• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa "szprycha" kolejowa z Trójmiasta do Warszawy?

Michał Brancewicz
23 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jeśli rządowe zapowiedzi się spełnią, to za 12 lat z Gdańska do Warszawy dojedziemy pociągiem w 1 godz. i 45 minut. Jeśli rządowe zapowiedzi się spełnią, to za 12 lat z Gdańska do Warszawy dojedziemy pociągiem w 1 godz. i 45 minut.

Zupełnie nowa linia kolejowa łącząca Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym i Warszawą, dzięki której dojazd na lotnisko i do stolicy z Gdańska zajmie odpowiednio 1 godz. i 30 min oraz 1 godz i 45 minut - taką wizję, na kilka dni przed wyborami prezydenckim, przedstawił w Gdańsku Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.



Wierzysz, że powstanie nowa linia kolejowa do Warszawy?

W zamierzeniu podwarszawski Centralny Port Komunikacyjny ma być lotniskiem o przepustowości 45 mln pasażerów rocznie, do którego dojeżdżać będą pociągi ze wszystkich zakątków Polski, po zupełnie nowych lub zmodernizowanych liniach kolejowych.

Według mocno wyśrubowanych terminów pierwsze samoloty miałyby tam wylądować w 2027 roku.

Co najmniej 200 km/h



Ma na tym zyskać również Trójmiasto.

- W ramach programu inwestycyjnego CPK powstanie całkowicie nowa "szprycha" kolejowa łącząca Trójmiasto z Warszawą w standardzie Kolei Dużych Prędkości - mówił podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami Marcin Horała, wiceminister infrastruktury. - Wcześniej mowa była o tym, że nowy odcinek wepnie się do istniejącej linii w Warlubiu. Teraz będzie to tylko pierwszy etap, a w drugim powstanie cała nowa trasa.
Wybudowanie linii w standardzie Kolei Dużych Prędkości oznacza, że pociągi pojadą tam z prędkością powyżej 200 km/h.

Czasy przejazdu do CPK i stolicy:

  • z Gdańska - 1 godz. 30 min i 1 godz. i 45 min
  • z Gdyni - 1 godz. 50 min i 2 godz. i 5 min


Warto w tym miejscu przypomnieć, że w drugiej połowie roku na linii E65 pendolino ma rozpędzać się miejscami do 200 km/h, co skróci czas przejazdu na trasie Gdańsk - Warszawa do ok. 2 godz. i 30 min.

Wszystkim pasażerom, którzy już chcą otwierać szampana, radzimy jednak trochę dłużej go chłodzić. Bo realizacja tej inwestycji to odległa przyszłość.

- Program kolejowy jest dłuższy niż budowa lotniska, które ma zacząć działać w 2027. Pełna siatka połączeń powstanie do roku 2033-34 - przyznaje Marcin Horała. - Jeśli chodzi o Trójmiasto, to pierwszy odcinek do Warlubia ma powstać do 2029 roku, a do samej Warszawy w 2031 lub 2032 roku.
Jedna z wizualizacji prezentujących wygląd Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jedna z wizualizacji prezentujących wygląd Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W Polsce rzadko buduje się nowe linie kolejowe



Zapowiedź budowy zupełnie nowej linii kolejowej o długości ok. 350 km z nowym mostem na Wiśle jest bardzo śmiała, zważywszy, że ostatnie linie o podobnej długości wybudowane od podstaw powstały w latach 70. XX wieku, a więc 50 lat temu.

- To była licząca ok. 200 km Centralna Magistrala Kolejowa łącząca aglomerację warszawską z Górnym Śląskiem i linia hutniczo-szerokotorowa z przejścia granicznego w Hrubieszowie do Sławkowa o długości ok 400 km - wylicza Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu. - Z kolei w ostatnich latach najdłuższym pojedynczym odcinkiem wybudowanym od zera była Pomorska Kolej Metropolitalna w 2015 roku [18 km - dop. red.]. W tym samym czasie powstała również ok. 10-kilometrowa linia do lotniska w Balicach, a przed Euro 2012 doprowadzono kolej do Okęcia, ale był to zaledwie dwukilometrowy odcinek.
Mimo że perspektywa realizacji jest daleka, zapytaliśmy o szacunkowe koszty takiego przedsięwzięcia.

- Cały projekt CKP szacowany jest na ok. 100 mld zł, z czego 25 mld zł pochłonie budowa lotniska, a reszta środków będzie przeznaczona na kolej. Trudno jednak powiedzieć, ile kosztować będzie budowa samej linii Trójmiasto - Warszawa - przyznaje Marcin Horała.

Obietnice budowy dróg



Budowa nowej linii kolejowej to kolejna z obietnic infrastrukturalnych, jakie pojawiają się przed wyborami. Wcześniej rząd zapowiedział, że wyłoży 2,2 mld zł na powstanie Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż wcześniej miała ona powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Podobnie miało być z odcinkiem Trasy Kaszubskiej Bożepole Wielkie - Lębork, ale i w tym przypadku znalazły się środki z budżetu państwa w wysokości ok. 1,4 mld zł.

Opinie (337) ponad 10 zablokowanych

  • Kiedy w końcu politycy bez względu na partyjną przynależność będą odpowiadać karnie za niewypełnienie obietnic czy to wyborczych czy tylko ku czci gadania? A tak mogą gadać co im ślina na język przyniesie, ciemny lud to i tak kupi a pan x,y czt zet będzie wiódł dostatnie życie z naszych podatków bo on obiecuje ale cóż nie wyszło ale ci co byli przed nim to robili to i owo.Patrz i słuchaj uważnie co mówią kandydaci na prezydenta.Konsekwencji żadnych.

    • 15 2

  • Znowu Horała (3)

    Jest tak durny jak całe jego polityczne zaplecze. Nie warto go słuchać.

    • 17 9

    • Nie wie ile będzie kosztować ale już buduje

      Co za bajki, via maris też już zbudował. Zawodowy kłamca. Szprycha omg

      • 3 3

    • Zapewniam cię, że niczym się nie różni od reszty 559 posło-senatorów różnej maści.

      • 2 0

    • błąd

      nalezy słuchać, co mówi przeciwnik.
      Szczególnie ten, który "coś" tam moze. Bo jak ktoś jednak przejmie władzę, to wejdzie w ten właśnie bałagan. A rolą odpowiedzialnej opozycji jest współpaca i mitygacja takich poczynań. Bo na "swoim" robią...
      No chyba, że nikomu na tym nie zależy... Sie zaora...
      Głupi dwa razy traci...

      • 1 0

  • Po Marcinowych Szprychach będzie jeździł elektryczny prom na wodór

    z napędem konnym wykonanym przez filię stoczni szczecińskiej w Radomiu

    • 13 4

  • Centralny Port Komunikacyjny im. Solidarności Baranów

    Oraz Szprycha imienia ... do wyboru

    • 11 4

  • horała

    ...i wszystko w temacie /z sasinem pod ręke/

    • 12 5

  • PiS i inwestycje? (3)

    Zadanie dla wyborców PiS: jakie inwestycje zrealizował PiS w 5 lat swojej kadencji?

    • 13 6

    • zbudowano prom w świnoujściu.

      a prynajmniej jego mały fragmencik.

      • 4 2

    • Milion samochodow elektrycznych

      • 5 0

    • żadne

      czyli wszystkie.

      • 3 0

  • Faraon Kaczyński

    Chce po sobie zostawić mega budowle.

    • 8 5

  • Trudny Kraj Trudni Ludzie Trudne Sąsiedstwo Trudna UE ale PiS ma sukcesy i robi dobrą robotę dla Polski (1)

    • 7 12

    • a potem się obudzieś z ręką w nocniku

      • 6 1

  • Przypominam, że KDP miała powstać dawno temu. Niejaki Sławek od zegarka z PO ją uwalił (4)

    KDP jest potrzebne. 300 km/h przynajmniej. Centralny port lotniczy się przyda. Po co Polacy, Ukraińcy i inni maja jezdzic nabijac kase Berlinowi. W Polsce będzie nowy port i tańszy port. jestem za.

    • 15 14

    • Tylko się potem nie zdziw tą taniością.

      • 4 1

    • tak, już takie obietnice były, a wyszło jak wyszło, polska w ruinie.

      epidemia nieposkromiona, respiratory widmo ze złota nadal gdzieś w pakistanie, maseczki dziurawe, a budżet państwa reperowany jest mandatami po 10.000 zł dla przypadkowych rowerzystów i spacerowiczów z konstytucją w ręku. do tego te bzdury o berlinie powtarzane ku uciesze putina.

      • 3 3

    • 300 km/h oszalałeś (1)

      w 7 lat. Jak Pkp słabo wychodzi po 70 latach od wojny 160 km/h na 20% linii kolejowej. Taką prędkością przed Ii wojną prowadzono pociągi pasażerskie i to parowozami.

      • 1 1

      • Ale w Rzeszy Niemieckiej. Na PKP tylko 110 km/h.

        • 1 0

  • Ja przedłużyłbym do Radomia, skąd - jak powszechnie wiadomo - bliżej jest do Afryki.

    • 15 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane