• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pociąg dla Pomorza za 35 mln zł

MKo
17 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (144)
Najnowszy artykuł na ten temat Hybryda wozi pasażerów na linii PKM
Nowy pociąg ma kosztować ok. 35 mln zł i na pomorskie tory wyjedzie jesienią przyszłego roku. Nowy pociąg ma kosztować ok. 35 mln zł i na pomorskie tory wyjedzie jesienią przyszłego roku.

Ma kosztować 35 mln zł i wyjedzie na tory jesienią przyszłego roku - mowa o nowym pociągu zamówionym przez Województwo Pomorskie w nowosądeckim Newagu. W przyszłości nowych "Impulsów" może być nawet 10, ale warunkiem ich dostawy jest uruchomienie dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy.



Jakość transportu kolejowego w woj. pomorskim na tle kraju oceniam:

O planach zakupu Impulsa firmy Newag z Nowego Sącza informowaliśmy w czerwcu. Umowę na dostawę nowego pociągu z opcją domówienia kolejnych 9 podpisano w środę, 16 sierpnia 2023 r.

- Dostawa jednego pojazdu wraz z przeprowadzeniem instruktaży technicznych dla pracowników operatora kolejowego będzie kosztować niespełna 35 mln zł, a pociąg powinien dotrzeć na Pomorze już w październiku przyszłego roku. Nowych pociągów może być jednak więcej, ponieważ umowa przewiduje prawo opcji, pozwalające na zwiększenie przedmiotu zamówienia o dodatkowe 9 elektrycznych zespołów trakcyjnych - informuje Marcin Józefowicz z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego.


Pociąg obsłuży połączenia regionalne



Tak jak już wcześniej informowaliśmy, pojazd będzie przeznaczony do obsługi połączeń regionalnych, czyli dłuższych tras na terenie województwa. To m.in.:

  • linia 9 Malbork - Gdańsk Główny (z możliwością rozszerzenia trasy do Iławy Głównej),
  • linia 131 Tczew - Smętowo (z możliwością rozszerzenia trasy do Laskowic Pomorskich i Bydgoszczy Głównej),
  • linia 202 Gdańsk Główny - Słupsk,
  • linia 204 Malbork - Elbląg,
  • linia 405 Słupsk - Ustka Uroczysko


Rozkład jazdy PKP w Trójmieście



Po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr 201, 214, 229 pojawi się też możliwość rozszerzenia tras z Kościerzyny i Kartuz do Gdyni Głównej i Wrzeszcza. Podobnie jak w przypadku poprzednio kupowanych pojazdów, nowy pociąg ma mieć klimatyzację, sieć Wi-Fi, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz defibrylatory AED. Nad bezpieczeństwem podróżnych będzie czuwał monitoring.

Pojazd będzie posiadał m.in. miejsca oznaczone jako miejsca uprzywilejowane, przeznaczone dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz toaletę przystosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zostanie również wydzielona przestrzeń do przewozu rowerów.

Będą środki z KPO - będzie więcej pociągów



W czerwcu samorząd Województwa Pomorskiego złożył wniosek o dofinansowanie kolejnych zamówień w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

- Jeśli dofinansowanie z KPO zostanie przyznane, wówczas samorząd będzie chciał w pełni wykorzystać przewidziane w przetargu prawo opcji i zamówić łącznie 10 nowoczesnych "ezetów". Pozwoli to w dalszym ciągu konsekwentnie rozwijać transport kolejowy na Pomorzu i poprawiać komfort podróży pasażerów - dodaje Marcin Józefowicz.
Oceniamy dworzec Gdańsk Główny: nowocześnie i ładnie, ale pusto, betonowo i z kuriozalną windą Oceniamy dworzec Gdańsk Główny: nowocześnie i ładnie, ale pusto, betonowo i z kuriozalną windą

Podpisanie umowy oznacza, że w latach 2023-2026 Newag dostarczy na Pomorze co najmniej 36 nowoczesnych pociągów (a 45, jeśli zostaną odblokowane pieniądze z KPO). Wcześniej Samorząd podpisał umowy na dostawę 31 elektrycznych zespołów trakcyjnych, a także 4 dwunapędowych zespołów trakcyjnych, nazywanych popularnie "hybrydami".

Liczba nowych pociągów w kolejnych latach:

  • 2023 - 8 pociągów
  • 2024 - 8 pociągów
  • 2025 - 8 pociągów + 9 (zależne od pozyskania dofinansowania w ramach KPO)
  • 2026 - 12 pociągów


MKo

Miejsca

Opinie (144) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Jadę właśnie SKM. (1)

    Już nie mogę się tych pociągów doczekać!

    • 19 4

    • Ja tu nie widzę lini, którą obsługuje SKM . Wszystko po znajomosci oczywiście trafi do regio ,do wuja

      • 3 0

  • Gait zrobił lepszy deal wałek (3)

    10 autobusów na wodór za 177 mln zł gdzie miasto obok kupiło 20 takich samych za 38 mln zł. To jest dopiero przekręt. Gdzie zniknęło 100 mln zł panie Płażyński nik prokuratura obudźcie się i zajmijcie się Lisickim

    • 32 9

    • Jeśli jest jak piszesz. Zglaszaj to czym prędzej do prokuratury! (1)

      W innym przypadku za posądzenia tobie może grozić kara.

      • 10 3

      • prokuratury ?? hahahha szybciej duda podpiszę zapomnienie niz zajmie się tym prokuratura... tak jak ze złodziejami covidowymi z pisu lub horałą niudacznikiem co nawet gruntów pod cpk nie wykupił

        • 0 0

    • Kazali ci bzdury pisać? Lepiej doczytaj co kto kupił.

      • 4 4

  • "Krajowego Planu Odbudowy" (4)

    Odbudowy po czym? Po bezprawnych lockdownach i bezprawnym zamykaniu ludziom firm?

    • 24 27

    • KPOPP (3)

      czyli odbudowy po pisizmie. ale bądźmy optymistami, udało się po nazistach to i teraz powinno się udać

      • 15 4

      • Tani prąd, gaz, paliwa i uda się przywrócić wizerunek Polski jako mocny kraj w Europie środkowej (2)

        • 0 8

        • Tanio już było. (1)

          Właśnie zapowiadają podwyżkę cen paliw po wyborach...

          • 7 1

          • Ponoc tusk ma wygrać

            To dlatego

            • 1 6

  • Opinia wyróżniona

    Nowe pociągi są super, ale jest jedno ale. Brak wygodnych poręczy. Bardzo często są sytuacje, że w porannych i popołudniowych godzinach szczytu trzeba stać. Wszystko fajnie, jak jedzie się tak 15 minut, ale ludzie tak nie raz spędzają więcej niż godzinę. Tak jak mówiłem, nowe pociągi są komfortowe, szczególnie latem, wszystko cacy, klima działa, konduktorki mają ładne picie, ale fajnie jest do czasu, gdy podróż pokonuje się stojąc. Nie ma czego się złapać, a te uchwyty przy siedzeniach to polecam przy awaryjnym hamowaniu ....

    • 29 6

  • PKP to stan umysłu (2)

    Remontują za grube pieniądze tory, kupują nowoczesne pociągi a prędkość i czas przejazdu dalej jad przed II wojną światową.

    • 17 9

    • O tym sie nie pisze (1)

      ale wyremontowana linia do W-wy zaczyna sie sypać.W wielu miejscach ograniczenia predkości z uwagi na osiadanie podtorza.

      • 6 3

      • Ograniczenia prędkości, ale sobie wymyśliłeś.

        • 0 6

  • Jak nie zmienimy rządu (9)

    to nie bedzie kasy z KPO i nie bedzie nowych pociągów.Ten rzad udaje tylko ze jest pro społeczny i niestety wielu ludzi daje sie na to od 8 lat nabierac.Gdy dalej beda rzadzic,min dzieki trollom ktore opanowaly ten portal bedziemy mieli Polske w ruinie+

    • 28 21

    • Powinien powstać jakiś ruch dobrobytu i pokoju - resztę tych zas.ańców odesłać w niebyt

      pozabierać przywileje, kasę jaką nakradli nam wszystkim i zdegradować, aby nie mieli już możliwości podejmowania decyzji ważnych dla siebie i swoich rodzin

      • 4 6

    • (1)

      To sam było z Nową Świętokrzyską już robimy 2012 nie...Euro...2017 mamy już wszystkie środowiskowe papiery...nie nie ma pieniędzy...2020 bo pandemia...2022 wyskoczyła kolejka na szczęście dla władz ,głębszy oddech od naciskania mieszkańców na rozbudowę południa...2023 jest...będzie projekt pierwszego odcinka

      • 4 7

      • Zmień leki albo lekarza. Kup śmiej żelki.

        • 5 5

    • to trzeba iść na wybory i odpowiednio głosować

      • 3 0

    • (3)

      Województwa które nie plują na obecny rząd mają nowy tabor i zrewitalizowane linie kolejowe. Po 23 latach wróciły tam pociągi.

      • 5 4

      • niektórym budują nawet lotniska

        • 6 1

      • Komuna wróciła

        Chociaż teraz pod szyldem prawa i niesprawności

        • 2 1

      • A co, Azja się marzy?

        Dostają swoi po uważaniu? Krytyka niemile widziana?

        • 0 0

    • Wywalić pisuar na zbity pysk!

      • 2 2

  • Czyli nowe pociągi (8)

    będą po odsunięciu PiS od władzy.
    Oby jak najszybciej.

    • 32 25

    • wiele dobra się stanie po odsunięciu złodziei z PiSu od władzy. (6)

      bardzo wiele. Tak dużo oni kradną.

      • 9 9

      • (1)

        Problem, że nie ma tak na dobrą sprawę na kogo głosować... PiS i PO KO to jedna drużyna - jeżeli ktoś tego nie widzi to znaczy, że dał się zrobić ich piarowcom, konfa pójdzie z pis czyli też ściek, Agro kupione przez KO. Tam się wiele dzieje ale zawsze przy żłobie pozostają te same kreatury

        • 4 5

        • .

          • 2 0

      • (3)

        A inni to niby kradli mniej?

        • 3 2

        • (2)

          To ma niby być argument za PiS?
          Ale odpowiadając na pytanie - tak, oczywiście, że tak.

          • 7 7

          • (1)

            A to ma być również argument za glosowaniem na PO KO? Problem polega na tym, że jedni i drudzy są siebie warci i nie oszukujmy się nic się nie zmieni.

            • 2 2

            • Za PO Lotos się rozbudowywał

              PiS sprzedał go szejkom za bezcen

              • 0 0

    • A pociągi to będzie tylko jedna z wielu zmian na lepsze

      • 3 6

  • Na bogato

    • 5 0

  • zapraszamy do pkm (12)

    Marszałku przejedź się proszę przez 1 tydzień do i z pracy naszą PKM.
    Ciągły brak wentylacji, nie wspomnę o klimatyzacji. Duchota, krótkie pociągi ludzie w popołudniowym szczycie skaczą przez walizki i wózki dziecięce, ścisk taki ze ludzie na peronach zostają...
    Zapraszamy!

    • 104 7

    • PKM czeka na elektryfikację (3)

      Składy spalinowe z PKM są zaprojektowane z przeznaczeniem do mało uczęszczanych szlaków. Aby poprawił się komfort jazdy PLK musi zakończyć elektryfikację linii węglowej Bydgoszcz Główna - Gdynia główna. Nie dość, że na starcie mają 3 lata opóźnienia to jeszcze zaczęli od Bydgoszczy. Czyli jak zwykle przeciwko Pomorzu

      • 31 16

      • (1)

        No coś nie bardzo, bo przed pandemią jakoś PKM jeżdziła w takcie 15 minut. Skłądów jakoś wystarczało na taki rozkład. Też był tłok, ale jak ktoś nie dał rady się wcisnąć na Strzyży czy Jasieniu to te 15 minut jakoś przebołał. A teraz jak się nie wepchniesz to czasem i godzinę na następny czekasz.

        • 16 3

        • Nie jeździła co 15 minut

          Poza krótkim okresem na samym początku.

          • 3 6

      • Pudło!

        PKM już zelektryfukowana. I właśnie na odcinku miejskim pociągi elektryczne do/z Portu Lotniczego powinny odciążać te jadące dalej (Kartuzy/Kościerzyna).

        • 1 0

    • Ale masz wzmożenie od rana (1)

      Nie podpisałeś się ale widać że 2 podobne wpisy rano wysmarowałeś.

      • 5 10

      • EU-geniusz

        Nie irytuj się. Ułóż lepsze rozkłady jazdy.

        • 1 0

    • (2)

      prezydentka się ładnie pouśmiecha bo to umie i bedzie ok

      • 12 14

      • a trolle jak zwykle klepią bez sensu. (1)

        Co ma prezydentka do kolei będącej pod opieką samorządu województwa?

        • 16 8

        • Ta samą opcja polityczna

          Wiec się do siebie uśmiechają

          • 0 0

    • Wpuścić prywatne szynobusy bo inaczej nic się nie zmieni... (2)

      • 7 5

      • I Tiry na tory.

        • 6 0

      • i tak koleje są niemiecki , transport towarowy też , flex bus niemieki - pis dba o to by było wszystko Polskie ....Lidl , Kaufland , woolworth, aldi, netto , DM

        • 1 4

  • rozkład Jazdy (17)

    Czekamy jeszcze na specjalistę w Urzędzie Marszałkowskim, który ogarnie rozkład jazdy adekwatny do zapotrzebowania na danej linii.
    Podpowiem na przykładzie PKM:
    Gdynia-Port Lotniczy- Gdańsk Wrzeszcz- co 15 min w szczycie i co 20-30 min poza
    Gdańsk- Kartuzy/Kościerzyna- co 60 min od 5 do 22, z pominięciem większości stacji w Gdańsku.

    • 73 5

    • A marszalecz czeka na subwencje

      z nierządu.Oni maja kase na propagande,na agitację i kiełbase wyborcza.Przewalaja miliony by nie trafic do więzienia okradajac Polakow

      • 12 10

    • (4)

      Największą bzdurą jest jeżdzenie na trasie Gdynia-Wrzeszc, czyli dublowanie trasy SKM i innych Regio

      • 6 29

      • jak ktoś napisze coś sensownego, to trolle od razu daja mu minusy (2)

        a potem zdziwienie, ze wygrywa PIS

        • 1 12

        • A jak byś to inaczej rozwiązał?

          Nawrotka przed Osową, żeby nie zdublować trasy?

          • 0 1

        • Przecież to nie jest sensowny wpis.

          Żeby obsłużyć wszystkie przystanki/dzielnice na trasie PKM, musi ona zacząć trasę w Gdyni i zakończyć we Wrzeszczu (choć powinna w Gdańsku Śródmieście).

          • 1 0

      • spójrz na mapę a nie początkową i końcową stację

        • 1 0

    • Na specjalistę z urzędu marszałkowskiego (2)

      długo nawet bardzo długo poczekasz. Tam nie przewiduje się takiego stanowiska specjalisty wystarczy stanowisko miernoty.

      • 9 0

      • (1)

        Pracował tam kiedyś niejaki senator Świlski, który był wybitnym specjalistą od otwierania wszystkiego co było budowane. Był na każdej imprezie, jest na każdym zdjęciu. Na kolej nie miał czasu...
        Tacy to są wybitni specjaliści w tym urzędzie. Zasiadają na tych stołkach od dzisięcioleci i nic. niedasie. wystarczy przejechać się do Zachodnipomorskiego czy na Śląsk i zobaczyć jak tam działa kolej regionalny - nowe składy, dworce, duża częstotliwość - a Struk mówi - niedasię....

        • 3 0

        • Akurat to ani na Górnym śląsku, ani Pomorzu Zachodnim częstotliwość nie powala

          • 0 0

    • oczywista oczywistość (1)

      co prawda według mnie bardziej sensowne jest zapewnienie dojazdów na trasie Kaszuby do stacji przesiadkowej w Osowej, bo niekoniecznie wszyscy Kaszubi jeżdżą tylko do Gdańska, a tak mieliby częste połączenia do całego Trójmiasta

      • 1 0

      • No właśnie do Kartuz pociągi jadą full i w tym cały problem. Dlatego warto je oddzielić od aglomeracyjnego ruchu i przyspieszyć jednoczesnie

        • 1 0

    • Pociąg z Kartuz zatrzymujący się w dziurach typu Firoga, Brętowo czy Niedźwiednik

      to rozwiązanie wielu problemów trapiących PKM. Dzięki temu on ma tak długi czas jazdy że mało kto chce z Kartuz nim jechać więc nie ma przepełnienia. Wiesz ile ludzi by chciało jechać pociągiem gdyby on z Kartuz jechał do Wrzeszcza 40 minut zamiast 60? Przybyło by 2 razy więcej pasażerów, już w Żukowie by się nie mieścili. No i co wtedy - przepełnienie by było, trzeba by nowe kursy a przecież nie ma taboru a na odcinkach jednotorowych jest za mało mijanek. Jednak w urzędzie marszałkowskim mają głowy do myślenia, zrobili nieatrakcyjny czas jazdy i nie ma problemu z nadmiarem pasażerów. No i Gdańsk nie musi się martwic o komunikację miejską bo dużą cześć miasta ogarnia PKM. A że ludzie z Chojnic do Kościerzyny mają 3 pary w dni robocze żeby sobie Gdańsk nie musiał finansować tramwaju na lotnisko to nikogo nie obchodzi.

      • 5 0

    • Po 23 do 4 ani jednego pociagu gdy samolotot z 50 laduje wtedy.podziekujcie id... marszalkowi z pelo (4)

      • 4 2

      • Jedz na CPK , podziekuj tym z pis da . (1)

        • 2 4

        • Co ma id... cpk do pkm ktora nie jezdzi po 23??

          • 1 0

      • lecę do Radomia - pis płaci za lot dzisiaj bo TVP kręci reportaż o tym jak lotnisko kwitnie i potrzebują statystów

        • 1 5

      • A po ch wtedy pociąg?

        Autobusy wożą powietrze taniej

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane