• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe buspasy w Gdańsku już otwarte

Maciej Korolczuk
18 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
  • Buspas na Trakcie św. Wojciecha w kierunku centrum Gdańska.
  • Buspas na Trakcie św. Wojciecha ma ok. 900 metrów.

Nadanie priorytetu komunikacji miejskiej, a co za tym idzie szybsze i sprawniejsze funkcjonowanie stojących do tej pory w korkach autobusów to główne korzyści wynikające z otwarcia dwóch nowych buspasów w Gdańsku: na Trakcie św. Wojciecha Schuberta . Od nowego tygodnia pasem dla autobusów na Trakcie św. Wojciecha będą mogli poruszać się także rowerzyści.



Czy zdarza ci się omijać korek buspasem?

Otwarcie dwóch nowych buspasów na Trakcie św. Wojciecha (przed węzłem Lipce w kierunku centrum Gdańska) i Schuberta (między Nowolipiem a rondem przy Parku Naukowo-Technologicznym) to początek dużych zmian, jakie na początku lipca zapowiedzieli Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska oraz Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

W ramach tzw. Gdańskiego Pakietu Dostępności w najbliższych latach w mieście ma powstać 17 nowych naziemnych przejść dla pieszych oraz buspasy przyspieszające i usprawniające funkcjonowanie transportu zbiorowego.

  • Buspas na Schuberta ma przyspieszyć autobusy jadące z Suchanina w kierunku Wrzeszcza.
  • Buspas na Schuberta wytyczono na prawym pasie, a ruch w stronę ronda przy ul. Trzy Lipy przełożono na środkowy.

Pierwsze dwa właśnie uruchomiono. Jeden - na Trakcie św. Wojciecha - ma zminimalizować opóźnienia autobusów jadących do centrum Gdańska, drugi - usprawnić ruch między południem Gdańska a Wrzeszczem. Choć fragment jezdni w tym miejscu ma zaledwie kilkaset metrów, to drogowcy wraz z ZTM szacują, że buspas przyspieszy autobusy - w godzinach szczytu - o ok. 7 minut. Zmiany odczują głównie pasażerowie linii 115 i 168.

Jeszcze więcej czasu uda się odzyskać na Trakcie św. Wojciecha.

- Buspas na Trakcie ma 900 metrów i rozciąga się od św. Wojciecha do ul. Tomczaka. Na tym odcinku autobusy łapią średnio 18 minut opóźnienia w szczycie przewozowym. Dzięki buspasowi uda się wyeliminować opóźnienia względem rozkładu jazdy - zapowiada Sebastian Zomkowski, p.o. dyrektora ZTM.
  • Nowy buspas na Trakcie św. Wojciecha zminimalizuje opóźnienia autobusów, które teraz wynoszą nawet 18 minut.
  • Nieco mniej tracą pojazdy komunikacji miejskiej na Schuberta, tam opóźnienia wynoszą ok. 7 min.

Ciekawostką jest fakt, że od przyszłego tygodnia na nowym buspasie na Trakcie św. Wojciecha dopuszczony zostanie ruch rowerowy. Wkrótce przed wjazdem na pas przeznaczony dla pojazdów komunikacji miejskiej, służb miejskich i taksówek, pojawi się dodatkowe oznakowanie.

To nie pierwszy tego rodzaju ukłon w stronę rowerzystów. Wcześniej mogli oni poruszać się po buspasach na ul. Karwieńskiej i Dmowskiego. Udogodnienie jest możliwe dzięki staraniom urzędników z Referatu Mobilności Aktywnej.

- Po informacjach w prasie o tym, że powstaje buspas na Trakcie św. Wojciecha otrzymaliśmy liczne głosy od użytkowników, że dobrze by było udostępnić go także rowerzystom - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik referatu. - Ze względu na wcześniejszą praktykę udostępniania buspasów rowerzystom tam, gdzie nie ma dróg rowerowych (na ul. Karwieńskiej i Dmowskiego) zdecydowaliśmy się na to także na Trakcie. Jest to rozwiązanie praktyczniejsze i bezpieczniejsze, gdyż w przeciwnym przypadku rowerzysta zobowiązany jest poruszać się lewym pasem ruchu, przeznaczonym dla pozostałych pojazdów. Trakt św. Wojciecha to uczęszczany szlak rowerowy, z którego korzystają mieszkańcy południowych dzielnic i Pruszcza Gdańskiego. Rocznie na rowerach przejeżdża tędy ponad 300 tys. osób, przy czym w zdecydowanej większości korzystają oni z drogi technicznej wzdłuż kanału Raduni, na której dopuszczony jest ruch rowerowy. Teraz będą mogli korzystać z buspasa.
Tak, jak już informowaliśmy, w kolejnym etapie planowane są buspasy na al. Żołnierzy Wyklętych: od Chrzanowskiego do Potokowej w stronę Matarni i od granicy lasu do ronda de la Salle na Słowackiego (w kierunku Wrzeszcza).

Opinie (356) 8 zablokowanych

  • Przekleństwem miasta są blachosmrody (2)

    10% z nich nadaje się do użytku reszta to głośne, smrodzace szroty.
    Już teraz trzeba myśleć o wprowadzeniu zakazu wjazdu dla diesli starszych niż 3 lata.

    • 6 25

    • zlikwidowałbyś komunikacje miejską

      • 4 0

    • Połowa autobusów by nie wjechała.

      A utylizacja starego samochodu i produkcja nowego to najmniej ekologiczne rozwiązanie dla Ziemi.

      • 1 0

  • Czyli mamy nowa mode i zadanie premiowe do wskaznikow przelozonych w Urzedzie Miasta. (3)

    Podobnie jak drogi rowerow, buspasy robione tam, gdzie da sie je wcisnac a nie tam, gdzie sa potrzebne. A juz rowery na Wojciecha to zbytek laski wobec komfortowej drogi rowerowej na wiencu walu kanalu Raduni.

    • 10 2

    • Z komfortem to tam jednak za dobrze nie jest. (1)

      Przy Gościnnej kocie łby do przecięcia, brak ciągłości przy Zaroślaku, HGW-jak pokonywalne przecięcie Małomiejskiej...

      • 2 1

      • on rower w telewizji tylko widział.Nie przetłumaczysz. Nie wiem co tam jest komfortowego. Wąska, skrzyżowania z kocich łbów.. no i właściwie to chodnik. Rower raczej nie jest tam wskazany. Praw rower tam żadnych też nie ma.

        • 0 2

    • komfortowej?

      chyba do tego, żeby sobie zdjęcie na niej walnąć. Nawierzchnia już ściąga na prawo, a jeden wózek spacerowy (legalnie się tam poruszający) to blokada całego ruchu rowerowego

      • 0 1

  • Bus pas (3)

    Bus pas ok... Ale po co udostępniać go rowerzystom, skoro na wale jest ścieżka rowerowa?

    • 15 7

    • ale kawałek dalej masz obwodnicę, tam jedź

      • 1 1

    • na wale NIE MA ściezki rowerowej

      jest droga techniczna, warunkowo dopuszczona do ruchu pieszego, rowerowego - a miejscami nawet obsługująca posesje

      • 1 1

    • Po co traktr kierowcom udostępniać jak mają ścieżke zwaną s6?

      • 1 2

  • Proponuję zrobić referendum za odwołaniem dulczesy (1)

    • 15 10

    • mieszkańcy Pruszcza Gdańskiego nie mają na szczęście wpływu na wybory mieszkańców Gdańska

      • 3 0

  • Buspas na Schuberta

    Totalnie niepotrzebny. Przez to został usunięty pas do skrętu w lewo do Carrefoura, przez co robi się korek albo ludzie omijają przez buspas. Dodatkowo na światłach nie można już skręcić w lewo na stację benzynową.
    Bardzo nie przemyślane, są miejsca gdzie bardziej by się przydały.

    • 15 2

  • Ankieta

    Robię to regularnie, bo mam pojazd którym mi wolno :)

    • 2 1

  • Ahh najlepszy jest argumentum ad zachodum

    Bo na "zachodzie" tak jest, wiec u nas tez tak musi być

    • 6 0

  • Ja rozumiem ze sa masochosci co kochaja zbiorkom (1)

    Ale czemu masochisci chca innych zmuszac do niego?

    • 8 4

    • kto tu jest masochistą, to się codziennie zastanawiam patrząc na wylot Myśliwskiej na Bulońską

      20 min. stania tylko na tej pierwszej, podczas gdy rowerem to już by się we Wrzeszczu było...

      • 3 1

  • Na Szuberta mogli lepiej zrobić ten

    pas dla samochodów. To co jest, to jest badziewie.

    • 8 1

  • ...

    Szkoda, ze autor nie napisal o minusach otwarcia buspasow. A moze nie ma takowych?
    Kto to wymyśla...
    Tragedia!

    • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane