• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa siedziba urzędników na Wyspie Spichrzów

Michał Brancewicz
29 stycznia 2024, godz. 14:10 
Opinie (227)
  • Budynek przy ul. Chmielnej został rozbudowany oraz  zmodernizowany i będzie służył jako miejsce pracy ok. 300 urzędników.
  • W ramach rozbudowy budynek zyskał dodatkowe kondygnacje zakończone skośnymi dachami.

Jeszcze w tym roku do przebudowanego budynku przy ul. Chmielnej Mapka powinno wprowadzić się ok. 300 urzędników wojewody, kuratorium oświaty i Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Nowy wygląd obiektu to efekt czterech etapów przebudowy, wartych w sumie blisko 44 mln zł. Do zrealizowania została ostatnia część prac.



Jak oceniasz w tym wypadku połączenie starej architektury ze współczesną?

Inwestycja, podzielona na kilka etapów, rozpoczęła się już pięć lat temu.

Jednak dopiero w zeszłym roku budynek przy Chmielnej 74/76Mapka nabrał ostatecznego kształtu i wyglądu elewacji.

Nowy kompleks budynków powstał dzięki dobudowie nowych obiektów do już istniejącego. Jego najstarsza część to przedwojenny spichlerz, który po wojennych zniszczeniach przebudowano i rozbudowano o część modernistyczną. Mieściła się tu m.in. hurtownia mebli, lokalna komenda Ochotniczych Hufców Pracy, a nawet archiwum likwidowanej Stoczni Gdynia.

Przedwojenne zdjęcie prezentujące spichlerz stojący na rogu ul. Chmielnej i Jaglanej. Ze zbiorów Dariusza Kuchty. Przedwojenne zdjęcie prezentujące spichlerz stojący na rogu ul. Chmielnej i Jaglanej. Ze zbiorów Dariusza Kuchty.
Teraz zostanie biurowcem dla urzędników.


Etap 1 - rok 2019 - koszt: 4,1 mln zł

  • wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę
  • rozbiórka budynku parterowego - kotłowni i części rampy przeładunkowej
  • wykonania posadowienia pośredniego na palach oraz dobudowa w części wschodniej budynku wraz z zabezpieczeniem przed warunkami atmosferycznymi ostatniego stropu (stan surowy otwarty)

Etap 2 - rok 2020 - koszt: 9,77 mln zł

  • remont i modernizacja pomieszczeń w tzw. starej części budynku o powierzchni ok. 610 m kw. (parter, 1, 2 i 3 piętro)
  • remont i modernizacja pomieszczeń w tzw. części magazynowej o powierzchni ok. 3010 m kw. (parter i 1 piętro)

  • Od strony ulicy Chmielnej widoczna zachowana część budynku, która została wyremontowana. Z prawej w głębi, dobudowana część, która zyskała dodatkowe kondygnacje.
  • Nowa elewacja budynku to połączenie cegły z szarością.
  • Urzędnicy do biurowca na ul. Chmielnej wprowadzą się w tym roku.

Etap 3 - rok 2021 - koszt: 13,78 mln zł

  • dalsza modernizacja pomieszczeń w tzw. części magazynowej o powierzchni ok. 3010 m m kw.
  • wykonanie prac modernizacyjnych drugiego piętra oraz rozbiórka trzeciego piętra wraz z nadbudową trzeciego i czwartego piętra - poddasza wraz z dachem w tzw. części magazynowej budynku o powierzchni ok. 3215 m kw.

Etap 4 - lata 2022/23 - koszt: 16,3 mln zł

  • remont i modernizacja pomieszczeń na drugim i trzecim piętrze oraz innych pomieszczeń i czwartego piętra poddasza w tzw. części magazynowej budynku o powierzchni ok. 2760 m kw. (2 i 3 piętro oraz poddasze)
  • remont i wykonanie elewacji całego budynku oraz przyłącza cieplnego wraz z uruchomieniem ogrzewania w całym budynku o powierzchni całkowitej ok. 7190 m kw.


W sumie daje to kwotę niemal 44 mln zł. A do wykonania został jeszcze ostatni etap prac. Chodzi o montaż i uruchomienie instalacji niezbędnych do funkcjonowania biurowca.

Dyskusyjne połączenie starego z nowym



Efekt przebudowy budzi różne opinie, bo łączenie starej i nowej architektury ma zarówno przeciwników, jak i zwolenników. W komentarzach, jakie pojawiają się w mediach społecznościowych przeważają jednak głosy krytyczne.

Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę jak początkowo miał wyglądać ten budynek, wydaje się, że wygrało rozwiązanie i tak mniej kontrowersyjne.

Tak miał prezentować się przebudowany budynek według projektu, który przedstawiono w 2019 r. Tak miał prezentować się przebudowany budynek według projektu, który przedstawiono w 2019 r.

300 pracowników administracji wprowadzi się jeszcze w tym roku



- Planowany termin wprowadzenia się urzędników poszczególnych jednostek do obiektu
to jesień 2024 roku - zapowiada Krystian Kłos z biura Wojewody Pomorskiego. - A w 2025 roku roboty i usługi uzupełniające będą realizowane już na czynnym budynku.

W budynku pracować będzie ok. 300 pracowników Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, Kuratorium OświatyRegionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, którzy dziś rozsiani są po kilku budynkach na terenie Gdańska.

Miejsca

Opinie (227) 4 zablokowane

  • Ciekawe czy rzeczywiście tak jak się na początku

    Mówiło w urzędzie przeniosą tam Wydział ds. Cudzoziemców i Wydział Koordynacji Świadczeń, które za moich czasów należały do największych w urzędzie, a i tak biorąc pod uwagę jakie miały problemy z terminami załatwiania spraw to ewidentnie mieli za mało ludzi.

    • 7 0

  • budynek w centrum Gdanska

    A nie mogli urzędować w budynku po pośredniaku?Petenci mieli by blisko.Dobry dojazd.

    • 6 0

  • Pasożyt się rozrasta ...

    • 9 2

  • Co za makabryła (1)

    Jak prywatni inwestorzy mają stawiać porządne jakościowo realizacje, jeśli urzędnicy tak masakrują porządną przedwojenną architekturę w historycznej lokalizacji. To nie nawet jest poziom powiatowy, to jest poziom dna.

    Aż dziw, że Strzokowi nie przeszkadzała taka masakra estetyczna.

    • 5 2

    • Strzokowi przeszkadzał poprzedni projekt. I wymógł na wojewodzie ten, według mnie jednak lepszy.

      • 0 0

  • A urzędników coraz więcej

    I więcej o więcej i...

    • 7 1

  • (1)

    czy Pan Majewski i strefa hejtu bedzie krytykować ten budynek? czy teraz nagle cicho? bedziecie udawac ze to obecna władza postawiła?

    • 3 3

    • A co tu krytykować? Nie jest źle. Przyjrzyj się pierwszemu projektowi, który zablokował Strzok

      To zresztą i tak w większości nie jest zabytkowy budynek. Tylko jego część od chmielnej jest zabytkiem, reszta to PRLowski beton o znikomej wartości architektonicznej.

      • 1 0

  • Jezuśku jakież to paskudne!

    I to jest siedziba konserwatora zabytków, hmmm zamienne. Jak w tym mieście ma być ładnie?
    Szkoda, pracowałam tam kiedyś, lubiłam ten budynek.

    • 6 0

  • Dolne Miasto

    kampus miejskich urzędników...

    • 9 1

  • Szkoda, że nie tam

    A na ul. 3 maja stoi opuszczony gmach... Blisko dorca PKS i PKP i jest stąd niedaleko do innych urzędów i intytucji. Ale to komuś nie pasuje...

    • 10 0

  • Może już wystarczy tych biur??Miało być mniej urzędników,ministrów,itd!! A jest coraz więcej!!!!!

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane