• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe trolejbusy dla Gdyni

Michał Sielski
29 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Po zakupie 25 nowych pojazdów po Gdyni będą jeździły same niskopodłogowe trolejbusy. Po zakupie 25 nowych pojazdów po Gdyni będą jeździły same niskopodłogowe trolejbusy.

55 mln zł unijnej dotacji dostanie Gdynia na rozwój proekologicznego transportu trolejbusowego. Kupi 25 nowych, niskopodłogowych trolejbusów i zbuduje trakcję do Sopotu.



Czy połączenie trolejbusowe Wzgórza św. Maksymiliana z Sopotem będzie konkurencją dla SKM?

Projekt jest realizowany wspólnie z Sopotem, bo jednym z jego założeń jest zbudowanie linii, która połączy Wzgórze św. Maksymiliana w Gdyni z pętlą przy ul. Reja zobacz na mapie Sopotu w Sopocie. Powstaną cztery nowe podstacje trakcyjne, które zasilą pojazdy, a już istniejące trakcje zostaną zmodernizowane. Pojawią się też nowe, ładniejsze słupy mocujące trakcję.

Dzięki unijnym pieniądzom pojawią się też nowe trolejbusy. - Ogłaszamy właśnie przetarg na ich zakup. 15 wyjedzie na gdyńskie ulice jeszcze w tym roku. 10 kolejnych pojawi się w przyszłym roku - mówi wiceprezydent Gdyni Michał Guć.

Już za rok w Gdyni będą jeździły wyłącznie niskopodłogowe trolejbusy i autobusy. Ponadto nowe trolejbusy będą wyposażone w specjalny napęd awaryjny, który pozwoli na kontynuowanie jazdy, gdy zepsuje się trakcja, bądź wyłączone będzie napięcie.

- Napęd awaryjny pozwoli przejechać co najmniej kilkaset metrów. Kierowca będzie mógł opuścić drogę i nie będzie blokował ruchu nie tylko pozostałym trolejbusom, ale też innym użytkownikom dróg - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Unijna dotacja pokryje 70 proc. kosztów całej inwestycji, szacowanej na 98 mln zł.

Miejsca

Opinie (343) ponad 20 zablokowanych

  • sam jestem tylko po podstawówce (4)

    ..zaocznej

    • 7 6

    • w domu też się za ojca podszywasz?

      :)

      • 3 1

    • Gdybyś był z Gdańska wiedziałbyś, że istnieje obowiązek nauki w podstawówce i nie ma systemu zaocznego. No chyba, że w Gdyni

      • 4 3

    • POZDRAWIAJ sledziu- W koncu to tylko twoja rodzina przygarnieta przez dobrodusznych Gdanszczan. (1)

      • 1 2

      • śledż - i to śnięty to twój wacław gdańszczaninie.

        rodziny w gdańsku nie mam i nie zamierzam mieć. Kupy nawet by mi było żal tam w kanał puścić.

        • 0 0

  • Gdynia miastem nowoczesnej komunikacji? Chyba na papierze. (14)

    Dziwię się, że Gdynia jeszcze inwestuje w trolejbusy, które są kompletnie nieracjonalne. Nie rozwiązują one w żadnym wypadku problemu przepustowości, ponieważ ich pojemność jest podobna do zwykłych autobusów, a tramwaje mają o wiele większą. Na dodatek one korzystają tak jak inni użytkownicy z dróg (w przeciwieństwie do tramów, które nie stoją w korkach), dodatkowo trzeba lądować kasę na budowę i konserwację sieci trakcyjnej. Ktoś powie, że przecież są ekologiczne. Tylko po jaką cholerę ładować tyle pieniędzy w trolejbusy skoro już powstają autobusy z silnikami hybrydowymi oraz elektrycznymi, które nie potrzebują trakcji i mogą być wykorzystane na każdej linii bez ograniczeń.

    • 12 22

    • Ajajajaj (5)

      Kolejny, który bajki opowiada. Po pierwsze - warto zapoznać się z częstotliwością kursowania trolejbusów i autobusów w Gdyni. Jest o wiele lepsza niż w Gdańsku, więc argument o pojemności można sobie schować do kieszeni.
      Druga sprawa to korki - w Gdańsku same tramwaje je tworzą, albowiem przestarzały tabor regularnie się psuje i blokuje torowisko. Ponadto, czy to centrum, czy to Wrzeszcz - spora część torowiska "idzie" razem z jezdnią. W godzinach szczytu wystarczy jedna ciężarówka przed tramwajem i ten już stoi w korku.
      Nie jestem przeciwnikiem tramwajów, ale gdańska sieć to raczej karykatura miejskiej komunikacji szynowej. Proponuję wizytę w Krakowie czy Wrocławiu - tam jazda tramwajem to przyjemność i oszczędność czasu.

      • 7 8

      • O rany człowieku czy ja chociaż jednym słowem wspomniałem o Gdańsku? Przeczytaj jeszcze raz mojego posta uważnie a potem

        rozkminiaj.

        • 4 2

      • Eeech kto Ci takich rzeczy nagadał? (3)

        Np. "Ponadto, czy to centrum, czy to Wrzeszcz - spora część torowiska "idzie" razem z jezdnią." A konkretnie to gdzie? Akurat Gdańsk ma bardzo mało torowisk w jezdni.

        • 1 1

        • (2)

          Ot chociażby: od Opery Bałtyckiej na prawo w kierunku Hallera. To samo na ulicy Nowe Ogrody. Jeden większy wóz i tramwaj ani drgnie.
          Mało torowisk na jezdni to ma Kraków (tunele) czy Poznań (PESTka). W Gdańsku krajowa norma - czyli to samo co w Katowicach, Łodzi i Warszawie.

          • 0 0

          • (1)

            no dobra ale jak ten samochód zjedzie z torów to jedzie dalej a jak na Morskiej jest korek od dworca do estakady to piechotą jest szybciej niż trolejbusem.Poza tym częstotliwość tramwajów w Gdańsku to na niektórych liniach jest większa niż 10 minut.W Gdyni po rozbiciu rozkładu 23 na 23 i 24 nie ma linii o częstotliwości większej niż 15 minut.A ile mieści dwuwagonowy tramwaj a ile solowy trolejbus?

            • 0 0

            • Tylko zauważ, że zwiększenie częstotliwości na trasie Wrzeszcz – Oliwa wiązało się z wycofaniem potrójnych składów z 6-tki (co akurat było dobrym posunięciem, bo tramwaj z 3 wagonami był zarówno niebezpieczny dla pasażerów jak i dla innych uczestników ruchu), więc coś kosztem czegoś. Druga sprawa to jednak liczba mieszkańców danego miasta – w Gdyni mieszka mniej ludzi, więc i mniej przewija się przez trolejbusy.
              Z samochodami np. przy Operze jest taki problem, że nie mogą zjechać z torów. Po prostu się nie mieszczą.

              • 0 0

    • (3)

      Twoja wiedza na temat silnikow hybrydowach oraz elekreycznych jest jak widze ogromna, czy to czasem nie to samo? inna sprawa ze ekologicznosc tych jednostek napedowych jest mocno dyskusyjna (po kilku latach efektywnosc akumulatorow bardzo spada), w gdyni przez jakis okres testowano hybrydowego solarisa, poczym nie zdecydowano sie na zakup tego typu pojazdow, a wybrano kilka napedzanych gazem ziemnym manow.

      • 1 2

      • Hybrydowe oraz elektryczne. Spójnik "oraz" sugeruje alternatywę łączną. Logiki się poucz. (1)

        Nie zdecydowano się na hybrydowe ze względu na to, że miasto złożyło wcześniej już projekty o dofinansowanie linii trolejbusowych, co wg. mnie było błędem. A poza tym skoro ekologicznośc się liczy to czemu Gdynia w dlaszym ciągu inwestuje w zwykłe autobusy. Nie widzę w tym logiki.

        • 0 3

        • i nie zobaczysz logiki, trolejusy jeżdzą tam gdzie jest trakcja a reszta jeździ autobusami

          Mieszkam w Gdańsku ale wcale nie uważam, że trojlebusy to przeżytek bo
          -są cichsze
          - nie wymagają nakładów na torowiska i wileloletnich planów budowania nowych linni włącznie z wykupem ziemi pod torowiska. Wystarczy podstacja kilka słupów i gotowe.

