• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe linie na Nowej Warszawskiej pod znakiem zapytania

Maciej Korolczuk
2 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (182)
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla

Budowa nowej trasy tramwajowej Nowa WarszawskaMapka wchodzi w decydującą fazę. Na kilka miesięcy przed otwarciem sprawdziliśmy, jakie linie i tramwaje planuje na niej uruchomić Zarząd Transportu Miejskiego oraz na jakim etapie są prace nad rozkładami jazdy. Zobaczcie też film z przelotu nad budowaną trasą. Jej otwarcie planowane jest na pierwszy kwartał 2023 roku.



Czy otwarcie Nowej Warszawskiej usprawni komunikację na południu Gdańska?

Budowa 2-km odcinka Nowej Warszawskiej rozpoczęła się na początku 2021 roku. W ramach inwestycji poza linią tramwajową z kilkoma nowymi przystankami powstaje też trasa rowerowa, nowe chodniki, zieleń i mała architektura.

Prace są już mocno zaawansowane i jak wynika z naszego przelotu nad całym nowym odcinkiem (co możecie zobaczyć na filmie), budowa nowej linii wchodzi już na ostatnią prostą. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak za kilka miesięcy - już po otwarciu NW, zaplanowanym na pierwszy kwartał 2023 roku - będzie funkcjonować tam komunikacja tramwajowa.

Siatka połączeń jeszcze w opracowaniu



Choć do uruchomienia nowej linii tramwajowej pozostało już tylko kilka miesięcy, to nadal nie są znane ani szczegóły rozkładów jazdy, ani linie, jakie zostaną uruchomione na Nowej Warszawskiej.

Jak się okazuje, ZTM musiał tymczasowo wstrzymać prace koncepcyjne nad opracowaniem rozkładów i całej siatki połączeń. Jednym z powodów tego, że projekt nowej organizacji ruchu tramwajów na południu Gdańska trafił do zamrażarki, jest brak danych z Biura Rozwoju Gdańska, które opracowuje najnowsze Gdańskie Badanie Ruchu.

- Dane z BRG pozwolą nam dokładnie skalibrować docelową siatkę połączeń, która będzie musiała funkcjonować w bardzo trudnych warunkach budżetowych - mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Przejazd nowym odcinkiem 2-km odcinka ma zajmować ok. 5 minut. Przejazd nowym odcinkiem 2-km odcinka ma zajmować ok. 5 minut.

Dwie nowe linie i jedna wydłużona



Druga przyczyna to zamieszanie na rynku energetycznym. Według pierwotnych planów Zarządu Transportu Miejskiego na nowym torowisku powstającego w ramach budowy Nowej Warszawskiej, miały kursować tramwaje nowo powstałej linii nr 13, która ma połączyć Stogi z Brętowem.

Ponadto na Nowej Warszawskiej - według pierwotnych założeń - miały też jeździć tramwaje nowej linii nr 1 i specjalnie wydłużonej linii nr 3. Piszemy "miały", bo obecnie ten plan również stanął pod znakiem zapytania.

- Poza uruchomieniem linii nr 13 chcemy również wydłużyć trasę linii 3 oraz uruchomić dodatkową linię nr 1 do Wrzeszcza. Na ten moment, gdy nie wiemy, jakie będą ceny energii elektrycznej, musimy jednak wstrzymać wszelkie prace projektowe. Co zostanie uruchomione, będzie wiadomo dopiero, gdy poznamy ostateczny kształt budżetu, uwzględniający drastyczne podwyżki nie tylko cen energii, ale i kosztów pracy - mówi Zomkowski.

Przejazd zajmie 5 minut



Na trasie powstały w sumie trzy nowe przystanki: Łódzka, Piotrkowska i Częstochowska. Łącznie z dwoma już istniejącymi stworzą odcinek, który połączy al. Havla z pętlą Ujeścisko.

- Przejazd samego nowego odcinka zajmie wg naszych obliczeń ok. 5 minut. Nie zakładamy ograniczeń w zakresie typów tramwajów, które będą mogły obsługiwać nową trasę. Będą to jednak głównie tramwaje dwukierunkowe, ponieważ przystanki końcowe "Lawendowe Wzgórze" i "Brętowo PKM" nie są wyposażone w klasyczną pętlę - tłumaczy Zomkowski.
Budowa Nowej Warszawskiej kosztuje 59 mln zł. Wykonawcą trasy jest konsorcjum MTM z Gdyni z firmą Rajbud.

Miejsca

Opinie (182) 5 zablokowanych

  • Patrząc na ilość tramwajów i pracowników jaką dysponuje GAIT, to ciężko wyobrazić mi sobie jakąś jedną nową linię a co dopiero dwie. Pewnie skończy się to tylko tym, ze linia 3 zostanie wydłużona z Pętli Chełm do Pętli Ujeścisko albo do Lawendowego Wzgórza.

    • 4 0

  • przywróćcie w końcu 11 (1)

    przywróćcie w końcu 11

    • 1 0

    • 11 jedziła Łostowice Świętokrzyska- przez Ujeścisko i Siedlce do Oliwy
      Linia 11 nie jedził 2 lata z powodu Covida 19

      • 0 0

  • a będzie busik z Porębskiego na ten tramwaj?

    czy urzędnikom wystarczy wożenie powietrza?

    • 1 0

  • Nowe linie

    3 powinna zostać po staremu. Po drodze też wsiadają ludzie a nie tylko z lostowic czy z ujesciska. Bardzo często tramwaje na Sikorskiego sa tak pełne że nie ma miejsca. Dlatego 3 musi być po staremu.
    Na lostowicach powinny być 2 (całodzienne) 6,7 na ujescisku 4 (też calodzienna) oraz 13. Dodatkowo powinni zmienić trasę 118 wydłużenie do ujesciska pętla,156 przez warszawska, Piotrkowska, Jeleniogórska do świętokrzyskiej i dalej tak samo jak obecnie

    • 1 3

  • Kiedy barierki znikną z drogi rowerowej na Havla?

    • 1 0

  • skandal skandal tyle czasu budować takie "coś " kończyć nie potrafią normalnie robić ale vo tam pisać szkoda czasu

    • 0 0

  • Wykonawca MTM Gdynia tanio i długo to motto tej firmy która wygrywa przetargi.

    • 1 0

  • Gdzie jedziły 1 do jakej pętli do Wrzeszcza

    Do Strzyża PKM - Oliwa - Jelitkowo- Zaspa czy Brzeźna lub Nowy Portcie
    Czy jedynka jedziła do Ujeściska czy Lawendowe Wzgórza lub Łostowic

    • 0 0

  • Automat biletiwy na przystanku Piotrkowska

    Proszę nie zapomnieć postawić automatu na bilety na przystanku nowej warszawskiej Piotrkowska

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane