• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy autobus elektryczny na holu. Miasto: to błąd kierowcy

Maciej Korolczuk
31 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Zwykły pech czy zapowiedź większych problemów z utrzymaniem nowych miniautobusów elektrycznych? Zaledwie kilka dni po prezentacji Raport z Trójmiasta obiegły zdjęcia i nagrania zepsutego autobusu, który oficjalnie na trasę miał wyjechać 5 września. Kierowcy GAiT wskazują na problemy nowej floty, ale miasto przekonuje, że to nie awaria, a błąd kierowcy sprawił, że autobus trzeba było odholować.



Czy chciałbyś mieć elektryczne auto?

Trzy nowe gdańskie minibusy elektryczne zostały zaprezentowane w ubiegłym tygodniu. Oficjalnie na trasę do obsługi linii 100 i 195 miały wyjechać dopiero 5 września, ale nasi czytelnicy na nowe autobusy natknęli się już we wtorek 30 sierpnia.

I był to widok niecodzienny, bo autobus uległ awarii i był holowany przez auto techniczne Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

Po tym, jak zdjęcia i film z holowania pojazdu pojawiły się w Raporcie z Trójmiasta, z naszą redakcją skontaktował się jeden z kierowców GAiT.

- Autobusy zostały przedpremierowo wypuszczone na linię 195 - mówi nam. - I jest z nimi pełna klęska. Baterie wyczerpały się w autobusie w połowie drugiej zmiany, więc producent chyba przesadził mówiąc, że bateria ma zasięg 200 km. W jednym z autobusów doszło do awarii drzwi, w drugim coś odpadło. A to dopiero dwa dni użytkowania. Poza tym na linii 195 w roku szkolnym jest sporo pasażerów. Już poprzednie autobusy Iveco było ciasne. Nowe autobusy są mniejsze i pewnie wszyscy się nie zmieszczą.

Nietypowe holowanie i zbyt niskie zawieszenie?



Ale to nie wszystko. Jak mówi nasz rozmówca, nowe autobusy nie są przystosowane do normalnego holowania (stąd niecodzienny widok holowanego pojazdu tylko na tylnej osi) i nie posiadają pneumatycznego zawieszenia, które w razie dużej liczby pasażerów można unieść, co pozwala w bezpieczny i bezproblemowy sposób przejeżdżać np. przez progi zwalniające.

Docelowo nowe Karsany mają w ciągu najbliższych lat całkowicie zastąpić dotychczas użytkowane minibusy Iveco Kapena. Z nimi też są problemy.

- Ze wszystkich Kapen, jakie są na stanie, trzy są niesprawne i brakuje ludzi, by je naprawić, więc nie wiadomo, kiedy wrócą do ruchu liniowego. Jakiś czas temu jeden z autobusów miał kolizję. Poszedł na złom, bo okazało się, że nie ma do nich części zamiennych i elementów karoserii - dodaje nasz rozmówca.
  • Na holowany autobus elektryczny natknął się nasz czytelnik.
  • Na holowany autobus elektryczny natknął się nasz czytelnik.

Miasto: to nie awaria autobusu, a błąd kierowcy



Usterki w nowych pojazdach to nic zaskakującego. Zdarzają się nie tylko w nowych autobusach, ale też w zwykłych samochodach kupionych i odebranych chwilę wcześniej z salonu. W takich przypadkach ubezpieczony pojazd wraca do producenta, a ten na swój koszt jest zobowiązany do usunięcia awarii. Podobnie będzie także w tym przypadku.

Jak wyjaśnia Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku, przyczyną utrudnień nie była usterka mechaniczna, a błąd kierowcy w obsłudze pojazdu.

- Elektryczne autobusy Karsan są na gwarancji i w związku z wczorajszymi wydarzeniami został dziś poddany pełnej diagnostyce przeprowadzonej przez serwis dostawcy, który wykazał pełną sprawność autobusu. Przyczyną wczorajszego zdarzenia był błąd w obsłudze pojazdu przez prowadzącego, wskutek którego doszło do spadku napięcia w akumulatorze. Kierowcy prowadzący nowe, pierwsze w gdańskiej flocie pojazdy elektryczne, zostali przeszkoleni z ich obsługi, niemniej są to pierwsze dni nowych elektrycznych pojazdów na gdańskich trasach i pierwsze dni kierowców za ich sterami. Jak dotychczas obsługa pojazdów przez prowadzących odbywa się bez zakłóceń, powyższy przypadek był jednostkowy - podkreśla Chełmińska.
Jednocześnie miasto dementuje informacje, jakie płyną od samych pracowników GAiT, że nowe autobusy nie są przystosowane do holowania czy przewożenia pasażerów bez obaw o uszkodzenie niskiego zawieszenia.

- Zgodnie z zapewnieniami dostawcy, autobus jest przystosowany do holowania zarówno na lince, jak i przy pomocy holownika, co jest widoczne na filmie. Niezależne zawieszenie mechaniczne w autobusie przystosowane jest do obciążeń, jakim jest poddawane i bez obaw można nim przejeżdżać po progach zwalniających - zapewnia Chełmińska.
Nowe miniautobusy Karsan e-Jest zostały dostarczone przez spółkę MMI ze Zbyszewa. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje za dostawę trzech minibusów wraz z trzema ładowarkami, komputerem do diagnostyki i specjalnymi narzędziami do napraw i serwisu zapłaciła wykonawcy 4,9 mln zł (średnio 1,6 mln za jeden pojazd).

Miejsca

Opinie (227) ponad 10 zablokowanych

  • koniec gait

    na ten elektrośmieć wydali tyle kasy .chyba któś w łape dostał.i to ostro. a na podwyżki nie ma .naszczęście pasażery będą czekały jeszcze dłużej. co to się będzie działo jak przyjdą przeguby i standarty elektryki za super potężną kasę.chyba rozłożą całkowicie tą firme gait.

    • 32 0

  • Czyli kierowca GAiT kłamie, a urzędnik zza biurka wie lepiej, no no.

    Ciekawe jak kierowca nieświadomie lub "błędnie" obsługując pojazd rozładował akumulatory? Przecieć na 100% komputer informuje o rozładowaniu baterii i można przewidzieć zjazd awaryjny do bazy na własnych kołach. Zepsuło się badziewie poprostu, a nie jakiś błąd kierowcy. Czy ktoś z was rozładował sobie przypadkiem swojego elektryka i nagle zatrzymał się i potrzebna była laweta? No proszę państwa...

    • 55 0

  • a co z prądem? (2)

    podają,że w trakcie ładowania tych i nastepnych autobusów,mieszkańcy Brzeżna i Zaspy będą mieli przerwy w dostawie prądu?
    Podobno zarząd gaitu na poważnie rozpatruje zakup ładowarek zasilanych olejem napędowym.
    Są na etapie dywagacji czy może kupić mobilne doczepiane do tych autobusów to nie będzie żadnych problemów związanych z ograniczonym przebiegiem:)))
    Uzasadnią koniecznością zmniejszenia kosztów związanych z podwyżkami opłat za energie elektryczną.
    A jeszcze takie pytanko kiedy autobusy przestaną "wypadać" z trasy z powodu notorycznych awarii ?
    Czyja to wina..... ?
    Nie przyjmuję do wiadomosci,ze kierowcy i Pana Tuska:)

    • 23 1

    • Miłośnik komuchokacji

      Może BHP się spytają bo tam też mamy specjalistów jeżeli chodzi o gniazdka elektryczne przy dystrbutorze

      • 0 0

    • Pomijam, że w tych dużych eko sreko elektryko klima jest na tradycyjne paliwo :)

      • 2 0

  • Widać na co poszła podwyżka cen biletów !!!!!!!!!!!!!!!

    • 30 0

  • Hm (1)

    Wstyd,żeby miasto mówiło,że to błąd kierowcy!!!Jak nie ma na kogo to zawsze winny jest kierowca.Poprostu kolejny bubel i tyle tak mówią mechanicy na bazie autobusowej.

    • 49 0

    • tam jest doświadczone kierownictwo,przy naprawach jelczy się uczyli i na tym edukację zakonczyli:((

      • 10 0

  • Holować na lince autobus...ta jasne!

    "autobus jest przystosowany do holowania zarówno na lince, jak i przy pomocy holownika" tyle w tym prawdy co w szukaniu winnego.
    Wina kierowcy, no oczywista oczywistość, bo kto z najwyższego kierownictwa urzędu miasta lub jakiejkolwiek miejskiej spółki przyznałby się, że we wszystkich sprawach podejmowane są błędne decyzje. Te owce to już wizytówka tych koszmarnych działań, bo jak miasto które ma pod sobą ogród zoologiczny, schronisko dla zwierząt szuka zewnętrznych dostawców owiec? To nie można było kupić kilku i w ramach zoo zatrudnić kogoś do opieki. Mają lekarzy jakby co, zamawiają asortyment potrzebny dla setek zwierząt, to i dla stadka owiec mogli. Do tego byłaby pewność, że im wełna z głowy nie spadnie.

    • 33 0

  • Ewidentna wina kierowcy- ze wsiadl i kierowal kiepskim autobusem zakupionym za lapowki.

    • 42 0

  • Zapewne nasi urzędnicy znowu dali się zrobić w konia

    I nie doczytali czegoś o tym elektryku i okaże się zaraz, że one mają zasięg 50km i lądują się 8h albo zaraz będzie o tym w TVP info i będzie znowu darcie łacha z dulchessski, bo ona taka nowoczesna i znowu się będą z Gdańska śmiać... Smutne to

    • 33 0

  • Kiedy ludzie się obudzą że to żadna ekologia .... zwykły człowiek będzie musiał zapier.... więcej żeby zarobić na przeżycie

    • 25 0

  • pani Paulina jest rzecznikiem

    i nie ma pojęcia o czym mówi, nie zna się na autobusach, ma tylko zawsze przedstawiać, że "trzy koła są sprawne" albo, że "szklanka jest do połowy pełna"

    • 39 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane