• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe strefy płatnego parkowania w Gdańsku: zdjęcia zamiast analiz i konsultacji

Katarzyna Moritz
17 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Jeśli Rada Miasta zgodzi się z pomysłami Macieja Lisickiego, parkometry staną m.in. przy ul. Kartuskiej na Siedlcach. Jeśli Rada Miasta zgodzi się z pomysłami Macieja Lisickiego, parkometry staną m.in. przy ul. Kartuskiej na Siedlcach.

Kolejne strefy płatnego parkowania to drażliwy temat w Gdańsku. Choć uchwała w tej sprawie znów spadła z najbliższej sesji Rady Miasta i radni zajmą się nią pod koniec listopada, to do tej pory nie odbyły się w tej sprawie zapowiadane konsultacje z mieszkańcami. I raczej się nie odbędą.



Nikt nie lubi płacić za parkowanie, a szczególnie za miejsce pod własnym domem. Tymczasem wiadomo już od maja, że władze Gdańska planują rozszerzyć strefy płatnego parkowania m.in. w Oliwie, Wrzeszczu, Śródmieściu i na Siedlcach.

Poza zwiększeniem liczby ulic, na których staną parkometry, zakłada się m.in. wydłużenie o godzinę czasu płatnego parkowania (do godz. 18), podwyżkę miesięcznego abonamentu za parkowanie w strefie (do 500 zł), a także wprowadzenie miesięcznego abonamentu dla mieszkańców ulic, na których staną parkometry - w kwocie 30 zł.

Sprawa emocjonuje nie tylko mieszkańców, ale też radnych osiedli. Niektórym udało się wprawdzie spotkać w tej sprawie z Maciejem Lisickim, zastępcą prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej, ale twierdzą, że argumenty za rozszerzeniem strefy, które od niego usłyszeli, ich nie przekonały.

- Spotkanie z naszej inicjatywy odbyło się w sierpniu. Prosiliśmy wtedy o konkretne analizy o natężeniu ruchu: o tym, jak nowe strefy będą wpływały na rotację miejsc i jakie będą miały przełożenie na to, że mieszkańcy przesiądą się do komunikacji miejskiej. Choć takie są właśnie argumenty władz miasta za wprowadzeniem stref, to żadnych analiz nam nie przedstawiono. Choć prezydent Adamowicz publicznie w telewizji zapowiadał konsultacje w tej sprawie, to do tej pory ich nie ma - podkreśla Jędrzej Włodarczyk, przewodniczący zarządu osiedla Siedlce.

Czy w Gdańsku brakuje parkingów?

Na początku października prezydent Lisicki spotkał się z radnymi Oliwy. Radni twierdzą, że w Oliwie płatna strefa nie jest potrzebna - nawet na Starym Rynku Oliwskim, bo nie ma tam problemu z parkowaniem.

- Prezydent jako kontrargument pokazywał zdjęcia z zajętymi miejscami m.in. przy V LO, wzdłuż Polanek czy przy poczcie przy ul. Opata Rybickiego. My możemy zrobić takie same zdjęcia, tylko pokazujące, że tam są wolne miejsca. Te zdjęcia nie zastąpią rzeczowych analiz, których chyba wcale nie ma, ale może zostaną zrobione do listopadowej sesji? - zastanawia się Tomasz Strug, przewodniczący rady osiedla Oliwa.

Jedyną radą osiedla, które popiera rozszerzenie strefy, jest rada Śródmieścia. Przeciwko opowiadają się rady Oliwy i Siedlec, konsultacji domaga się rada Górnego Wrzeszcza.

Czy takie konsultacje się odbędą?

- W środę w tej sprawie spotkam się z radnymi miasta z Platformy Obywatelskiej. Na spotkaniu przedstawię im zdjęcia, pokazujące jak dziś wyglądają miejsca, w których powstanie strefa. Jeśli ktoś mi mówi, że można tam spokojnie zaparkować, to mówi nieprawdę, myśmy to wielokrotnie sprawdzali. Innych spotkań na razie nie planuję - zapowiedział Maciej Lisicki.

Radni dzielnic nie zamierzają ustąpić. - Jeżeli w listopadzie uchwała przejdzie, to chyba trzeba będzie zorganizować uchwałę obywatelską, która ją uchyli. Ponadto jako przedstawiciele dzielnicy na listopadowej sesji, a także na komisji, będziemy się domagać rzeczowych analiz - zapowiada Strug.

Tymczasem w październiku i w listopadzie zastępca prezydenta zaplanował łącznie sześć spotkań informacyjno-konsultacyjnych z mieszkańcami Gdańska w sprawie rewolucji śmieciowej. Na podobne konsultacje, tyle że w sprawie stref płatnego parkowania, mieszkańcy na razie nie mogą liczyć. Może chodzi o to, że takie konsultacje władz Gdańska i tak do niczego nie zobowiązują?

Jeśli Rada Miasta w listopadzie przegłosuje uchwałę, płatne miejsca postojowe zostaną wytyczone w obrębie ulic: Bema zobacz na mapie Gdańska, Zakopiańskiej zobacz na mapie Gdańska, Pohulanka zobacz na mapie Gdańska oraz Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska. Ponadto pojawią się one też w Oliwie w granicach al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska, ul. Opackiej zobacz na mapie Gdańska, ul. Spacerowejzobacz na mapie Gdańska, ul. Polanki zobacz na mapie Gdańskaul. Derdowskiego zobacz na mapie Gdańska. Niewykluczone, że we Wrzeszczu do strefy zostanie włączona ul. Lendziona zobacz na mapie Gdańska, a w Śródmieściu obręb ul. Ogarnej. zobacz na mapie Gdańska

Opinie (254) 1 zablokowana

  • lisicki z nikim się nie liczy !

    Jedna wielka bufonada !

    • 9 3

  • ja tam się cieszę... (7)

    może w końcu ludzie zrozumieją, że idziemy śladem Zachodu i próbuje się wyplenić samochody z centr miast. Po wybudowaniu dwóch nowych linii tramwajowych i PKM w ogóle nie będzie potrzebny automobil w Gdańsku

    • 10 18

    • (4)

      Oliwa jest centrum ?????? Proponowany obszar parkowania to głównie rejony mieszkalne.

      • 5 3

      • w porównaniu z Osową Oliwa to centrum

        • 6 2

      • prawie cały dolny taras to centrum

        • 4 1

      • (1)

        tak, Siedlce i Oliwa są w centrum i nikt mi nie powie, że jest inaczej

        • 4 2

        • no tak ! punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia - na wsi

          • 0 2

    • Tylko , że prównaj funkcjonowanie sieci transportu (1)

      w Gdańsku i np. w Paryżu
      autobusy co kilka minut, metro co kilka minut,
      a nie jak u nas autobusy teoretycznie w godzinach szczytu linia co 16 minut a w praktyce, co drugi nie przyjeżdża,
      korzystam i sumując- tracę godziny z powodu spóźnień ZTM
      a 127 i 199 to już cyrk, 127 co chwilę "wypadają", po czym za 40 min jadą trzy pod rząd,
      a 199 nigdy nie przyjechał punktualnie,
      nawet jadąc od pętli w Oliwie

      • 2 4

      • to kosztuje, jak będą wpływy za parkowanie

        to będą środki na infrastrukturę i tabor komunikacji publicznej

        • 0 2

  • Polska dla płatników? (2)

    Czekam tylko, aż ktoś w końcu rzuci znowu hasło "Polska dla polaków" i rozpiep..y tą urzędniczą mafię. Proszę mnie źle nie zrozumieć, daleki jestem od dyskryminacji nie-polaków, chodzi mi o to, że paradoksalnie coraz trudniejsze warunki życia dla polaków są w Polsce. Wiem, że to niby tylko kolejna drobna opłata, ale ma ona wagę motylka, który siada na sztandze, którą dźwiga przeciążony sztangista. Przysłowiowa kropla przelewająca czarę goryczy.

    Moim zdaniem osoby zameldowane w strefie, powinny mieć parking za darmo. Wszak płacą czynsz za tzw. małą architekturę.

    • 8 2

    • "Wszak płacą czynsz za tzw. małą architekturę" (1)

      chyba nie wiesz o czym mówisz, Mukusiu

      • 0 0

      • Fakt - nieprecyzyjnie się wyraziłem. Nie jestem specem w tym temacie. Chodziło mi o: oświetlenie na zewnątrz posesji, utrzymanie trawników, krzewów, murków i tablic, sprzątanie i odśnieżanie, parkingi należące do spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych.

        Jak to nazwać jednym słowem? Infrastruktura przydomowa?

        • 2 0

  • `a propos ! (2)

    wszelkie instytucje użyteczności PUBLICZNEJ !!!!!!!!!
    mają służyć mieszkańcom i funkcjonują z podatków łożonych przez tych mieszkańców. A PARKINGI TYLKO DLA PRACOWNIKÓW !!!!!!!!!!!!!!!
    i to jest przejaw totalnego chamstwa!!!

    • 11 1

    • to nie jest prawda (1)

      przy UM jest mały, ale jest parking dla interesantów. Rozumiem, że poprzesz badania sposobu docierania urzędników do pracy i będziesz domagał się opublikowania ich wyników?

      • 2 3

      • gdzie on jest ?

        chyba tak mały że nigdy nie zauważyłem

        • 3 0

  • oplaty za parkowanie

    Od urzędników odczepcie się - to jest sprawa waszych radnych !!!!!!! Sami ich wybraliście

    • 4 8

  • Kolejny gdański debilizm, bo inaczej takiego działania nazwać się nie da.

    Wpierw z 480 miejsc parkingowych na ulicy kartuskiej, zrobili 400, teraz wprowadzają parkometry, gratuluje bezmyślności skończone debile.

    • 12 3

  • Płacić trzeba... by wszystkim żyło się lepiej

    Dajcie spokój. Wspomóżmy biedny samorząd. Będzie więcej pieniędzy w kasie to skorzystamy wszyscy. Wyremontują drogi, chodniki, przystanki. Jezdnia zimą będzie czarna jak smoła, trotuary odśnieżone i posypane piaskiem, a Panie w urzędach uśmiechnięte i gotowe nieść pomoc petentom. WIĘCEJ WIARY W NASZYCH WŁODARZY...

    ;-)

    • 4 1

  • płatny parking za UM (1)

    Mam nadzieję, że parking na terenie UM (ten za budynkiem) też będzie podlegał systemowi płatnego parkowania i abonament 500,00zł za parkowanie w strefie ich obejmie. Niech poznaja smak dorzucania się do kasy miasta.

    • 13 1

    • nie chcesz tego

      Jeśli parking będzie platny, to urzędnicy będą chcieli podwyżek, więc podniosą jakieś opłaty, lub wprowadzą nowe podatki, żeby je dostać.

      Komu się płaci za parking? Urzędowi Miejskiemu.

      Kto dostanie premię za wzrost przychodów z opłat? Urzędnicy Miejscy.

      Urzędnik miejski powinien mieć wszystkie miejskie atrakcje za darmo, żeby nie podnosić ich ceny dla pozostałych obywateli miasta.

      • 0 6

  • Jak ktoś się denerwuje z powodu podwyżek to mam parę pomysłów:

    - pójść na stadion na jakiś mecz (parę w ciągu roku się tam odbywa)
    - obejrzeć monumentalny budynek ECS ewentualnie jakąś wystawę przygotowaną przez prężną załogę
    - pooglądać muralesy albo inne performanse artystyczne inspirowane przez miasto
    - założyć bloga, napisać co Ciebie gryzie i wziąć udział w forum (na stadionie) lub wziąć udział w jednym z innych, licznych i ważnych społecznie paneli dyskusyjnych organizowanych przez miasto np.o wpływie zlodowacenia na rozmnażanie myszek w czwartorzędzie
    - poczytać śmieszne rzeczy jakie wypisane są w różnych portalach społecznościowych i mediach, w których miasto prowadzi swój PR przy pomocy zewnętrznych firm

    itd.
    W ten sposób można będzie w skrócie zobaczyć na jakie ważne sprawy potrzebne są pieniążki i to z pewnością ukoi ból po ich zapłaceniu

    • 8 1

  • jak zwykle kwestie polityki transportowej wywołują emocje

    a kolega redaktor daje zbyt małą liczbę opcji do wyboru. Warto przeprowadzić całościowe badania i ustalić, jakie są warunki parkowania w całym mieście i opracować całościowy program. Żadne dobrze zarządzane miasto nie uniknie konfliktów na tym tle, samochód stał się ofiarą własnego sukcesu, a mężczyźni kierowcy mają kłopoty z rozważeniem zmian zachowań komunikacyjnych. Do pracy naprawdę można docierać w wielu przypadkach inaczej niż samochodem.

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane