• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe dzielnice chcą nowych linii autobusowych

Krzysztof Koprowski
12 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Jeszcze kilka lat temu linia 127 kończyła trasę na ul. Bulońskiej. Teraz dojeżdża do licznych nowych osiedli wzdłuż ul. Myśliwskiej. Jeszcze kilka lat temu linia 127 kończyła trasę na ul. Bulońskiej. Teraz dojeżdża do licznych nowych osiedli wzdłuż ul. Myśliwskiej.

Niekontrolowany rozwój Gdańska w kierunku przedmieść sprawia, że coraz więcej linii autobusowych wymaga korekt i zmian. W ciągu ostatnich lat, autobusy ponad 10 linii zmieniły trasy, by zatrzymywać się bliżej mieszkańców nowych osiedli.



Czy przy wyborze miejsca zamieszkania bierzesz pod uwagę połączenia komunikacji zbiorowej?

Jeszcze niedawno takie części miasta jak Ujeścisko, Jasień, Matarnia czy Kiełpinek kojarzyły się z dalekimi peryferiami. Dzisiaj to integralne części miasta, choć często z drogami urywającymi się dosłownie w polu. Aby jednak umożliwić dojazd w te rejony miasta, uruchomiono nowe linie autobusowe.

- Na tzw. Południu w ostatnich latach wprowadziliśmy nowe linie: 213 (Jana z Kolna - Olimpijska), 275 (Jana z Kolna - Kampinoska) oraz 156 (Chełm Witosa - Czermińskiego). Dodatkowo linia 155 została wydłużona do pętli Jaworzniaków, zaś 295 na Zakoniczyn. Natomiast linia 113 stanowi połączenie osiedli Cztery Pory Roku oraz Moje Marzenie z Orunią Gościnną. Na os. Moje Marzenie zajeżdża także linia 175 (Maćkowy Mleczarnia - Jana z Kolna) - wylicza Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Jednak zmiany nie skupiły się wyłącznie na dzielnicach południowych. Ciekawym przykładem szybkiej urbanizacji jest ul. Myśliwska. Jeszcze niedawno było to "przedpole" dawnego poligonu wojskowego. Dziś to zespół wielu osiedli mieszkaniowych, które wkrótce połączą się z Jasieniem, a w kontekście najbliższych lat z odległym dziś Kiełpinkiem. Do prowizorycznej pętli, która niedawno wraz z budową kolejnego osiedla zmieniła lokalizację, skierowano linie 127 oraz 166, kończące wcześniej trasę na ul. Bulońskiej.

Zdecydowanie mniejsze zmiany przeprowadzono w Osowie, która jeszcze niedawno była jedną z najdynamiczniej rozwijających się dzielnic. Tu wprowadzono linię 210, która wcześniej kursowała tylko do Portu Lotniczego, zaś teraz jedzie do osowskiego dworca kolejowego.

- Nie zapominamy także o nocnych liniach autobusowych. W ostatnim okresie wydłużyliśmy trasę N2 do ul. Myśliwskiej, zaś N4 jedzie do pętli Jaworzniaków, z zajadami do Zakoniczyna. Niedawno pojawiła się także linia N13 na osiedla Moje Marzenie oraz Cztery Pory Roku - dodaje Zomkowski.

Jednak nie wszyscy są zadowoleni z oferty gdańskiego organizatora komunikacji. Mieszkańcy coraz to bardziej oddalonych od centrum miasta osiedli lub nawet podgdańskich gmin skarżą się na fatalne połączenia.

- Jestem pasażerem linii 256. Mieszkam w Jankowie, szybko rozrastającej się prawie-dzielnicy Gdańska. Czy nie ma możliwości przedłużenia linii w głąb osiedla? Od niektórych domów jest naprawdę daleko do przystanku - od domów przy obwodnicy nawet pół godziny pieszo - pyta nasz czytelnik, pan Dariusz.

Podobne uwagi docierają do nas także od mieszkańców Banina czy Kowal. ZTM przyznaje, że wnioski o zmianę tras czy rozkładów są zgłaszane ok. 10 razy w ciągu miesiąca.

- W przypadku gmin ościennych, to ona powinna wystąpić do nas z wnioskiem o zmianę trasy czy kursowania autobusów. Wynika to z faktu, że musi ona partycypować w kosztach funkcjonowania komunikacji miejskiej na jej obszarze. W ostatnim czasie nie było żadnych wniosków od gmin ościennych dotyczących wydłużenia linii - tłumaczy Zomkowski.

Ponadto o możliwości zmian decydują również parametry techniczne trasy - tj. czy autobus jest w stanie pokonać daną ulicę oraz czy istnieje możliwość utworzenia pętli autobusowej oraz przystanków na trasie. Ważnym aspektem jest także zapotrzebowanie na tabor i... brak protestów mieszkańców, którzy niejednokrotnie nie życzą sobie autobusów pod ich oknami.

Zarząd Transportu Miejskiego nie planuje wprowadzać zmian w układzie tras autobusów do czasu uruchomienia nowej pętli tramwajowej w rejonie ulicy Świętokrzyskiej i al. Havla (przypuszczalnie w kwietniu/maju br.). Część autobusów skończy wówczas trasę w tym miejscu, a zaoszczędzone kilometry być może zostaną wykorzystane na "wzmocnienie" oferty komunikacyjnej dla Południa.

Opinie (346) 3 zablokowane

  • UJESCISKO (2)

    A NA UJESCISKO MAMY 118 W SZCZYCIE CO 15 MINUT KTORY WIECZNIE SIE SPOZNIA HA HA HA

    • 4 4

    • ktory teraz, dzieki najmadrzejszej polityce budowy drog w Gdansku!! jedzie do centrum 30minut a z centrum jak mu wiatr zawieje- nawet 40minut! to jakas kpina! oprocz 118 mamy 174 ktory jedzie raz (!!!!) na godzine, no i 164 do wrzeszcza ktory jedzie ostatni rano o 9,55 a pozniej dopiero o 13,46 i tylko w dni powszednie! to jest miasto Gdansk?? Jesli tak to ten caly samorzad gdanski to jakas kpina, ktora z cala pewnoscia nie zna sie na zarzadzaniu i urbanizacji!

      • 2 1

    • WYŁĄCZ CAPSLOCKA

      GAMONIU JEDEN

      • 1 1

  • kilka razy w gdańsku jechałem busem i 2 razy trafiłem na obleśnych meneli!
    Obrzydliwy smród!
    FUJ!
    nigdy więcej tam nie pojade! ( chyba , że na krojenie waszych szmat )

    • 1 2

  • 174 ,156

    mieszkając na Jabłoniowej myślimy że przystanek jabłoniowa oś. jest całkowitą pomyłką ponieważ jest na żądanie a i tak za każdym razem się zatrzymuje autobus bo duża ilość ludzi zawsze wsiada lub wysiada , po za tym niema wiaty a na następnym przystanku jabłoniowa również na żądanie na którym nikt nie wysiada i nie wsiada bo jest od alony od wszystkiego jest piękna nowa wiata która jest notorycznie demolowana w sobotni wieczór przez parkujące tam samochody. to właśnie ztm

    • 0 2

  • 186 powienien jezdzic czesciej

    co 40 minut do osiedli w pobliżu rafinerii!! skandal!! nie mogę benzynową jechać swoim autem bo to nie droga lecz szlak bursztynowy. tu bursztyn chyba kopią stąd tyle dziur, dlatego wolę komunikację. na remont auta stac mnie nie było a na około przez wislinkę i przejazdowo kilomtery sie nadrabia. Przy okazji autobus jedzie wolno w poblizu rafinerii i siarkowodór muszę wdychać. skandal!! Zebym miał autobus co 40 minut? autobus do Pleniewa powinien jezdzic co 20-25 minmin w szycie a po za godzianmi co 30min. To dzielnica zapomniana i biedna ale w niej znajduje sie rafineria (Rudniki) i tysiace miejsc pracy. za to zatrucie srodowiska z rafinerii i oczyszczalni mieszkancy powinni miec rekompensate w postaci dobrych dróg i godnej komunikacji!!

    • 0 1

  • jabłoniowa

    na ulicy jabłoniowej jest nie wystarczająca ilość autobusów 174 zawsze zapchany , 156 tylko co godzina - powinien być co pół godziny , po za tym przydał by się 118 do czermińskiego w godzinach szczytu który ułatwił by komunikację na orunie i rozładował 174 poprawiając komunikację w tym rejonie tym bardziej że sporo osób dojerzdza do centrum handlowego , pracowników , budowlańców , klijętów , mieszkańców. i coraz to więcej osób się wprowadza do nowych osiedli .

    • 3 1

  • jasień

    autobus 118 na czermińskiego przez jabłoniową rzeczywiście by był super. w kwietniu mają rozbudować morskie centrum handlowe będzie więcej osób w 156 174 a i teraz jest ciasno w maju od dają kolejne bloki jabłoniowa, leszczynowa , gabrysiak , jak nie będzie nowych autobusów i częściej kursujących to się ta ulica całkiem zakorkuje , rano i wieczorem nie można wyjechać jest coraz ciaśniej , dzieci trzeba wozić samochodem lub autobusem bo niema chodników ,jak się spóżni na autobus następny 156 za godzinę 174 za pół godziny i jak zwykle trzeba się wbijać .

    • 3 2

  • ameryka

    miasto posprzedawało działki deweloperom i zobowiązali wybudować chodniki i przystanki na jabłoniowej , i tak zrobili ale tylko przy swoich budowach ,a między nimi są przerwy po 500 metrów których nie da się przejść bezpiecznie bo te 500 metrów nie wybudowało miasto!? o co w tym chodzi nie wiem ?tam niema jak chodzić trzeba jeżdzić czyli ameryka w gdańsku , tam tak się robi że nigdzie nie można dojść wszędzie trzeba dojechać normalnie budyniowa ameryka !!!!!!!!!!!1

    • 2 1

  • 118

    tak 118 z uściska na czermińskiego !!

    • 2 3

  • ŻABIANKA (1)

    niby super skomunikowana dzielnica Gdańska a dojeżdżają tu tylko 2 autobusy w tym 3 na obrzeżach ... dodatkowo zabrali nam darmową linie 807 którą można było dojechać do Gdyni za darmo z przesiadkami przy CH Osowa ... Mogliby utworzyć nam linię od Ergo Areny (jest tam pętla) do PGE Areny ... tak żeby łączyły dwie placówki sportowe : )

    • 0 5

    • "dojeżdżają tu tylko 2 autobusy w tym 3 na obrzeżach"
      Czytasz to co piszesz czy nie bardzo?
      No i do kogo pretensje o linię 807? Przecież to prywatna linia. Poza tym masz jeszcze kilka linii tramwajowych i SKM (tak, można nią dojechać do Gdyni), mało Ci jeszcze?

      • 1 0

  • kto wymyślił ten kretyński rozkład jazdy na 118 nawet wieczorem autobus jest opóżniony paranoja

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane