• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe strefy płatnego parkowania w Gdańsku: zdjęcia zamiast analiz i konsultacji

Katarzyna Moritz
17 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Jeśli Rada Miasta zgodzi się z pomysłami Macieja Lisickiego, parkometry staną m.in. przy ul. Kartuskiej na Siedlcach. Jeśli Rada Miasta zgodzi się z pomysłami Macieja Lisickiego, parkometry staną m.in. przy ul. Kartuskiej na Siedlcach.

Kolejne strefy płatnego parkowania to drażliwy temat w Gdańsku. Choć uchwała w tej sprawie znów spadła z najbliższej sesji Rady Miasta i radni zajmą się nią pod koniec listopada, to do tej pory nie odbyły się w tej sprawie zapowiadane konsultacje z mieszkańcami. I raczej się nie odbędą.



Nikt nie lubi płacić za parkowanie, a szczególnie za miejsce pod własnym domem. Tymczasem wiadomo już od maja, że władze Gdańska planują rozszerzyć strefy płatnego parkowania m.in. w Oliwie, Wrzeszczu, Śródmieściu i na Siedlcach.

Poza zwiększeniem liczby ulic, na których staną parkometry, zakłada się m.in. wydłużenie o godzinę czasu płatnego parkowania (do godz. 18), podwyżkę miesięcznego abonamentu za parkowanie w strefie (do 500 zł), a także wprowadzenie miesięcznego abonamentu dla mieszkańców ulic, na których staną parkometry - w kwocie 30 zł.

Sprawa emocjonuje nie tylko mieszkańców, ale też radnych osiedli. Niektórym udało się wprawdzie spotkać w tej sprawie z Maciejem Lisickim, zastępcą prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej, ale twierdzą, że argumenty za rozszerzeniem strefy, które od niego usłyszeli, ich nie przekonały.

- Spotkanie z naszej inicjatywy odbyło się w sierpniu. Prosiliśmy wtedy o konkretne analizy o natężeniu ruchu: o tym, jak nowe strefy będą wpływały na rotację miejsc i jakie będą miały przełożenie na to, że mieszkańcy przesiądą się do komunikacji miejskiej. Choć takie są właśnie argumenty władz miasta za wprowadzeniem stref, to żadnych analiz nam nie przedstawiono. Choć prezydent Adamowicz publicznie w telewizji zapowiadał konsultacje w tej sprawie, to do tej pory ich nie ma - podkreśla Jędrzej Włodarczyk, przewodniczący zarządu osiedla Siedlce.

Czy w Gdańsku brakuje parkingów?

Na początku października prezydent Lisicki spotkał się z radnymi Oliwy. Radni twierdzą, że w Oliwie płatna strefa nie jest potrzebna - nawet na Starym Rynku Oliwskim, bo nie ma tam problemu z parkowaniem.

- Prezydent jako kontrargument pokazywał zdjęcia z zajętymi miejscami m.in. przy V LO, wzdłuż Polanek czy przy poczcie przy ul. Opata Rybickiego. My możemy zrobić takie same zdjęcia, tylko pokazujące, że tam są wolne miejsca. Te zdjęcia nie zastąpią rzeczowych analiz, których chyba wcale nie ma, ale może zostaną zrobione do listopadowej sesji? - zastanawia się Tomasz Strug, przewodniczący rady osiedla Oliwa.

Jedyną radą osiedla, które popiera rozszerzenie strefy, jest rada Śródmieścia. Przeciwko opowiadają się rady Oliwy i Siedlec, konsultacji domaga się rada Górnego Wrzeszcza.

Czy takie konsultacje się odbędą?

- W środę w tej sprawie spotkam się z radnymi miasta z Platformy Obywatelskiej. Na spotkaniu przedstawię im zdjęcia, pokazujące jak dziś wyglądają miejsca, w których powstanie strefa. Jeśli ktoś mi mówi, że można tam spokojnie zaparkować, to mówi nieprawdę, myśmy to wielokrotnie sprawdzali. Innych spotkań na razie nie planuję - zapowiedział Maciej Lisicki.

Radni dzielnic nie zamierzają ustąpić. - Jeżeli w listopadzie uchwała przejdzie, to chyba trzeba będzie zorganizować uchwałę obywatelską, która ją uchyli. Ponadto jako przedstawiciele dzielnicy na listopadowej sesji, a także na komisji, będziemy się domagać rzeczowych analiz - zapowiada Strug.

Tymczasem w październiku i w listopadzie zastępca prezydenta zaplanował łącznie sześć spotkań informacyjno-konsultacyjnych z mieszkańcami Gdańska w sprawie rewolucji śmieciowej. Na podobne konsultacje, tyle że w sprawie stref płatnego parkowania, mieszkańcy na razie nie mogą liczyć. Może chodzi o to, że takie konsultacje władz Gdańska i tak do niczego nie zobowiązują?

Jeśli Rada Miasta w listopadzie przegłosuje uchwałę, płatne miejsca postojowe zostaną wytyczone w obrębie ulic: Bema zobacz na mapie Gdańska, Zakopiańskiej zobacz na mapie Gdańska, Pohulanka zobacz na mapie Gdańska oraz Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska. Ponadto pojawią się one też w Oliwie w granicach al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska, ul. Opackiej zobacz na mapie Gdańska, ul. Spacerowejzobacz na mapie Gdańska, ul. Polanki zobacz na mapie Gdańskaul. Derdowskiego zobacz na mapie Gdańska. Niewykluczone, że we Wrzeszczu do strefy zostanie włączona ul. Lendziona zobacz na mapie Gdańska, a w Śródmieściu obręb ul. Ogarnej. zobacz na mapie Gdańska

Opinie (254) 1 zablokowana

  • A plac przy Urzędzie Miejskim sobie powiększyli na darmowy parking !!!!!! (2)

    Może niech zaczną sami jeździć do pracy autobusem.

    • 20 1

    • nie sobie tylko interesantom (1)

      • 0 1

      • Jakim interesantom !!??

        spróbuj wjechać za szlaban - tylko dla swoich kosztem byłego baraku WKU.

        • 2 0

  • Kochamy pana panie Lisicki.Gratulujemy pomyslow i zyczymy dalszych sukcesow.

    • 14 2

  • Uwaga! Jak parkowac za darmo! (1)

    UWAGA podaje metoda darmowego parkowania. Po zaparkowaniu w wybranym płatnym miejscu nalezy poszukac po kieszeniach jakiegokolwiek rachunku i zasadzic go za przednią szybe wydrukiem w strone srodka samochodu. Zaden pajac wam nie da mandatu bo pomysli zw zasadziliscie za szybe dowod zaplaty za parking. Sprawdzone setki razy! wszyscy do okola mieli mandaty a ja nie;P

    • 15 3

    • Nie wprowadzaj ludzi w błąd. Tym sposobem wpływy do miasta będą większe, ponieważ bilet parkingowy musi być umieszczony w widocznym miejscu, umożliwiającym odczytanie go. Życzę udanych mandatów.

      • 7 0

  • Idźmy na całość (1)

    Może nie warto ograniczać się do poszczególnych dzielnic??? Ja mieszkam na obrzeżach Gdańska i na moim osiedlu też ze świecą szukać miejsca do parkowania kiedy wszyscy wrócą z pracy. A w niedzielę, jak do mieszkańców przyjadą goście to zaparkowanie graniczy z cudem. Może więc i na peryferiach wprowadzić strefę płatnego parkowania??? Proponuję żeby załatwić sprawę raz na zawsze jedną uchwałą i nie narażać się na wieczne niezadowowlenie mieszkańców coraz to innych dzielnic. Niech władze podejmą uchwałę i płatnym parkowaniu na terenie całego miasta albo lepiej - niech wprowadzą dla mieszkańców podatek od posiadania auta, a dla przyjezdnych postawią na rogatkach bramkni i kasują za wjazd do miasta :-// Koszą kasę na czym tylko się da. Może bym to przeżył gdyby przekładało się to na jakieś wymierne korzyści dla mieszkańców. A slogany o przesiadaniu się na komunikację miejską niech sobie wsadzą w ... Autobusy permanentnie się spóźniają, a o SKM-ce szkoda w ogóle pisać :-// Najgorze, że Budyń nie ma konkurencji i jeszcze pewnie przez wiele lat będzie nas uszczęśliwiał pomysłami swojej ekipy :-// Może w odniesieniu do stołka prezydenta miasta należałoby rozważyć wprowadzenie kadencyjności, jak w przypadku głowy państwa??? Dwie kadencje i wypad...

    • 22 3

    • co wiesz o komunikacji miejskiej

      gdy z niej nie korzystasz? Dlaczego nie bierzesz pod uwagę opcji roweru lub wynajęcia mieszkania w pobliżu miejsca pracy byś nie musiał być tak uzależniony od władzy?

      • 4 6

  • No to nieźle

    Wpierw zabrali miejsca na rzecz drogi rowerowej a teraz wprowadza płatny parking, może niech ktoś przebija jeszcze opony na dokładkę.....

    • 10 2

  • a co z parkingami podziemnymi? (1)

    a co z parkingami podziemnymi? kiedyś było o tym tyle gadania.. i co? i nic. może by tak w końcu wybudować, wzorem zachodnich cywilizacji, jakiekolwiek podziemne parkingi (np zamiast kloca ECS - w którym ciężko zaparkować) a potem dopiero, gdy nadal będzie popyt na miejsca parkingowe, rozszerzać strefy płatne?

    • 11 2

    • całe szczęście nie buduje się parkingów wielopoziomowych w centrum

      to tylko zwiększa korki na dojazdach do niego. Warunkiem inwestorów było egzekwowanie przepisów o zakazie parkowania i egzekwowanie opłat za parkowanie legalne - wtedy byłaby dopiero awantura na tym portalu.

      • 1 1

  • (4)

    Śmieliśmy się z pomysłu developera na parkometry na osiedlu, a tu miasto robi to samo. Niedługo nie będzie gdzie zaparkować mieszkańcom bo wszędzie będzie trzeba płacić.

    • 2 2

    • większość gospodarstw domowych w Gdańsku nie ma samochodu (2)

      dziwne ale prawdziwe. Nie udawaj przedstawiciela większości

      • 2 5

      • Skąd masz taką wiedzę ? (1)

        Mieszkam w bloku i z 3/4 moich sąsiadów ma samochód a nie jest to jakieś luksusowe osiedle tylko blokowisko z lat osiemdziesiątych

        • 1 1

        • sprawdź kompleksowe badania ruchu

          policz liczbę samochodów i liczbę ludzi, to dojdziesz do wniosku, że warto myśleć w mieście nie tylko o kierowcach.

          • 0 2

    • LOL

      "nie będzie gdzie zaparkować mieszkańcom BO wszędzie będzie trzeba płacić"
      Naucz się życia gimbusie. Nie ma darmowych obiadów.

      • 2 0

  • (1)

    Przecież pod budynkiem NOTu budują parking podziemny...od 20 lat.

    • 8 1

    • całe szczęście go tam nie ma

      inaczej z okolic wałowej by się wyjeżdżało jeszcze dłużej - sprawdź długość codziennych korków na Rajskiej i Wałowej, to może coś ci przyjdzie do głowy.

      • 0 1

  • Lemingom, którzy po raz kolejny wybrali Budynia i jego kolesi, podniósłbym opłaty jeszcze o 50 %

    widziały gały co brały

    • 13 2

  • Wyborco! Obudż się. (1)

    Mam wrażenie, że mieszkańcy wybierają Radę Miasta po to tylko aby miał kto podwyższać opłaty i wymyslać nowe podatki. Radni zapomnieli, że miasto to nie tylko domy, ulice, stadiony i pomniki. Miasto to przede wszystkim mieszkańcy. Opamietajcie się

    • 12 1

    • no właśnie, mieszkańcy, a nie samochody

      nie wszyscy mieszkańcy mają samochody

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane