- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (446 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (27 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (153 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (178 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (61 opinii)
Nowi prezydenci każą strzelać do dzików?
Zapytaliśmy wszystkich kandydatów na prezydentów Gdyni, Gdańska i Sopotu o sprawy ważne dla całego Trójmiasta, a także poszczególnych miast. Publikujemy odpowiedzi, które mogą pomóc poznać poglądy polityków oraz w podjęciu decyzji na kogo głosować. Wczoraj zaprezentowaliśmy odpowiedzi na pytanie dotyczące parkingów kubaturowych, dziś pokazujemy, jak kandydaci chcą rozwiązać problem dzików w mieście, a jutro przedstawimy ich pogląd na darmową komunikację dla uczniów.
Wszystko o wyborach samorządowych: listy kandydatów, programy - sprawdź w naszym serwisie
Jak rozwiązać problem dzików w Trójmieście? (prawo nie pozwala na wywożenie dzików na tereny leśne)
Do wyboru mieli dwie opcje:
a) niezbędny jest kontrolowany odstrzał dzików w mieście
b) trzeba pogodzić się z obecnością dzików na ulicach
Mogli też doprecyzować swoją odpowiedź w formie komentarza, ale nie dłuższego niż 2-3 zdania. Odpowiedzi prezentujemy z podziałem na Gdynię, Gdańsk i Sopot. W każdym z miast kandydatów podajemy w kolejności alfabetycznej.
Dziki na filmach
Gdynia - różne pomysły na problemy z dzikami
Na pytania odpowiedzieli wszyscy kandydaci.
- Warto podkreślić, że jako pierwsi wywołaliśmy ten temat. Prezydent nie może uciekać od trudnych tematów, a rozwiązania problemu dzików oczekuje zdecydowana większość mieszkańców Gdyni. Odstrzał traktujemy jako pewną ostateczność, ale bezpieczeństwo, zdrowie i życie mieszkańców jest dla mnie najważniejsze - dodaje Marek Dudziński.
- Wybierając z takiego zestawu, wskazuję wariant b, co też jest nieprawdą, bo nie postuluje pogodzić się z ich obecnością, tylko szukać narzędzi, które nie oznaczają ich zabijania (odstraszanie, wabienie do lasu, analiza możliwości kastracji - nacisk na zmianę prawa w tym zakresie, odławianie i wywożenie - znów konieczna zmiana prawa) - precyzuje Aleksandra Kosiorek.
- W tej chwili, w obecnym stanie prawnym nie ma innej możliwości efektywnego rozwiązania problemu - tłumaczy Przemysław Olczyk.
Przed tygodniem wraz z samorządowcami z Gdańska i Sopotu apelował do ministra rolnictwa, by przywrócono możliwość odławiania i wywożenia dzików.
- Żadna z odpowiedzi nie odzwierciedla moich poglądów. Kluczem do ograniczenia problemu dzików w mieście są działania ograniczające zdobywanie pożywienia w mieście (dostęp do śmietników, dokarmianie) i ograniczenie ekspansji człowieka w lesie, a w szczególności ograniczenie wycinki w TPK - wyjaśnia Tadeusz Szemiot.
Gdańsk
Na pytanie odpowiedzieli wszyscy kandydaci.
![Mariusz Andrzejczak](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3695/750x0/3695934-Mariusz-Andrzejczak.webp)
![Mariusz Andrzejczak](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3695/750x0/3695934-Mariusz-Andrzejczak.webp)
- Musimy lepiej zabezpieczać śmietniki, przeciwdziałać dokarmianiu dzików, a także zainstalować odłownie w strefie buforowej TPK, w różnych częściach wejść do lasu. W związku ze zmianą przepisów i zmniejszeniu strefy zagrożenia ASF można dziki wywozić z miasta. Odstrzał w granicach miasta powinien być incydentalny tylko w sytuacjach zagrożenia, ponieważ odstrzał w obszarze zabudowanym jest niebezpieczny dla mieszkańców (rykoszety, przypadkowe trafienie).
![Aleksandra Dulkiewicz](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3692/750x0/3692602-Aleksandra-Dulkiewicz.webp)
![Aleksandra Dulkiewicz](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3692/750x0/3692602-Aleksandra-Dulkiewicz.webp)
- Obecnie mamy dwie możliwości: albo zostawić zwierzęta, albo prowadzić odstrzał redukcyjny, z którego jako miasto korzystamy. Wspólnie z prezydentami Sopotu i Gdyni proponujemy ministrowi rolnictwa zmiany przepisów pozwalające na wywóz dzików poza Trójmiasto.
![Andrzej Pecka](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3692/750x0/3692649-Andrzej-Pecka.webp)
![Andrzej Pecka](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3692/750x0/3692649-Andrzej-Pecka.webp)
- Dziki są i będą elementem tkanki Trójmiasta, jednak wyzwaniem jest utrzymanie ich populacji na zrównoważonym poziomie wobec ogromnej rozrodczości tego gatunku. W pierwszej kolejności należy podejmować działania edukacyjne i zamykać śmietniki, jeśli jednak nie wystarczy to do ustabilizowania populacji, to konieczny może być odstrzał, jednak nie w celu całkowitej eliminacji gatunku.
![Tomasz Rakowski](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3692/750x0/3692672-Tomasz-Rakowski.webp)
![Tomasz Rakowski](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3692/750x0/3692672-Tomasz-Rakowski.webp)
- Dziki są tak dużym problemem, że skoro nie ma możliwości wywiezienia ich w inne miejsce, to konieczny jest ich odstrzał lub odłowienie i uśpienie - napisał.
![Adam Szczepański](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3692/750x0/3692684-Adam-Szczepanski.webp)
![Adam Szczepański](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3692/750x0/3692684-Adam-Szczepanski.webp)
- Należy wprowadzić zabezpieczenia (ogrodzone wiaty śmietnikowe lub tworzenie podziemnych pojemników na odpady, systemy ostrzegania, uczulenie mieszkańców na niewyrzucanie resztek jedzenia w ogólnodostępnych miejscach) - dodał.
![Artur Szostak](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3692/750x0/3692704-Artur-Szostak.webp)
![Artur Szostak](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3692/750x0/3692704-Artur-Szostak.webp)
- Muszę w tym wypadku wstrzymać się od głosu. Przygotowałem koncepcję rozwiązania, które zamierzam wkrótce przedstawić i która wychodzi poza proponowane odpowiedzi - wyjaśnił.
![Michał Urbaniak](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3692/750x0/3692706-Michal-Urbaniak.webp)
![Michał Urbaniak](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3692/750x0/3692706-Michal-Urbaniak.webp)
- Nie tylko dlatego, że dziki mogą być zagrożeniem dla mieszkańców, ale także przenoszą choroby takie jak ASF. Prawda, że w mieście nie ma hodowli świń, które mogą być zarażone przez dziką zwierzynę, ale należy patrzeć na to także w skali regionalnej oraz bezpieczeństwa żywnościowego Polski i Gdańska - dodał.
Sopot
Na nasze pytanie odpowiedzieli też wszyscy kandydaci na prezydenta Sopotu.
- Zwróciliśmy się do ministerstwa o ekspercką analizę obecnych ograniczeń związanych z ASF i możliwych narzędzi ograniczających obecność dzików w mieście. Bezpieczeństwo mieszkańców jest najważniejsze. W sytuacjach kryzysowych stosujemy odstrzał redukcyjny. Nie jest to jednak rozwiązanie docelowe, gdyż populacja dzików bardzo szybko się zwiększa - stwierdziła.
- Prawdopodobnie - mówi o tym również pani Magdalena Czarzyńska-Jachim - konieczne będzie wzmożenie odstrzału redukcyjnego, co wynika z przepisów. Inna sprawa jest taka, że to, co widzimy dziś, czyli populacja dzików, która wymknęła się spod kontroli, to bezpośrednio wina władz samorządowych, które chowały przez lata głowę w piasek - stwierdził.
- Miasta powinny wypracować system zabezpieczający przed dzikami, edukować mieszkańców, stawiać zamykane kosze na odpady i stosować urządzenia odstraszające dziką zwierzynę - stwierdziła.
Należy bezkrwawo rozwiązać problem dzików: pouczyć mieszkańców o konsekwencjach dokarmiania dzików. Mieszkańcy powinni zadbać o zabezpieczenie śmietników - tak, aby dzikom trudno było się do nich dostać - zaznaczył.
- Ten temat jest od lat zaniedbywany w Sopocie. Należy te kwestię pozostawić fachowcom - stwierdził.
- Koła łowieckie, jak i nadleśnictwa są instytucjami w pełni niezależnymi od prezydenta miasta, koła nie tylko powinny odpowiednio kontrolować populację dzikich zwierząt na swoim terenie, ale jeszcze powinny zadbać o to, by zatrzymać je w lesie i żeby nie pojawiały się na terenach zabudowanych. Prawo nie pozwala na wywożenie dzików na tereny leśne tylko z powodu zagrożenia rozprzestrzeniania się chorób charakterystycznych dla tego gatunku. Jeżeli spełnimy warunek stanowiący o zagrożeniu, czyli przebadamy dziki do wywiezienia w inne rejony i wywieziemy zdrowe osobniki, to spełnimy kryteria opisane w prawie - stwierdził.
Wybory a sprawa dzików w Gdyni (7 opinii)
Opinie (381) ponad 10 zablokowanych
-
2024-04-02 22:45
Ludzie, ogarnięcie się (3)
Jakie zamykanie śmietników? Jaka edukacja? Gdzie Wy mieszkacie skoro nie dotyczy Was ten problem? Bo ja mieszkam na nowym grodzonym osiedlu. Płot, szlaban, wiaty na klucz, a i tak wszystko pod oknem przeorane. Dziki chodzą, a raczej biegają po Havla, po torach, pod szkołą, o Jarze Wilanowskim nie wspomnę. Co z BO zasadzone drzewa i kwiaty to wszystko zryte przez te zwierzaki. Strach dzieci wypuszczać do sklepu czy na plac zabaw, bo może znów biedne dziki się spłoszą czymś i będą w amoku pędzić gdzie popadnie potrącając ludzi i auta. Miasto powinno nam odszkodowania wypłacać za te straty i za ten lęk. Gdybym chciała się chować przed dziką zwierzyną to zamieszkanym w lesie, a nie w centrum miasta. Zmienić prawo ewidentnie trzeba. Ale zanim to nastąpi tylko odstrzał. Kto myśli inaczej ten ewidentnie nie ma doczynienia z tymi szkodnikami na co dzień. Też kiedyś myślałam, że szkoda biednych zwierzątek. Szkoda biednych ludzi, którzy znoszą ich terror.
- 6 1
-
2024-04-03 01:41
Następna płaczka z pełnymi portkami (2)
I z tym centrum miasta to poszarżowałaś jak ten dzik w Gdyni. Wiesz który, na pewno, bo to jedyna udokumentowana szarża w ostatnich kilku latach. Ta, na której budujecie narrację o "agresywnych" dzikach.
Co za ludzie... A swojego cienia też się boisz?- 0 5
-
2024-04-03 09:51
Jedyna udokumentowana? To chyba mało wiesz. To, że nie każdy kończy na OIOMie nie znaczy, że ataków wiecej nie było. Zarówno ludzie jak i inne zwierzęta są regularnie atakowane.
- 2 1
-
2024-04-03 10:11
To że ktoś ma inne zdanie, nie oznacza, że można go wyśmiewać.
Ta pani napisała prawdę, popieram, w mojej dzielnicy jest to samo. Strach wyjść wieczorem.
- 1 1
-
2024-04-02 22:50
Dlaczego przez garstkę frustratow ma nie być dzików? (2)
Mieszkam przy TPK i chcę żyć blisko natury. Jak komuś przeszkadza przyroda to niech się stąd wprowadzi jak najdalej od lasów
- 3 10
-
2024-04-02 23:47
O Ty egoisto! Mieszkasz przy TPK? Mieszkasz w rejonie bytowania dzików? Cóż za samolub! Jak możesz odbierać dzikom ich tereny! WSTYD! Proszę zburzyć dom i przenieść się w inne miejsce!
- 3 1
-
2024-04-03 06:01
i**ot do kwadratu
- 2 0
-
2024-04-02 22:56
dlaczego nie można kupić dziczyzny ?
- 2 1
-
2024-04-02 23:05
Logika nakazuje odstrzelić. Dlatego popieram tych, którzy bazują na logice i zdrowym rozsądku. Skończmy z ideologią.
Rakowski, Urbaniak.- 5 1
-
2024-04-02 23:06
Ja glosuje na Kandydata Prawa i Sprawiedliwości Pana Tomasza Rakowskiego. Rozwiąże ten i wiele innych problemów naszego miasta. No i jest inteligentny, wysoki, przystojny i zaradny. Warto takich ludzi wspierać, zeby sie angażowali w publiczne dzialalnosci.
- 2 2
-
2024-04-02 23:23
Dziki dzik
Powinna być kara śmierci dla dzików za poniesione szkody miasta !!!
- 3 2
-
2024-04-03 00:26
Konkretnie i na temat (1)
Bez niespodzianki - Konfederacja, za to z dużym zaskoczeniem Dulkiewicz reszta to typowi "politycy" którzy nie grają w żadnej lidze a już mają nawyki bezkręgowców
- 3 1
-
2024-04-04 15:08
Racja
Widziałem przy okazji całego cyklu że większość tych ludzi nie potrafi wyrazić własnego zdania, opinii a później tego obronić, czym oni chcą rządzić Gdańskiem ? Sopotem? Gdynią? Krów na pastwisku bym im nie powierzył a co dopiero nasze kochane miasto. Ludzie bez charakteru, pomysłu i wizji. Toalety sprzątać a nie za rządzenie się brać.
- 1 0
-
2024-04-03 05:00
Pani prezydent Dulkiewucz nic z tym nie robi
Na wawelskiej kobiety odganiają dziki kamieniami bo nie mogą dojść do piekarni po chleb. Obok jest przedszkole ogrodzone i to nie jedno. Nieborowską chodziły dzieci do szkoły. Już nie chodzą bo nawet te 300m muszą być wiezione aby nie spotkać 5 dzików ryjących plac zabaw.
Chełm i Ujeścisko nie będą głosowały na prezydent Dulkiewicz z powodu dzików.- 3 0
-
2024-04-03 06:03
Mariusz Andrzejczak
bardzo fajna odpowiedź dodam że paśniki też są dobrym rozwiązaniem i po tej wypowiedzi już wiem że oddam na pana głos
- 1 0
-
2024-04-03 07:11
Zielony ład co buhahaha
Nieudacznicy nikt normalny tam się nie pcha
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.