• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe dzielnice chcą nowych linii autobusowych

Krzysztof Koprowski
12 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Jeszcze kilka lat temu linia 127 kończyła trasę na ul. Bulońskiej. Teraz dojeżdża do licznych nowych osiedli wzdłuż ul. Myśliwskiej. Jeszcze kilka lat temu linia 127 kończyła trasę na ul. Bulońskiej. Teraz dojeżdża do licznych nowych osiedli wzdłuż ul. Myśliwskiej.

Niekontrolowany rozwój Gdańska w kierunku przedmieść sprawia, że coraz więcej linii autobusowych wymaga korekt i zmian. W ciągu ostatnich lat, autobusy ponad 10 linii zmieniły trasy, by zatrzymywać się bliżej mieszkańców nowych osiedli.



Czy przy wyborze miejsca zamieszkania bierzesz pod uwagę połączenia komunikacji zbiorowej?

Jeszcze niedawno takie części miasta jak Ujeścisko, Jasień, Matarnia czy Kiełpinek kojarzyły się z dalekimi peryferiami. Dzisiaj to integralne części miasta, choć często z drogami urywającymi się dosłownie w polu. Aby jednak umożliwić dojazd w te rejony miasta, uruchomiono nowe linie autobusowe.

- Na tzw. Południu w ostatnich latach wprowadziliśmy nowe linie: 213 (Jana z Kolna - Olimpijska), 275 (Jana z Kolna - Kampinoska) oraz 156 (Chełm Witosa - Czermińskiego). Dodatkowo linia 155 została wydłużona do pętli Jaworzniaków, zaś 295 na Zakoniczyn. Natomiast linia 113 stanowi połączenie osiedli Cztery Pory Roku oraz Moje Marzenie z Orunią Gościnną. Na os. Moje Marzenie zajeżdża także linia 175 (Maćkowy Mleczarnia - Jana z Kolna) - wylicza Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Jednak zmiany nie skupiły się wyłącznie na dzielnicach południowych. Ciekawym przykładem szybkiej urbanizacji jest ul. Myśliwska. Jeszcze niedawno było to "przedpole" dawnego poligonu wojskowego. Dziś to zespół wielu osiedli mieszkaniowych, które wkrótce połączą się z Jasieniem, a w kontekście najbliższych lat z odległym dziś Kiełpinkiem. Do prowizorycznej pętli, która niedawno wraz z budową kolejnego osiedla zmieniła lokalizację, skierowano linie 127 oraz 166, kończące wcześniej trasę na ul. Bulońskiej.

Zdecydowanie mniejsze zmiany przeprowadzono w Osowie, która jeszcze niedawno była jedną z najdynamiczniej rozwijających się dzielnic. Tu wprowadzono linię 210, która wcześniej kursowała tylko do Portu Lotniczego, zaś teraz jedzie do osowskiego dworca kolejowego.

- Nie zapominamy także o nocnych liniach autobusowych. W ostatnim okresie wydłużyliśmy trasę N2 do ul. Myśliwskiej, zaś N4 jedzie do pętli Jaworzniaków, z zajadami do Zakoniczyna. Niedawno pojawiła się także linia N13 na osiedla Moje Marzenie oraz Cztery Pory Roku - dodaje Zomkowski.

Jednak nie wszyscy są zadowoleni z oferty gdańskiego organizatora komunikacji. Mieszkańcy coraz to bardziej oddalonych od centrum miasta osiedli lub nawet podgdańskich gmin skarżą się na fatalne połączenia.

- Jestem pasażerem linii 256. Mieszkam w Jankowie, szybko rozrastającej się prawie-dzielnicy Gdańska. Czy nie ma możliwości przedłużenia linii w głąb osiedla? Od niektórych domów jest naprawdę daleko do przystanku - od domów przy obwodnicy nawet pół godziny pieszo - pyta nasz czytelnik, pan Dariusz.

Podobne uwagi docierają do nas także od mieszkańców Banina czy Kowal. ZTM przyznaje, że wnioski o zmianę tras czy rozkładów są zgłaszane ok. 10 razy w ciągu miesiąca.

- W przypadku gmin ościennych, to ona powinna wystąpić do nas z wnioskiem o zmianę trasy czy kursowania autobusów. Wynika to z faktu, że musi ona partycypować w kosztach funkcjonowania komunikacji miejskiej na jej obszarze. W ostatnim czasie nie było żadnych wniosków od gmin ościennych dotyczących wydłużenia linii - tłumaczy Zomkowski.

Ponadto o możliwości zmian decydują również parametry techniczne trasy - tj. czy autobus jest w stanie pokonać daną ulicę oraz czy istnieje możliwość utworzenia pętli autobusowej oraz przystanków na trasie. Ważnym aspektem jest także zapotrzebowanie na tabor i... brak protestów mieszkańców, którzy niejednokrotnie nie życzą sobie autobusów pod ich oknami.

Zarząd Transportu Miejskiego nie planuje wprowadzać zmian w układzie tras autobusów do czasu uruchomienia nowej pętli tramwajowej w rejonie ulicy Świętokrzyskiej i al. Havla (przypuszczalnie w kwietniu/maju br.). Część autobusów skończy wówczas trasę w tym miejscu, a zaoszczędzone kilometry być może zostaną wykorzystane na "wzmocnienie" oferty komunikacyjnej dla Południa.

Opinie (346) 3 zablokowane

  • 262 w weekendy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

    262 powinno jeździć w weekendy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ciężko dojechać do wrzeszcza kiedy ma się na rano do pracy skoro świt

    • 9 2

  • Proste

    "Jestem pasażerem linii 256. Mieszkam w Jankowie, szybko rozrastającej się prawie-dzielnicy Gdańska"

    podkreślmy PRAWIE

    • 6 1

  • Nowe dzielnice chcą nowych linii autobusowych (1)

    Proponuje przez następne 30 lat głosować na tych samych urzędasów , lepiej pewnie nie będzie , ale zawsze będzie można posłuchać ile to ONI robią dla swoich wyborców - mieszkańców Gdańska.

    • 4 1

    • La- brak słów

      w następnych wyborach wynik chyba będzie inny :)
      świadomość zaczyna się rozrastać, oby tak dalej :)
      A tak ku pamięci pozwolę sobie zacytować
      "Wiesz, czemu tu jesteś?
      Bo wiesz o czymś.Nie umiesz tego wytłumaczyć,ale przeczuwasz to.
      Całe życie czułeś,że świat jest jakiś dziwny.To przeświadczenie tkwi jak drzazga w twoim mózgu i doprowadza cię do obłędu.
      Dlatego tu przyszedłeś.Wiesz, o czym mówię?
      O Macierzy?
      Chcesz wiedzieć,czym ona jest?
      Macierz jest wszędzie wokół nas.
      Nawet w tym pokoju.Widzisz ją za oknem i w telewizji.
      Czujesz ją w pracy,w kościele,i kiedy płacisz podatki.
      Macierz to sztuczny świat,który ci przysłania prawdę.
      Jaką prawdę?
      Jesteś niewolnikiem.
      Jak wszyscy ludzie, urodziłeś się w więzieniu, którego nie możesz powąchać ani dotknąć.
      Bo uwięziono twój umysł"

      • 0 0

  • Osiedle Południowe

    Na Osiedle Południowe jedzie tylko co trzeci autobus linii 175.

    • 3 2

  • Niech jeszcze bardziej rozsrasta sie to miasto... o dzielnice bez drog i komunikacji miejskiej

    To jest paranoja. Miasto powinno zrobic cos z tym procesem ktory rozlewa nam miasto. Ceny w centrum sa tak drogie... A sa dzielnice jak Letnica Dolne miasto ktore moznaby zrewitalizowac, odmienic i stowrzyc dobre warunki dla ludzi do mieszkania w centrum miasta... A nie na wypizdo....
    Rozwiazaniem nie jest zwiekszanie zasiegu komunikacji o dalsze 'pola', ale kolejne planowanie miasta w sposob racjonalny i zwarty!
    Rozumiem, ze wiekszosc z tych osob ma samochody, ale poniewaz to mlodzi ludzie - pewnie czesc z malymi dziecmi... to co z tymi dzieciakami?? Jak one maja jezdzic?

    • 1 1

  • Wszystko pięknie, ale ....

    Czemu nie ma autobusów łączących krańce miasta? Gdańsk się rozrasta, a busy tylko do gdańska (centrum) dojeżdzają lub z innych skrajnych dzielnic do wrzeszcza- by pojechać dalej konieczna przesiadka.
    Nie znam innego miasta z tak kiepskimi połączeniami- nie jest to raczej zachęcające do zmiany transportu z własnego na publiczny. Myślę, że większość osób woli już wydać na własne paliwo niż płacić za wciąż rosnące ceny paliw- a jakość stoi w miejscu.
    To komunikacja powinna być dla ludzi a nie ludzie dla komunikacji !
    Np. jadąc z kiełpinka na zaspę lub nawet do wrzeszcza- busa brak- konieczna przesiadka, gdzie- w Gdańsku i tu już nadrabiamy parę kilometrów również z dzielnic południowych brak połączeń z drugą częścią Gdańska. Na skm osobny bilet. Jak to jest, że np. w Warszawie spólki mogą dojść do poruzumienia i w granicach miasta obowiązuje jeden bilet i jedna strefa?

    • 2 1

  • Kiedy więcej na Karczemki i Kokoszki? To dzielnice willowe

    Kiedy lepsza komunikacja dzielnic willowych jak Karczemki i Kokoszki ?

    • 4 2

  • N5

    a kiedy jakiś nocny dla mieszkańców pruszcza mieszkających w okolicy TESCO ?! Jest tam rondo, wystarczy że by autobus zajechał, i spowrotem wrócił na Grunwaldzką.. 2 min dla autobusu, 20 minut dla pieszych...

    • 2 1

  • Ulepszenie komunikacji na osiedlu kolorowa. (1)

    jak można by było to ja bym chciał aby komunikacja była bardzo dobra na osiedlu kolorowym np. dać dłuższe autobusy lub więcej i jak można to nowe linie autobusowe......

    • 1 2

    • a i najlepiej dać autobusy na rano tak 4:30....do dworca głównego.....i najlepiej 262 z kierować z osiedla kolorowego do wrzeszcza pkp albo i dalej..........

      • 0 3

  • komu przeszkadzało WPKGG?

    Duża prężna miejscowa firma w obecnych warunkach rynkowych,byłaby "lekiem na całe zło".Pseudo konkurencja nie ma żadnego interesu w zaspokajaniu potrzeb lokalnej społeczności.Powstały spólki ,spóleczki,dopuszczono prywatnych,utworzono potężną administrację(MZKGG,ZTM-y).Koszty tej administaracji,koszty utrzymania zarządów spólek,rad nadzorczych to koszty nieuzasadnione,które rosną niewspółmiernie do świadczonych usług.Co mieszkańcy otrzymali od MZKGG ? Z tego co wyczytałem ostatnio to tanie zapowiedzi przystanków z syntezatora mowy.A przecież są obecnie zapowiedzi,po co je likwidować... w celu ujednolicenia ?Proponuję zwrot w sposobie zarządzania przynajmniej komunikacją na obszarze aglomeracjii.Jeden silny wspólny zarząd z ograniczeniem rad nadzorczy do minimum i zatrudnianie firm lokalnych.Zewnętrzne droższe i taborowo gorsze.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane