• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pociąg dla Pomorza za 35 mln zł

MKo
17 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (144)
Najnowszy artykuł na ten temat Hybryda wozi pasażerów na linii PKM
Nowy pociąg ma kosztować ok. 35 mln zł i na pomorskie tory wyjedzie jesienią przyszłego roku. Nowy pociąg ma kosztować ok. 35 mln zł i na pomorskie tory wyjedzie jesienią przyszłego roku.

Ma kosztować 35 mln zł i wyjedzie na tory jesienią przyszłego roku - mowa o nowym pociągu zamówionym przez Województwo Pomorskie w nowosądeckim Newagu. W przyszłości nowych "Impulsów" może być nawet 10, ale warunkiem ich dostawy jest uruchomienie dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy.



Jakość transportu kolejowego w woj. pomorskim na tle kraju oceniam:

O planach zakupu Impulsa firmy Newag z Nowego Sącza informowaliśmy w czerwcu. Umowę na dostawę nowego pociągu z opcją domówienia kolejnych 9 podpisano w środę, 16 sierpnia 2023 r.

- Dostawa jednego pojazdu wraz z przeprowadzeniem instruktaży technicznych dla pracowników operatora kolejowego będzie kosztować niespełna 35 mln zł, a pociąg powinien dotrzeć na Pomorze już w październiku przyszłego roku. Nowych pociągów może być jednak więcej, ponieważ umowa przewiduje prawo opcji, pozwalające na zwiększenie przedmiotu zamówienia o dodatkowe 9 elektrycznych zespołów trakcyjnych - informuje Marcin Józefowicz z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego.


Pociąg obsłuży połączenia regionalne



Tak jak już wcześniej informowaliśmy, pojazd będzie przeznaczony do obsługi połączeń regionalnych, czyli dłuższych tras na terenie województwa. To m.in.:

  • linia 9 Malbork - Gdańsk Główny (z możliwością rozszerzenia trasy do Iławy Głównej),
  • linia 131 Tczew - Smętowo (z możliwością rozszerzenia trasy do Laskowic Pomorskich i Bydgoszczy Głównej),
  • linia 202 Gdańsk Główny - Słupsk,
  • linia 204 Malbork - Elbląg,
  • linia 405 Słupsk - Ustka Uroczysko


Rozkład jazdy PKP w Trójmieście



Po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr 201, 214, 229 pojawi się też możliwość rozszerzenia tras z Kościerzyny i Kartuz do Gdyni Głównej i Wrzeszcza. Podobnie jak w przypadku poprzednio kupowanych pojazdów, nowy pociąg ma mieć klimatyzację, sieć Wi-Fi, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz defibrylatory AED. Nad bezpieczeństwem podróżnych będzie czuwał monitoring.

Pojazd będzie posiadał m.in. miejsca oznaczone jako miejsca uprzywilejowane, przeznaczone dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz toaletę przystosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zostanie również wydzielona przestrzeń do przewozu rowerów.

Będą środki z KPO - będzie więcej pociągów



W czerwcu samorząd Województwa Pomorskiego złożył wniosek o dofinansowanie kolejnych zamówień w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

- Jeśli dofinansowanie z KPO zostanie przyznane, wówczas samorząd będzie chciał w pełni wykorzystać przewidziane w przetargu prawo opcji i zamówić łącznie 10 nowoczesnych "ezetów". Pozwoli to w dalszym ciągu konsekwentnie rozwijać transport kolejowy na Pomorzu i poprawiać komfort podróży pasażerów - dodaje Marcin Józefowicz.
Oceniamy dworzec Gdańsk Główny: nowocześnie i ładnie, ale pusto, betonowo i z kuriozalną windą Oceniamy dworzec Gdańsk Główny: nowocześnie i ładnie, ale pusto, betonowo i z kuriozalną windą

Podpisanie umowy oznacza, że w latach 2023-2026 Newag dostarczy na Pomorze co najmniej 36 nowoczesnych pociągów (a 45, jeśli zostaną odblokowane pieniądze z KPO). Wcześniej Samorząd podpisał umowy na dostawę 31 elektrycznych zespołów trakcyjnych, a także 4 dwunapędowych zespołów trakcyjnych, nazywanych popularnie "hybrydami".

Liczba nowych pociągów w kolejnych latach:

  • 2023 - 8 pociągów
  • 2024 - 8 pociągów
  • 2025 - 8 pociągów + 9 (zależne od pozyskania dofinansowania w ramach KPO)
  • 2026 - 12 pociągów


MKo

Miejsca

Opinie (144) 5 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Widzę wpisy o tłoku... cóż od lat proponuję zmianę filozofii, co pozwoliłoby zwiększyć częstotliwość. (6)

    A większa częstotliwość, to mniejszy tłok i szybszy dojazd.

    Ale wszyscy wiedza lepiej = mnie to zwisa, bo nie korzystam.

    Obecnie połączenia opierają się na jakimś archaicznym sposobie myślenia, by z jednego punktu do drugiego dojechać jednym pociągiem. Ale nie po to była budowana w takiej a nie innej formie stacja w Osowej, by z tego rozwiązania nie korzystać.

    PKM powinna z dużą częstotliwością jeździć po trasie Gdynia Gdańsk (oczywiście bez jakichś egzotycznych kombinacji przez Sopot). Obsługa Kaszub powinna polegać na dojazdach do stacji przesiadkowej w Osowej, być może rano i wieczorem można puścić jakiś pociąg bezpośredni do Gdańska czy Gdyni.

    Wystarczy tak mało, by było o wiele lepiej.

    • 17 15

    • (3)

      Wszystko fajnie tylko oblozenie pociagow dniu Kaszub je większe niż z Gdyni.

      • 2 4

      • (2)

        niezbyt rozumiem co to ma do rzeczy

        • 1 2

        • Nic tak się wkleiło.

          • 1 0

        • Fajnie że się przyznałaś

          Rzeczywiście mało rozumiesz. W relacjach gdzie jest więcej pasażerów uruchamia się połączenia bezpośrednie, a tam gdzie mniej, skazuje na przesiadki. Czyli to "Gdynia" powinna się przesiadać, jak już.

          • 3 0

    • To juz było i się nie sprawdziło. (1)

      Do Kartuz można było dojechać z przesiadką w Pruszczu Gdańskim, a do Kościerzyny w Gdyni Głównej (Osobowej). To była totalna klęska, mało kto tak robił.

      • 1 1

      • Do Kartuz to kiedyś można było dojechać z Pruszcza Gdańskiego (zaliczając po drodze kilka stacji) i dalej, bezpośrednio jechać do Łeby przez m.in. Miechucino, Sierakowice, Garczegorze.

        Ponad 133 kilometrowa linia z Pruszcza do Łeby. W sumie 39 stacji/przystanków.

        Od 23 lat nieczynna. Linia nieprzejezdna. Tory rozkradzione. Budynki dworcowe zdewastowane lub wyburzone.
        Na przykład w sierpniu 2010 budynki stacji Linia Zakrzewo z 1905 roku zostały zburzone tj. budynek dworca, kolejowa wieża ciśnień, budynki zaplecza technicznego wraz z infrastrukturą. Prokowo również zrównane z ziemią i śladu po dworcu nie ma.

        • 2 0

  • PIS=polexit (4)

    Nawet jeśli pisowcy dogadają się kiedyś z Unią to może zabraknąć czasu na wykorzystanie środków z KPO.

    Już bezpowrotnie straciliśmy około 2mld zl za kary na izbę dyscyplinarną i turów a grozi utrata setek miliardów, a tu pis w każdym z sondaży ponad 30% poparcia - brak slow,

    • 14 10

    • przypomnij sobie kto prosił o kary dla Polski - partyjni KOlesie marszałka (1)

      • 6 7

      • Oj ta nasza potężna opozycja :) to ona wredna rozdaje karty w Unii a biedni pisowcy przez nich nie mają kpo xd xd xd

        Oczywiście pis nie jest winny łamania traktatów, niszczenia sądownictwa, - wystarczy motłochowi wmówić że to wina opozycji, Tuska , itp, a ciemny lud jak widać zawsze to kupi :)

        • 4 4

    • Nowy sojusznik PO czyli Kołodziejczak jest za polexitem.

      • 3 0

    • to chyba Suski powiedział wprost - jemu pieniądze z KPO nie sa potrzebne

      • 2 3

  • Odnowione dworce, po kapitalnym remoncie, w Bytowie i Sierakowicach bez pociągów. (1)

    Do 2027 roku Pomorskie nie wyda ani grosza na rewitalizację linii kolejowych. Rządowy program Kolej+ był dla samorządu województwa pomorskiego zbyt kosztowny i nie zgłosił do niego żadnego przedsięwzięcia.

    "- Program Kolej+ dotyczy realizacji projektów niezwykle kosztochłonnych, dla których samorządy muszą zapewnić wkład własny, który został ustawiony na zbyt wysokim poziomie - informuje Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, zapytany o to, dlaczego województwo nie skorzystało z rządowego programu. Tymczasem wymagany minimalny wkład partnera samorządowego to 15 proc. wartości przedsięwzięcia.

    Dziwi nieskorzystanie z rządowych środków na rewitalizację 24 km torów między Lipuszem a Bytowem, gdzie trzeba by było ponieść tylko 15 proc. kosztów.

    W 2014 roku urząd marszałkowski zamówił wstępne studium dla tej linii. Szacowano wtedy, że koszt rewitalizacji wyniósłby około 65 mln zł. Według warunków programu Kolej+ samorząd poniósłby więc niewielki, w stosunku do dotychczasowych inwestycji koszt - około 10 mln zł.

    Wyjaśnieniem może być informacja o tym, że pieniądze na kolej w nowym RPO jednak są, tyle że zostaną wydane na co innego.
    - Środki i inwestycje regionalne skupiać się będą na całkowitym odnowieniu regionalnej i aglomeracyjnej floty taboru kolejowego.

    Oprócz połączeń pasażerskich między Kościerzyną a Korzybiem przez Bytów, z wykluczonej komunikacyjnie trzeciej części województwa znik-nęły pociągi między Kartuzami a Lęborkiem i Człuchowem a Miastkiem.

    Do Bytowa, który był kiedyś cztero- kierunkową stacją, nie można obecnie dojechać pociągiem.

    • 7 1

    • Warmińsko-mazurski samorząd też bez kasy.

      pkp plk remont 48.2 kilometrowej Nadzalewówki wyceniło na 470 mln. zł. Samorząd miał dołożyć 15% (70,5 mln. zł.), więc nawet nie złożono wniosku do programu kolej plus.

      • 0 0

  • Kpo warunkiem nabycia kolejnych 9 pociągów. (3)

    Zatem cieszmy się tym jednym bo więcej nie będzie.

    • 23 1

    • jak to ? Morawiecki w styczniu zapewniał że kasa już płynie z KPO - no chyba premier nie kłamie - w tym wieku nie wypada

      • 1 3

    • przypomnieć nazwiska osób, które w EU głosowały za blokowaniem środków z KPO ? (1)

      Znajdziesz tam ludzi z pseudo-opozycji i dzięki ich szczuciu / donoszeniu / kłamaniu - tych środków nie ma !!!

      • 3 1

      • Przypomnieć dlaczego Polska tych środków nie dostała?

        Bo ktoś na Hitlerku się wzoruje i ma być Ein Volk, ein Reich i ein Kaczor?

        • 0 0

  • Szynobus to nie pociąg (1)

    Jak podmiejską kolejkę spalinową nazwie się Koleją Metropolitalną to ludzie zaraz oczekują nie wiadomo czego :)

    • 3 1

    • Co ty tam wiesz.

      • 0 0

  • (4)

    Krajowy Plan Odbudowy czytaj bezczelna pożyczka obwarowana zakazami wjazdu do miasta dla samochodów spalinowych nowymi podatkami i lewacką ideologią gender serio warte są te pociągi tego?

    • 3 10

    • aj waj, golfa chcom mi zabrać! Halynka, wyrzuć wszystkie kolorowe ciuchy lewackie!

      • 6 2

    • Tak, są tego warte. (2)

      Liczne, nowoczesne pociągi zamiast używanych złomów zza Ody, które niszczą życie mieszkańców. Przecież tu nie ma najmniejszych wątpliwości.

      • 4 1

      • (1)

        kredyty spłacane przez dwa pokolenia deklu są warte?Zdaje się że pociągi te są budowane w Polsce po co są więc niemieckie pieniądze i kredyty w obcych bankach do tego potrzebne by je kupić?

        • 1 1

        • Są warte

          przed 2004 Polska w czarnej d była

          • 0 0

  • NIe było ładniejszych? (1)

    Coś mizerne te składy..

    • 2 1

    • Foto shop nawalił.

      • 0 0

  • Krwiodawstwo (2)

    Kiedy w województwie pomorskim doceni się krwiodawców? W Warszawie SKM jest za darmo, w śląskim, małopolskim bilety miesięczne za kilka złotych, a w pomorskim tylko zniżki na autobusy

    • 1 0

    • Masz już dwa dni wolnego, wchodzisz pierwszy do lekarza. (1)

      I kilka innych benefitów. A przypominam, robisz to dobrowolnie. To czego jeszcze chcesz?

      • 2 1

      • i jeszcze czekolady

        • 0 0

  • nie będzie KPO, bo jakiś WRÓG zawsze wśród prawicowych wyborców musi być!!! jak nie geje, to lekarze; jak nie lekarze to Unia (2)

    • 5 2

    • (1)

      kpo to wymysł lewackich bezmózgów z brukseli pierw paranoją kowidową zniszczyli gospodarki teraz chcą je zalać morzem pustych pieniędzy brawo

      • 0 2

      • chcą je zalać morzem pustych pieniędzy

        Jacy oni?
        A to nie Glapa tak broni złotówki, że staje się ona powoli papierem toaletowym?

        • 0 0

  • Tyle mld wpakowane w banderowcow zeby mieli za co chlać i robic zakupki a my złomami jezdzimy... (1)

    • 1 3

    • To nie złomy. To historyczne składy.

      Mało kto na świecie ma taki skansen.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane