- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Nowa "szprycha" kolejowa z Trójmiasta do Warszawy?
Zupełnie nowa linia kolejowa łącząca Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym i Warszawą, dzięki której dojazd na lotnisko i do stolicy z Gdańska zajmie odpowiednio 1 godz. i 30 min oraz 1 godz i 45 minut - taką wizję, na kilka dni przed wyborami prezydenckim, przedstawił w Gdańsku Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.
Według mocno wyśrubowanych terminów pierwsze samoloty miałyby tam wylądować w 2027 roku.
Co najmniej 200 km/h
Ma na tym zyskać również Trójmiasto.
- W ramach programu inwestycyjnego CPK powstanie całkowicie nowa "szprycha" kolejowa łącząca Trójmiasto z Warszawą w standardzie Kolei Dużych Prędkości - mówił podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami Marcin Horała, wiceminister infrastruktury. - Wcześniej mowa była o tym, że nowy odcinek wepnie się do istniejącej linii w Warlubiu. Teraz będzie to tylko pierwszy etap, a w drugim powstanie cała nowa trasa.
Wybudowanie linii w standardzie Kolei Dużych Prędkości oznacza, że pociągi pojadą tam z prędkością powyżej 200 km/h.
Czasy przejazdu do CPK i stolicy:
- z Gdańska - 1 godz. 30 min i 1 godz. i 45 min
- z Gdyni - 1 godz. 50 min i 2 godz. i 5 min
Warto w tym miejscu przypomnieć, że w drugiej połowie roku na linii E65 pendolino ma rozpędzać się miejscami do 200 km/h, co skróci czas przejazdu na trasie Gdańsk - Warszawa do ok. 2 godz. i 30 min.
Wszystkim pasażerom, którzy już chcą otwierać szampana, radzimy jednak trochę dłużej go chłodzić. Bo realizacja tej inwestycji to odległa przyszłość.
- Program kolejowy jest dłuższy niż budowa lotniska, które ma zacząć działać w 2027. Pełna siatka połączeń powstanie do roku 2033-34 - przyznaje Marcin Horała. - Jeśli chodzi o Trójmiasto, to pierwszy odcinek do Warlubia ma powstać do 2029 roku, a do samej Warszawy w 2031 lub 2032 roku.
W Polsce rzadko buduje się nowe linie kolejowe
Zapowiedź budowy zupełnie nowej linii kolejowej o długości ok. 350 km z nowym mostem na Wiśle jest bardzo śmiała, zważywszy, że ostatnie linie o podobnej długości wybudowane od podstaw powstały w latach 70. XX wieku, a więc 50 lat temu.
- To była licząca ok. 200 km Centralna Magistrala Kolejowa łącząca aglomerację warszawską z Górnym Śląskiem i linia hutniczo-szerokotorowa z przejścia granicznego w Hrubieszowie do Sławkowa o długości ok 400 km - wylicza Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu. - Z kolei w ostatnich latach najdłuższym pojedynczym odcinkiem wybudowanym od zera była Pomorska Kolej Metropolitalna w 2015 roku [18 km - dop. red.]. W tym samym czasie powstała również ok. 10-kilometrowa linia do lotniska w Balicach, a przed Euro 2012 doprowadzono kolej do Okęcia, ale był to zaledwie dwukilometrowy odcinek.
Mimo że perspektywa realizacji jest daleka, zapytaliśmy o szacunkowe koszty takiego przedsięwzięcia.
- Cały projekt CKP szacowany jest na ok. 100 mld zł, z czego 25 mld zł pochłonie budowa lotniska, a reszta środków będzie przeznaczona na kolej. Trudno jednak powiedzieć, ile kosztować będzie budowa samej linii Trójmiasto - Warszawa - przyznaje Marcin Horała.
Obietnice budowy dróg
Budowa nowej linii kolejowej to kolejna z obietnic infrastrukturalnych, jakie pojawiają się przed wyborami. Wcześniej rząd zapowiedział, że wyłoży 2,2 mld zł na powstanie Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż wcześniej miała ona powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Podobnie miało być z odcinkiem Trasy Kaszubskiej Bożepole Wielkie - Lębork, ale i w tym przypadku znalazły się środki z budżetu państwa w wysokości ok. 1,4 mld zł.
Opinie (337) ponad 10 zablokowanych
-
2020-06-23 16:18
Ten pan moze wszedzie opowiadac takie brednie
i bzdury ,ale nie w Gdansku !!!! dosyc teGO !!!- 9 3
-
2020-06-23 16:22
Gdańsk Orunia (1)
Najpierw należy dobudować kolejne chociażby dwa tory na Oruni. Obecnie są tylko dwa. Bardzo mała przepustowość.
- 8 0
-
2020-06-23 18:15
Ech taka drobnostka
te dwa tory i może jeszcze tunele pod torami. Szkoda zajmować się tematem.
- 2 1
-
2020-06-23 16:28
Horała postaw na teleportację, będzie jeszcze szybciej!
- 12 2
-
2020-06-23 16:28
W Chinach takie rzeczy w rok
u nas może za 100 lat
- 6 3
-
2020-06-23 16:29
CPK ma bardzo duży sens w naszej części Europy
Okęcie pęka w szwach a cały kolejowy system komunikacyjny ma szansę przełamać jeszcze porozbiorowy układ kolei w Polsce. Na PiS nigdy nie głosowałem, ale akurat ten projekt jest ponadpartyjny i ma dla nas znaczenie strategiczne. Tylko trzeba pamiętać, że to plan do realizacji w 30 lat, ale z autorstradami się udało - czemu miało by się nie udać CPK.
- 7 7
-
2020-06-23 16:35
Ludzie,nie dajcie z siebie robić bałwanów! Oni mają tylko wizualizacje oraz prezentacje w PowerPoincie.Żadnych planów,projektów,realnych kosztorysów-zero,null.Tak jak z tym promem-jedna wielka ściema na potrzeby ich elektoratu oraz do krojenia grubej kasy od polskiego podatnika!
- 8 2
-
2020-06-23 16:40
Jak powiedział podnóżek prezesa
baju baju dla frajerów...
- 7 2
-
2020-06-23 16:41
a gdzie 8 tys. wolnych od podatku?
- 9 2
-
2020-06-23 16:41
Super........ Już bukuję bilety
- 6 1
-
2020-06-23 16:50
Kiełba wyborcza i tyle. Wystarczy zadać sobie pytanie. Ile razy w ciągu roku użyje, Pan, Pani tej trasy? Najważniejsza to jest komunikacja lokalna. Używa jej się na co dzień a nie raz na ruski rok.
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.