- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (171 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Nowa "szprycha" kolejowa z Trójmiasta do Warszawy?
Zupełnie nowa linia kolejowa łącząca Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym i Warszawą, dzięki której dojazd na lotnisko i do stolicy z Gdańska zajmie odpowiednio 1 godz. i 30 min oraz 1 godz i 45 minut - taką wizję, na kilka dni przed wyborami prezydenckim, przedstawił w Gdańsku Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.
Według mocno wyśrubowanych terminów pierwsze samoloty miałyby tam wylądować w 2027 roku.
Co najmniej 200 km/h
Ma na tym zyskać również Trójmiasto.
- W ramach programu inwestycyjnego CPK powstanie całkowicie nowa "szprycha" kolejowa łącząca Trójmiasto z Warszawą w standardzie Kolei Dużych Prędkości - mówił podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami Marcin Horała, wiceminister infrastruktury. - Wcześniej mowa była o tym, że nowy odcinek wepnie się do istniejącej linii w Warlubiu. Teraz będzie to tylko pierwszy etap, a w drugim powstanie cała nowa trasa.
Wybudowanie linii w standardzie Kolei Dużych Prędkości oznacza, że pociągi pojadą tam z prędkością powyżej 200 km/h.
Czasy przejazdu do CPK i stolicy:
- z Gdańska - 1 godz. 30 min i 1 godz. i 45 min
- z Gdyni - 1 godz. 50 min i 2 godz. i 5 min
Warto w tym miejscu przypomnieć, że w drugiej połowie roku na linii E65 pendolino ma rozpędzać się miejscami do 200 km/h, co skróci czas przejazdu na trasie Gdańsk - Warszawa do ok. 2 godz. i 30 min.
Wszystkim pasażerom, którzy już chcą otwierać szampana, radzimy jednak trochę dłużej go chłodzić. Bo realizacja tej inwestycji to odległa przyszłość.
- Program kolejowy jest dłuższy niż budowa lotniska, które ma zacząć działać w 2027. Pełna siatka połączeń powstanie do roku 2033-34 - przyznaje Marcin Horała. - Jeśli chodzi o Trójmiasto, to pierwszy odcinek do Warlubia ma powstać do 2029 roku, a do samej Warszawy w 2031 lub 2032 roku.
W Polsce rzadko buduje się nowe linie kolejowe
Zapowiedź budowy zupełnie nowej linii kolejowej o długości ok. 350 km z nowym mostem na Wiśle jest bardzo śmiała, zważywszy, że ostatnie linie o podobnej długości wybudowane od podstaw powstały w latach 70. XX wieku, a więc 50 lat temu.
- To była licząca ok. 200 km Centralna Magistrala Kolejowa łącząca aglomerację warszawską z Górnym Śląskiem i linia hutniczo-szerokotorowa z przejścia granicznego w Hrubieszowie do Sławkowa o długości ok 400 km - wylicza Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu. - Z kolei w ostatnich latach najdłuższym pojedynczym odcinkiem wybudowanym od zera była Pomorska Kolej Metropolitalna w 2015 roku [18 km - dop. red.]. W tym samym czasie powstała również ok. 10-kilometrowa linia do lotniska w Balicach, a przed Euro 2012 doprowadzono kolej do Okęcia, ale był to zaledwie dwukilometrowy odcinek.
Mimo że perspektywa realizacji jest daleka, zapytaliśmy o szacunkowe koszty takiego przedsięwzięcia.
- Cały projekt CKP szacowany jest na ok. 100 mld zł, z czego 25 mld zł pochłonie budowa lotniska, a reszta środków będzie przeznaczona na kolej. Trudno jednak powiedzieć, ile kosztować będzie budowa samej linii Trójmiasto - Warszawa - przyznaje Marcin Horała.
Obietnice budowy dróg
Budowa nowej linii kolejowej to kolejna z obietnic infrastrukturalnych, jakie pojawiają się przed wyborami. Wcześniej rząd zapowiedział, że wyłoży 2,2 mld zł na powstanie Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż wcześniej miała ona powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Podobnie miało być z odcinkiem Trasy Kaszubskiej Bożepole Wielkie - Lębork, ale i w tym przypadku znalazły się środki z budżetu państwa w wysokości ok. 1,4 mld zł.
Opinie (337) ponad 10 zablokowanych
-
2020-06-23 16:53
Dopóki pis bd rzadził to powstanie jak prom w Szczecinie
- 5 2
-
2020-06-23 16:55
To jest proszę państwa takie bajubaju dla frajerów
- 3 1
-
2020-06-23 17:02
Hehe dobre, CMK remontują od dobrych dziesięciu lat, trasę Kraków- Katowice ponad pięć i to starym szlakiem, trzeba być thebilem żeby w takie rzeczy uwierzyć;)
- 3 0
-
2020-06-23 17:12
100 mld złotych to nie jest nawet dwukrotność kasy, (1)
którą wywalono za Tuska na jedną tylko imprezę sportową znaną jako Euro 2012 (szacuje się, że wydano na nią w sumie ok. 52 mld złotych) i było to 8 lat temu, a od tego czasu zebrało się jakieś 10-15% inflacji.
- 5 7
-
2020-06-23 21:23
Rozumiem, że te drogi, szpitale, stadiony, hotele co to liczysz w tej kwocie to UEFA zwinęła po mistrzostwach i zabrała do siebie?
- 0 2
-
2020-06-23 17:14
horala to niech się lepiej nie odzywa bo wstyd przynosi
- 3 4
-
2020-06-23 17:17
myslę ze trzeka sprzedać PKP
DB przejmie i będzie PO kłopocie. Polacy nic nie muszą mieć. Przecież nic się nie dzieje ze niemcowi za ciepło płacę. Dulska podnosi śmieci parkowanie i jest kasa.
- 7 3
-
2020-06-23 17:30
Cytat: "w drugiej połowie roku na linii E65 pendolino ma rozpędzać się miejscami do 200 km/h,
... co skróci czas przejazdu na trasie Gdańsk - Warszawa do ok. 2 godz. i 30 min"
Czy 2h 34m to też "ok. 2 godz. i 30 min"?
Pytam się, bo obecnie porannymi połączeniami jedzie się z Głównego na Wschodnią 2h 39m, więc rozpędziwszy się do ponad 200 km/h (to był minimalny osiąg składu w zamówieniu PKP sprzed 10 lat) zaoszczędzimy rewelacyjne 5 minut. Gdyby w pendolino wolno było palić, to ledwie starczyłoby na szybkiego papierosa.- 4 1
-
2020-06-23 17:38
Świat nie jest taki zły...
A gorące parówki ( o których śpiewała H. Kunicka ), kiedy będą z nieba leciały?
- 4 2
-
2020-06-23 18:17
Znowu inwestycja tylko dla tych co mają dzieci
Bo nikt z nas pewnie nie dożyje momentu, kiedy to ukończą :(
- 4 2
-
2020-06-23 18:32
Dobrze by było...
...jakby przybliżył nam, po jakim towarze ma się takie wizje...
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.