• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa "szprycha" kolejowa z Trójmiasta do Warszawy?

Michał Brancewicz
23 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jeśli rządowe zapowiedzi się spełnią, to za 12 lat z Gdańska do Warszawy dojedziemy pociągiem w 1 godz. i 45 minut. Jeśli rządowe zapowiedzi się spełnią, to za 12 lat z Gdańska do Warszawy dojedziemy pociągiem w 1 godz. i 45 minut.

Zupełnie nowa linia kolejowa łącząca Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym i Warszawą, dzięki której dojazd na lotnisko i do stolicy z Gdańska zajmie odpowiednio 1 godz. i 30 min oraz 1 godz i 45 minut - taką wizję, na kilka dni przed wyborami prezydenckim, przedstawił w Gdańsku Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.



Wierzysz, że powstanie nowa linia kolejowa do Warszawy?

W zamierzeniu podwarszawski Centralny Port Komunikacyjny ma być lotniskiem o przepustowości 45 mln pasażerów rocznie, do którego dojeżdżać będą pociągi ze wszystkich zakątków Polski, po zupełnie nowych lub zmodernizowanych liniach kolejowych.

Według mocno wyśrubowanych terminów pierwsze samoloty miałyby tam wylądować w 2027 roku.

Co najmniej 200 km/h



Ma na tym zyskać również Trójmiasto.

- W ramach programu inwestycyjnego CPK powstanie całkowicie nowa "szprycha" kolejowa łącząca Trójmiasto z Warszawą w standardzie Kolei Dużych Prędkości - mówił podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami Marcin Horała, wiceminister infrastruktury. - Wcześniej mowa była o tym, że nowy odcinek wepnie się do istniejącej linii w Warlubiu. Teraz będzie to tylko pierwszy etap, a w drugim powstanie cała nowa trasa.
Wybudowanie linii w standardzie Kolei Dużych Prędkości oznacza, że pociągi pojadą tam z prędkością powyżej 200 km/h.

Czasy przejazdu do CPK i stolicy:

  • z Gdańska - 1 godz. 30 min i 1 godz. i 45 min
  • z Gdyni - 1 godz. 50 min i 2 godz. i 5 min


Warto w tym miejscu przypomnieć, że w drugiej połowie roku na linii E65 pendolino ma rozpędzać się miejscami do 200 km/h, co skróci czas przejazdu na trasie Gdańsk - Warszawa do ok. 2 godz. i 30 min.

Wszystkim pasażerom, którzy już chcą otwierać szampana, radzimy jednak trochę dłużej go chłodzić. Bo realizacja tej inwestycji to odległa przyszłość.

- Program kolejowy jest dłuższy niż budowa lotniska, które ma zacząć działać w 2027. Pełna siatka połączeń powstanie do roku 2033-34 - przyznaje Marcin Horała. - Jeśli chodzi o Trójmiasto, to pierwszy odcinek do Warlubia ma powstać do 2029 roku, a do samej Warszawy w 2031 lub 2032 roku.
Jedna z wizualizacji prezentujących wygląd Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jedna z wizualizacji prezentujących wygląd Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W Polsce rzadko buduje się nowe linie kolejowe



Zapowiedź budowy zupełnie nowej linii kolejowej o długości ok. 350 km z nowym mostem na Wiśle jest bardzo śmiała, zważywszy, że ostatnie linie o podobnej długości wybudowane od podstaw powstały w latach 70. XX wieku, a więc 50 lat temu.

- To była licząca ok. 200 km Centralna Magistrala Kolejowa łącząca aglomerację warszawską z Górnym Śląskiem i linia hutniczo-szerokotorowa z przejścia granicznego w Hrubieszowie do Sławkowa o długości ok 400 km - wylicza Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu. - Z kolei w ostatnich latach najdłuższym pojedynczym odcinkiem wybudowanym od zera była Pomorska Kolej Metropolitalna w 2015 roku [18 km - dop. red.]. W tym samym czasie powstała również ok. 10-kilometrowa linia do lotniska w Balicach, a przed Euro 2012 doprowadzono kolej do Okęcia, ale był to zaledwie dwukilometrowy odcinek.
Mimo że perspektywa realizacji jest daleka, zapytaliśmy o szacunkowe koszty takiego przedsięwzięcia.

- Cały projekt CKP szacowany jest na ok. 100 mld zł, z czego 25 mld zł pochłonie budowa lotniska, a reszta środków będzie przeznaczona na kolej. Trudno jednak powiedzieć, ile kosztować będzie budowa samej linii Trójmiasto - Warszawa - przyznaje Marcin Horała.

Obietnice budowy dróg



Budowa nowej linii kolejowej to kolejna z obietnic infrastrukturalnych, jakie pojawiają się przed wyborami. Wcześniej rząd zapowiedział, że wyłoży 2,2 mld zł na powstanie Obwodnicy Metropolitalnej, chociaż wcześniej miała ona powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Podobnie miało być z odcinkiem Trasy Kaszubskiej Bożepole Wielkie - Lębork, ale i w tym przypadku znalazły się środki z budżetu państwa w wysokości ok. 1,4 mld zł.

Opinie (337) ponad 10 zablokowanych

  • Gdańsk Warszawa w Szambie Sprawa do Bałtyku Spława

    • 4 10

  • tu się nie da tu sie nic nie opłaci tu nic nie można tu nic nie wychodzi tylko stąd się ucieka dla pociechy zacnych

    • 2 7

  • a gdyby przedłużyć przekop (1)

    to z Elbląga można by dopłynąć do CPL Baranów

    • 23 4

    • i jeszcze parę oczek wodnych

      dla relaksu

      • 1 1

  • ?

    Czyli gdyby CPK został zrealizowany to lotniska regionalne w tym GDN do likwidacji.

    • 5 3

  • Nie wiem dlaczego miało by nie być zrealizowane (4)

    Przekop miał być wykonany i wykonuje się.
    Na 500+ pójdą o niebo większe środki niż na ten port i się znalazły.
    Każdy mierzy swoja miarą. PO obiecało przejezdność dróg na Euro 2012 i ... wiecie jak się skończyło

    • 16 25

    • No i (2)

      Jak ?

      • 3 4

      • jak zwykle

        tak sobie...

        • 3 2

      • Słowaka wciąż nie połączona z tunelem

        • 4 0

    • "wykonuje się" hahahahaha

      • 2 1

  • Wielkie budowy socjalizmu

    W socjaliźmie wszystko.musi być wielkie i cenyralne. Takie pomniki władzy. Co z tego że nieefektywne ? Najpierw sanacja, potem Gierek teraz PiS

    • 19 7

  • Kaszub

    Czego to nie obiecują ? . Nowa szprycha kolejowa do Warszawy , a tym czasem starych szlaków nie potrafią odbudować / bajpas kartuski/

    • 12 4

  • Ja mam na lotnisko samochodem kwadrans.

    Dodam, że na lotnisko które już istnieje, co w sumie może je dyskwalifikować :)

    • 18 4

  • Będą nowe posadki :)

    Jest spółka Polskie Promy która żadnych promów nie buduje
    Jest spółka CPK co też nic nie buduje
    Będzie spółka Szprycha Polska co też nic nie zbuduje
    Ale za to będą posadki w zarządach i radach nadzorczych oraz szybka rotacja odprawionej z kaską kadry kierowniczej

    • 17 4

  • 200 km/h to jest śmieszne i żałosne. (1)

    Plebs ktory nie wie jakie prędkości sa choćby w europie, bo co dopiero w chinach to moze byc pod wrazeniem. ignorancja ludzi i mamy wyniki.

    • 19 5

    • Dokładnie. W zachodniem Europie od kilkudziesięciu lat jest bardzo dużo linki po 200 km/h i więcej. W Chinach i Japonii to nawet nie mówię.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane