• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe gdańskie tramwaje: 35 spod igły i 2 zmodernizowane

Krzysztof Koprowski
6 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Od niedawna w Gdańsku możemy spotkać N8C w oryginalnym dortmundzkim malowaniu. Od niedawna w Gdańsku możemy spotkać N8C w oryginalnym dortmundzkim malowaniu.

Siedem firm bije się o kontrakt na 35 zupełnie nowych tramwajów dla Gdańska. Tymczasem w marcu powinny dotrzeć do Gdańska dwa wyremontowane "Dortmundy".


Zmodernizowane "Dortmundy" zyskają nowy wygląd zewnętrzny. Zdjęcia prezentujemy dzięki uprzejmości zastępcy prezydenta Gdańska Macieja Lisickiego oraz firmy Modertrans. Zmodernizowane "Dortmundy" zyskają nowy wygląd zewnętrzny. Zdjęcia prezentujemy dzięki uprzejmości zastępcy prezydenta Gdańska Macieja Lisickiego oraz firmy Modertrans.
Niskopodłogowa część, która zostanie wmontowana do "Dortmundów". Niskopodłogowa część, która zostanie wmontowana do "Dortmundów".
Modernizacja tramwajów Duewag N8C, czyli tzw. "Dortmundów", które miasto kupiło od Niemców, idzie jak po grudzie - wykonująca remont firma Modertrans ma już kilkumiesięczne opóźnienie. Mimo to wygląda na to, że Gdańsk wreszcie doczeka się dwóch pierwszych odnowionych składów. Niemal gotowe są już niskopodłogowe człony, które zastąpią pozbawioną drzwi środkową część wagonu N8C. Zamontowano już także nowe czoła pojazdów. Lada dzień, niskopodłogowa wstawka będzie łączona z tramwajem. Następnie pojazdy przejdą jazdy próbne - przypuszczalnie na torowiskach w Poznaniu. Dopiero wtedy trafią do Gdańska.

Zanim to jednak nastąpi, warto już teraz przyjrzeć się kursującym po Gdańsku "Dortmundom". Jeden z nich, który niedawno dotarł do grodu Neptuna, posiada nietypowe malowanie. - Postanowiliśmy, że ten jeden tramwaj pozostanie na razie w dotychczasowych, oryginalnych barwach dortmundzkiego przewoźnika. - informuje Izabela Kozicka-Prus, rzeczniczka gdańskiego ZKM-u.

Tymczasem trwa przetarg na dostarczenie do 2011 roku gdańskiej komunikacji 35 zupełnie nowych, niskopodłogowych tramwajów. Zamówienie jest warte ok. 250 mln zł. Do prekwalifikacji stanęło siedmiu producentów. Wśród nich są firmy, których produkty znane są już gdańszczanom: pojazdy Bombardiera obsługują linię na Chełm, zaś Alstom Konstal Chorzów (w przetargu stanął w konsorcjum z Alstom Transport) jest producentem pierwszych, częściowo niskopodłogowych tramwajów dla Gdańska.

Poza nimi, o zlecenie będą walczyć: Siemens (jego tramwaje jeżdżą po Poznaniu), bydgoska PESA (wyprodukowała pojazdy m.in. dla Warszawy, Bydgoszczy oraz Elbląga) oraz konsorcjum AnsaldoBreda z nowosądeckim Newagiem. Do prekwalifikacji przystąpiły także: hiszpański Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) oraz Stadler Pankow z Berlina.

Od warunków przetargu próbowała się odwołać Fabryka Pojazdów Szynowych wchodząca w skład zakładów H. Cegielskiego w Poznaniu. Zdaniem FPS, gdański ZKM postawił zbyt wygórowane wymagania odnośnie doświadczenia w realizacji podobnych tramwajów w okresie ostatnich trzech lat.

Protest ten jednak został uznany za bezzasadny. Co ciekawe, zakłady Cegielskiego próbowały odwoływać się od wymagań przetargowych również w Poznaniu i Warszawie. Za każdym razem bezskutecznie.

Kiedy poznamy producenta, który zrealizuje jedno z największych zamówień ZKM w historii? Zakład Komunikacji Miejskiej unika podawania nawet przybliżonej daty.

Opinie (223) ponad 10 zablokowanych

  • 2-wu kierunkowe?? drzwi po obu stronach?

    jak na pierwszym zdjęciu, miały być przerobione a tu wyglada na to ze w nowej budzie stare sdrzi po obu stronach???

    • 1 1

  • odnośnie niskopodłogowych tramwajów (2)

    Jako matka mająca małe dzieci korzystam często z komunikacji miejskiej.Zauważyłam że jeśli chodzi o tramwaje to najlepszy na wjazd wózkiem jest Tramwaj na trasie 12 nisko podłogowy.Z wyglądu podobny który jeździ na trasie 2 która także jest wygodna na wjazd wózkiem lecz gorzej jeśli chodzi o miejsca dla pasażerów.Są one umieszczone na zupełnie zbędnych skrzyniach które utrudniają wygodne siedzenie czy stanie pasażerom.Ponad to na trasie 1 nowe tramwaje są szerokie w wejściu ale mają zbędne słupki w środku co nie jest ułatwieniem dla wejścia z wózkiem.Dobrze byłody gdyby można niektore rzeczy uwzględnić.

    • 5 2

    • Sz. P. Ania raczyła by choć odrobinę pomyśleć przed napisaniem kolejnego bzdurnego komentarza. Te "zupełnie zbędne skrzynie" w Citadisach które obsługują linię "2" nazywamy szafami inspekcyjnymi i podestami, pod którymi znajduje się masa różnego rodzaju elektryki czy też koniec końców piasek do piasecznicy. Bombardiery natomiast żadnych zbędnych słupków nie mają, tylko poręcze dla stojących ludzi.

      • 1 0

    • Kolejna co zanim zabrala sie do rozmnazania nie pomyslala o zapewnieniu dziecku chociazby minimum bezpieczenstwa w postaci samochodu z fotelikiem. Pewnie lubisz wsiadac do tramwaju w godzinach szczytu rozgarnijac gniewnie ludzi swoim "wozkiem". Zal.

      • 1 2

  • ładny ten kawowy N8C

    szkoda że więcej takich nie zostawili, ma klasę

    • 2 3

  • brzydki ten oryginalny kolor!!!!! (1)

    Tramwaje winny być w jednym kolorze a nie ,,małpi gaj".niechlujstwo!!!

    • 3 3

    • Przecież to tylko tymczasowo...

      Poza tym i tak nie są w jednym kolorze, tylko oklejone reklamami...

      • 2 0

  • SUPER (1)

    SUPER TYLKO ZEBY JEZDZILY NA STOGI BYLO BY FAJNIE

    • 3 4

    • na Stogi to pojedzie ale w eskorcie policji zeby te wieśniactwo nic nie rozwaliło

      • 2 3

  • świetna sprawa

    szczególnie te odnowione z NIemiec. Z tym, że NIemcy pewnie szybciej je produkowali niż nasi przerabiają ! Czy to społeczeństwo niczego nie umie zrobić dobrze ? :(

    • 2 3

  • Na Stogi nie powinni puszczać!!!

    ze względu na stan torowisk. Nawet te Dortmundy nie zmodrnizowane najczęsciej psują się na tych trasach gdzie jest torowisk przedwojenne! w 1 psują się sporadycznie.

    • 2 3

  • (1)

    no nowy dortmund lepiej wyglada niz bombardier

    • 1 2

    • juz wolałem niezmodernizowane Dortmundy

      były wygodne siedzenia, nic nie piszczało. a znając polską perfekcję a właściwie jej brak za 4 lata beda trzeszczały jak alstomy

      • 2 1

  • BARDZO ŁADNE!!!

    Superowo zrobili ten przód bardzo mi się podoba nie to co skasztaniony płat czołowy w bombardierach nowszych i lepszych, ale przez wizje jakiegos popaprańca wygladajacych jak przedpotopowe (z przodu) :D

    • 2 1

  • kicha te tramwaje (3)

    słabe, słabe, nie stać nas na coś lepszego, w poznaniu 10lat temu lepsze jeździły!!!

    • 1 7

    • Wiecznie niezadowoleni...

      Jak ja mam dość was, wiecznie marudzących malkontentów!
      Wiecznie im źle!

      Stare wozy jeżdżą - źle.
      Kupujemy nowe - nie takie.
      Otwieramy nową linię - ale czemu tylko jedną?

      • 3 0

    • w POZNANIU MNIEJ WANDALI!!!!

      • 2 0

    • Ta, jasne. W Poznaniu to mają jedne z najstarszych wozów w Polsce. Sprawadzili sobie złom z Niederlandów oraz Niemiec. Niektóre ze sprowadzaonych pojazdów są z lat 60- tych, a nawet z 50 - tych. Fakt, faktem że wyjątkowo zadbane, ale i tak stare.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane