• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe dzielnice chcą nowych linii autobusowych

Krzysztof Koprowski
12 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Jeszcze kilka lat temu linia 127 kończyła trasę na ul. Bulońskiej. Teraz dojeżdża do licznych nowych osiedli wzdłuż ul. Myśliwskiej. Jeszcze kilka lat temu linia 127 kończyła trasę na ul. Bulońskiej. Teraz dojeżdża do licznych nowych osiedli wzdłuż ul. Myśliwskiej.

Niekontrolowany rozwój Gdańska w kierunku przedmieść sprawia, że coraz więcej linii autobusowych wymaga korekt i zmian. W ciągu ostatnich lat, autobusy ponad 10 linii zmieniły trasy, by zatrzymywać się bliżej mieszkańców nowych osiedli.



Czy przy wyborze miejsca zamieszkania bierzesz pod uwagę połączenia komunikacji zbiorowej?

Jeszcze niedawno takie części miasta jak Ujeścisko, Jasień, Matarnia czy Kiełpinek kojarzyły się z dalekimi peryferiami. Dzisiaj to integralne części miasta, choć często z drogami urywającymi się dosłownie w polu. Aby jednak umożliwić dojazd w te rejony miasta, uruchomiono nowe linie autobusowe.

- Na tzw. Południu w ostatnich latach wprowadziliśmy nowe linie: 213 (Jana z Kolna - Olimpijska), 275 (Jana z Kolna - Kampinoska) oraz 156 (Chełm Witosa - Czermińskiego). Dodatkowo linia 155 została wydłużona do pętli Jaworzniaków, zaś 295 na Zakoniczyn. Natomiast linia 113 stanowi połączenie osiedli Cztery Pory Roku oraz Moje Marzenie z Orunią Gościnną. Na os. Moje Marzenie zajeżdża także linia 175 (Maćkowy Mleczarnia - Jana z Kolna) - wylicza Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Jednak zmiany nie skupiły się wyłącznie na dzielnicach południowych. Ciekawym przykładem szybkiej urbanizacji jest ul. Myśliwska. Jeszcze niedawno było to "przedpole" dawnego poligonu wojskowego. Dziś to zespół wielu osiedli mieszkaniowych, które wkrótce połączą się z Jasieniem, a w kontekście najbliższych lat z odległym dziś Kiełpinkiem. Do prowizorycznej pętli, która niedawno wraz z budową kolejnego osiedla zmieniła lokalizację, skierowano linie 127 oraz 166, kończące wcześniej trasę na ul. Bulońskiej.

Zdecydowanie mniejsze zmiany przeprowadzono w Osowie, która jeszcze niedawno była jedną z najdynamiczniej rozwijających się dzielnic. Tu wprowadzono linię 210, która wcześniej kursowała tylko do Portu Lotniczego, zaś teraz jedzie do osowskiego dworca kolejowego.

- Nie zapominamy także o nocnych liniach autobusowych. W ostatnim okresie wydłużyliśmy trasę N2 do ul. Myśliwskiej, zaś N4 jedzie do pętli Jaworzniaków, z zajadami do Zakoniczyna. Niedawno pojawiła się także linia N13 na osiedla Moje Marzenie oraz Cztery Pory Roku - dodaje Zomkowski.

Jednak nie wszyscy są zadowoleni z oferty gdańskiego organizatora komunikacji. Mieszkańcy coraz to bardziej oddalonych od centrum miasta osiedli lub nawet podgdańskich gmin skarżą się na fatalne połączenia.

- Jestem pasażerem linii 256. Mieszkam w Jankowie, szybko rozrastającej się prawie-dzielnicy Gdańska. Czy nie ma możliwości przedłużenia linii w głąb osiedla? Od niektórych domów jest naprawdę daleko do przystanku - od domów przy obwodnicy nawet pół godziny pieszo - pyta nasz czytelnik, pan Dariusz.

Podobne uwagi docierają do nas także od mieszkańców Banina czy Kowal. ZTM przyznaje, że wnioski o zmianę tras czy rozkładów są zgłaszane ok. 10 razy w ciągu miesiąca.

- W przypadku gmin ościennych, to ona powinna wystąpić do nas z wnioskiem o zmianę trasy czy kursowania autobusów. Wynika to z faktu, że musi ona partycypować w kosztach funkcjonowania komunikacji miejskiej na jej obszarze. W ostatnim czasie nie było żadnych wniosków od gmin ościennych dotyczących wydłużenia linii - tłumaczy Zomkowski.

Ponadto o możliwości zmian decydują również parametry techniczne trasy - tj. czy autobus jest w stanie pokonać daną ulicę oraz czy istnieje możliwość utworzenia pętli autobusowej oraz przystanków na trasie. Ważnym aspektem jest także zapotrzebowanie na tabor i... brak protestów mieszkańców, którzy niejednokrotnie nie życzą sobie autobusów pod ich oknami.

Zarząd Transportu Miejskiego nie planuje wprowadzać zmian w układzie tras autobusów do czasu uruchomienia nowej pętli tramwajowej w rejonie ulicy Świętokrzyskiej i al. Havla (przypuszczalnie w kwietniu/maju br.). Część autobusów skończy wówczas trasę w tym miejscu, a zaoszczędzone kilometry być może zostaną wykorzystane na "wzmocnienie" oferty komunikacyjnej dla Południa.

Opinie (346) 3 zablokowane

  • Tylko Południe zawsze się liczy.

    • 0 1

  • co do Jankowa- to zapomnieliście Państwo dodać,że to gmina Kolbudy a nie Gdańsk

    • 0 2

  • Cztery Pory Roku

    NIE DWIEŚCIE A 313 NUMER AUTOBUSU Pnie Koprowski. Trza pilnie słuchać!

    • 0 0

  • "Niekontrolowany rozwój Gdańska"

    Chyba nie chodzi o samowole budowlane ?
    Czyli o budowanie bez planu zagospodarowania miasta . To powazny zarzut dla gdanskiego UM i prezydenta.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane