- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Nowa "szprycha" kolejowa z Trójmiasta do Warszawy?
Zupełnie nowa linia kolejowa łącząca Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym i Warszawą, dzięki której dojazd na lotnisko i do stolicy z Gdańska zajmie odpowiednio 1 godz. i 30 min oraz 1 godz i 45 minut - taką wizję, na kilka dni przed wyborami prezydenckim, przedstawił w Gdańsku Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.
Według mocno wyśrubowanych terminów pierwsze samoloty miałyby tam wylądować w 2027 roku.
Co najmniej 200 km/h
Ma na tym zyskać również Trójmiasto.
- W ramach programu inwestycyjnego CPK powstanie całkowicie nowa "szprycha" kolejowa łącząca Trójmiasto z Warszawą w standardzie Kolei Dużych Prędkości - mówił podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami Marcin Horała, wiceminister infrastruktury. - Wcześniej mowa była o tym, że nowy odcinek wepnie się do istniejącej linii w Warlubiu. Teraz będzie to tylko pierwszy etap, a w drugim powstanie cała nowa trasa.
Wybudowanie linii w standardzie Kolei Dużych Prędkości oznacza, że pociągi pojadą tam z prędkością powyżej 200 km/h.
Czasy przejazdu do CPK i stolicy:
- z Gdańska - 1 godz. 30 min i 1 godz. i 45 min
- z Gdyni - 1 godz. 50 min i 2 godz. i 5 min
Warto w tym miejscu przypomnieć, że w drugiej połowie roku na linii E65 pendolino ma rozpędzać się miejscami do 200 km/h, co skróci czas przejazdu na trasie Gdańsk - Warszawa do ok. 2 godz. i 30 min.
Wszystkim pasażerom, którzy już chcą otwierać szampana, radzimy jednak trochę dłużej go chłodzić. Bo realizacja tej inwestycji to odległa przyszłość.
- Program kolejowy jest dłuższy niż budowa lotniska, które ma zacząć działać w 2027. Pełna siatka połączeń powstanie do roku 2033-34 - przyznaje Marcin Horała. - Jeśli chodzi o Trójmiasto, to pierwszy odcinek do Warlubia ma powstać do 2029 roku, a do samej Warszawy w 2031 lub 2032 roku.
W Polsce rzadko buduje się nowe linie kolejowe
Zapowiedź budowy zupełnie nowej linii kolejowej o długości ok. 350 km z nowym mostem na Wiśle jest bardzo śmiała, zważywszy, że ostatnie linie o podobnej długości wybudowane od podstaw powstały w latach 70. XX wieku, a więc 50 lat temu.
- To była licząca ok. 200 km Centralna Magistrala Kolejowa łącząca aglomerację warszawską z Górnym Śląskiem i linia hutniczo-szerokotorowa z przejścia granicznego w Hrubieszowie do Sławkowa o długości ok 400 km - wylicza Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu. - Z kolei w ostatnich latach najdłuższym pojedynczym odcinkiem wybudowanym od zera była Pomorska Kolej Metropolitalna w 2015 roku [18 km - dop. red.]. W tym samym czasie powstała również ok. 10-kilometrowa linia do lotniska w Balicach, a przed Euro 2012 doprowadzono kolej do Okęcia, ale był to zaledwie dwukilometrowy odcinek.
Mimo że perspektywa realizacji jest daleka, zapytaliśmy o szacunkowe koszty takiego przedsięwzięcia.
- Cały projekt CKP szacowany jest na ok. 100 mld zł, z czego 25 mld zł pochłonie budowa lotniska, a reszta środków będzie przeznaczona na kolej. Trudno jednak powiedzieć, ile kosztować będzie budowa samej linii Trójmiasto - Warszawa - przyznaje Marcin Horała.
Obietnice budowy dróg
Budowa nowej linii kolejowej to kolejna z obietnic infrastrukturalnych, jakie pojawiają się przed wyborami. Wcześniej rząd zapowiedział, że wyłoży 2,2 mld zł na powstanie Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż wcześniej miała ona powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Podobnie miało być z odcinkiem Trasy Kaszubskiej Bożepole Wielkie - Lębork, ale i w tym przypadku znalazły się środki z budżetu państwa w wysokości ok. 1,4 mld zł.
Opinie (337) ponad 10 zablokowanych
-
2020-06-23 15:29
Bez tytułu
Trzeba przyznać,że wyobrażnia jest bezgraniczna.
- 8 3
-
2020-06-23 15:30
Czy to ten Horała co stał z łopatą na końcu obwodnicy (1)
wraz z Arciszewską, Śniadkiem i Sellinem?? Obiecywali przed kamerami, że jak tylko dojdą do władzy to wybudują drogę czerwoną. Rozumiem, ze droga wybudowana i teraz zabiera się za rozbudowę kolei?
- 15 5
-
2020-06-23 15:47
jest też druga opcja, że zostało kilka dni do wyborów
a prezesik wysłał każdego posła z misją do swojego okręgu.
- 5 0
-
2020-06-23 15:32
Wizyalizacje drogi Via Maris tez pokazywal kilka lat temu (2)
I co? I nic nie powstało
- 12 1
-
2020-06-23 15:47
człowiek małej wiary z ciebie, czy pisowiec cie kiedykolwiek zawiódł?
- 1 2
-
2020-06-23 17:12
Google nie boli
Rząd wybuduje Via Maris pod warunkiem, że Gdynia zrealizuje Drogę Czerwoną
- 0 0
-
2020-06-23 15:36
chcecie mojej wizji ?
panie kandydacie ma w d wizje, chce konretow, a obecnie sa takie ze pkp jest w czarnej d*pie, tak jak caly ten kraj, rzadzony przez jakis pionkow z city of london.
- 4 1
-
2020-06-23 15:47
przestańcie pisać bzdury
horała-jest chory
- 12 2
-
2020-06-23 15:54
(3)
Nie wiem co Horała bierze, ale chętnie spotkam się z jego dostawcą.
Z tego co ten pajac pieprzy, wynika że towar pierwszorzędny.- 12 4
-
2020-06-23 16:46
On nic nie bierze , to stan umyslu . (2)
- 1 0
-
2020-06-23 17:36
(1)
Dalej mam pytanie.
To tak od urodzenia, czy dopiero po kontakcie z aktywem pewnej partii?- 1 0
-
2020-06-23 18:01
Tatuś - normalny facet.
A synka pogięło.
- 0 0
-
2020-06-23 16:04
Da się w godzinę. Niech kupią od japońców sinkasen i wybudują połączenie szybkie do 330km/h. To ma sens i nie 12lat tylko taka trasę i z ich pomocą w 4lata
- 7 0
-
2020-06-23 16:07
Skad wezma kase na wykup gruntow? Skad pociagi? Zaloza kolejna spolke do onsadzenia dzialaczami partyjnymi i beda budowac jak promy i samochody elekteyczne?
- 8 3
-
2020-06-23 16:08
horala (1)
Czy Horala bedzie prowadzilten pociag
- 8 2
-
2020-06-23 18:12
i zawróci łopatą
- 0 0
-
2020-06-23 16:15
mała
Horała,oxfordczyk, jak Dyzma.
- 11 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.