- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (171 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Nowa "szprycha" kolejowa z Trójmiasta do Warszawy?
Zupełnie nowa linia kolejowa łącząca Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym i Warszawą, dzięki której dojazd na lotnisko i do stolicy z Gdańska zajmie odpowiednio 1 godz. i 30 min oraz 1 godz i 45 minut - taką wizję, na kilka dni przed wyborami prezydenckim, przedstawił w Gdańsku Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.
Według mocno wyśrubowanych terminów pierwsze samoloty miałyby tam wylądować w 2027 roku.
Co najmniej 200 km/h
Ma na tym zyskać również Trójmiasto.
- W ramach programu inwestycyjnego CPK powstanie całkowicie nowa "szprycha" kolejowa łącząca Trójmiasto z Warszawą w standardzie Kolei Dużych Prędkości - mówił podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami Marcin Horała, wiceminister infrastruktury. - Wcześniej mowa była o tym, że nowy odcinek wepnie się do istniejącej linii w Warlubiu. Teraz będzie to tylko pierwszy etap, a w drugim powstanie cała nowa trasa.
Wybudowanie linii w standardzie Kolei Dużych Prędkości oznacza, że pociągi pojadą tam z prędkością powyżej 200 km/h.
Czasy przejazdu do CPK i stolicy:
- z Gdańska - 1 godz. 30 min i 1 godz. i 45 min
- z Gdyni - 1 godz. 50 min i 2 godz. i 5 min
Warto w tym miejscu przypomnieć, że w drugiej połowie roku na linii E65 pendolino ma rozpędzać się miejscami do 200 km/h, co skróci czas przejazdu na trasie Gdańsk - Warszawa do ok. 2 godz. i 30 min.
Wszystkim pasażerom, którzy już chcą otwierać szampana, radzimy jednak trochę dłużej go chłodzić. Bo realizacja tej inwestycji to odległa przyszłość.
- Program kolejowy jest dłuższy niż budowa lotniska, które ma zacząć działać w 2027. Pełna siatka połączeń powstanie do roku 2033-34 - przyznaje Marcin Horała. - Jeśli chodzi o Trójmiasto, to pierwszy odcinek do Warlubia ma powstać do 2029 roku, a do samej Warszawy w 2031 lub 2032 roku.
W Polsce rzadko buduje się nowe linie kolejowe
Zapowiedź budowy zupełnie nowej linii kolejowej o długości ok. 350 km z nowym mostem na Wiśle jest bardzo śmiała, zważywszy, że ostatnie linie o podobnej długości wybudowane od podstaw powstały w latach 70. XX wieku, a więc 50 lat temu.
- To była licząca ok. 200 km Centralna Magistrala Kolejowa łącząca aglomerację warszawską z Górnym Śląskiem i linia hutniczo-szerokotorowa z przejścia granicznego w Hrubieszowie do Sławkowa o długości ok 400 km - wylicza Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu. - Z kolei w ostatnich latach najdłuższym pojedynczym odcinkiem wybudowanym od zera była Pomorska Kolej Metropolitalna w 2015 roku [18 km - dop. red.]. W tym samym czasie powstała również ok. 10-kilometrowa linia do lotniska w Balicach, a przed Euro 2012 doprowadzono kolej do Okęcia, ale był to zaledwie dwukilometrowy odcinek.
Mimo że perspektywa realizacji jest daleka, zapytaliśmy o szacunkowe koszty takiego przedsięwzięcia.
- Cały projekt CKP szacowany jest na ok. 100 mld zł, z czego 25 mld zł pochłonie budowa lotniska, a reszta środków będzie przeznaczona na kolej. Trudno jednak powiedzieć, ile kosztować będzie budowa samej linii Trójmiasto - Warszawa - przyznaje Marcin Horała.
Obietnice budowy dróg
Budowa nowej linii kolejowej to kolejna z obietnic infrastrukturalnych, jakie pojawiają się przed wyborami. Wcześniej rząd zapowiedział, że wyłoży 2,2 mld zł na powstanie Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż wcześniej miała ona powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Podobnie miało być z odcinkiem Trasy Kaszubskiej Bożepole Wielkie - Lębork, ale i w tym przypadku znalazły się środki z budżetu państwa w wysokości ok. 1,4 mld zł.
Opinie (337) ponad 10 zablokowanych
-
2020-06-23 18:34
Szybki transport masła
Masło musi mieć szybki transport. Inaczej jełczeje.
- 6 0
-
2020-06-23 18:51
nalezy likwidowac przejazdy i przejscia kolizyjne (1)
inaczej nie bedzie kolei duzych predkosci: od Wejherowa po Gdynie i na Orunii oraz Lipcach
- 6 0
-
2020-06-23 23:05
od Gdyni...
Wejherowo i Rumia tunele budują...
- 2 0
-
2020-06-23 19:01
Taaa samochody elektryczne, elektrownie, likwidacja biedy ustawą, menelowe + itp...
Ludzie łykają te odloty polityków jak ciepłe bułki.
W między czasie cała banda krewnych i znajomych królika się wypasie na tych spółkach, spółeczkach, planach i wizjach..- 9 2
-
2020-06-23 19:15
Ściema przedwyborcza (1)
PiS-u . A później nas oleją. Pomorskie nie takie głupie żeby to łyknąć
- 9 6
-
2020-06-23 20:50
pomorskie będzie olane
tak czy owak...
- 2 1
-
2020-06-23 19:16
pajac tvenowski
po co to mamy przeciez.........lotnisko w gdansku nie bedziemy czosnkom z lodzi wawy nabijac kasy..............
- 2 5
-
2020-06-23 19:19
(1)
Naprawdę, znajdą się naiwniacy, którzy w to uwierzą??? Choć w sumie biorąc pod uwagę ilu kretynów jest w tym kraju...
- 7 5
-
2020-06-24 11:41
nie obrażaj ludzi.
- 0 0
-
2020-06-23 19:23
Po co CPK (2)
To wielki koszt, pod Wa-wą lotnisko , Okęcie , Łódż tez ma swoje lotnisko. Dwa z wymienionych można rozbudować.
- 4 1
-
2020-06-23 19:33
Okęcie rozbudować?? W którą stronę?!
- 1 0
-
2020-06-23 19:37
Po co niszczyć środowisko
- 0 0
-
2020-06-23 19:36
Ech....
Czy oni nie widzą że nikt już nie wierzy w takie obiecanki? Tu jest Polska, nie Chiny.
- 5 2
-
2020-06-23 19:38
Skoro to odległa perspektywa to po co o tym pisać dziś ? Równie efektywne będzie pisanie o Marsie.
- 3 0
-
2020-06-23 19:47
IC Respirator do stacji CPK...
Kursuje do 28.06.2020r., na zarządzenie do 12.07.2020r.
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.