          W sumie nic bym nie miał przeciwko gdybym mógł w ramach iletu metropolitarnego podjechać z Gdyni do Gdańska trojleusem.

          • 2 1

      • Btw hybrydowe silniki to elektryczno - spalinowe. Elektryczne są stricte elektryczne

        • 4 0

    • Hybrydy za drogie, (1)

      a po za tym one jeszcze sa w stadium experymentalnym. Polskich miast jak i naszego panstwa na to nie stac. Co do tramvajow to dodatkowy duzy koszt wmurowania szyn w ulice. I po latach jak zmieniona bedzie decyzja odnosnie autobusow wtedy te szyny nieuzywane beda straszyly. Prosze sie nad tym zastanowic.

      • 3 0

      • Solaris wprowadził już drugą generację autobusów hybrydowych i zaręczam, że nie są już w fazie eksperymentalnej.

        Śmiem twierdzić również, że koszty zakupu autobusów hybrydowych jest o wile niższy niż budowy nowych linii dla trolejbusów. Sytuacja jest o tyle skomplikowana, że Gdynia wpadła w pułapkę i nie może się wycofać z projektu trolejbusowego.

        • 0 4

    • (1)

      "dodatkowo trzeba lądować kasę na budowę i konserwację sieci trakcyjnej"

      Jak wiadomo tramwaje nie mają sieci trakcyjnej, a zasilane są z baterii R20.

      • 0 1

      • Ale skoro masz wybór między busem, a trolejbusem?

        • 0 0

  • EKOLOGICZNE TROLEJBUSY NISKOPODLOGOWE COS PIEKNEGO BRAWO!!!! (2)

    SA ciche szybkie nie troja w miescie bezposrednio i tanie PRAD TO PRZYSZLOSC EKOLOGIA BRAWO GDYNIA SUPER WIADOMOSC. Trzeba zbudowac PAS OSOBNY DLA AUTOBUSOW NA UL.MORSKIEJ JESLI ZABRAKNIE MIEJSCA TO WYBURZYC PO JEDNEJ STRONIE TAK ZROBIONO W PARYZU I JEST BOSKO I DROGI ROWEROWE PLUS PARKINGI DLA SAMOCHODOW DZIEKUJE

    • 13 6

    • Tak baśnie jak z Andersena. Grow up.

      • 1 3

    • powiedz ćwoku kto się zgodzi na jakiekolwiek wyburzenia.Zejdź na ziemię.

      • 0 0

  • napinka Gdynsko Gdanska trwa w najlepsze :) (5)

    • 20 2

    • Heh, czasami z tego powodu mam ochotę wyjechac z Trójmiasta :/ (1)

      • 4 2

      • Nie warto. Prawdę mówiąc to tę napinkę widzę tylko tutaj, na trojmiasto.pl. W realnym życiu jeszcze się z tym nie spotkałem.

        Spotkałem się z innym buractwem, ale niezależnym od miasta zamieszkania.

        • 2 0

    • Ciekawe (1)

      Gdansk i Gdynia sie napina a Sopot wypina.

      • 5 1

      • hehe fajnie fajnie Sopocianki sie wypinaja ;d;d bomba

        • 5 0

    • jest to temat o Gdyni a napinka jest ze strony gdańska

      jak widać. Co tłumaczy poziom jaki reprezentują sobą gdań-szczanie.

      • 1 0

  • Gdynia jak zwykle z tyłu. Gdańsk już od dawna nie ma takiej starej floty (4)

    Ale spece od Pr I TAK TO ŁADNIE ODKĘCĄ.

    • 8 16

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • o jakiej starej flocie mowisz, inna sprawa, ze bardziet trafnym okresleniem w tym wypadku jest tabor. Ile lat ma tramwaj ktorym dzien w dzien jezdzisz do szkoly? Pamieta jeszcze mlodosc Twoich rodzicow?

      • 3 3

    • Gdańsk ma same nowe trolejbusy! ;)

      • 2 0

    • ale pier.... gdansk w zesżłym roku kupił autobusy pierwszy raz

      od pół wieku. A nawet jeśli ma lepsze teraz to co z tego? to nie walka o złote kalesony. A jeśli już chcesz porównywać to ci porównam - żaden tępy kierowca zkm gdańsk nigdy mi nie podziękował za wpuszczenie na główną jezdnię z zatoki - w Gdyni KAŻDY.

      • 0 1

  • (5)

    Większość wypowiedzi na tym forum mogę skomentować tylko w jeden sposób: nie wiem jak wy ale ja się ciesze z weekendu i wypłaty i szkoda mi was, że nie macie nic lepszego do roboty niż opluwanie siebie na wzajem.

    • 15 2

    • bo to dzieci są.. (2)

      neostrady

      • 3 6

      • I mówi to największy troll w tym wątku

        • 6 2

      • odezwało się główne dziecię neo

        • 6 1

    • Jaką dostałeś wypłatę ?

      • 4 0

    • miłego odpoczynku życzę :)

      • 1 0

  • a Sopot znów się na sępa załapie? (4)

    z jednej strony szarpie z Gdańska, a z drugiej z Gdyni.

    • 16 5

    • Pokorne ciele (3)

      dwie krowy ssie.

      • 5 1

      • no pewnie bo i Gdynia i dańsk niech sobie dla nas PANÓW budują linie... (2)

        Czekam na tramwaje w Sopocie, kiedy dojadą z Oliwy do Reja choćby?

        • 2 3

        • Bo sopot jest tak biedny ze nie ma kasy (1)

          i musi na sepa od gdanska i gdynii zebrac zeby miec komuniakcje miejska

          • 1 1

          • Raczej w takim małym miasteczku się nie opłaca. Rumia też jest obsługiwana przez Gdynię i Wejherowo.

            • 2 0

  • te wieczne wojny Gdynia-Gdansk sa zalosne (2)

    trojmiasto to taka mala nieistotna kropka na mapie.

    • 8 5

    • (1)

      Przyjacielu - nie ma się czym przejmować. Tu kłócą się tylko 3 miasta (a właściwie 2, bo Sopot jest od zarabiania).
      Pomyśl lepiej co się dzieje w GOPie. Katowice kontra: Tychy, Gliwice, Sosnowiec, Ruda Śląska, Bytom... i tak dajej. Tam toczą się prawdziwe wojny :)

      • 6 0

      • A nasza wojenka to pykuś w porównaniu z Toruniem i Bydgoszczą, GOPem, ZG i Gorzowem

        • 2 0

  • Racja, bo tramwaje to przezytek (2)

    jeszcze sprzed I Wojny Swiatowej. Stare miasta jak nasz Wroclaw, Poznan czy ukochany Gdans to tak ale w nowych jak Gdynia to tylko trolleybusy.

    • 6 7

    • Tramwaje to przeżytek? (1)

      No to w takim razie: Berlin, Paryż, San Francisco i praktycznie wszystkie inne miasta Zachodu są prymitywniejsze niż Gdynia. Megalomania jest nieuleczalna jak widzę.

      • 4 4

      • Bo to też stare miasta, ale nie uważam, żeby tramwaje były przeżytkiem.

        • 0 1

  • proekologiczne:D (6)

    Haha od kiedy coś na prąd jest ekologiczne w kraju w którym prawie 100% energii elektrycznej pochodzi z węgla, co jest bardziej nie pro-eko od wszystkich innych nośników energii. Opanujmy się z tym pro-eko prądem, dopóki nie będzie u nas prądu z wiatru wody i atomu.

    • 10 4

    • Trafiłes w sedno (1)

      • 1 0

      • "w sedno tarczy"

        • 0 0

    • I do tego z elektrowni w mieście :-)

      Do napinaczy, dotyczy gdyńskich trolejbusów i gdańskich tramwajów.

      • 5 0

    • dlatego wybudują nam niedługo elektrownie atomową w Żarnowcu

      • 1 0

    • (1)

      Silniki elektryczne mają dużo większą sprawność niż spalinowe ergo są ekologiczne.

      • 1 1

      • Ale wytworzenie tego prądu ...

        ma już o wiele mniejszą sprawność !!!

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane