- 1 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (63 opinie)
- 2 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (383 opinie)
- 3 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (343 opinie)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (35 opinii)
- 5 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (184 opinie)
- 6 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (133 opinie)
Nowy autobus elektryczny na holu. Miasto: to błąd kierowcy
Zwykły pech czy zapowiedź większych problemów z utrzymaniem nowych miniautobusów elektrycznych? Zaledwie kilka dni po prezentacji Raport z Trójmiasta obiegły zdjęcia i nagrania zepsutego autobusu, który oficjalnie na trasę miał wyjechać 5 września. Kierowcy GAiT wskazują na problemy nowej floty, ale miasto przekonuje, że to nie awaria, a błąd kierowcy sprawił, że autobus trzeba było odholować.
I był to widok niecodzienny, bo autobus uległ awarii i był holowany przez auto techniczne Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Po tym, jak zdjęcia i film z holowania pojazdu pojawiły się w Raporcie z Trójmiasta, z naszą redakcją skontaktował się jeden z kierowców GAiT.
- Autobusy zostały przedpremierowo wypuszczone na linię 195 - mówi nam. - I jest z nimi pełna klęska. Baterie wyczerpały się w autobusie w połowie drugiej zmiany, więc producent chyba przesadził mówiąc, że bateria ma zasięg 200 km. W jednym z autobusów doszło do awarii drzwi, w drugim coś odpadło. A to dopiero dwa dni użytkowania. Poza tym na linii 195 w roku szkolnym jest sporo pasażerów. Już poprzednie autobusy Iveco było ciasne. Nowe autobusy są mniejsze i pewnie wszyscy się nie zmieszczą.
Nietypowe holowanie i zbyt niskie zawieszenie?
Ale to nie wszystko. Jak mówi nasz rozmówca, nowe autobusy nie są przystosowane do normalnego holowania (stąd niecodzienny widok holowanego pojazdu tylko na tylnej osi) i nie posiadają pneumatycznego zawieszenia, które w razie dużej liczby pasażerów można unieść, co pozwala w bezpieczny i bezproblemowy sposób przejeżdżać np. przez progi zwalniające.
Docelowo nowe Karsany mają w ciągu najbliższych lat całkowicie zastąpić dotychczas użytkowane minibusy Iveco Kapena. Z nimi też są problemy.
- Ze wszystkich Kapen, jakie są na stanie, trzy są niesprawne i brakuje ludzi, by je naprawić, więc nie wiadomo, kiedy wrócą do ruchu liniowego. Jakiś czas temu jeden z autobusów miał kolizję. Poszedł na złom, bo okazało się, że nie ma do nich części zamiennych i elementów karoserii - dodaje nasz rozmówca.
Miasto: to nie awaria autobusu, a błąd kierowcy
Usterki w nowych pojazdach to nic zaskakującego. Zdarzają się nie tylko w nowych autobusach, ale też w zwykłych samochodach kupionych i odebranych chwilę wcześniej z salonu. W takich przypadkach ubezpieczony pojazd wraca do producenta, a ten na swój koszt jest zobowiązany do usunięcia awarii. Podobnie będzie także w tym przypadku.
Jak wyjaśnia Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku, przyczyną utrudnień nie była usterka mechaniczna, a błąd kierowcy w obsłudze pojazdu.
- Elektryczne autobusy Karsan są na gwarancji i w związku z wczorajszymi wydarzeniami został dziś poddany pełnej diagnostyce przeprowadzonej przez serwis dostawcy, który wykazał pełną sprawność autobusu. Przyczyną wczorajszego zdarzenia był błąd w obsłudze pojazdu przez prowadzącego, wskutek którego doszło do spadku napięcia w akumulatorze. Kierowcy prowadzący nowe, pierwsze w gdańskiej flocie pojazdy elektryczne, zostali przeszkoleni z ich obsługi, niemniej są to pierwsze dni nowych elektrycznych pojazdów na gdańskich trasach i pierwsze dni kierowców za ich sterami. Jak dotychczas obsługa pojazdów przez prowadzących odbywa się bez zakłóceń, powyższy przypadek był jednostkowy - podkreśla Chełmińska.
Jednocześnie miasto dementuje informacje, jakie płyną od samych pracowników GAiT, że nowe autobusy nie są przystosowane do holowania czy przewożenia pasażerów bez obaw o uszkodzenie niskiego zawieszenia.
- Zgodnie z zapewnieniami dostawcy, autobus jest przystosowany do holowania zarówno na lince, jak i przy pomocy holownika, co jest widoczne na filmie. Niezależne zawieszenie mechaniczne w autobusie przystosowane jest do obciążeń, jakim jest poddawane i bez obaw można nim przejeżdżać po progach zwalniających - zapewnia Chełmińska.
Nowe miniautobusy Karsan e-Jest zostały dostarczone przez spółkę MMI ze Zbyszewa. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje za dostawę trzech minibusów wraz z trzema ładowarkami, komputerem do diagnostyki i specjalnymi narzędziami do napraw i serwisu zapłaciła wykonawcy 4,9 mln zł (średnio 1,6 mln za jeden pojazd).
Miejsca
Opinie (227) ponad 10 zablokowanych
-
2022-08-31 20:42
kupili chiński szmelc a teraz zdziwienie
wincyj elektroszmelcu, wincyj
- 15 1
-
2022-08-31 20:43
Hm (1)
Kolejny bubel tak mówią mechanicy ba bazie autobusowej.Pytam,gdzie te 230 km,które zapowiadał urzędnik miejski?A kierowcom dajcie spokój albo zapraszam za kółeczko wtedy porozmawiamy!!!
- 33 0
-
2022-08-31 20:54
230 km to on ma chyba z górki w temp 20 stopni i z otwartymi oknami
Przy braku uruchomionych nawiewów, klimatyzacji lub ogrzewania. A przypominam że trasa na Wzgórze to ogromne wzniesienia - które są zabójcze dla zasięgu elektryków.
- 9 0
-
2022-08-31 20:47
Myślę, że najwyższa pora zmienić godło Gdańska (1)
Lwy zamienić na owce.
Będzie aktualnie- 35 1
-
2022-09-01 20:28
Na barany chyba.
- 2 0
-
2022-08-31 20:53
Minibus (1)
Świetny na nasze Wzgórze oby jeździł co pół godz dziękujemy
- 16 1
-
2022-08-31 20:55
Na takich wzniesieniach to on będzie musiał się ładować co pół godziny
- 6 0
-
2022-08-31 20:57
pomysly gdanskich urzednikow
to jeden wielki kabaret, komunikacja ma byc dostepna i tania, a nie pompowana sztucznie fanaberiami jak elektyczne autobusy!~
- 29 0
-
2022-08-31 20:58
Kierowca włączył wiatraczek w kabinie i spadło napięcie na akumulatorze:) no pieknie... a jak włączy klimatyzację to co będzie? (1)
- 37 0
-
2022-08-31 21:06
Nie wyjedzie nawet z zajezdni.
- 9 0
-
2022-08-31 21:05
Owce
winne , bo wszystkie owce .
- 24 0
-
2022-08-31 21:06
Kupowałem kilka nowych aut dwóch różnych marek i żadne nie miało awarii przez pierwsze dwa lata użytkowania !!!
- 15 1
-
2022-08-31 21:17
Karsena (1)
Szczerze Mówiąc to te elektryki są do bani Nie przejeżdża dnia na linii Nawet producent nie potrafił ich złożyć bo już w jednym drzwi odpadły A to nie wina kierowcy Tylko tego kto to zamówił i firmy która to wyprodukowała Te Ala busy to zasięg mają na 100km ale po prostej a nie po górkach jeździć Brawo
- 199 7
-
2022-09-02 06:27
Jakieś kropki, przecinki potrafisz wstawiać?
Chodziłeś gdzieś do szkoły jakiejś? Czy to strumień świadomości nastąpił?
- 1 1
-
2022-08-31 21:19
(1)
Przeciez ustawą o elektromobilości zabrania holowania w ten sposób. Holowanie powinno się odbywać na lawecie albo przyczepie podłodziowej a nie na okularze. Film powinna obejrzeć Gdańska drogówka i ukarać kierowcę holującego za takie holowanie
- 26 2
-
2022-08-31 22:01
GAiT! Dokupcie od razu trzy lawety :-)
- 11 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.