• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa "szprycha" kolejowa z Trójmiasta do Warszawy?

Michał Brancewicz
23 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jeśli rządowe zapowiedzi się spełnią, to za 12 lat z Gdańska do Warszawy dojedziemy pociągiem w 1 godz. i 45 minut. Jeśli rządowe zapowiedzi się spełnią, to za 12 lat z Gdańska do Warszawy dojedziemy pociągiem w 1 godz. i 45 minut.

Zupełnie nowa linia kolejowa łącząca Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym i Warszawą, dzięki której dojazd na lotnisko i do stolicy z Gdańska zajmie odpowiednio 1 godz. i 30 min oraz 1 godz i 45 minut - taką wizję, na kilka dni przed wyborami prezydenckim, przedstawił w Gdańsku Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.



Wierzysz, że powstanie nowa linia kolejowa do Warszawy?

W zamierzeniu podwarszawski Centralny Port Komunikacyjny ma być lotniskiem o przepustowości 45 mln pasażerów rocznie, do którego dojeżdżać będą pociągi ze wszystkich zakątków Polski, po zupełnie nowych lub zmodernizowanych liniach kolejowych.

Według mocno wyśrubowanych terminów pierwsze samoloty miałyby tam wylądować w 2027 roku.

Co najmniej 200 km/h



Ma na tym zyskać również Trójmiasto.

- W ramach programu inwestycyjnego CPK powstanie całkowicie nowa "szprycha" kolejowa łącząca Trójmiasto z Warszawą w standardzie Kolei Dużych Prędkości - mówił podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami Marcin Horała, wiceminister infrastruktury. - Wcześniej mowa była o tym, że nowy odcinek wepnie się do istniejącej linii w Warlubiu. Teraz będzie to tylko pierwszy etap, a w drugim powstanie cała nowa trasa.
Wybudowanie linii w standardzie Kolei Dużych Prędkości oznacza, że pociągi pojadą tam z prędkością powyżej 200 km/h.

Czasy przejazdu do CPK i stolicy:

  • z Gdańska - 1 godz. 30 min i 1 godz. i 45 min
  • z Gdyni - 1 godz. 50 min i 2 godz. i 5 min


Warto w tym miejscu przypomnieć, że w drugiej połowie roku na linii E65 pendolino ma rozpędzać się miejscami do 200 km/h, co skróci czas przejazdu na trasie Gdańsk - Warszawa do ok. 2 godz. i 30 min.

Wszystkim pasażerom, którzy już chcą otwierać szampana, radzimy jednak trochę dłużej go chłodzić. Bo realizacja tej inwestycji to odległa przyszłość.

- Program kolejowy jest dłuższy niż budowa lotniska, które ma zacząć działać w 2027. Pełna siatka połączeń powstanie do roku 2033-34 - przyznaje Marcin Horała. - Jeśli chodzi o Trójmiasto, to pierwszy odcinek do Warlubia ma powstać do 2029 roku, a do samej Warszawy w 2031 lub 2032 roku.
Jedna z wizualizacji prezentujących wygląd Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jedna z wizualizacji prezentujących wygląd Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W Polsce rzadko buduje się nowe linie kolejowe



Zapowiedź budowy zupełnie nowej linii kolejowej o długości ok. 350 km z nowym mostem na Wiśle jest bardzo śmiała, zważywszy, że ostatnie linie o podobnej długości wybudowane od podstaw powstały w latach 70. XX wieku, a więc 50 lat temu.

- To była licząca ok. 200 km Centralna Magistrala Kolejowa łącząca aglomerację warszawską z Górnym Śląskiem i linia hutniczo-szerokotorowa z przejścia granicznego w Hrubieszowie do Sławkowa o długości ok 400 km - wylicza Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu. - Z kolei w ostatnich latach najdłuższym pojedynczym odcinkiem wybudowanym od zera była Pomorska Kolej Metropolitalna w 2015 roku [18 km - dop. red.]. W tym samym czasie powstała również ok. 10-kilometrowa linia do lotniska w Balicach, a przed Euro 2012 doprowadzono kolej do Okęcia, ale był to zaledwie dwukilometrowy odcinek.
Mimo że perspektywa realizacji jest daleka, zapytaliśmy o szacunkowe koszty takiego przedsięwzięcia.

- Cały projekt CKP szacowany jest na ok. 100 mld zł, z czego 25 mld zł pochłonie budowa lotniska, a reszta środków będzie przeznaczona na kolej. Trudno jednak powiedzieć, ile kosztować będzie budowa samej linii Trójmiasto - Warszawa - przyznaje Marcin Horała.

Obietnice budowy dróg



Budowa nowej linii kolejowej to kolejna z obietnic infrastrukturalnych, jakie pojawiają się przed wyborami. Wcześniej rząd zapowiedział, że wyłoży 2,2 mld zł na powstanie Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż wcześniej miała ona powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Podobnie miało być z odcinkiem Trasy Kaszubskiej Bożepole Wielkie - Lębork, ale i w tym przypadku znalazły się środki z budżetu państwa w wysokości ok. 1,4 mld zł.

Opinie (337) ponad 10 zablokowanych

  • To chore

    Koszt takiej inwestycji jest niewyobrażalny a PiS rozdał już wszystko co mógł i ma potworną dziurę w budżecie, jeszcze tylko Port Kosmiczny na Marsie im. Jarka Niezdarka Prezia kaczego i już.

    • 13 6

  • A kiedy w końcu przebudują linie z Trojmiasta do Białegostoku przez Mazury? (2)

    Bardzo ważna inwestycja.

    • 11 4

    • z Ełka do Augustowa

      30 brakujących kilometrów i wiele zaoszczędzonych godzin...

      • 5 1

    • dla słoików

      • 0 5

  • Kandydat

    mówi po francusku, żonę innego chwalą zagraniczni styliści, ktoś ma znajomości w Brukseli, inny był europosłem albo będzie w Białym Domu..

    Znajomość świata, języków, szerokie kontakty - to rzeczy cenne w polityce. Ale te plusy nie pomogą gdy elity mają tyle kompleksów

    • 5 0

  • Czas na baranow

    z pisu

    • 8 8

  • A co z obietnica wybudowania promu w Szczecinie i miliona samochodow elektrycznych? (1)

    A to bylo po wyborach obiecane dla ciemnego ludu .

    • 12 6

    • tamte obietnice są wirtualnie zrealizowane, czas na kolejne wirtualne obietnice.

      • 2 0

  • Aha.

    Czyli tylko minimum przejazd Pendolino i minimum 200zł od osoby za przejazd w 1 stronę.

    • 2 1

  • a 20km, ze Skorzewa do Sierakowic da się zrobić? (2)

    Aby ominąć "premię górską" wzgórz morenowych na wjeździe 201 do Trójmiasta.
    Uratowałoby to wiele posiadłości, obecnie praktycznie na torach postawione...

    • 3 3

    • Sam jesteś sierakowice (1)

      Może do Raciborza dla słoików.

      • 0 0

      • najpierw spójrz na mapę

        a potem "baranka"... przy ścianie, aby się lepiej wryło...

        • 0 0

  • (1)

    Strasznie musi się człowiekowi Chorała spieszyć się i do Wawy i do lotniska, ciekawe ile ma kasy bo ja się nie dokładam. Nie będę korzystał z żadnego centralnego lotniska a do wawy jeżdżę autem. Kolejny gwóźdź do trumny Polskich finansów.

    • 4 2

    • to źle robisz

      jedziesz dłużej, jesteś zmęczony i wymięty.

      • 0 0

  • nowa linia kolejowa?! (2)

    A co słychać na 201?
    Co słychać na trasach nadwiślańskich?
    Kiedy pociąg do Bytowa?
    Czy pojadą pociągi na trasach w Borach Tucholskich?
    Kiedy drugi tor na Szczecin, elektryfikacja trasy na Helu? Zakaz wjazdu samochodów na półwysep, wakacyjne wahadło kolejowe co 15min na półwyspie i parking w Swarzewie.

    • 13 3

    • za dużo niewygodnych pytań.

      • 1 0

    • To się w głowie

      nie mieści operatorowi szpadla

      • 0 0

  • Po co nam CPK w Polsce skoro jest w Berlinie-Rafał Trzaskowski (4)

    • 12 13

    • nie, lotnisko jest w Warszawie. (2)

      • 3 3

      • I w Berlinie, Brukseli to po co nam? (1)

        • 2 1

        • Tobie nie potrzebne , to nie pisz za innych.

          • 3 0

    • jest lotnisko w Gdansku , i nie potrzebna jest wizja pusto stojacego molocha dla baranow.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane