• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe osiedle na Przymorzu. Gotowy jest projekt planu zagospodarowania

Krzysztof Koprowski
17 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przykładowa forma nowej zabudowy zgodna z projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przy wykorzystaniu maksymalnych parametrów urbanistycznych. Przykładowa forma nowej zabudowy zgodna z projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przy wykorzystaniu maksymalnych parametrów urbanistycznych.

Projekt planu zagospodarowania dla rejonu marketu budowlanego przy ul. Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, nieco ponad rok od prezentacji na komisji Rady Miasta Gdańska, został wyłożony do publicznego wglądu. Jeżeli zostanie przyjęty, wkrótce będzie mogło powstać tu nowe osiedle z budynkami do 40 metrów wysokości.



Jaka powinna być wysokość nowej zabudowy na terenie objętym planem?

O projekcie miejscowego planu zagospodarowania dla terenu, który dzisiaj zajmują: market budowlany Obi (wcześniej Praktiker), biurowiec PKS Gdańsk Oliwa oraz stacja benzynowa Orlen, pisaliśmy we wrześniu 2017 r., kiedy jego wstępna koncepcja trafiła na Komisję Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska.

Choć od tego momentu zmienił się właściciel sieci sklepów budowlanych Praktiker, to plan dalej jest procedowany, a nowy nabywca terenu wnioskował m.in. o zwiększenie parametrów zabudowy.

- Pojawił się postulat wyższej zabudowy, jak i ograniczenie powierzchni zieleni, co jednak nie zostało uwzględnione w projekcie planu - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Plan dopuszcza etapowanie zabudowy. Pierwsze budynki mogą więc powstać na parkingu przed centrum handlowym, o ile jego właściciel zapewni miejsca parkingowe dla klientów. Plan dopuszcza etapowanie zabudowy. Pierwsze budynki mogą więc powstać na parkingu przed centrum handlowym, o ile jego właściciel zapewni miejsca parkingowe dla klientów.

Bardziej miejska zabudowa, bez dróg serwisowych



Od zeszłego roku dokonano natomiast zmian po konsultacji z Miejską Komisją Urbanistyczno-Architektoniczną.

- W wyniku rozmów z MKUA, od ul. Szczecińskiej wprowadzono zakaz realizacji parkingów terenowych oraz ulic wewnętrznych [tzw. dróg serwisowych - dop. red.] między elewacją nowej zabudowy a ulicą - tłumaczy Krzysztof Krzemiński, projektant prowadzący plan dla tego obszaru miasta z BRG.
Ponadto w planie zarezerwowano niewielki teren pod ewentualną budowę prawoskrętu z ul. Szczecińskiej w Kołobrzeską. W związku z przyjęciem tzw. uchwały krajobrazowej, z projektu dokumentu wykreślono natomiast zapisy dotyczące sytuowania reklam oraz ogrodzeń.

Bez zmian pozostaje tzw. pierzeja eksponowana od ul. Kołobrzeskiej (czyli z użyciem lepszych materiałów) wraz z lokalami usługowymi w parterach budynków oraz bez parkingów i dróg serwisowych od frontu (parkingi mogą powstać po drugiej stronie budynków lub/i pod ziemią).

  • W planie zarezerwowano niewielki teren (nz. po prawej) pod poszerzenie skrzyżowania ul. Szczecińskiej z Kołobrzeską.
  • Zachowane muszą być również istniejące szpalery drzew wzdłuż ul. Szczecińskiej...
  • ... oraz na zapleczu istniejącego marketu budowlanego.

Wysokość zabudowy od 10 do 40 metrów



Podtrzymano również stopniowanie zabudowy od 10 metrów wysokości wzdłuż ul. Szczecińskiej i 20 metrów wzdłuż ul. Kołobrzeskiej aż po 40 metrów (ok. 11 pięter) w głębi działki, na terenie zajmowanym obecnie w znacznej części przez market budowlany.

Dojazd do nowej zabudowy mieszkaniowo-usługowej będzie odbywał się od ul. Szczecińskiej oraz Kołobrzeskiej, przy czym od ul. Szczecińskiej nie będzie można projektować dojazdu dla większych obiektów handlowych (powyżej 400 m kw. powierzchni sprzedaży).

Mieszkańcy obecni podczas dyskusji publicznej nad projektem planu domagali się obniżenia zabudowy do trzech-czterech pięter oraz zwracali uwagę na brak terenów zielonych w tej części Gdańska.

Zdaniem urbanistów proponowana wysokość nawiązuje do pobliskiej zabudowy, a bez planu zagospodarowania inwestor i tak mógłby postawić budynki o podobnych gabarytach w oparciu o tzw. warunki zabudowy.

Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?

Co z zielenią?



Proponowane parametry urbanistyczne, przy realizacji nowej zabudowy mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług, wymuszą powstanie jednego hektara terenów zielonych na terenie o łącznej powierzchni ok. trzech hektarów. Zieleń ta jednak może być niedostępna dla osób z zewnątrz.

Najbliższy ogólnodostępny park planowany jest w bliżej nieokreślonej przyszłości na fragmencie ogródków działkowych przy ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska - ponad pół kilometra od ul. Kołobrzeskiej. Na razie teren ten został zarezerwowany pod taką funkcję w studium, nie przygotowano jednak odpowiedniego planu zagospodarowania.

Przy zabudowie mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług w parterach plan narzuca urządzenie ok. 1 hektara terenów zieleni. Ta jednak może być dostępna wyłącznie dla mieszkańców przyszłej inwestycji, podobnie jak ma to miejsce na pobliskim nowym osiedlu deweloperskim. Przy zabudowie mieszkaniowej z niewielkim udziałem usług w parterach plan narzuca urządzenie ok. 1 hektara terenów zieleni. Ta jednak może być dostępna wyłącznie dla mieszkańców przyszłej inwestycji, podobnie jak ma to miejsce na pobliskim nowym osiedlu deweloperskim.

Problemy z parkowaniem? SPP lub przejęcie ulic od miasta



Zdaniem mieszkańców, nowa zabudowa spowoduje również przeciążenie układu drogowego oraz utrudni parkowanie. Odpowiedź urbanistów: na podstawie analiz ruchu uznać można, że wpływ nowej zabudowy na przepustowość będzie niewielki, a mieszkańcy mogą wnioskować o utworzenie Strefy Płatnego Parkowania lub... przejąć w utrzymanie i zarząd lokalne drogi od miasta.

Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można zgłaszać do 7 stycznia 2019 r.

Miejsca

Opinie (434) ponad 20 zablokowanych

  • Zabetonowac Gdańsk!brawa dla tych co wybrali budynia

    • 18 3

  • poza miasto (1)

    A ludzie mądrzy uciekają z tego motłochu za miasto pod las i jezioro

    • 13 5

    • A potem uprzykrzają życie ludziom z miasta

      Swoimi samochodami

      • 6 0

  • dla słoików

    co to za życie 38 m2 gdzieś 8 km od centrum ale mieszkam w Gdańsku

    • 10 5

  • (2)

    Nawet jak będzie metr po 13 tyś to i tak znajdą się tacy, którzy tyle zapłacą byle mieszkać na osiedlach gdzie jest życie. A nie jak pisze Polnord Hossa albo Dekpol, stawiający osiedla na wygwizdowie, że dojazd do centrum w 15 minut. To jest największy ich bajer. Rzeczywiście dojazd jest w 15 minut do centrum, ale w niedzielę o 2 w nocy hahaha. ale nabywcy 'apartamentów' południowych wierzą w to ślepo i piszą, że oczywiście dojazd do centrum mam maks 20 minut. Ludzie przestańcie się oszukiwać. Szybkie dojazdy tylko na starych dzielniach, reszta stoi. I stoi równiez brak perspektyw na porpawę dojazdu.

    • 17 8

    • (1)

      Tak tak, szybkie dojazdy tylko na starych dzielnicach ehe chyba spod domu do centrum alfa centrum albo reala. Chyba nie zaglądasz za często w raport drogowy - cała grunwaldzka dzień w dzień zawalona, kołobrzeska - zawalona, na jagiellońskiej też od zawsze spory ruch. Mieszkam na południu i dojeżdżam codziennie do Gdynii do pracy - w jedną stronę to jest 40 minut trasy (odległość 35km). Jak chcę dojechać do Gdańska głównego bo tam jest dentysta nasz rodzinny (miladent) to mi to zajmuje 20 minut (12 km) nawet przy zwężonym trakcie. Jak pracowałem w Oliwie jeszcze nie tak dawno to dojazd mi zajmował max 40 minut (23km). Cóż mogę powiedzieć, przykro mi, że się zczyściłeś na 30 lat na kredycik 500 tysi za 40m2. Ja mam w dwa razy niższej cenie dwa razy większy metraż i do tego jeszcze starcza mi na auto z bieżącego roku kombi tak by cała moja rodzina mogła komfortowo podróżować, nie z jakimiś ludźmi, którzy patrzą w okno i udają, że cię nie widzą ani z takimi co się na ciebie pchają i kaszlą o ile w ogóle jest gdzie wsiąść bo może akurat tramwaj na który czekam od 20 minut się zepsuł albo ma obsuwę na następnych 20 minut.

      • 4 5

      • Ohoh zazdro zżera mieszczuchów hihi

        • 0 1

  • Dobrze (4)

    Dobrze że powstaną tam mieszkania. To okolica blisko SKM. Krytykom polecam rozwagę czy w pasie wzgórza - wybrzeże maja mieszkać ludzie czy też mają być działki ogrodnicze i markety? Czy też odwrotnie? Ludzie mieszkają za obwodnicą i 10 km dojeżdżają do miasta? Wysokość zabudowy to mimo wszystko sprawa na drugim miejscu.

    • 9 25

    • Ale tam juz sa mieszkania. ktos kto projektowal Przymorze wiedzial co robi. (2)

      obecna wladza nie mysli.

      • 13 1

      • dobrze wiedział??? (1)

        Wtedy też projektowali jak popadnie.
        Przez to mamy wieżowce, a obok 4 piętrowe bloki. Albo falowce, a za nimi 4 piętrowe bloki. A obok tego jeszcze stare bloki i działki.

        • 5 9

        • czyli masz zroznicowana zabudowe. dzialki do wypoczynku

          jesli tego nie rozumiesz to znaczy, ze nie wcyhowales sie w Gdansku przyjaznym dla ludzi.

          • 6 0

    • Fan trojmiasta ?

      Moze i fan ale ewidentnie nie wiesz jak sie obecnie mieszka na przymorzu.

      • 0 0

  • Budyniowy paraliz, dewelopery buduja, a gdzie drogi dojazdowe???

    • 11 4

  • "na podstawie analiz ruchu uznać można, że wpływ nowej zabudowy na przepustowość będzie niewielki" (1)

    Bezczelność urzędasów nie ma granic. Tysiące ludzi i setki samochodów w jednym miejscu i to nie wpłynie na przepustowość.
    Przecież Kołobrzeska na wylotach jest tak drożna, że spokojnie przyjmie jeszcze 20 tysięcy aut dziennie. Skrzyżowanie Grunwaldzka-Kołobrzeska sobie z tym poradzi bez problemu

    • 22 3

    • Urzędasy nigdy nie byli na kołobrzeskiej.

      • 1 1

  • Adamowicz to wizjoner na miarę Kwiatkowskiego

    • 8 6

  • pol d**ile budowac bez drog i parkingow

    ludzie to jest chore -smierc deweloperom z kasa

    • 12 1

  • Co z drogą zieloną?

    Kiedy będzie przepustowa?

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane