- 1 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (64 opinie)
- 2 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (383 opinie)
- 3 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (351 opinii)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (35 opinii)
- 5 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (184 opinie)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (25 opinii)
Nowy autobus elektryczny na holu. Miasto: to błąd kierowcy
Zwykły pech czy zapowiedź większych problemów z utrzymaniem nowych miniautobusów elektrycznych? Zaledwie kilka dni po prezentacji Raport z Trójmiasta obiegły zdjęcia i nagrania zepsutego autobusu, który oficjalnie na trasę miał wyjechać 5 września. Kierowcy GAiT wskazują na problemy nowej floty, ale miasto przekonuje, że to nie awaria, a błąd kierowcy sprawił, że autobus trzeba było odholować.
I był to widok niecodzienny, bo autobus uległ awarii i był holowany przez auto techniczne Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Po tym, jak zdjęcia i film z holowania pojazdu pojawiły się w Raporcie z Trójmiasta, z naszą redakcją skontaktował się jeden z kierowców GAiT.
- Autobusy zostały przedpremierowo wypuszczone na linię 195 - mówi nam. - I jest z nimi pełna klęska. Baterie wyczerpały się w autobusie w połowie drugiej zmiany, więc producent chyba przesadził mówiąc, że bateria ma zasięg 200 km. W jednym z autobusów doszło do awarii drzwi, w drugim coś odpadło. A to dopiero dwa dni użytkowania. Poza tym na linii 195 w roku szkolnym jest sporo pasażerów. Już poprzednie autobusy Iveco było ciasne. Nowe autobusy są mniejsze i pewnie wszyscy się nie zmieszczą.
Nietypowe holowanie i zbyt niskie zawieszenie?
Ale to nie wszystko. Jak mówi nasz rozmówca, nowe autobusy nie są przystosowane do normalnego holowania (stąd niecodzienny widok holowanego pojazdu tylko na tylnej osi) i nie posiadają pneumatycznego zawieszenia, które w razie dużej liczby pasażerów można unieść, co pozwala w bezpieczny i bezproblemowy sposób przejeżdżać np. przez progi zwalniające.
Docelowo nowe Karsany mają w ciągu najbliższych lat całkowicie zastąpić dotychczas użytkowane minibusy Iveco Kapena. Z nimi też są problemy.
- Ze wszystkich Kapen, jakie są na stanie, trzy są niesprawne i brakuje ludzi, by je naprawić, więc nie wiadomo, kiedy wrócą do ruchu liniowego. Jakiś czas temu jeden z autobusów miał kolizję. Poszedł na złom, bo okazało się, że nie ma do nich części zamiennych i elementów karoserii - dodaje nasz rozmówca.
Miasto: to nie awaria autobusu, a błąd kierowcy
Usterki w nowych pojazdach to nic zaskakującego. Zdarzają się nie tylko w nowych autobusach, ale też w zwykłych samochodach kupionych i odebranych chwilę wcześniej z salonu. W takich przypadkach ubezpieczony pojazd wraca do producenta, a ten na swój koszt jest zobowiązany do usunięcia awarii. Podobnie będzie także w tym przypadku.
Jak wyjaśnia Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku, przyczyną utrudnień nie była usterka mechaniczna, a błąd kierowcy w obsłudze pojazdu.
- Elektryczne autobusy Karsan są na gwarancji i w związku z wczorajszymi wydarzeniami został dziś poddany pełnej diagnostyce przeprowadzonej przez serwis dostawcy, który wykazał pełną sprawność autobusu. Przyczyną wczorajszego zdarzenia był błąd w obsłudze pojazdu przez prowadzącego, wskutek którego doszło do spadku napięcia w akumulatorze. Kierowcy prowadzący nowe, pierwsze w gdańskiej flocie pojazdy elektryczne, zostali przeszkoleni z ich obsługi, niemniej są to pierwsze dni nowych elektrycznych pojazdów na gdańskich trasach i pierwsze dni kierowców za ich sterami. Jak dotychczas obsługa pojazdów przez prowadzących odbywa się bez zakłóceń, powyższy przypadek był jednostkowy - podkreśla Chełmińska.
Jednocześnie miasto dementuje informacje, jakie płyną od samych pracowników GAiT, że nowe autobusy nie są przystosowane do holowania czy przewożenia pasażerów bez obaw o uszkodzenie niskiego zawieszenia.
- Zgodnie z zapewnieniami dostawcy, autobus jest przystosowany do holowania zarówno na lince, jak i przy pomocy holownika, co jest widoczne na filmie. Niezależne zawieszenie mechaniczne w autobusie przystosowane jest do obciążeń, jakim jest poddawane i bez obaw można nim przejeżdżać po progach zwalniających - zapewnia Chełmińska.
Nowe miniautobusy Karsan e-Jest zostały dostarczone przez spółkę MMI ze Zbyszewa. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje za dostawę trzech minibusów wraz z trzema ładowarkami, komputerem do diagnostyki i specjalnymi narzędziami do napraw i serwisu zapłaciła wykonawcy 4,9 mln zł (średnio 1,6 mln za jeden pojazd).
Miejsca
Opinie (227) ponad 10 zablokowanych
-
2022-08-31 21:27
(1)
I znowu TVP info będzie miało o czym gadać. Jak coś się wali to jak zwykle Gdańsk.
- 25 2
-
2022-09-01 06:11
Gdyby się nie działo to by nie mieli o czym gadać. A że się dzieje to dla czego nie mają gadać...?
- 3 0
-
2022-08-31 21:35
(1)
niech nasza caryca swój rydwan wypuści na linię, najlepiej zaprzęgnięty w te ekologiczne owce
- 37 0
-
2022-09-01 20:28
To swoje stado baranów niech zaprzęgnie lepiej. Do czegoś się przydadzą w końcu.
- 1 0
-
2022-08-31 21:40
(1)
Serio? AŻ 200 kilometrów zasięgu? No to gratulacje. Bardzo dobry zakup. To ile kółek taki autobus zrobi na linii? Dwa? Dwa i pół? Ach... i ktoś przeholował o te pół i musieli holować xD
- 28 0
-
2022-08-31 21:44
Jeśli on ma max 210 a trasa ma 190 a do tego jets mocno górzysta to o czym my mówimy?
Realny zasięg to pewnie coś ok 100-140 km
- 5 0
-
2022-08-31 21:43
a po co ten hamulec aerodynamiczny na dachu?
- 11 0
-
2022-08-31 21:49
powinny mieć
doczepiane przyczepki z agregatami prądotwórczymi na diesla
- 19 0
-
2022-08-31 21:50
bo "urzędnik" to stan umysłu
- 17 0
-
2022-08-31 21:56
POosły (1)
Takie bajery kochaniutka to możesz oPOwiadać swoim koleżanką w urzędzie.Przejedż się normalnie PO trasie i powiedz prawdę a nie czaruje cię pasażerów
- 21 1
-
2022-08-31 22:17
najpierw uczymy się pisać, a później się produkujemy na forum
- 3 9
-
2022-08-31 22:01
Co bystrzejsi czytelnicy forum przecież mówili jasno (1)
...że wszystkie te elektrozłomy rozkraczą się jeden po drugim, że będą problemy z bateriami i elektroniką. Aczkolwiek to miało nastąpić w zimie, a nie jeszcze latem. Czekamy jeszcze teraz który się pierwszy zapali bo jeszcze tego nie było bodajże. Ktoś powinien grubo odpowiedzieć za zmarnowanie ciężkich milionów z publicznych środków. Zamiast tego można było kupić znacznie tańsze i niezawodne wodorowce.
- 24 0
-
2022-09-01 20:26
Amen! Wodorowce produkowane w Polsce w dodatku.
- 1 0
-
2022-08-31 22:04
Od razu napisałem o elektro-śmieciach z Chin za 5mil. I co kto miał rację? (2)
Cała ta elektro-mobilność dopiero raczkuje, tak jak i wodorowa. Wszystko można traktować co najwyżej tylko w fazie testowej.
- 16 1
-
2022-08-31 22:07
(1)
O wodorowcach nie wypowiadaj się bo działają doskonale. I są produkowane w Polsce choć mało kto wie o tym. Mogły być kupione znacząco taniej niż elektrozłomy i służyć o wiele lepiej. Wrzucanie elektro i wodoru do jednego wora to arogancja albo głupota.
- 3 3
-
2022-08-31 22:11
Tak zwłaszcza lokomotywy wodorowe na targach trako, które były z kartonu.
- 4 2
-
2022-08-31 22:05
W GAiT zawsze jest błąd kierowcy. Spółka nie znosi krytyki w mediach. Przeszkolono kilka osób a będą jeździć wszyscy!
- 36 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.