- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (174 opinie)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (331 opinii)
- 3 Okradała drogerie, zmieniając peruki (44 opinie)
- 4 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (219 opinii)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (82 opinie)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (73 opinie)
Nowe tramwaje w Gdańsku dopiero w kwietniu i maju
Na początku 2018 r. bydgoska Pesa deklarowała, że pierwsze tramwaje zamówione przez Gdańsk dostarczy jeszcze przed końcem roku, a więc wcześniej niż zakłada podpisana umowa (do 15 stycznia 2019 r.). Terminów nie uda się jednak dotrzymać. Według najnowszych informacji nie pięć, a jeden tramwaj przyjedzie do Gdańska dopiero w połowie kwietnia. Za opóźnienie GAiT nałoży na wykonawcę kary umowne wynoszące prawie 9 tys. zł za jeden dzień zwłoki.
Śmiałe deklaracje zbiegły się w czasie z problemami Pesy, która na początku 2018 r. straciła płynność finansową. W kolejnych miesiącach trwały poszukiwania środków finansowych. Kilkumiesięczne oczekiwanie na kredyty bankowe opóźniły produkcję - także składów zamówionych przez Gdańsk.
Dziś producent zapewnia, że z problemami się uporano i trwa walka z czasem, by nadrobić zaległości.
- Opóźnienia wynikały z powodu problemów producenta, które miały wpływ ma terminowość dostaw podzespołów i komponentów potrzebnych do budowy pojazdów. Spółka przechodzi restrukturyzacje, dzięki wprowadzonym zmianom i pozyskaniu inwestora odzyskała płynność finansową, realizuje produkcję, w tym także tramwajów dla Gdańska. Opóźnione będą dostawy tylko kilku pierwszych pojazdów, jako producent robimy wszystko, by cała umowa została zrealizowana w terminie, co oznacza, że chcemy dostarczyć ostatni pojazd przed terminem wyznaczonym umową - tłumaczy Maciej Grześkowiak, rzecznik prasowy bydgoskiej Pesy.
Jak mówi nam Alicja Mongird, rzecznik prasowy Gdańskich Autobusów i Tramwajów, pojazdy pojawią się w Gdańsku dopiero wiosną.
- Otrzymaliśmy informację od Pesy, iż pierwszy tramwaj przyjedzie do nas dopiero w połowie kwietnia. Kolejne cztery tramwaje przyjadą do nas do 2 maja. Opóźnienie oznacza, że spółka GAiT będzie naliczać Pesie kary umowne za każdy dzień zwłoki w dostarczeniu tramwajów.
Umowa GAiT z Pesą przewiduje kary na każdy niedostarczony w terminie tramwaj - po 8,8 tys. zł brutto za każdy dzień opóźnienia, a także za niedostarczenie w terminie pakietu specjalistycznego - 5,5 tys. zł brutto za każdy dzień opóźnienia. Łącznie może to dać ok. 4 mln zł, ale niewykluczone, że obie strony podejmą rozmowy i po negocjacjach kwota okaże się niższa.
Jak deklaruje producent, dziesięć pozostałych składów zamówionych przez GAiT ma się pojawić w Gdańsku już w terminie, a więc do sierpnia 2019 r.
Każdy z zamówionych pojazdów pomieści 200 osób, w tym 32 na miejscach siedzących, będzie w pełni niskopodłogowy, wyposażony m.in. w klimatyzację, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, monitoring, ekrany systemu informacji pasażerskiej oraz defibrylator AED (w kabinie motorniczego). Za dostarczenie 15 identycznych tramwajów GAiT zapłaciły Pesie 138 mln zł.
Opinie (254) 5 zablokowanych
-
2019-01-07 07:31
Ustawka z tą karą
- 12 4
-
2019-01-07 07:32
(2)
Niech wroca stare tramwaje przynajmniej sie nie psuły i byly bardzo fajnie lubiałelem stac na koncu tramwaju otworzyc szybe noge oprzec o taka podstawke i sie elegancko jechalo a teraz to jakas masakra z tymi nowymi
- 23 12
-
2019-01-07 07:44
(1)
Paul się były niewygodne i praktycznie niedostępne dla matek i niepelnozprawnych na wózkach
- 2 1
-
2019-01-07 13:56
Przynajmniej mniej było w tramwajach rozwrzeszczanych bachorów a i żaden chromy
mi nie przejechał wózkiem po nodze.
- 5 3
-
2019-01-07 07:32
czyli szybko szybko, a potemni tak beda wiecznie w serwisie
- 13 2
-
2019-01-07 07:35
Jak pajace stawiaja auta ze nie mozna przejechac to s i opoznienia.
- 9 6
-
2019-01-07 07:38
(5)
32 miejsca, a w Krakowie PESA dostarczyła wagony na ponad 100 miejsc siedzących.
Ale włodarze Gdańska chcą wozić ludzi jak bydło.- 35 9
-
2019-01-07 07:45
100 siedzących
Tak Lisicki i zarząd zamówili wagony do przewozu b---a,a w Krakowie do przewozu Ludzi.Tak podchodzą Gdańskie władze do gdańszczan
- 11 6
-
2019-01-07 08:26
(3)
Krakowiak - jest najdłuższym w Polsce tramwajem jednokierunkowym.
Trudno, żeby zamawiana Pesa Jazz Duo (dwukierunkowa) miała podobną ilość miejsc siedzących (gdyż przestrzeń konsumują drzwi po obu stronach pojazdu)- 10 5
-
2019-01-07 08:41
W Krakowie mogą pętle zbudować, a u nas muszą tramwaje się cofać? To nie powód...
- 11 4
-
2019-01-07 09:06
Pętla (1)
Eksploatacja tramwaju dwukierunkowego jest droższa niż pętla
- 7 1
-
2019-01-07 16:02
I niewygodna dla pasa i motrn.
- 1 1
-
2019-01-07 07:45
>pesa
- 0 1
-
2019-01-07 07:52
Pesa nie potrafi nic zrobić na czas. (1)
Opóźnienia to ich znak rozpoznawczy.
- 10 3
-
2019-01-07 12:43
Prośba do minusujących o umotywowanie swojej oceny.
Choć trudno będzie zaprzeczyć faktom, no ale czekam. :)
- 0 0
-
2019-01-07 07:54
Za cenę jednego tramwaju można kupić 6 autobusów. (13)
Tramwaj jest na 200 osób, a autobus przegubowy na 160-180 osób. Autobus nie wymaga drogich torów i drogiego utrzymania trakcji zasilającej. Jeden się zepsuje, to drugi zwyczajnie go ominie. W miejscu torów zrobić buspasy i autobusy też nie będą stały w korkach.
Jaki jest więc sens wożenia ludzi kilkukrotnie droższymi tramwajami?- 24 35
-
2019-01-07 09:24
Może osoby dające minusy jakoś to uzasadnią merytorycznie. (4)
Co brakuje argumentów?
- 8 7
-
2019-01-07 09:36
predkośc, bezpieczeństwo i komfort (2)
Przy tej samej prędkości jazdy, gdy autobusy nie mają korków, to tramwajem jedziesz komfortowo, a przy podobnej prędkości autobusem jakbyś był workiem ziemniaków.
Tramwaj zupełnie inaczej przyspiesza i robi to naturalnie, a autobus rzuca.- 9 8
-
2019-01-07 11:32
Komfort i bezpieczeństwo zgoda, ale nie prędkość. (1)
Autobusy też nie muszą stać w korkach dzięki buspasom.
Kiedyś w sobotę, niedzielę bez korków autobus 183 pokonywał trasę z Gdańska Głównego do Niedźwiednika w max. 25 min. Dzisiaj tramwaj dokładnie taką samą trasą w 25 minut dojedzie z Gdańska G. co najwyżej do Bulońskiej.- 3 2
-
2019-01-07 21:09
TYle, że buspasów w centrum nigdzie nie zrobisz
i finito. Skoro ma się tramwaje - inwestujemy w tramwaje.
- 0 2
-
2019-01-07 15:10
Jak masz internet
Jak masz internet w komórce i trochę szarych komórek w mózgu to sobie sam sprawdź. Resztę wytłumaczył Ci Pan w poście niźej
- 0 3
-
2019-01-07 10:05
(4)
Taki sens,że tramwaje nie smrodzą i nie zanieczyszczają powietrza. Wystarczy,że dużo ludzi ma po dwa samochody w rodzinie. No i tramwaje nie stoją w korkach.
- 5 5
-
2019-01-07 11:27
Przecież autobus nie musi stać w korkach, bo zamiast torów może być buspas. Czytać nie potrafimy? (2)
Są autobusy na gaz CNG, ostatecznie mogą być trolejbusy - też nie smrodzą.
- 7 4
-
2019-01-07 21:10
nie może (1)
gdzie ty bałwanie widzisz miejsce na buspas na Grunwaldzkiej albo przy Dworcu?
- 0 2
-
2019-01-07 22:17
W miejscu zlikwidowanych torów.
- 3 1
-
2019-01-07 18:57
To chyba w Gdańsku tramwajem nie jechales... Korki tramwajowe tworzą się przy dworcu,przy skrzyżowaniu na hucisku - tu chyba najgorzej, przy śródmieściu skm. Komunikacja w tym mieście to porażka.
- 3 1
-
2019-01-07 10:36
(1)
W okresie funkcjonowania jednego tramwaju wymieniono autobusy już czterokrotnie. Od "ogórków" zaczynając, przez ikarusy,berliety, jakieś many i inne wynalazki. Gdyby nie estetyka i wygoda te tramwaje mogły by jeździć jeszcze dwadzieścia lat.
- 7 2
-
2019-01-07 11:26
No widzisz, czterokrotnie a za cenę jednego tramwaju masz 6 autobusów.
Autobus się wymienia, a tramwaje się remontuje, oczywiście za niemałe pieniądze. Te nowe Pesy nie wytrzymają tyle, co stare proste tramwaje.
- 3 3
-
2019-01-07 11:43
Zapytaj władze Olsztyna, tam wrócili do tramwaju.
- 5 4
-
2019-01-07 08:04
Bardzo fajnie, że będą nowe tramwaje. Tylko dlaczego Pesy?
Tam nie ma miejsca dla pasażerów. Tam ani dobrze się nie siedzi ani stoi.
- 28 5
-
2019-01-07 08:10
Z autobusami też zrobiono w jajo! Miało być prawie 50 nowych i co? Bujdy na resorach.
- 10 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.