• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe buspasy w Gdańsku już otwarte

Maciej Korolczuk
18 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
  • Buspas na Trakcie św. Wojciecha w kierunku centrum Gdańska.
  • Buspas na Trakcie św. Wojciecha ma ok. 900 metrów.

Nadanie priorytetu komunikacji miejskiej, a co za tym idzie szybsze i sprawniejsze funkcjonowanie stojących do tej pory w korkach autobusów to główne korzyści wynikające z otwarcia dwóch nowych buspasów w Gdańsku: na Trakcie św. Wojciecha Schuberta . Od nowego tygodnia pasem dla autobusów na Trakcie św. Wojciecha będą mogli poruszać się także rowerzyści.



Czy zdarza ci się omijać korek buspasem?

Otwarcie dwóch nowych buspasów na Trakcie św. Wojciecha (przed węzłem Lipce w kierunku centrum Gdańska) i Schuberta (między Nowolipiem a rondem przy Parku Naukowo-Technologicznym) to początek dużych zmian, jakie na początku lipca zapowiedzieli Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska oraz Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

W ramach tzw. Gdańskiego Pakietu Dostępności w najbliższych latach w mieście ma powstać 17 nowych naziemnych przejść dla pieszych oraz buspasy przyspieszające i usprawniające funkcjonowanie transportu zbiorowego.

  • Buspas na Schuberta ma przyspieszyć autobusy jadące z Suchanina w kierunku Wrzeszcza.
  • Buspas na Schuberta wytyczono na prawym pasie, a ruch w stronę ronda przy ul. Trzy Lipy przełożono na środkowy.

Pierwsze dwa właśnie uruchomiono. Jeden - na Trakcie św. Wojciecha - ma zminimalizować opóźnienia autobusów jadących do centrum Gdańska, drugi - usprawnić ruch między południem Gdańska a Wrzeszczem. Choć fragment jezdni w tym miejscu ma zaledwie kilkaset metrów, to drogowcy wraz z ZTM szacują, że buspas przyspieszy autobusy - w godzinach szczytu - o ok. 7 minut. Zmiany odczują głównie pasażerowie linii 115 i 168.

Jeszcze więcej czasu uda się odzyskać na Trakcie św. Wojciecha.

- Buspas na Trakcie ma 900 metrów i rozciąga się od św. Wojciecha do ul. Tomczaka. Na tym odcinku autobusy łapią średnio 18 minut opóźnienia w szczycie przewozowym. Dzięki buspasowi uda się wyeliminować opóźnienia względem rozkładu jazdy - zapowiada Sebastian Zomkowski, p.o. dyrektora ZTM.
  • Nowy buspas na Trakcie św. Wojciecha zminimalizuje opóźnienia autobusów, które teraz wynoszą nawet 18 minut.
  • Nieco mniej tracą pojazdy komunikacji miejskiej na Schuberta, tam opóźnienia wynoszą ok. 7 min.

Ciekawostką jest fakt, że od przyszłego tygodnia na nowym buspasie na Trakcie św. Wojciecha dopuszczony zostanie ruch rowerowy. Wkrótce przed wjazdem na pas przeznaczony dla pojazdów komunikacji miejskiej, służb miejskich i taksówek, pojawi się dodatkowe oznakowanie.

To nie pierwszy tego rodzaju ukłon w stronę rowerzystów. Wcześniej mogli oni poruszać się po buspasach na ul. Karwieńskiej i Dmowskiego. Udogodnienie jest możliwe dzięki staraniom urzędników z Referatu Mobilności Aktywnej.

- Po informacjach w prasie o tym, że powstaje buspas na Trakcie św. Wojciecha otrzymaliśmy liczne głosy od użytkowników, że dobrze by było udostępnić go także rowerzystom - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik referatu. - Ze względu na wcześniejszą praktykę udostępniania buspasów rowerzystom tam, gdzie nie ma dróg rowerowych (na ul. Karwieńskiej i Dmowskiego) zdecydowaliśmy się na to także na Trakcie. Jest to rozwiązanie praktyczniejsze i bezpieczniejsze, gdyż w przeciwnym przypadku rowerzysta zobowiązany jest poruszać się lewym pasem ruchu, przeznaczonym dla pozostałych pojazdów. Trakt św. Wojciecha to uczęszczany szlak rowerowy, z którego korzystają mieszkańcy południowych dzielnic i Pruszcza Gdańskiego. Rocznie na rowerach przejeżdża tędy ponad 300 tys. osób, przy czym w zdecydowanej większości korzystają oni z drogi technicznej wzdłuż kanału Raduni, na której dopuszczony jest ruch rowerowy. Teraz będą mogli korzystać z buspasa.
Tak, jak już informowaliśmy, w kolejnym etapie planowane są buspasy na al. Żołnierzy Wyklętych: od Chrzanowskiego do Potokowej w stronę Matarni i od granicy lasu do ronda de la Salle na Słowackiego (w kierunku Wrzeszcza).

Opinie (356) 8 zablokowanych

  • Ftr (2)

    Przecież Dulkiewicz zakorkuje cały Gdańsk. Tej pani już dziękujemy.

    • 12 6

    • Korkuja wariaci jadacy samochodem 200m po bulki i muszacy jechac autem gdzie popadnie

      • 1 1

    • Jakaś niespełniona miłość? Nie możesz bez Dulkiewicz żyć? No tak, trudno dziś się dostać do dobrego psychiatry

      • 0 0

  • Za przejścia naziemne podziękujemy w czasie wyborów.

    Przejścia naziemne są niebezpieczne w dobie smartfonów. Parę osób straci życie i będzie wielki powrót do tuneli

    • 14 6

  • Super! Wreszcie zaczęli myśleć. Po mieście należy poruszać się przede wszystkim komunikacją miejską

    ...to nie wieś gdzie na rynek wszyscy walą samochodzikami.
    Tramwaj, autobus nie stojący w korku to nawet 2x więcej kursów przy tej samej ilości zaangażowanych pojazdów i pracowników. Brawo Gdańsk, tak trzymać!!!
    Oby więcej - priorytet dla komunikacji miejskiej, pieszych, rowerzystów. Samochody poza centrum, do tuneli i jako pojazdy o ostatnim priorytecie - kto chce niech się przedziera.

    • 8 13

  • autokracja !!!

    Zmuszanie większości przez władzę do swojego punktu widzenia.!!!

    • 4 0

  • zabronić jeszcze starych diesli w całym 3m i będzie gitara (1)

    • 7 2

    • Wyedy połowa autobusów będzie stała.

      • 0 1

  • Ciekawostką jest fakt, że od przyszłego tygodnia na nowym buspasie na Trakcie św. Wojciecha dopuszczony zostanie ruch rowerowy

    zwariowali?

    • 10 3

  • Trakt św. Wojciecha (2)

    Pus pas na Trakcie to tylko jedna wielka pomyłka. Nie będę się więcej rozpisywał bo to bez sensu jak i ten pas.

    • 8 3

    • to tylko jedna wielka pomyłka (1)

      jakieś uzasadnienie?

      • 1 0

      • Juz w kilku innych wątkach ktoś to dokładnie opisał

        Jezeli faktycznie jednak chcesz o tym dyskutowac - to juz z tego miejsca sadze ze nie powinienes. Tu laik bylby wstanie zrozumiec ze ten bus pas jest zrobiony tylko po to zeby byl.

        • 0 0

  • Buspasy w Gdańsku to fikcja. Kierowcy skracają sobie nimi drogę i nikt tego nie pilnuje. Patrz: bus pas przy Gdańsku Głównym.

    • 5 1

  • Pasy

    Żenada...może najpierw wybudujcie chodniki dla pieszych...na św. wojciech a póżniej zbędne bus pasy...

    • 0 3

  • W temacie Sw Wojciecha

    Na podstawie tej decyzji, trzeba wymienic wszystkich w tym dziale który zarzadza tym balaganem. Nie mozna tego bardziej skiepscic. Zrobic buspas w miejscu ktore autobus omija... Skrocic drog wjazdowa bez której nie bedzie wyjazdu dla autobusow. A wystarczyło zrobić dwa zwykle pasy az do s7 (na koncu trzeba kraweznik o 1m przesunac) i korek skraca sie o jakieś 25-50% bo tyle aut tam zjezdza

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane