



Co więcej - wbrew pierwotnym założeniom organizacji ruchu - na przejściu nie jest dopuszczony ruch rowerów, zaś od strony ul. Warszawskiej tuż przed otwarciem wstawiono barierki, które teoretycznie mają wymusić na pieszym większą ostrożność.

W praktyce są jednak wyłącznie prawnym zabiegiem pokazującym, że podjęto kroki na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu.

- Ze względu na warunki zawarte w aktualizacji docelowej organizacji ruchu zmianie uległa docelowa prędkość, z jaką poruszać się mają tramwaje na trasie Nowa Warszawska. Prędkość ta została podniesiona z 50 do 70 km/h. Aby zwiększyć bezpieczeństwo, na tym przejściu zaistniała konieczność budowy sygnalizacji - tłumaczy Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, koordynującej budowę trasy Nowa Warszawska z ramienia miasta.
Ograniczona widoczność wymusiła wprowadzenie limitu prędkości 30 km/h, podczas gdy na pozostałych odcinkach obowiązuje prędkość do 70 km/h. Ograniczona widoczność wymusiła wprowadzenie limitu prędkości 30 km/h, podczas gdy na pozostałych odcinkach obowiązuje prędkość do 70 km/h.

Nie będzie walki o odszkodowanie od projektanta trasy



Kierując się takim uzasadnieniem dla budowy sygnalizacji, miasto nie zamierza dochodzić odszkodowania czy rekompensaty środków od projektantów trasy tramwajowej.

Projekt Nowej Warszawskiej w 2018 r. został przygotowany przez nieistniejące już Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska za kwotę ok. 1,1 mln zł.

Wykonawcą robót, działającym w oparciu o dokumentację autorstwa BPBK, wyłonionym w przetargu, zostało konsorcjum przedsiębiorstw: Firma Budowlano-Drogowa MTM z Gdyni (lider) oraz Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Rajbud z Szymbarka na Kaszubach (partner) z ofertą na kwotę ok. 59,8 mln zł.

W ubiegłym roku, gdy budowa trasy tramwajowej była zaawansowana, powstał projekt budowy sygnalizacji świetlnej na przedmiotowym przejściu. Tym razem zadanie powierzono firmie Highway z Gdańska.

Barierki ustawione przed przejściem po stronie ul. Warszawskiej Barierki ustawione przed przejściem po stronie ul. Warszawskiej

Najtańsza oferta na budowę sygnalizacji na kwotę 375 tys. zł



Na przejściu ustawione zostaną sygnalizatory załączające sygnał czerwony dla pieszych w momencie przejazdu tramwajów. Przewidziano także montaż sygnalizacji akustycznej dla osób niewidomych i niedowidzących.

W przetargu na wykonanie robót budowlanych wpłynęły dwie oferty:
  1. Eldro Budowa z Żukowa na kwotę ok. 375 tys. zł
  2. Idea B3 z Gdańska na kwotę ok. 428 tys. zł

Obecnie trwa analiza złożonych ofert pod kątem formalno-prawnym. Obie oferty mieszczą się jednak w budżecie zarezerwowanym na ten cel w wysokości ok. 499 tys. zł.

Niezbędna rozbiórka fragmentów chodnika



- Budowa sygnalizacji nie będzie wiązała się z naruszeniem infrastruktury tramwajowej. Zaistnieje jednak konieczność rozebrania kilku płytek chodnikowych. Dążymy do takiego rozwiązania, by budowa sygnalizacji nie wpłynęła na ruch tramwajowy. Zgodnie z założeniami prace na torze będą prowadzone w nocy i nie będą wpływały na ruch tramwajowy - zapowiada Niezgoda.
Na wykonanie robót przewidziano 9 tygodni od momentu podpisania umowy z wykonawcą.


Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (206) 5 zablokowanych

  • Jak eldro poustawia te światła, to będzie tako sam cyrk jak na kokoszkach....

    • 13 1

  • (2)

    No tak trzeba światła bo co 30 sekund jeździ tramwaj - ręce opadają
    Kierowca , katolik ,Polak - wróg nr w Gdańsku

    • 15 7

    • (1)

      Samochody tam nie jeżdżą

      • 4 1

      • Refleksja - wolność słowa

        • 0 0

  • Po co ma zwalniać niech się zatrzymuje na czerwonym.

    • 8 1

  • Nowa warszawska (6)

    To powinna być przede wszystkim jezdnia . To powinien być alternatywny wyjazd z jeleniogórskiej

    • 52 31

    • Jezdnia jest!

      • 9 5

    • Jezdnia jest, niecałe 50m obok. (1)

      Chyba nie chcesz jezdni obok jezdni, to by było jak przejście dla pieszych obok tunelu...

      • 6 11

      • Obok to jest wiejska dróżka

        zakrętasy, wąsko, dziurawa, bez chodników, pasów rowerowych.. Docelowo Nowa Warszawska, w odpowiednich parametrach, ma przejąć ruch

        • 1 0

    • miała być też ulica... potrzebna tutaj akurat... (1)

      i nie ma... tramwaj? OK, zostawię auto ale niech ta komunikacja będzie dla mieszkańców a nie biurokratów sterujących nią zza biurka i nie mających pojęcia o potrzebach mieszkańców!

      • 6 1

      • Drogi tropicielu. Komunikacja będzie dla mieszkańców, jak mieszkańcy zaczną z niej korzystać. A ponieważ całe miasto było projektowane pod samochody, to się nie zanosi w najbliższej przyszłości.

        • 2 1

    • Jezdnia nie potrzebna. Ilość prywatnych samochodów będzie ograniczana.

      • 0 0

  • Sygnalizacja powinna tam powstać, (15)

    ale najlepiej na zasadzie: zielone zawsze dla pieszych, chyba że czujniki wykryją, że nadjeżdża tramwaj, wtedy "zielone" dla tramwaju. Dzięki temu nie będzie musiał się zatrzymywać i zużywać tak dużo energii elektrycznej, upłynni się jego ruch oraz podniesie się komfort pasażerów.

    • 192 8

    • A potrafisz czytać ze zrozumieniem? (5)

      "Na przejściu ustawione zostaną sygnalizatory załączające sygnał czerwony dla pieszych w momencie przejazdu tramwajów."

      • 25 1

      • Owszem, potrafię (3)

        Wyrażam tylko moją aprobatę dla tego rozwiązania (rzeczywiście, może nie wyraziłem tego jasno). Miłego dnia życzę :)

        • 16 4

        • Proponuję lekturę obowiązujących w Polsce przepisów. (2)

          Prowo o ruchu drogowym

          • 3 7

          • (1)

            Co to jest "Prowo"?

            • 2 2

            • Wspak do "Lowo" :-)

              • 4 0

      • jesteś bucem

        brak kultury

        • 1 1

    • zapomnij o takich innowacjach, przeciez to Gdańsk (2)

      tramwaje będą stać w szczerym polu nawet jak nie będzie żywego ducha w pobliżu, piesi beda stać na czerwonym nawet gdy żadnego tramwaju w zasiegu wzroku nie bedzie

      • 10 4

      • Nii, nie ma tu kierowców dla których św Przepustowość nakazuje zielone w środku nocy, więc problemu nie będzie. (1)

        • 5 3

        • ZDiZ chyba nie znasz, dla nich brak samochodów to nie problem żeby zrobić jakiś absurd w miejscu tramwaj-piesi

          • 8 3

    • ehh no nie da sie...

      • 1 1

    • Tylko że przed każdymi światłami tramwaj zwalnia (1)

      Paranoja

      • 1 1

      • Tylko tymi na drodze.

        W końcu 90% "awarii" tramwajów to nadmiar szrota na przednim zderzaku...

        • 2 0

    • Bo jak de bil idzie i nie ma światła zielonego to nie wie co zrobić? (2)

      A rozejrzeć się to nie łaska? jedzie tramwaj stoję, nie jedzie - przechodzę. Co w tym trudnego?

      • 4 0

      • Nie znasz obcisłogacich (1)

        Pędziwiatrów "droga jest moja"

        • 4 0

        • Oni i tak nie patrzą na światła

          • 1 0

  • Po co ten przystanek Częstochowska (2)

    Komu on jest potrzebny?

    • 23 6

    • Okolicznym mieszkańcom.

      • 3 0

    • Dzieciom dojeżdżającym do szkół.

      • 3 0

  • Przystanek

    powinien być przed Łódzką, tam gdzie tramwaj stoi na światłach żeby wyjechać na Havla.
    Tramwaj stoi na światłach ok.30-40sec.
    Przejeżdża przez Łódzką i staje na przystanku.
    Projekt całości do bani, ale biura projektowego już nie ma, więc będziemy płacić za wszelkie zmiany.

    • 34 2

  • Likwidacja przystanku Łódzka i Częstochowska

    I tego prowizorycznego przejścia donikąd. Wtedy ma to jakiś sens.

    • 22 6

  • Bezsens i pieniądze w błoto

    Który pieszy przy zdrowych zmysłach będzie się stosował do tego sygnalizatora po środku niczego, gdy wyraźnie widać że nic nie nadjeżdża. Lepiej postawić głośniki z komunikatem "uwaga tramwaj" jak przy Przemyskiej.

    • 20 1

  • Ktos sobie na czerwonym przebiegnie (1)

    A tramwaj będzie musiał stać

    • 15 0

    • Na Piotrkowskiej jak tramwaj się zbliża to z automatu dostaje zielone. Nigdy nie stoi na światłach

      chociaż w tym jednym miejscu postarali się o priorytet dla zbiorkomu

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane