• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa siedziba urzędników na Wyspie Spichrzów

Michał Brancewicz
29 stycznia 2024, godz. 14:10 
Opinie (227)
  • Budynek przy ul. Chmielnej został rozbudowany oraz  zmodernizowany i będzie służył jako miejsce pracy ok. 300 urzędników.
  • W ramach rozbudowy budynek zyskał dodatkowe kondygnacje zakończone skośnymi dachami.

Jeszcze w tym roku do przebudowanego budynku przy ul. Chmielnej Mapka powinno wprowadzić się ok. 300 urzędników wojewody, kuratorium oświaty i Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Nowy wygląd obiektu to efekt czterech etapów przebudowy, wartych w sumie blisko 44 mln zł. Do zrealizowania została ostatnia część prac.



Jak oceniasz w tym wypadku połączenie starej architektury ze współczesną?

Inwestycja, podzielona na kilka etapów, rozpoczęła się już pięć lat temu.

Jednak dopiero w zeszłym roku budynek przy Chmielnej 74/76Mapka nabrał ostatecznego kształtu i wyglądu elewacji.

Nowy kompleks budynków powstał dzięki dobudowie nowych obiektów do już istniejącego. Jego najstarsza część to przedwojenny spichlerz, który po wojennych zniszczeniach przebudowano i rozbudowano o część modernistyczną. Mieściła się tu m.in. hurtownia mebli, lokalna komenda Ochotniczych Hufców Pracy, a nawet archiwum likwidowanej Stoczni Gdynia.

Przedwojenne zdjęcie prezentujące spichlerz stojący na rogu ul. Chmielnej i Jaglanej. Ze zbiorów Dariusza Kuchty. Przedwojenne zdjęcie prezentujące spichlerz stojący na rogu ul. Chmielnej i Jaglanej. Ze zbiorów Dariusza Kuchty.
Teraz zostanie biurowcem dla urzędników.


Etap 1 - rok 2019 - koszt: 4,1 mln zł

  • wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę
  • rozbiórka budynku parterowego - kotłowni i części rampy przeładunkowej
  • wykonania posadowienia pośredniego na palach oraz dobudowa w części wschodniej budynku wraz z zabezpieczeniem przed warunkami atmosferycznymi ostatniego stropu (stan surowy otwarty)

Etap 2 - rok 2020 - koszt: 9,77 mln zł

  • remont i modernizacja pomieszczeń w tzw. starej części budynku o powierzchni ok. 610 m kw. (parter, 1, 2 i 3 piętro)
  • remont i modernizacja pomieszczeń w tzw. części magazynowej o powierzchni ok. 3010 m kw. (parter i 1 piętro)

  • Od strony ulicy Chmielnej widoczna zachowana część budynku, która została wyremontowana. Z prawej w głębi, dobudowana część, która zyskała dodatkowe kondygnacje.
  • Nowa elewacja budynku to połączenie cegły z szarością.
  • Urzędnicy do biurowca na ul. Chmielnej wprowadzą się w tym roku.

Etap 3 - rok 2021 - koszt: 13,78 mln zł

  • dalsza modernizacja pomieszczeń w tzw. części magazynowej o powierzchni ok. 3010 m m kw.
  • wykonanie prac modernizacyjnych drugiego piętra oraz rozbiórka trzeciego piętra wraz z nadbudową trzeciego i czwartego piętra - poddasza wraz z dachem w tzw. części magazynowej budynku o powierzchni ok. 3215 m kw.

Etap 4 - lata 2022/23 - koszt: 16,3 mln zł

  • remont i modernizacja pomieszczeń na drugim i trzecim piętrze oraz innych pomieszczeń i czwartego piętra poddasza w tzw. części magazynowej budynku o powierzchni ok. 2760 m kw. (2 i 3 piętro oraz poddasze)
  • remont i wykonanie elewacji całego budynku oraz przyłącza cieplnego wraz z uruchomieniem ogrzewania w całym budynku o powierzchni całkowitej ok. 7190 m kw.


W sumie daje to kwotę niemal 44 mln zł. A do wykonania został jeszcze ostatni etap prac. Chodzi o montaż i uruchomienie instalacji niezbędnych do funkcjonowania biurowca.

Dyskusyjne połączenie starego z nowym



Efekt przebudowy budzi różne opinie, bo łączenie starej i nowej architektury ma zarówno przeciwników, jak i zwolenników. W komentarzach, jakie pojawiają się w mediach społecznościowych przeważają jednak głosy krytyczne.

Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę jak początkowo miał wyglądać ten budynek, wydaje się, że wygrało rozwiązanie i tak mniej kontrowersyjne.

Tak miał prezentować się przebudowany budynek według projektu, który przedstawiono w 2019 r. Tak miał prezentować się przebudowany budynek według projektu, który przedstawiono w 2019 r.

300 pracowników administracji wprowadzi się jeszcze w tym roku



- Planowany termin wprowadzenia się urzędników poszczególnych jednostek do obiektu
to jesień 2024 roku - zapowiada Krystian Kłos z biura Wojewody Pomorskiego. - A w 2025 roku roboty i usługi uzupełniające będą realizowane już na czynnym budynku.

W budynku pracować będzie ok. 300 pracowników Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, Kuratorium OświatyRegionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, którzy dziś rozsiani są po kilku budynkach na terenie Gdańska.

Miejsca

Opinie (227) 4 zablokowane

  • TE 44 miliony to chyba tylko jedna czwarta ogółu kosztów , mi wyszło 150 mlilionów bez toalet , korytaży i schodów !!!!!

    • 3 0

  • A co oni tam będą robić??

    Kuratorium niepotrzebne papiery tylko przekłada z miejsca na miejsce, Należy stawiać zasadnicze pytania, jaki jest cel ich działalności. W dobie komputaryzacji powin(mogą)i pracować w domu zdalnie, wypełniając papierki. Szkoły bez ich działalności dadzą sobie radę, Chyba że będą sprawdzać który nauczyciel zadał prace domową a który jest po lini. Ten typ działalności bedzie dominował. Określić wydatki na jednego ucznia (stałe w kraju lub wojewóxtwie a reszte powierzyć dyrektorom ( cała grupa urzędników bedzie zbędna/ I tak do matury roszerzonej wystarczy tylko podejść, zdaje się bez progu(sic)

    • 9 1

  • Gdansk poludnie i niech komunikacją dojeżdżają

    • 8 1

  • Czy to do tego budynku przenosi sie Wojewódzki Konserwator Zabytków ? (1)

    • 6 1

    • dokładnie tak, dlatego strzok pozwolił na ten koszmarek

      • 0 0

  • A może basen olimpikski!!!!!!

    Może by za te pieniądze (plus inne) wybudować w Gdańsku mieście morza basen olimpijski (kompleks 100metrowy baseb z trampolina i mniejszymi basenami

    • 6 3

  • (3)

    Stać nas. Zapłacimy i zatrudnimy jeszcze więcej urzędników. To co po koniaczku?

    • 13 1

    • (2)

      W razie czego postraszy się pisem. Stać nas?

      • 2 0

      • a kto go wybudował? ten koszmarek

        • 0 0

      • Ach tak, to wyobraź sobie "mądralo", że ten budynek nie należy do miasta, a do Skarbu Państwa, będą tam jednostki administracji rządowej, a był remontowany za rządów PiS. I wyszedłeś na głupka.

        • 0 0

  • Brakuje mieszkan, a budynki na Wyspie Spichrzow przy ulicy Owsianej i Wspornikowej stoja puste od kilku lat

    • 9 0

  • Więcej urzędników

    Więcej, na pewno podatnicy to udzwigną

    • 10 1

  • Miałem okazję tam pracować i to jeszcze w trakcie trwania prac remontowo - budowlanych (1)

    Bo niestety, ale tam mieściła się część archiwum Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego (pozdrawiam koleżanki jeśli to czytają!) , której nie mieliśmy gdzie przenieść więc, choć nas z tego budynku wykwaterowano to i tak musieliśmy tam chodzić po akta i śmigać między budowlańcami uważając, żeby sobie nie zrobić krzywdy...
    W budynku bez wody, toalet z słabym ogrzewaniem... Tak o nas dbał Drelich, który mógł przecież nawet wynająć jakieś pomieszczenia na tymczasową siedzibę archiwum... Ale to akurat specjalnie nie dziwi, generalnie w instytucjach archiwum to jednostka spychana na szary koniec w hierarchii. Nawet był moment, gdy jesienią nie mieliśmy tam ogrzewania zanim w końcu nie kupili nam elektrycznych grzejników.

    Sam budynek przed remontem nie był też idealny - ja go lubiłem, miał taki PRLowski feeling z rozklekotaną windą towarową obsługiwaną przez windowego, wystrojem z PRL i widocznymi gdzieniegdzie pozostałościami po poprzednich użytkownikach, których było nieco więcej - mieściły się tam też niegdyś firma ogrodnicza, jakiś sklep czy hurtownia meblowa, a w ostatnim okresie przed remontem również biuro rachunkowe i prywatna firma archiwalna, a w jednym z pomieszczeń magazynowych na parterze część swoich towarów trzymał jeden z trójmiejskich handlarzy antykami.

    Budynek na trzecim piętrze w tej dobudowanej w PRL części, gdzie mieściło się nasze archiwum miał jednak też dużą wadę konstrukcyjną, którą rozbudowa na 100 %usunęła. Latem dach się nagrzewał i wszędzie było tam bardzo gorąco, a zimą o ile w biurze jeszcze było ok, to w pomieszczeniach magazynowych było zimno, bo za PRL nie zamontowano tam odpowiedniego ogrzewania. Przykładowo na halę magazynową o powierzchni jakichś 300 metrów był jeden niewielki kaloryfer... Przez to idąc po akta na magazyn nie było innego wyjścia jak kurtka albo gruba bluza.

    • 11 0

    • Cd. Jeśli dobrze pamiętam to wyglądało to tak, że

      Zimą na magazynach było 7-8 stopni, a rekord latem w czasie upałów to było 38 stopni w części biurowej przy otwartych oknach...

      No i historyjka dla moich następców, którzy będą tam pracować. Obok znajduje się osiedle budynków w większości na wynajem krótkoterminowy - w sezonie letnim można czasem zaobserwować tam ciekawe widoki takie jak młoda, chojnie obdarzona pani, która wyszła sobie na balkon rano półnaga :)

      • 2 0

  • bizancjum (1)

    Lokalizacja tak chora jak ZUS na Chmielnej , Piwnej , geodezja na Lastadii ...... gdzie zaparkowąć samochód i jaka jest funkcjonalność zabytków przeznaczonych na cele biurowe?

    • 10 3

    • Podpowiadam

      Tak jak większość pracowników tychże - rowerem albo komunikacją miejską.
      A funkcjonalność budynków zabytkowych jest może lekko ograniczona, ale nie ma problemów - konserwator zazwyczaj wydaje zezwolenia na windy w takich wypadkach. I lepiej, żeby budynek zabytkowy był urzędem niżby miał stać pusty i niszczeć

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane