• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe tory we Wrzeszczu za 19,5 mln zł

Krzysztof Koprowski
15 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kiedy koniec chaosu na stacji we Wrzeszczu?
Podjazd pod przystanek Jaśkowa Dolina to jeden z najbardziej wyeksploatowanych odcinków torowisk w Gdańsku. Podjazd pod przystanek Jaśkowa Dolina to jeden z najbardziej wyeksploatowanych odcinków torowisk w Gdańsku.

Wiosną ruszą prace przy wymianie torowisk we Wrzeszczu i Strzyży wzdłuż al. Grunwaldzkiej. Wykonawcą robót prawdopodobnie będzie firma Torpol, która chce wykonać te prace za ok. 19,5 mln zł.



Jak często podróżujesz tramwajem przez Wrzeszcz?

Torpol złożył najkorzystniejszą ofertę w przetargu organizowanym przez miejską spółkę inwestycyjną GIK.

Wymianą zostaną objęte odcinki al. Grunwaldzkiej od ul. Nowowiejskiego zobacz na mapie Gdańska do ul. Miedzianej zobacz na mapie Gdańska oraz od ul. Klonowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska. Pozostałe fragmenty były wymieniane kilka lat temu wraz z przebudową skrzyżowania przy Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska.

Wraz z wymianą torów, na jezdni al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska w kierunku Oliwy, znikną resztki szyn do dawnego placu manewrowego przy Żaku.

Wykonany zostanie także na nowo przejazd przez tory tramwajowe na
skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z al. Wojska Polskiego. Przypuszczalnie nie pojawią się tutaj jednak płyty gumowe.

- Ze względu na ogromny ruch oraz biorąc pod uwagę stanowisko Zarządu Dróg i Zieleni, rozważamy wykonanie tego przejazdu w formie nawierzchni asfaltowej posadowionej na płycie żelbetowej - informuje Janusz Łagowski, dyrektor projektu GPKM III w Gdańskich Inwestycjach Komunalnych.

Największą zmianą będzie inna lokalizacji przystanku Jaśkowa Dolina, który zostanie przesunięty na wysokość Olimpu. Jednocześnie ulegnie likwidacji przejście dla pieszych, które obecnie prowadzi na istniejące perony tramwajowe.

Pozwoli to na wygospodarowanie miejsca dla dłuższego lewoskrętu w tzw. ulicę Nową Dmowskiego (ulica z płyt pomiędzy Manhattanem a McDonaldem).

Poza realizacją zupełnie nowych peronów przy Olimpie, nie planuje się przebudowy już istniejących przystanków. Wymianie ulegnie natomiast kilka ze słupów trakcyjnych oraz oświetlenie.

W trakcie prac remontowych, które potrwają ok. 4 miesiące od momentu podpisania umowy, będzie funkcjonować zastępcza linia autobusowa. Nie zostanie utworzony buspas, tak więc autobusy nie będą poruszać się szybciej niż samochody.

- W trakcie remontu uruchomimy autobusową linię zastępczą T6, która będzie kursować z częstotliwością ok. co 3 minuty w godzinach szczytu i 4-5 min. poza szczytem. Będzie obsługiwana wyłącznie taborem przegubowym. Obecnie trwa postępowanie przetargowe na przewoźnika dla tej linii. - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

ZTM jednocześnie przyznaje, że podróż autobusem znacznie wydłuży dojazdy do pracy lub szkoły. Ze wstępnych wyliczeń wynika, że w wielu przypadkach szybciej niż autobusem będzie można pojechać tramwajem przez Zaspę i Przymorze.

- Tak będzie na przykład w przypadku dojazdu spod Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie do centrum. Szybciej i bez przesiadek pasażerowie dojadą przez Oliwę, Przymorze i Zaspę do Śródmieścia niż przesiadając się z tramwaju na autobus i z autobusu ponownie na tramwaj. - dodaje Zomkowski.

Ponadto korektom zostaną poddane inne trasy tramwajowe - m.in. linia 11 zostanie skierowana przez Przymorze do zajezdni Wrzeszcz.

Niestety nie planuje się ułożenia płyt na torowiskach w centrum Wrzeszcza, tak więc pojazdy na sygnale nadal będą musiały przeciskać pomiędzy innymi autami tkwiącymi w korku. GIK tłumaczy to kwestiami finansowymi, a także szerokością alei Grunwaldzkiej. Zdaniem urzędników na trzech pasach ruchu jest tyle miejsca, że inne auta mogą bez problemu ustąpić ruchu pojazdowi "na sygnale".

W najbliższym czasie poza remontem torów we Wrzeszczu planuje się wymianę szyn: na Węźle Kliniczna (planowany termin czerwiec - listopad 2011), al. Hallera od Pstrowskiego do pętli Brzeźno Plaża (lipiec 2011 - listopad 2011) oraz ul. Pomorskiej od ul. Chłopskiej do pętli Jelitkowo (lipiec 2011 - listopad 2011).

Oferty złożone w przetargu (centy brutto)

Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury z Wakozem - 21 mln 950 tys 751 zł
WPRD Gravel z TOR-Kar-Sson - 22 mln 769 tys. 332 zł
Torpol - 19 mln 565 tys. 360 zł
Trakcja Polska z Tuga - 21 mln 014 tys. 852 zł

Opinie (157) 9 zablokowanych

  • Żenada w funkcjonalnym centrum Gdańska: likwidacja przejscia dla pieszych, brak buspasa choćby wspólnego z torami, przejście (1)

    podziemne w historii przedwyborczej, inżynieria drogowa kształcaca się w okolicy... średniowiecze w planowaniu transportowym, samochody ponad wszytko... Europa i USA juz o przerabialy, technologie kamienia lupanego...

    • 11 3

    • a ja uwazam :P ze buspasy to w idiotyczny pomysl... przynajmniej tam gdzie rownolegle jedzie tramwaj, jak na podwalu... :). Najlepiej w ogole zlikiwdowac autobusy rownogle do torowisk, pusicic wiecej tramwajow... :).

      • 0 1

  • remont torowiska (2)

    Wkurza mnie takie niechlujstwo-chodzi o podpis pod zdjęciem.Wyraznie widać,że to jest skrzyżowanie Do Studzienki i Miszewskiego a nie Jaśkowa Dolina.

    • 2 5

    • (1)

      "Podjazd pod przystanek" - czy jest to dla ciebie niejasne? Chodzi o podjazd pod centrum Wrzeszcza.

      • 3 0

      • Ruda ma rację, podpis i zdjęcie nie są jednoznaczne

        można było się zasugerować ;)

        • 0 0

  • Zamiast na remont torów

    powinno się wydawać pieniądze na budowę dróg i parkingów, tak aby wszyscy wszędzie jeździli samochodami. Komunikacja publiczna to wymysł komuny. Tako rzecze mój guru JKM.

    • 0 9

  • A tunelu nie będzie do Manhatanu i na Dmowskiego ?

    przecież miał być ?
    To chociaż niech kładka powstanie ?
    Przecież to jest CENTRUM WRZESZCZA ?

    • 2 1

  • PIIIIIIIIIIIIIII, PIIIIIIIIIIIIIII i PKP (1)

    W zeszłym roku prez 4 miesiące sie męczyła z przesiadkami z autobusu na tramwaj bo robili tory na Przymorzu i Zaspie a teraz się dowiaduje, że wtedy nie zrobili na całosci odcinak tylko do ul. Pomorskiej i w tym roku kolejne 4 miesiące do d**y.

    PKP, PKP, PKP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 2 0

    • ale trakcja sie zerwie i wtedy koniec z podrozą przez gdansk

      • 0 0

  • co z tunelem pod grunwaldzką przy manhattanie? (2)

    Były takie piękne wizualizacje. Pewnie to było przed jakimis wyborami

    • 5 2

    • (1)

      Na razie nie będzie robiony i projekt tego nie uwzględnia. Ogólnie radzę o nim zapomnieć, co mnie bardzo cieszy. Pieszy nie jest szczurem by biegać tunelami.

      • 2 0

      • Jak to nie?

        A jak to wygląda w metrze w Paryżu?

        • 0 0

  • (1)

    Moim zdaniem nie ma co ułatwiać życia kierowcom. Niech stoją w korkach i oglądają jak wyprzedzają ich prawie puste tramwaje, może dojdą do ciekawych wniosków.

    • 5 1

    • Dojdą do takich wniosków

      by budować jeszcze więcej dróg, parkingów, żeby więcej stać w korkach. A kolej i transport publiczny zlikwidować

      • 2 1

  • ciekawostki z wikipedii- CH Manhattan i słynne przejscie podziemne, którego nie ma

    * Podziemia budynku były kilka razy zalewane z powodu brak odpowiedniego odwodnienia wokół budynku (system odwadniający miał być realizowany wraz z tunelem).
    * Budynek miał być połączony przejściem podziemnym biegnącym pod al. Grunwaldzką. Prace miały ruszyć zaraz po oddaniu budynku do użytku, jednak środki zarezerwowane na ten cel zostały przeznaczone na wymagający natychmiastowego remontu wiadukt Błędnik.

    • 11 0

  • h..

    wezcie uciekajcie moje tramwaje

    • 0 0

  • a co z pozostałymi liniami tramwajowymi? (3)

    np z 5? jaki jest sens trzymanie tej linii z Brzezna tylko do Mickiewicza i pewnie dalej na Zaspę? Nie lepiej w takim razie zwiększyć częstotliwość 4 już oczywiście dwuwagonowej? Piszę dlatego, bo zastanawiam że 4 środkami z Wrzeszcza do Nowego Portu to chyba trochę za dużo przez 4 miesięcy (choć pewnie będzie znacznie dłużej)

    • 1 4

    • gdzie masz info o 5? (1)

      • 0 0

      • tu nie ma, ale pisali wcześniej, że tak będzie wyglądać trasa

        • 0 0

    • .... Pomysł PRZEDNI !! - nie zależnie od błedu merytorycznego.... nie pętlę przedłużyć a wybudować nową przy hali

      Ta w Jelitkowie mogłaby dalej być. To tylko kawałek nowej trasy dla tramwaju - a jak odciążyło by to korki i dojazd na imprezy na tej hali.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane