• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe dzielnice chcą nowych linii autobusowych

Krzysztof Koprowski
12 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Jeszcze kilka lat temu linia 127 kończyła trasę na ul. Bulońskiej. Teraz dojeżdża do licznych nowych osiedli wzdłuż ul. Myśliwskiej. Jeszcze kilka lat temu linia 127 kończyła trasę na ul. Bulońskiej. Teraz dojeżdża do licznych nowych osiedli wzdłuż ul. Myśliwskiej.

Niekontrolowany rozwój Gdańska w kierunku przedmieść sprawia, że coraz więcej linii autobusowych wymaga korekt i zmian. W ciągu ostatnich lat, autobusy ponad 10 linii zmieniły trasy, by zatrzymywać się bliżej mieszkańców nowych osiedli.



Czy przy wyborze miejsca zamieszkania bierzesz pod uwagę połączenia komunikacji zbiorowej?

Jeszcze niedawno takie części miasta jak Ujeścisko, Jasień, Matarnia czy Kiełpinek kojarzyły się z dalekimi peryferiami. Dzisiaj to integralne części miasta, choć często z drogami urywającymi się dosłownie w polu. Aby jednak umożliwić dojazd w te rejony miasta, uruchomiono nowe linie autobusowe.

- Na tzw. Południu w ostatnich latach wprowadziliśmy nowe linie: 213 (Jana z Kolna - Olimpijska), 275 (Jana z Kolna - Kampinoska) oraz 156 (Chełm Witosa - Czermińskiego). Dodatkowo linia 155 została wydłużona do pętli Jaworzniaków, zaś 295 na Zakoniczyn. Natomiast linia 113 stanowi połączenie osiedli Cztery Pory Roku oraz Moje Marzenie z Orunią Gościnną. Na os. Moje Marzenie zajeżdża także linia 175 (Maćkowy Mleczarnia - Jana z Kolna) - wylicza Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Jednak zmiany nie skupiły się wyłącznie na dzielnicach południowych. Ciekawym przykładem szybkiej urbanizacji jest ul. Myśliwska. Jeszcze niedawno było to "przedpole" dawnego poligonu wojskowego. Dziś to zespół wielu osiedli mieszkaniowych, które wkrótce połączą się z Jasieniem, a w kontekście najbliższych lat z odległym dziś Kiełpinkiem. Do prowizorycznej pętli, która niedawno wraz z budową kolejnego osiedla zmieniła lokalizację, skierowano linie 127 oraz 166, kończące wcześniej trasę na ul. Bulońskiej.

Zdecydowanie mniejsze zmiany przeprowadzono w Osowie, która jeszcze niedawno była jedną z najdynamiczniej rozwijających się dzielnic. Tu wprowadzono linię 210, która wcześniej kursowała tylko do Portu Lotniczego, zaś teraz jedzie do osowskiego dworca kolejowego.

- Nie zapominamy także o nocnych liniach autobusowych. W ostatnim okresie wydłużyliśmy trasę N2 do ul. Myśliwskiej, zaś N4 jedzie do pętli Jaworzniaków, z zajadami do Zakoniczyna. Niedawno pojawiła się także linia N13 na osiedla Moje Marzenie oraz Cztery Pory Roku - dodaje Zomkowski.

Jednak nie wszyscy są zadowoleni z oferty gdańskiego organizatora komunikacji. Mieszkańcy coraz to bardziej oddalonych od centrum miasta osiedli lub nawet podgdańskich gmin skarżą się na fatalne połączenia.

- Jestem pasażerem linii 256. Mieszkam w Jankowie, szybko rozrastającej się prawie-dzielnicy Gdańska. Czy nie ma możliwości przedłużenia linii w głąb osiedla? Od niektórych domów jest naprawdę daleko do przystanku - od domów przy obwodnicy nawet pół godziny pieszo - pyta nasz czytelnik, pan Dariusz.

Podobne uwagi docierają do nas także od mieszkańców Banina czy Kowal. ZTM przyznaje, że wnioski o zmianę tras czy rozkładów są zgłaszane ok. 10 razy w ciągu miesiąca.

- W przypadku gmin ościennych, to ona powinna wystąpić do nas z wnioskiem o zmianę trasy czy kursowania autobusów. Wynika to z faktu, że musi ona partycypować w kosztach funkcjonowania komunikacji miejskiej na jej obszarze. W ostatnim czasie nie było żadnych wniosków od gmin ościennych dotyczących wydłużenia linii - tłumaczy Zomkowski.

Ponadto o możliwości zmian decydują również parametry techniczne trasy - tj. czy autobus jest w stanie pokonać daną ulicę oraz czy istnieje możliwość utworzenia pętli autobusowej oraz przystanków na trasie. Ważnym aspektem jest także zapotrzebowanie na tabor i... brak protestów mieszkańców, którzy niejednokrotnie nie życzą sobie autobusów pod ich oknami.

Zarząd Transportu Miejskiego nie planuje wprowadzać zmian w układzie tras autobusów do czasu uruchomienia nowej pętli tramwajowej w rejonie ulicy Świętokrzyskiej i al. Havla (przypuszczalnie w kwietniu/maju br.). Część autobusów skończy wówczas trasę w tym miejscu, a zaoszczędzone kilometry być może zostaną wykorzystane na "wzmocnienie" oferty komunikacyjnej dla Południa.

Opinie (346) 3 zablokowane

  • Pomyłka ?

    Panie Koprowski - chyba przez pomyłkę napisał Pan prawdę o "strategii" rozwoju Gdańska - " Niekontrolowany rozwój Gdańska w kierunku przedmieść " ????
    Władze naszego miasta to im... ! Człowiek który ma chociaż krztę oleju w głowie powinien zdawać sobie sprawę jakie koszty pociąga za soba taki pseudo "rozwój".
    Potem wszyscy się dziwią, że drożeją bilety w komunikacji miejskiej, coraz mniej ludzi z niej korzysta, ludzie stoją w korkach, próbujac dojechać samochodami do pracy a potem do domu, nie ma dobrych dróg a te co istnieja to pożal się boże bo podobno brakuje kasy ? Tymczasem cały wschód Gdańska marnieje. No chyba, .... że "władza" zdaje sobie sprawę z wpływu hałdy promieniotwórczych fosfo-gipsów w Wiślince i tym oto sposobem "chronii" mieszkańców Gdańska ?

    • 5 0

  • Odległe osiedla (4)

    Jeśli ktoś decyduje się na mieszkanie w odległych dzielnicach Gdańska, to powinien być świadom, że komunikacja miejska tam nie dojeżdża lub powstanie w przyszłości (mniej lub bardziej odległej). Nie można żądać od miasta (ZTM) przedłużania i zmieniania trasy, bo tak sobie mieszkańcy zażyczyli.
    Podsumowując, jesli ktoś wybiera mieszkanie na zadupiu, bo taniej, to niech nie czeka aż miasto tam dotrze i nie żąda czegokolwiek.

    • 10 14

    • Zobacz ile numerów nowych linii mogło by być od 100 do 999,Od A do Z

      • 1 0

    • Ty jednak chyba nigdzie dłużej poza granicami swojego podwórka nie mieszkałaś. (2)

      Polecam pojechać na dłużej tam, gdzie normalna cywilizacja dociera, a zobaczysz że twoj punkt widzenia z pewnością nie jest normalny. Mieć za złe komuś to, że mieszka dalej i wymaga to, co jest w 21wieku normą, to chyba trochę zaściankiem zalatuje. Nie uważasz?

      • 5 1

      • podaj tylko ceny biletów w tej normalnej cywilizacji

        1 przejazd - 1 euro?
        Dziękuję, wolę to, co jest.

        • 2 1

      • nie mam za złe nikomu, kto mieszka dalej :)))
        niech więc ten sam nie ma za złe miastu, że wraz z budową jego domu nie załatwiono mu przystanku pod drzwiami :) Poza tym radzę sprawdzić znaczenie słowa zaścianek, gdyż to słowo nie znajduje tutaj sensownego miejsca, nawet jako nieudana metafora...

        • 1 2

  • Gdańsk Południe to niestety urbanistyczny chaos

    Takie są efekty budowania osiedli przez developerów na oślep i gdzie popadnie bez zadbania o infrastrukture i usługi publiczne.Oby w Gdyni nie było podobnie choć marna to nadzieja patrząc na tzw Gdynie Zachód i polityke Szczurka dla którego developerzy są najważniejsi.Wiadomo w końcu łatwa kasa.

    • 10 1

  • Linia 210 (2)

    Może miasto wprowadza nowe połączenia z osiedlami na przedmieściach, ale skutki tego mają więcej minusów niż plusów. Autobus 210 który jeździ aktualnie z Osowej na Orunię przez Morenę, Suchanino i Gdańsk Główny przejeżdża Gdańsk prawie wzdłuż. Korzysta z niego naprawdę dużo ludzi. Jednak sporo ludzi przestaje nim jeździć, ponieważ notorycznie się spóźnia. Nie jest to kwestia 5 minut. To jest kwestia 15 minut, 30. Śmieszne też jest to, że ten pojazd jeździ TYLKO 2 razy na godzinę.

    • 16 0

    • tak jest ten autobus co półgodziny moze w weekendy jezdzic

      ale w normalnych dniach co 15- 20 min powinien !

      • 2 0

    • Tym bardziej że to autobus który z centrum jedzie na LOTNISKO! Wstyd kiedy autobus jeżdżący na lotnisko notorycznie się spóźnia. Samolot raczej na nikogo czekać nie będzie...

      • 4 0

  • Przeciesz (2)

    to tak normalne że każde nowe dzielnice chcą połączenia z centrum , może to trudne dla urzedasów ?????

    • 10 1

    • Dla blokersów z Zaspy to też za trudne. Co widać z tutejszych komentarzy.

      • 3 4

    • tak oczywiście normalne

      ale przecież miasto może nie mieć dosyć pieniędzy by poprawiać radosną twórczość deweloperów. założenie dla nowych osiedli jest takie że każdy sam zapewni sobie dojazd za pomocą swojego autka. niestety radośnie naśladujemy błędy zachodniej cywilizacji, ale oni to zrobili w erze taniej benzyny. a teraz nadchodzą inne czasy. trzeba używać mózgu.

      • 3 2

  • Miasto same sobie strzeliło w kolano (1)

    najpierw posprzedawało grunty pod zabudowę wielorodzinną a potem boryka się z ucywilizowaniem tych terenów. Jeśli gdzieś jest błąd to moim zdaniem po stronie samego miasta

    • 15 1

    • jeden z nielicznych mądrych postów na tym forum

      • 4 0

  • NAWET SOBIE NIE WYOBRAZAM ABY CELEBRYCI MIELI JEZDZIC Z TYM Z SZADOLEK W JEDNYM AUTOBUSIE !

    Nie puszczajmy do Szadolek i za miasto zadnych autobusow to sie nam tu zjezdzac nie bedzie caly ten element . Przeciez celebryci nie powinni jezdzic w jednym autobusie z nimi wszystkimi. ZADAMY SPECJALNYCH LUKSUSOWYCH AUTOBUSOW DLA CELEBRYTOW.

    • 1 6

  • Linia 7 (1)

    przydalo by sie aby znow caly dzien kursowala & z Chelmu do Nowego Portu a nie tylko w dni normalne i w dodatku wyznaczone godziny powinno byc jak przed rematem bywa ze do pracy trzeba w sobote lub niedziele i stoczniowcy tak samo zeby dojechac to trzeba sie przesiadac przy dworcu lub przy placu Solidarnosci strata czasu tylko i czlowiek sie spoznia do pracy.Ana stocznie Rematowa czy druga Brame stoczni polnocnej jezdzi bardzo duzo osob prosze o pozytywne rozpatrzenie naszej prosby stoczniowcy

    • 8 0

    • A ciężko się przesiaść przy Dworcu?

      • 2 4

  • PRYWATNE LINIE!

    DOBRY BIZNES!

    • 6 1

  • 126!!!

    Zrobic petle autobusowa w Rębiechowie (obrzeza miasta) oraz dac tam nocny autobus!!!!!!

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane