• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe linie na Nowej Warszawskiej pod znakiem zapytania

Maciej Korolczuk
2 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (182)
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla

Budowa nowej trasy tramwajowej Nowa WarszawskaMapka wchodzi w decydującą fazę. Na kilka miesięcy przed otwarciem sprawdziliśmy, jakie linie i tramwaje planuje na niej uruchomić Zarząd Transportu Miejskiego oraz na jakim etapie są prace nad rozkładami jazdy. Zobaczcie też film z przelotu nad budowaną trasą. Jej otwarcie planowane jest na pierwszy kwartał 2023 roku.



Czy otwarcie Nowej Warszawskiej usprawni komunikację na południu Gdańska?

Budowa 2-km odcinka Nowej Warszawskiej rozpoczęła się na początku 2021 roku. W ramach inwestycji poza linią tramwajową z kilkoma nowymi przystankami powstaje też trasa rowerowa, nowe chodniki, zieleń i mała architektura.

Prace są już mocno zaawansowane i jak wynika z naszego przelotu nad całym nowym odcinkiem (co możecie zobaczyć na filmie), budowa nowej linii wchodzi już na ostatnią prostą. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak za kilka miesięcy - już po otwarciu NW, zaplanowanym na pierwszy kwartał 2023 roku - będzie funkcjonować tam komunikacja tramwajowa.

Siatka połączeń jeszcze w opracowaniu



Choć do uruchomienia nowej linii tramwajowej pozostało już tylko kilka miesięcy, to nadal nie są znane ani szczegóły rozkładów jazdy, ani linie, jakie zostaną uruchomione na Nowej Warszawskiej.

Jak się okazuje, ZTM musiał tymczasowo wstrzymać prace koncepcyjne nad opracowaniem rozkładów i całej siatki połączeń. Jednym z powodów tego, że projekt nowej organizacji ruchu tramwajów na południu Gdańska trafił do zamrażarki, jest brak danych z Biura Rozwoju Gdańska, które opracowuje najnowsze Gdańskie Badanie Ruchu.

- Dane z BRG pozwolą nam dokładnie skalibrować docelową siatkę połączeń, która będzie musiała funkcjonować w bardzo trudnych warunkach budżetowych - mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Przejazd nowym odcinkiem 2-km odcinka ma zajmować ok. 5 minut. Przejazd nowym odcinkiem 2-km odcinka ma zajmować ok. 5 minut.

Dwie nowe linie i jedna wydłużona



Druga przyczyna to zamieszanie na rynku energetycznym. Według pierwotnych planów Zarządu Transportu Miejskiego na nowym torowisku powstającego w ramach budowy Nowej Warszawskiej, miały kursować tramwaje nowo powstałej linii nr 13, która ma połączyć Stogi z Brętowem.

Ponadto na Nowej Warszawskiej - według pierwotnych założeń - miały też jeździć tramwaje nowej linii nr 1 i specjalnie wydłużonej linii nr 3. Piszemy "miały", bo obecnie ten plan również stanął pod znakiem zapytania.

- Poza uruchomieniem linii nr 13 chcemy również wydłużyć trasę linii 3 oraz uruchomić dodatkową linię nr 1 do Wrzeszcza. Na ten moment, gdy nie wiemy, jakie będą ceny energii elektrycznej, musimy jednak wstrzymać wszelkie prace projektowe. Co zostanie uruchomione, będzie wiadomo dopiero, gdy poznamy ostateczny kształt budżetu, uwzględniający drastyczne podwyżki nie tylko cen energii, ale i kosztów pracy - mówi Zomkowski.

Przejazd zajmie 5 minut



Na trasie powstały w sumie trzy nowe przystanki: Łódzka, Piotrkowska i Częstochowska. Łącznie z dwoma już istniejącymi stworzą odcinek, który połączy al. Havla z pętlą Ujeścisko.

- Przejazd samego nowego odcinka zajmie wg naszych obliczeń ok. 5 minut. Nie zakładamy ograniczeń w zakresie typów tramwajów, które będą mogły obsługiwać nową trasę. Będą to jednak głównie tramwaje dwukierunkowe, ponieważ przystanki końcowe "Lawendowe Wzgórze" i "Brętowo PKM" nie są wyposażone w klasyczną pętlę - tłumaczy Zomkowski.
Budowa Nowej Warszawskiej kosztuje 59 mln zł. Wykonawcą trasy jest konsorcjum MTM z Gdyni z firmą Rajbud.

Miejsca

Opinie (182) 5 zablokowanych

  • przeciez to droga

    Do nikad...

    • 1 1

  • Tramwaj mi wisi

    ale trasę rowerową to by mogli już otworzyć. nic tam się nie dzieje od miesięcy, zagrodzone bez sensu.

    • 0 2

  • Czas zmienić nazwę ZTM na WTWD. Wolnobieżny Transport Wieloprzesiadkowo-Dookoławozowy

    • 3 1

  • Czytajac te Wasze wypociny to najlepiej i najekonomiczniej (2)

    zlikwidowac cała komunikację miejską i chodźcie pieszo lub własnymi autami...
    Gdyby tak miasto odważyło się wstrzymać komunikacją miejską na tydzień dopiero by się okazało jak bardzo na kolanach byście błagali o jej powrót i w takiej formie jaka jest . Wiadome jest że dobór tras przejazdu nie zadowoli nigdy wszystkich . kazdy osobnik patrzy sie na to w własnego punktu widzenia i swojej potrzeby a organizator musi widziec potrzeby wszystkich i wyposrodkowac zgodnie z potrzebami większosci i potoków przemieszczę ludności . no, ale pan Bronek ktory musi przez to przesiasc sie raz z jednego pojazdu do innego bedzie piał ze złosci że nie ma jednego tramwaju/autobusu spod drzwi domu pod adres docelowy do ktorego zmierza.

    • 3 3

    • bezmózgowiec chwali sie głupotą bo argumenty do niego nie przemawiaja wiedza odbija sie od sciany wiec wyzywa ze to wypiciny :)

      • 0 0

    • Wreszcie ktoś podobnie myślący. Oferowanie płatnego przewozu osób z prędkością poniżej 20km/h to zwykłe oszustwo

      • 1 0

  • Gdy brak pieniędzy - to rozwiązaniem ... (1)

    Gdy brak pieniędzy - to rozwiązaniem na to jakie tramwaje powinny jeździć nową trasą Warszawską - jest
    1/ wydłużenie linii 3 z pętli na Chełmie do Lawendowego Wzgórza.
    2/ zmiana trasy linii 2 - pętla zamiast na Łostowicach Świętokrzyska to powinna kończyć się na Ujeścisku.
    3/ temat nowych linii - na razie odłożyć na nieco lepsze czasy.

    • 2 2

    • No tak, z pętli Łostowice - Świętokrzyska tak łatwo się wydostać gdziekolwiek

      Że trzeba by jeszcze zabrać jakąś linię. Stałe uciekające autobusy i tramwaje, więc trzeba zabrać? Zły pomysł

      • 0 0

  • od wielu lat czuję frustrację związaną z obecnym stanem infrastruktury w tej okolicy

    Na chwilę obecną z okolic biedronki na ul. warszawskiej w godzinach szczytu ( tutaj to 5:30-9:00 oraz 14:00 -19:00) nie idzię się inaczej wydostać jub dostać jak poprzez spacer z tramwaju na wilanowskiej/przemyskiej. Wiele lat czekam na te nitkę, mam nadzieje, że dojazd do Skm i Pkm zostanie zapewniony i nie będzie to wyglądać jak na liniach poruszających się po Havla - niczym bydło na rzeź.

    Mam już dość tego nieistniejącego komfortu jazdy gdzie ocierają się o ciebie podstarzali mężczyźni i nastolatkowie, którym trzeba walnąć z bara aby się przesuneli i nie naruszali twojej przestrzeni osobistej bo prośby ignorują.

    • 3 0

  • A gdzie połączenie pętla Świętokrzyska - Brętowo? (1)

    • 5 0

    • Będzie którka trasa linia Łostowic do Brętowa dwukierunkowe tramwaje

      Trasa : 1 Łostowice Świętokrzyska, 2 Płocka, 3 Przemyska (albo Łódzka lub Havla) , 4 Piotrowska, 5 Częstochowska , 6 Ujeścisko, 7 Zabornia, 8 Stolema, 9 Łabędzia , 10 Królewskie Wzgórze, 11 Migowo, 12 Bupasztańska, 13 Kolumba , 14 Brętowo PKM

      • 1 0

  • Chyba żeby wybudować linię tramwajową to trzeba mieć już pomysł jak i czy będzie ona obsługiwana? Z artykułu natomiast wynika, że ZTM chyba nie wie po co została wybudowana ta linia. I teraz trzeba dorobić pomysł na obsługę. Przypominam, że przystanek Śródmieście do tej pory nie doczekał się pomysłu na obsługę. Może nowa warszawska też poczeka na lepsze czasy....

    • 0 0

  • bzdury...

    Ludzie nie słuchajcie tych bzdur nowe linie to bzdury tramwaje mają tam pojechać za pół roku tak oczywiście...tylko w GAiT nie ma tylu pojazdów żeby to obsłużyć.. hihihi nowe linie czym te nowe linie obsłużymy to co jest to już nie dale rady z obecnym zapotrzebowaniem, to gdzie nowe linie? Wszyscy wiemy że już pół roku temu trzeba było ogłaszać przetargi na nowe tramwaje dla Gdańska na nowe linie a tu cisza.. nie da się wyprodukować tramwaju w pół roku .. więc jakie nowe linie? chyba że wrócimy do tramwajów konnych ludzie nie dawajcie wiary bo to bzdury....

    • 0 0

  • Trochę dziwna ta numeracja

    Ztm mógłby nadać lini z Brętowa na Stogi numer 11 zamiast 13, chyba, że linia 11 ma zostać wznowiona, ale póki co nie zapowiada się.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane