• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa "szprycha" kolejowa z Trójmiasta do Warszawy?

Michał Brancewicz
23 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jeśli rządowe zapowiedzi się spełnią, to za 12 lat z Gdańska do Warszawy dojedziemy pociągiem w 1 godz. i 45 minut. Jeśli rządowe zapowiedzi się spełnią, to za 12 lat z Gdańska do Warszawy dojedziemy pociągiem w 1 godz. i 45 minut.

Zupełnie nowa linia kolejowa łącząca Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym i Warszawą, dzięki której dojazd na lotnisko i do stolicy z Gdańska zajmie odpowiednio 1 godz. i 30 min oraz 1 godz i 45 minut - taką wizję, na kilka dni przed wyborami prezydenckim, przedstawił w Gdańsku Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.



Wierzysz, że powstanie nowa linia kolejowa do Warszawy?

W zamierzeniu podwarszawski Centralny Port Komunikacyjny ma być lotniskiem o przepustowości 45 mln pasażerów rocznie, do którego dojeżdżać będą pociągi ze wszystkich zakątków Polski, po zupełnie nowych lub zmodernizowanych liniach kolejowych.

Według mocno wyśrubowanych terminów pierwsze samoloty miałyby tam wylądować w 2027 roku.

Co najmniej 200 km/h



Ma na tym zyskać również Trójmiasto.

- W ramach programu inwestycyjnego CPK powstanie całkowicie nowa "szprycha" kolejowa łącząca Trójmiasto z Warszawą w standardzie Kolei Dużych Prędkości - mówił podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami Marcin Horała, wiceminister infrastruktury. - Wcześniej mowa była o tym, że nowy odcinek wepnie się do istniejącej linii w Warlubiu. Teraz będzie to tylko pierwszy etap, a w drugim powstanie cała nowa trasa.
Wybudowanie linii w standardzie Kolei Dużych Prędkości oznacza, że pociągi pojadą tam z prędkością powyżej 200 km/h.

Czasy przejazdu do CPK i stolicy:

  • z Gdańska - 1 godz. 30 min i 1 godz. i 45 min
  • z Gdyni - 1 godz. 50 min i 2 godz. i 5 min


Warto w tym miejscu przypomnieć, że w drugiej połowie roku na linii E65 pendolino ma rozpędzać się miejscami do 200 km/h, co skróci czas przejazdu na trasie Gdańsk - Warszawa do ok. 2 godz. i 30 min.

Wszystkim pasażerom, którzy już chcą otwierać szampana, radzimy jednak trochę dłużej go chłodzić. Bo realizacja tej inwestycji to odległa przyszłość.

- Program kolejowy jest dłuższy niż budowa lotniska, które ma zacząć działać w 2027. Pełna siatka połączeń powstanie do roku 2033-34 - przyznaje Marcin Horała. - Jeśli chodzi o Trójmiasto, to pierwszy odcinek do Warlubia ma powstać do 2029 roku, a do samej Warszawy w 2031 lub 2032 roku.
Jedna z wizualizacji prezentujących wygląd Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jedna z wizualizacji prezentujących wygląd Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W Polsce rzadko buduje się nowe linie kolejowe



Zapowiedź budowy zupełnie nowej linii kolejowej o długości ok. 350 km z nowym mostem na Wiśle jest bardzo śmiała, zważywszy, że ostatnie linie o podobnej długości wybudowane od podstaw powstały w latach 70. XX wieku, a więc 50 lat temu.

- To była licząca ok. 200 km Centralna Magistrala Kolejowa łącząca aglomerację warszawską z Górnym Śląskiem i linia hutniczo-szerokotorowa z przejścia granicznego w Hrubieszowie do Sławkowa o długości ok 400 km - wylicza Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu. - Z kolei w ostatnich latach najdłuższym pojedynczym odcinkiem wybudowanym od zera była Pomorska Kolej Metropolitalna w 2015 roku [18 km - dop. red.]. W tym samym czasie powstała również ok. 10-kilometrowa linia do lotniska w Balicach, a przed Euro 2012 doprowadzono kolej do Okęcia, ale był to zaledwie dwukilometrowy odcinek.
Mimo że perspektywa realizacji jest daleka, zapytaliśmy o szacunkowe koszty takiego przedsięwzięcia.

- Cały projekt CKP szacowany jest na ok. 100 mld zł, z czego 25 mld zł pochłonie budowa lotniska, a reszta środków będzie przeznaczona na kolej. Trudno jednak powiedzieć, ile kosztować będzie budowa samej linii Trójmiasto - Warszawa - przyznaje Marcin Horała.

Obietnice budowy dróg



Budowa nowej linii kolejowej to kolejna z obietnic infrastrukturalnych, jakie pojawiają się przed wyborami. Wcześniej rząd zapowiedział, że wyłoży 2,2 mld zł na powstanie Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż wcześniej miała ona powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Podobnie miało być z odcinkiem Trasy Kaszubskiej Bożepole Wielkie - Lębork, ale i w tym przypadku znalazły się środki z budżetu państwa w wysokości ok. 1,4 mld zł.

Opinie (337) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Taka inwestycja powinna zostać zrealizowana przed zakupem "Pendolino" łącznie z modernizacją Centralnej Magistrali Kolejowej, co pozwoliłoby na szybkie połączenie północ-południe przez Warszawę. Istniejąca linia Gdynia - Warszawa powinna zostać zmodernizowana na potrzeby przewozów towarowych i regionalnych. Obecna "wizja" wiceministra jest słuszna, ale być może jest tylko wydmuszką wyborczą, a przewidywany czas realizacji 12 lat jest tak odległy, że można obiecać wszystko bez jakiegokolwiek odpowiedzialności.

    • 6 1

    • czy ktoś to rozumie?

      Że już dość dawno nie żyjemy w czasach kolei cesarsko-królewskich i zaborów?
      Tylko, że od ponad 70 lat na torach nic nowego nie powstało. Wręcz przeciwnie...
      Modernizacja linii Gdańsk - Warszawa pokazała, że trzeba ją było zrobić na nowo...
      Ale ile kasy tam poszło...

      • 2 0

  • Buahahahahahaha

    • 1 4

  • Pominę tutaj brak sensu takiego połączenia

    Trzeba by zaorać lotnisko w GDN, bo jaki sens jest jechać pociągiem do WAW skoro mamy lotnisko w GDN??
    Megalomania prezesa polski przeraża..

    • 6 4

  • typowa obietnica przedwyborcza

    • 4 3

  • Przecież mamy tyle

    śmigłowców, że można pasażerów przelecieć z Gdańska do CPK. Wojsko zarobi na kolejne śmigłowce i będziemy śmigłowcową potęgą międzygalaktyczną im. Antoniego od Komisji. A gdyby ktos chciał wiedzieć to pll lot jest na skraju, no zgadnijcie czego?

    • 3 3

  • Czas na zmiane

    Albo ci ludzie są chorzy z urojenia albo potwornie cyniczni.Powinni zająć się pisaniem bajek z mchu i paproci.Morawiecki dostał by pierwszego Nobla z literatury za zbiór swoich bajek.

    • 5 6

  • Horała to stan umysłu

    Niespełnione słońce UM w Gdyni

    • 5 5

  • Horała... brzmi jak obelga kobiety jakieś :D

    • 2 5

  • A świstak siedzi i zawija w sreberka

    Czy ktokolwiek wierzy w te obietnice tych nieudaczników, którzy przez ostatnie 5 lat nie byli w stanie doprowadzić do podniesienia prędkości na linii Gdynia-Warszawa do 200 km/h?

    • 5 4

  • pisowcy to mają superwizje, za 12 lat rządów tych oszołomów z ciemnego ludu, to i piasku na plaży zabraknie...

    nie będzie niczego, tylko długi do spłacenia...wszystkie dzisiejsze pincetplusy, będą się na nie solidarnie składać

    • 4 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane