• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa ulica połączy Grunwaldzką z Wita Stwosza przy OBC

Michał Brancewicz
19 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gorąca dyskusja wokół Nowej Sudeckiej w Oliwie
W tym rejonie nowa droga ma się włączyć w ul. Wita Stwosza. W tym rejonie nowa droga ma się włączyć w ul. Wita Stwosza.

Blisko 21 mln zł ma kosztować nowa ulica, która połączy GrunwaldzkąWita Stwosza i będzie przebiegała w pobliżu biurowców Olivia Business Centre. Właściciel kompleksu biurowego ma pokryć ok. 80 proc. kosztów budowy, która planowana jest na lata 2021- 2023. Radny dzielnicy uważa, że ta droga jest niepotrzebna, a jej powstanie będzie kłopotliwe.



Nowa Sudecka ma być ulicą o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, które połączą al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza. Jeden pas w każdą stronę służył będzie do jazdy na wprost, a drugi do zjazdu do kompleksu biurowego Olivia Business Centre. Po obu stronach ulicy znajdą się drogi rowerowe. Projektowana prędkość na ulicy to 30 km/h.

- Miasto planuje realizować ulicę tzw. Nową Sudecką wspólnie z inwestorem prywatnym na podstawie art. 16 ustawy o drogach publicznych oraz art. 3 ust. 5 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego - informuje Olimpia Schneider z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Tym samym większą część zakresu inwestor będzie realizować samodzielnie na swój koszt, a część obejmująca skrzyżowanie z ul. Wita Stwosza zrealizuje miasto przy wsparciu finansowym inwestora. Dodatkowym wkładem inwestora jest przygotowanie przez niego dokumentacji projektowej.
Orientacyjny przebieg nowej ulicy w Oliwie. Orientacyjny przebieg nowej ulicy w Oliwie.
Według szacunkowego kosztorysu sporządzonego przez miejskich urzędników, inwestycja pochłonie ponad 20,9 mln zł. Z tego spółka Olivia Complex ma wyłożyć 17,2 mln zł a miasto 3,7 mln zł. Zanim jednak prace ruszą, musi zostać opracowany projekt.

- Trudno komentować szczegóły finansowe, ponieważ do tej pory na Nową Sudecką nie została zawarta umowa pomiędzy Miastem Gdańsk a nami. Niemniej potwierdzamy naszą gotowość partycypowania finansowego w jej budowie - mówi Dagmara Rybicka, menadżer ds. komunikacji Olivia Business Centre.
Co ważne, droga ma przebiegać w linii prostej i nie łączyć się z ul. Wąsowicza oraz nie wpadać bezpośrednio w ul. Orkana, która z kolei jest łącznikiem między Wita Stwosza a Polanki.

- Takie rozwiązanie zostało wybrane ze względu na decyzję o utrzymaniu spokojnego ruchu w tej części Oliwy - wyjaśnia Schneider.
Od strony al. Grunwaldzkiej powstało już skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, w które włączy się Nowa Sudecka. Od strony al. Grunwaldzkiej powstało już skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, w które włączy się Nowa Sudecka.
Do planów budowy tej drogi sceptycznie podchodzi radny dzielnicy Oliwa, który w poprzedniej kadencji zasiadał w Radzie Miasta Gdańska.

- Planowana droga ma charakter dojazdu do biurowców i nie rozwiązuję żadnych problemów komunikacyjnych Oliwy. W poprzedniej kadencji wszyscy radni miejscy okręgu nr 6 byli tej inwestycji przeciwni - przekonuje Mariusz Andrzejczak. - Ulica i jej proponowany przekrój będą generować dodatkowy ruch samochodowy w obrębie szkoły nr 35 i utrudnią komunikację dzieci uczęszczających na zajęcia do Hali Olivii. Obciążą dodatkowo ul. Wita Stwosza i Derdowskiego, które w godzinach szczytu są już praktycznie niedrożne.
Według radnego dzielnicy Oliwa, bliskie sąsiedztwo nowej drogi ze szkołą podstawową utrudni życie uczniom. Według radnego dzielnicy Oliwa, bliskie sąsiedztwo nowej drogi ze szkołą podstawową utrudni życie uczniom.
Warto też zauważyć, że droga ma biec po gruntach należących częściowo do miasta i Uniwersytetu Gdańskiego.

- Dla realizacji tej inwestycji niezbędne więc będzie kosztowny wykup gruntów i wycinka większości drzew na tym terenie - dodaje radny dzielnicowy.
- Nawet jeśli dojdzie do wycinki niektórych drzew, będzie się to wiązało z nasadzeniami nowych - deklaruje Rybicka.
Budowa ma być realizowana w latach 2021-2023, ale ostateczny termin będzie zależny od ustaleń, które zostaną wynegocjowane i włączone do umów drogowych.

Opinie (292) ponad 10 zablokowanych

  • Świetna zachęta do rezygnacji z samochodu. Teraz nic tylko dobudować obok parking żeby "zrównoważyć" liczbę miejsc pracy i miejsc do parkowania. W ten sposób już wkrótce zlikwidujemy korki i zanieczyszczenie powietrza. Za 20 mln zł można by było np. wybudować tory tramwajowe wzdłuż Bażyńskiego, żeby tramwajami, które teraz kończą na Strzyży (czyli "w nigdzie"), można było dojechać do UG, OBC i Alchemii. Ale przecież komunikacją miejską jeździ tylko plebs.

    • 21 4

  • Korpo PR

    Pani Dagmaro, jest Pani menadzerem ds. Komunikacji - a czy Pani firma komunikowała się z mieszkańcami w tej sprawie? Z pracownikami biurowców? Może po prostu nikt nie potrzebuje tej ulicy, a środki z tej inwestycji można przeznaczyć na projekty bardziej ważne i przydatnie społecznie? Zróbcie w końcu coś dla dzielnicy Oliwa, która tak brutalnie zabetonowaliscie i dalej zamierzacie.

    • 23 5

  • Budować, każda nowa droga przyda się:)

    • 6 17

  • Zastanawiałbym się czy to nie trochę krótko wzroczna inwestycja. (1)

    Jak to pasuje do całości układanki, w której pracownicy muszą dojechać do domu? Jak to im pomoże? Czy nie przeniesie to korka gdzieś indziej? Czy ktoś się zastanawiał jakie są potrzeby pracowników OBC? Jedna droga obawiam się to za mało i nie rozwiąże problemu, który należałoby rozwiązać kompleksowo. OBC musi być skomunikowane dobrze z obrzeżem miasta (obwodnicą/drogą zieloną) tak by tych ludzi jak najszybciej z niego ewakuować. Jak ta jedna droga im w tym pomoże? Czy to nie zmarnowanie 20% miejskich pieniędzy, aby wizerunek OBC wyglądał lepiej poprzez umożliwienie wyjazdu z niego o godzinie 16 tak by nie wyglądało to jak korkowa parodia dnia codziennego? Przykro mi ale argumentacja radnych dzielnicy jest zwyczajnie zasadna - autor jest z Jasienia.

    • 18 3

    • Teraz O 16 się korkuje wyjazd z parkingu przy Obc

      Czyli trzeba zrobić drogę, to się korek przeniesie na nią, albo na grunwaldzką i wita stwosza. Za 20 mln przeniesiemy zatem ten korek 400m dalej. To się wpisuje w ostatnie 20 lat gdańskiego planowania.

      • 6 2

  • Kolejna bzdura Miasta a radni miejscy tylko podnoszą łapki mają mieszkańców głęboko w .......

    • 16 1

  • Korki

    Zakorkowana w godz.szczytu jest też ul.kołobrzeska.!!!

    • 10 1

  • Tysiące samochodów wpuszczone do centrum zabytkowej Starej Oliwy a co na to Pan Radny z Oliwy z Ratuszu Kultury ?

    Pewnie N I C. Bo tyle dla niej właśnie zrobił

    • 22 1

  • Brak dalekowzroczności urzędników i znów kumplowanie z developerem.

    Na co w Oliwie więcej aut? Obok jest SKM ,na Strzyży PKM, tramwaje. Auta dzięki tej drodze spotęgują korki w Oliwie. Auta obok szkoły też będą tam się wciskać - Ta ulica to głupota i niepotrzebne niszczenie okolicznej roślinności. Dobrym rozwiązaniem byłoby pozwać miasto o niegospodarność oraz brak konsultacji społecznych z okolicznymi mieszkańcami. Bo gdyby tak było byłby sprzeciw i nie byłoby to nawet poruszane. Pomysł by wylądował w śmieciach.

    • 20 2

  • i jak tu nie mówić że popaprańcy z dulkiewicz siedzą w kieszeni deweloperów

    • 15 2

  • doro

    Bardzo dobry pomysł aby odciążyć al. Grunwaldzką. Radnym z Oliwy proponuję pić oleum jak mawiał pan Zagłoba.

    • 3 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane