• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa siedziba urzędników na Wyspie Spichrzów

Michał Brancewicz
29 stycznia 2024, godz. 14:10 
Opinie (227)
  • Budynek przy ul. Chmielnej został rozbudowany oraz  zmodernizowany i będzie służył jako miejsce pracy ok. 300 urzędników.
  • W ramach rozbudowy budynek zyskał dodatkowe kondygnacje zakończone skośnymi dachami.

Jeszcze w tym roku do przebudowanego budynku przy ul. Chmielnej Mapka powinno wprowadzić się ok. 300 urzędników wojewody, kuratorium oświaty i Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Nowy wygląd obiektu to efekt czterech etapów przebudowy, wartych w sumie blisko 44 mln zł. Do zrealizowania została ostatnia część prac.



Jak oceniasz w tym wypadku połączenie starej architektury ze współczesną?

Inwestycja, podzielona na kilka etapów, rozpoczęła się już pięć lat temu.

Jednak dopiero w zeszłym roku budynek przy Chmielnej 74/76Mapka nabrał ostatecznego kształtu i wyglądu elewacji.

Nowy kompleks budynków powstał dzięki dobudowie nowych obiektów do już istniejącego. Jego najstarsza część to przedwojenny spichlerz, który po wojennych zniszczeniach przebudowano i rozbudowano o część modernistyczną. Mieściła się tu m.in. hurtownia mebli, lokalna komenda Ochotniczych Hufców Pracy, a nawet archiwum likwidowanej Stoczni Gdynia.

Przedwojenne zdjęcie prezentujące spichlerz stojący na rogu ul. Chmielnej i Jaglanej. Ze zbiorów Dariusza Kuchty. Przedwojenne zdjęcie prezentujące spichlerz stojący na rogu ul. Chmielnej i Jaglanej. Ze zbiorów Dariusza Kuchty.
Teraz zostanie biurowcem dla urzędników.


Etap 1 - rok 2019 - koszt: 4,1 mln zł

  • wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę
  • rozbiórka budynku parterowego - kotłowni i części rampy przeładunkowej
  • wykonania posadowienia pośredniego na palach oraz dobudowa w części wschodniej budynku wraz z zabezpieczeniem przed warunkami atmosferycznymi ostatniego stropu (stan surowy otwarty)

Etap 2 - rok 2020 - koszt: 9,77 mln zł

  • remont i modernizacja pomieszczeń w tzw. starej części budynku o powierzchni ok. 610 m kw. (parter, 1, 2 i 3 piętro)
  • remont i modernizacja pomieszczeń w tzw. części magazynowej o powierzchni ok. 3010 m kw. (parter i 1 piętro)

  • Od strony ulicy Chmielnej widoczna zachowana część budynku, która została wyremontowana. Z prawej w głębi, dobudowana część, która zyskała dodatkowe kondygnacje.
  • Nowa elewacja budynku to połączenie cegły z szarością.
  • Urzędnicy do biurowca na ul. Chmielnej wprowadzą się w tym roku.

Etap 3 - rok 2021 - koszt: 13,78 mln zł

  • dalsza modernizacja pomieszczeń w tzw. części magazynowej o powierzchni ok. 3010 m m kw.
  • wykonanie prac modernizacyjnych drugiego piętra oraz rozbiórka trzeciego piętra wraz z nadbudową trzeciego i czwartego piętra - poddasza wraz z dachem w tzw. części magazynowej budynku o powierzchni ok. 3215 m kw.

Etap 4 - lata 2022/23 - koszt: 16,3 mln zł

  • remont i modernizacja pomieszczeń na drugim i trzecim piętrze oraz innych pomieszczeń i czwartego piętra poddasza w tzw. części magazynowej budynku o powierzchni ok. 2760 m kw. (2 i 3 piętro oraz poddasze)
  • remont i wykonanie elewacji całego budynku oraz przyłącza cieplnego wraz z uruchomieniem ogrzewania w całym budynku o powierzchni całkowitej ok. 7190 m kw.


W sumie daje to kwotę niemal 44 mln zł. A do wykonania został jeszcze ostatni etap prac. Chodzi o montaż i uruchomienie instalacji niezbędnych do funkcjonowania biurowca.

Dyskusyjne połączenie starego z nowym



Efekt przebudowy budzi różne opinie, bo łączenie starej i nowej architektury ma zarówno przeciwników, jak i zwolenników. W komentarzach, jakie pojawiają się w mediach społecznościowych przeważają jednak głosy krytyczne.

Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę jak początkowo miał wyglądać ten budynek, wydaje się, że wygrało rozwiązanie i tak mniej kontrowersyjne.

Tak miał prezentować się przebudowany budynek według projektu, który przedstawiono w 2019 r. Tak miał prezentować się przebudowany budynek według projektu, który przedstawiono w 2019 r.

300 pracowników administracji wprowadzi się jeszcze w tym roku



- Planowany termin wprowadzenia się urzędników poszczególnych jednostek do obiektu
to jesień 2024 roku - zapowiada Krystian Kłos z biura Wojewody Pomorskiego. - A w 2025 roku roboty i usługi uzupełniające będą realizowane już na czynnym budynku.

W budynku pracować będzie ok. 300 pracowników Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, Kuratorium OświatyRegionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, którzy dziś rozsiani są po kilku budynkach na terenie Gdańska.

Miejsca

Opinie (227) 4 zablokowane

  • parking

    pod budynkiem płatny jak rozumiem?

    • 11 2

  • (3)

    Wiecie teraz, gdzie poszły wasze pieniądze na remonty dróg. Głosujcie dalej na tych samych, to "się wam polepszy".

    • 20 6

    • Za remonty dróg odpowiada miasto (2)

      Za budowę tego obiektu - administracja rządowa

      • 3 3

      • (1)

        A miasto nie dostaje dotacji z centrali? Poza tym nie wszystkie drogi w mieście podlegają pod miasto, są też takie o znaczeniu krajowym. Czy pieniądze na kanciapy dla urzędników zostały wydane z budżetu miejskiego, czy centralnego, jeden pies, są to pieniądze zmarnowane.

        • 3 2

        • Widać, jakie masz pojęcie o administracji - żadne. Ale wypowiem się jak ekspert, chociaż pojęcie nikłe.

          • 0 0

  • (1)

    W Gdańsku panuje "nasizm" jak nasi to OK, jak przeciwnicy to Bizancjum.

    • 16 1

    • raczej teraz wszyscy udaja ze przez miesiac ten budynek postawiły obecne władze

      • 0 0

  • Gdyby innobaltica realizujaca Fale miala siedzibe w centrum

    Ciągle mieliby na karku protestujących, wkurzonych pasażerów. Ale siedzą na zad*piu w budybku Pord i ludzie nie mają się tam nawet jak dostać. I to ich szczęście

    • 12 2

  • Gdansk ma najwiekszy prezost urzedników w Polsce ateraz bedzie miał jeszce wiecej bo trzeba kolesiom stanowiska porobic (2)

    Kolesiom z nowego rozdania POlitycznego

    • 26 6

    • (1)

      To akurat filia urzędu wojewódzkiego. Warto najpierw się rozeznać przez zabraniem głosu

      • 2 1

      • wybudowana przez poprzedników

        • 0 0

  • Kolejne darmozjady za moje - czytaj podatnika - pieniądze. (1)

    • 25 2

    • Przeczytanie krótkiego fragmentu przerasta siły intelektualne niektórych ludzi: "W budynku pracować będzie ok. 300 pracowników Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, Kuratorium Oświaty i Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, którzy dziś rozsiani są po kilku budynkach na terenie Gdańska."

      • 0 0

  • Projektant?? (2)

    Proszę o podanie kto jest projektantem tej przebudowy. Nie jest to tajna informacja, można ją pewnie odczytać z tablicy budowy. Uważam że ważne jest żeby publikować projektanta który podjął wszystkie decyzje estetyczne albo je zatwierdzał. Budynek jest bardzo niedopracowany w detalach i miejscami poniżej standardu architektury szczególnie budynku użyteczności publicznej.

    • 13 1

    • Drmg nadzorowalo

      Więc projektant na poziomie inwestora

      • 0 1

    • zapytaj sie Strzoka, to jego siedziba miała być

      • 0 0

  • niech zajma stary dobry dworzec PKS - to ich dzielo prze 30 lat nic nie robienia. (1)

    dodalbym biuro Walesy do tych sklepow po dworcem PKP i urzad miejski w pasarzu pustych sklepow do okolicy dworca we Wrzesczu i grunwaldzkiej. to tez ich dzielo.

    • 20 2

    • W pasażu..
      Ilu mamy noblistów w tym kraju?
      Co za podły naród!(może być i narut, co za różnica ciemnogród.

      • 0 0

  • kolejny gmach dla urzednikow (1)

    a bramki na wejsciu i uzbrojeni straznicy miejscy tez beda?

    • 15 3

    • To podlega pod urząd wojewódzki, nie miasta.

      • 0 0

  • Technologie

    co raz sprawniejsze, nowoczesność wypiera stare, ludzi w kraju ubywa przez starzejące się społeczeństwo i katastrofalnie niski wzrost urodzin - a urzędników trzeba więcej, i więcej i wciąż mało.
    Udanego popołudnia i zdrówka dla wszystkich czytelników.

    • 16 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane