- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Nowa "szprycha" kolejowa z Trójmiasta do Warszawy?
Zupełnie nowa linia kolejowa łącząca Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym i Warszawą, dzięki której dojazd na lotnisko i do stolicy z Gdańska zajmie odpowiednio 1 godz. i 30 min oraz 1 godz i 45 minut - taką wizję, na kilka dni przed wyborami prezydenckim, przedstawił w Gdańsku Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.
Według mocno wyśrubowanych terminów pierwsze samoloty miałyby tam wylądować w 2027 roku.
Co najmniej 200 km/h
Ma na tym zyskać również Trójmiasto.
- W ramach programu inwestycyjnego CPK powstanie całkowicie nowa "szprycha" kolejowa łącząca Trójmiasto z Warszawą w standardzie Kolei Dużych Prędkości - mówił podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami Marcin Horała, wiceminister infrastruktury. - Wcześniej mowa była o tym, że nowy odcinek wepnie się do istniejącej linii w Warlubiu. Teraz będzie to tylko pierwszy etap, a w drugim powstanie cała nowa trasa.
Wybudowanie linii w standardzie Kolei Dużych Prędkości oznacza, że pociągi pojadą tam z prędkością powyżej 200 km/h.
Czasy przejazdu do CPK i stolicy:
- z Gdańska - 1 godz. 30 min i 1 godz. i 45 min
- z Gdyni - 1 godz. 50 min i 2 godz. i 5 min
Warto w tym miejscu przypomnieć, że w drugiej połowie roku na linii E65 pendolino ma rozpędzać się miejscami do 200 km/h, co skróci czas przejazdu na trasie Gdańsk - Warszawa do ok. 2 godz. i 30 min.
Wszystkim pasażerom, którzy już chcą otwierać szampana, radzimy jednak trochę dłużej go chłodzić. Bo realizacja tej inwestycji to odległa przyszłość.
- Program kolejowy jest dłuższy niż budowa lotniska, które ma zacząć działać w 2027. Pełna siatka połączeń powstanie do roku 2033-34 - przyznaje Marcin Horała. - Jeśli chodzi o Trójmiasto, to pierwszy odcinek do Warlubia ma powstać do 2029 roku, a do samej Warszawy w 2031 lub 2032 roku.
W Polsce rzadko buduje się nowe linie kolejowe
Zapowiedź budowy zupełnie nowej linii kolejowej o długości ok. 350 km z nowym mostem na Wiśle jest bardzo śmiała, zważywszy, że ostatnie linie o podobnej długości wybudowane od podstaw powstały w latach 70. XX wieku, a więc 50 lat temu.
- To była licząca ok. 200 km Centralna Magistrala Kolejowa łącząca aglomerację warszawską z Górnym Śląskiem i linia hutniczo-szerokotorowa z przejścia granicznego w Hrubieszowie do Sławkowa o długości ok 400 km - wylicza Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu. - Z kolei w ostatnich latach najdłuższym pojedynczym odcinkiem wybudowanym od zera była Pomorska Kolej Metropolitalna w 2015 roku [18 km - dop. red.]. W tym samym czasie powstała również ok. 10-kilometrowa linia do lotniska w Balicach, a przed Euro 2012 doprowadzono kolej do Okęcia, ale był to zaledwie dwukilometrowy odcinek.
Mimo że perspektywa realizacji jest daleka, zapytaliśmy o szacunkowe koszty takiego przedsięwzięcia.
- Cały projekt CKP szacowany jest na ok. 100 mld zł, z czego 25 mld zł pochłonie budowa lotniska, a reszta środków będzie przeznaczona na kolej. Trudno jednak powiedzieć, ile kosztować będzie budowa samej linii Trójmiasto - Warszawa - przyznaje Marcin Horała.
Obietnice budowy dróg
Budowa nowej linii kolejowej to kolejna z obietnic infrastrukturalnych, jakie pojawiają się przed wyborami. Wcześniej rząd zapowiedział, że wyłoży 2,2 mld zł na powstanie Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż wcześniej miała ona powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Podobnie miało być z odcinkiem Trasy Kaszubskiej Bożepole Wielkie - Lębork, ale i w tym przypadku znalazły się środki z budżetu państwa w wysokości ok. 1,4 mld zł.
Opinie (337) ponad 10 zablokowanych
-
2020-06-23 19:50
(1)
Taka inwestycja powinna zostać zrealizowana przed zakupem "Pendolino" łącznie z modernizacją Centralnej Magistrali Kolejowej, co pozwoliłoby na szybkie połączenie północ-południe przez Warszawę. Istniejąca linia Gdynia - Warszawa powinna zostać zmodernizowana na potrzeby przewozów towarowych i regionalnych. Obecna "wizja" wiceministra jest słuszna, ale być może jest tylko wydmuszką wyborczą, a przewidywany czas realizacji 12 lat jest tak odległy, że można obiecać wszystko bez jakiegokolwiek odpowiedzialności.
- 6 1
-
2020-06-23 23:04
czy ktoś to rozumie?
Że już dość dawno nie żyjemy w czasach kolei cesarsko-królewskich i zaborów?
Tylko, że od ponad 70 lat na torach nic nowego nie powstało. Wręcz przeciwnie...
Modernizacja linii Gdańsk - Warszawa pokazała, że trzeba ją było zrobić na nowo...
Ale ile kasy tam poszło...- 2 0
-
2020-06-23 20:37
Buahahahahahaha
- 1 4
-
2020-06-23 20:45
Pominę tutaj brak sensu takiego połączenia
Trzeba by zaorać lotnisko w GDN, bo jaki sens jest jechać pociągiem do WAW skoro mamy lotnisko w GDN??
Megalomania prezesa polski przeraża..- 6 4
-
2020-06-23 21:06
typowa obietnica przedwyborcza
- 4 3
-
2020-06-23 21:18
Przecież mamy tyle
śmigłowców, że można pasażerów przelecieć z Gdańska do CPK. Wojsko zarobi na kolejne śmigłowce i będziemy śmigłowcową potęgą międzygalaktyczną im. Antoniego od Komisji. A gdyby ktos chciał wiedzieć to pll lot jest na skraju, no zgadnijcie czego?
- 3 3
-
2020-06-23 21:29
Czas na zmiane
Albo ci ludzie są chorzy z urojenia albo potwornie cyniczni.Powinni zająć się pisaniem bajek z mchu i paproci.Morawiecki dostał by pierwszego Nobla z literatury za zbiór swoich bajek.
- 5 6
-
2020-06-23 21:32
Horała to stan umysłu
Niespełnione słońce UM w Gdyni
- 5 5
-
2020-06-23 21:52
Horała... brzmi jak obelga kobiety jakieś :D
- 2 5
-
2020-06-23 21:52
A świstak siedzi i zawija w sreberka
Czy ktokolwiek wierzy w te obietnice tych nieudaczników, którzy przez ostatnie 5 lat nie byli w stanie doprowadzić do podniesienia prędkości na linii Gdynia-Warszawa do 200 km/h?
- 5 4
-
2020-06-23 22:52
pisowcy to mają superwizje, za 12 lat rządów tych oszołomów z ciemnego ludu, to i piasku na plaży zabraknie...
nie będzie niczego, tylko długi do spłacenia...wszystkie dzisiejsze pincetplusy, będą się na nie solidarnie składać
- 4 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.