• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe osiedle na Przymorzu. Gotowy jest projekt planu zagospodarowania

Krzysztof Koprowski
17 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przykładowa forma nowej zabudowy zgodna z projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przy wykorzystaniu maksymalnych parametrów urbanistycznych. Przykładowa forma nowej zabudowy zgodna z projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przy wykorzystaniu maksymalnych parametrów urbanistycznych.

Projekt planu zagospodarowania dla rejonu marketu budowlanego przy ul. Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, nieco ponad rok od prezentacji na komisji Rady Miasta Gdańska, został wyłożony do publicznego wglądu. Jeżeli zostanie przyjęty, wkrótce będzie mogło powstać tu nowe osiedle z budynkami do 40 metrów wysokości.



Jaka powinna być wysokość nowej zabudowy na terenie objętym planem?

O projekcie miejscowego planu zagospodarowania dla terenu, który dzisiaj zajmują: market budowlany Obi (wcześniej Praktiker), biurowiec PKS Gdańsk Oliwa oraz stacja benzynowa Orlen, pisaliśmy we wrześniu 2017 r., kiedy jego wstępna koncepcja trafiła na Komisję Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska.

Choć od tego momentu zmienił się właściciel sieci sklepów budowlanych Praktiker, to plan dalej jest procedowany, a nowy nabywca terenu wnioskował m.in. o zwiększenie parametrów zabudowy.

- Pojawił się postulat wyższej zabudowy, jak i ograniczenie powierzchni zieleni, co jednak nie zostało uwzględnione w projekcie planu - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Plan dopuszcza etapowanie zabudowy. Pierwsze budynki mogą więc powstać na parkingu przed centrum handlowym, o ile jego właściciel zapewni miejsca parkingowe dla klientów. Plan dopuszcza etapowanie zabudowy. Pierwsze budynki mogą więc powstać na parkingu przed centrum handlowym, o ile jego właściciel zapewni miejsca parkingowe dla klientów.

Bardziej miejska zabudowa, bez dróg serwisowych



Od zeszłego roku dokonano natomiast zmian po konsultacji z Miejską Komisją Urbanistyczno-Architektoniczną.

- W wyniku rozmów z MKUA, od ul. Szczecińskiej wprowadzono zakaz realizacji parkingów terenowych oraz ulic wewnętrznych [tzw. dróg serwisowych - dop. red.] między elewacją nowej zabudowy a ulicą - tłumaczy Krzysztof Krzemiński, projektant prowadzący plan dla tego obszaru miasta z BRG.
Ponadto w planie zarezerwowano niewielki teren pod ewentualną budowę prawoskrętu z ul. Szczecińskiej w Kołobrzeską. W związku z przyjęciem tzw. uchwały krajobrazowej, z projektu dokumentu wykreślono natomiast zapisy dotyczące sytuowania reklam oraz ogrodzeń.

Bez zmian pozostaje tzw. pierzeja eksponowana od ul. Kołobrzeskiej (czyli z użyciem lepszych materiałów) wraz z lokalami usługowymi w parterach budynków oraz bez parkingów i dróg serwisowych od frontu (parkingi mogą powstać po drugiej stronie budynków lub/i pod ziemią).

  • W planie zarezerwowano niewielki teren (nz. po prawej) pod poszerzenie skrzyżowania ul. Szczecińskiej z Kołobrzeską.
  • Zachowane muszą być również istniejące szpalery drzew wzdłuż ul. Szczecińskiej...
  • ... oraz na zapleczu istniejącego marketu budowlanego.

Wysokość zabudowy od 10 do 40 metrów



Podtrzymano również stopniowanie zabudowy od 10 metrów wysokości wzdłuż ul. Szczecińskiej i 20 metrów wzdłuż ul. Kołobrzeskiej aż po 40 metrów (ok. 11 pięter) w głębi działki, na terenie zajmowanym obecnie w znacznej części przez market budowlany.

Dojazd do nowej zabudowy mieszkaniowo-usługowej będzie odbywał się od ul. Szczecińskiej oraz Kołobrzeskiej, przy czym od ul. Szczecińskiej nie będzie można projektować dojazdu dla większych obiektów handlowych (powyżej 400 m kw. powierzchni sprzedaży).

Mieszkańcy obecni podczas dyskusji publicznej nad projektem planu domagali się obniżenia zabudowy do trzech-czterech pięter oraz zwracali uwagę na brak terenów zielonych w tej części Gdańska.

Zdaniem urbanistów proponowana wysokość nawiązuje do pobliskiej zabudowy, a bez planu zagospodarowania inwestor i tak mógłby postawić budynki o podobnych gabarytach w oparciu o tzw. warunki zabudowy.

Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?

Co z zielenią?



Proponowane parametry urbanistyczne, przy realizacji nowej zabudowy mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług, wymuszą powstanie jednego hektara terenów zielonych na terenie o łącznej powierzchni ok. trzech hektarów. Zieleń ta jednak może być niedostępna dla osób z zewnątrz.

Najbliższy ogólnodostępny park planowany jest w bliżej nieokreślonej przyszłości na fragmencie ogródków działkowych przy ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska - ponad pół kilometra od ul. Kołobrzeskiej. Na razie teren ten został zarezerwowany pod taką funkcję w studium, nie przygotowano jednak odpowiedniego planu zagospodarowania.

Przy zabudowie mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług w parterach plan narzuca urządzenie ok. 1 hektara terenów zieleni. Ta jednak może być dostępna wyłącznie dla mieszkańców przyszłej inwestycji, podobnie jak ma to miejsce na pobliskim nowym osiedlu deweloperskim. Przy zabudowie mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług w parterach plan narzuca urządzenie ok. 1 hektara terenów zieleni. Ta jednak może być dostępna wyłącznie dla mieszkańców przyszłej inwestycji, podobnie jak ma to miejsce na pobliskim nowym osiedlu deweloperskim.

Problemy z parkowaniem? SPP lub przejęcie ulic od miasta



Zdaniem mieszkańców, nowa zabudowa spowoduje również przeciążenie układu drogowego oraz utrudni parkowanie. Odpowiedź urbanistów: na podstawie analiz ruchu uznać można, że wpływ nowej zabudowy na przepustowość będzie niewielki, a mieszkańcy mogą wnioskować o utworzenie Strefy Płatnego Parkowania lub... przejąć w utrzymanie i zarząd lokalne drogi od miasta.

Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można zgłaszać do 7 stycznia 2019 r.

Miejsca

Opinie (434) ponad 20 zablokowanych

  • hej hej, jeszcze tam gdzie działki płonęły też będzie miejsce, spokojnie deweloperskie psy :)

    • 13 4

  • w tym miejscu należy budować jak najwyżej

    • 5 8

  • a parkingi?

    • 5 1

  • nn

    garaże wyłącznie podziemne co najmniej 3-poziomowe! A tych architektów przymusowo osiedlić na tym osiedlu!

    • 15 1

  • Masakra! (2)

    Najwyrazniej dla decydentow liczy sie kasa i tylko kasa. Deweloperka rzadzi Gdanskiem od lat. Uklad zamkniety trwa i mieszkancy nic na to nie poradza. Pozostaje im tylko pogodzenie sie z takim stanem rzeczy lub wyprowadzka. Wolnosc wyboru jest. To takie wspolczesne przesiedlanie ludnosci w dobie demokratycznej wolnosci. Demokracja: mówisz, co chcesz, robisz, co ci każą. Geoffrey Berry

    • 13 4

    • Jak to?

      Mieszkańcy nic nie poradzą?! A kto przy urnach głosuje? Krasnoludki?!

      • 2 1

    • Rozwój miasta do wewnątrz

      A Pan w której części Gdańska mieszka? Bo gdzieś Pani/Pan mieszka z pewnością. Chcemy więcej Gdańszczan to albo się rozmnażajmy w ramach swoich gospodarstw domowych (ciasne, ale własne) albo przygotujmy nowe mieszkania dla przybyszów (ktoś musi przecież pracować w usługach, z których tak chętnie korzystamy).

      • 1 0

  • Nic nowego (1)

    Głosowaliscie na budynia i teraz macie
    bezmozgi

    • 16 4

    • W Gdyni wybrali Szczurka i też developerka ma się dobrze ;(

      • 0 2

  • Fantastyczna wiadomość będzie gdzie mieszkać. No chyba że będą to apartamentowce. To sorry..

    • 1 7

  • (1)

    mam nadzieje ze przyjdzie kryzys i dewloperka zostanie z pustymi mieszkaniami

    • 16 4

    • przyjdzie kryzys i wywalą Cię z roboty .... hi hi ... chociaż nikomu nie życzę źle

      • 2 2

  • Wszyscy się martwią o przepustowosc (1)

    To nie jeździcie tyle samochodami!!! W90% przypadków można sobie poradzić inaczej. Zależy wam na przepustowości? To inwestujcie w środki transportu o największej przepustowości, czyli komunikacji zbiorowej

    • 7 8

    • Tatuś Ci jeszcze nie kupił samochodu? Jak zdasz sesję to pewnie dostaniesz. Kolejny NO

      • 2 4

  • urbaniści (3)

    Zdaniem mieszkańców, nowa zabudowa spowoduje również przeciążenie układu drogowego oraz utrudni parkowanie. Odpowiedź urbanistów: na podstawie analiz ruchu uznać można, że wpływ nowej zabudowy na przepustowość będzie niewielki, a mieszkańcy mogą wnioskować o utworzenie Strefy Płatnego Parkowania lub... przejąć w utrzymanie i zarząd lokalne drogi od miasta.
    Odpowiedź urbanistów: na podstawie analiz ruchu uznać można, że wpływ nowej zabudowy na przepustowość będzie niewielki,,,, no k....wa, mamy urbanistów znających się na ruchu.
    Nic tylko płakać.

    • 23 1

    • (2)

      Słyszałeś o tym, że do 2019 r. w stolicy Norwegii całe centrum miasta miało zostać zamknięte dla aut. Chodzi o obszar o powierzchni 1,7 km kw., w którym ledwie 12 proc. mieszkańców w ogóle ma auto, a tylko 7 proc. korzysta z niego dojeżdżając do pracy. Wydawało się, że plan jest świetnie przygotowany, a Oslo stałoby się pierwszym europejskim miastem z tak dużą strefą bez aut. Wszystko po to, by zrealizować założone cele środowiskowe, z których główny to osiągnięcie do 2030 r. poziomu emisji gazów cieplarnianych w mieście niższego niż w 1990 r.
      Zbuntowali się sklepikarze i plan musiał ulec modyfikacji. Jeździć po centrum można, ale zaplanowano likwidację wszystkich miejsc parkingowych przy ulicy, których we wspomnianej strefie jest 650. Kierowcy formalnie będą mogli przejechać ulicami, ale nie będą mieli gdzie zostawić auta. W ich miejscu zostanie wyznaczona przestrzeń dla ogródków kawiarnianych, małej infrastruktury miejskiej, czy parkingów rowerowych.
      Tak jest w norweskim Oslo, a u nas? ... też się będzie działo :)

      • 3 4

      • (1)

        A co mnie jakie oslo.... ?!

        • 1 2

        • wiem, wiem ... tobie pierdziszew w głowie i problem z dojazdem do miasta. Jeszcze trochę i wiazd do centrum w każdym dużym mieście będzie zabroniony ... I bardzo dobrze. Będziesz zameldowany, to wiedziesz, nie będziesz to dostaniesz się do centrum, ale na piechotę, albo tramwajem, ... a najlepiej pozostań w swoim pierdziszewie i nie zanieczyszczaj powietrza innym

          • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane