- 1 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (230 opinii)
- 2 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (58 opinii)
- 3 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (67 opinii)
- 4 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (126 opinii)
- 5 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (411 opinii)
- 6 Trójmiejskie mola, których już nie ma (109 opinii)
Nowy pociąg dla Pomorza za 35 mln zł
Ma kosztować 35 mln zł i wyjedzie na tory jesienią przyszłego roku - mowa o nowym pociągu zamówionym przez Województwo Pomorskie w nowosądeckim Newagu. W przyszłości nowych "Impulsów" może być nawet 10, ale warunkiem ich dostawy jest uruchomienie dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy.
- Dostawa jednego pojazdu wraz z przeprowadzeniem instruktaży technicznych dla pracowników operatora kolejowego będzie kosztować niespełna 35 mln zł, a pociąg powinien dotrzeć na Pomorze już w październiku przyszłego roku. Nowych pociągów może być jednak więcej, ponieważ umowa przewiduje prawo opcji, pozwalające na zwiększenie przedmiotu zamówienia o dodatkowe 9 elektrycznych zespołów trakcyjnych - informuje Marcin Józefowicz z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego.
Pociąg obsłuży połączenia regionalne
Tak jak już wcześniej informowaliśmy, pojazd będzie przeznaczony do obsługi połączeń regionalnych, czyli dłuższych tras na terenie województwa. To m.in.:
- linia 9 Malbork - Gdańsk Główny (z możliwością rozszerzenia trasy do Iławy Głównej),
- linia 131 Tczew - Smętowo (z możliwością rozszerzenia trasy do Laskowic Pomorskich i Bydgoszczy Głównej),
- linia 202 Gdańsk Główny - Słupsk,
- linia 204 Malbork - Elbląg,
- linia 405 Słupsk - Ustka Uroczysko
Rozkład jazdy PKP w Trójmieście
Po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr 201, 214, 229 pojawi się też możliwość rozszerzenia tras z Kościerzyny i Kartuz do Gdyni Głównej i Wrzeszcza. Podobnie jak w przypadku poprzednio kupowanych pojazdów, nowy pociąg ma mieć klimatyzację, sieć Wi-Fi, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz defibrylatory AED. Nad bezpieczeństwem podróżnych będzie czuwał monitoring.
Pojazd będzie posiadał m.in. miejsca oznaczone jako miejsca uprzywilejowane, przeznaczone dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz toaletę przystosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zostanie również wydzielona przestrzeń do przewozu rowerów.
Będą środki z KPO - będzie więcej pociągów
W czerwcu samorząd Województwa Pomorskiego złożył wniosek o dofinansowanie kolejnych zamówień w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
- Jeśli dofinansowanie z KPO zostanie przyznane, wówczas samorząd będzie chciał w pełni wykorzystać przewidziane w przetargu prawo opcji i zamówić łącznie 10 nowoczesnych "ezetów". Pozwoli to w dalszym ciągu konsekwentnie rozwijać transport kolejowy na Pomorzu i poprawiać komfort podróży pasażerów - dodaje Marcin Józefowicz.
![Oceniamy dworzec Gdańsk Główny: nowocześnie i ładnie, ale pusto, betonowo i z kuriozalną windą](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3511/150x100/3511721__c_0_0_4032_2822__kr.webp)
Podpisanie umowy oznacza, że w latach 2023-2026 Newag dostarczy na Pomorze co najmniej 36 nowoczesnych pociągów (a 45, jeśli zostaną odblokowane pieniądze z KPO). Wcześniej Samorząd podpisał umowy na dostawę 31 elektrycznych zespołów trakcyjnych, a także 4 dwunapędowych zespołów trakcyjnych, nazywanych popularnie "hybrydami".
Liczba nowych pociągów w kolejnych latach:
- 2023 - 8 pociągów
- 2024 - 8 pociągów
- 2025 - 8 pociągów + 9 (zależne od pozyskania dofinansowania w ramach KPO)
- 2026 - 12 pociągów
Miejsca
Opinie (144) 5 zablokowanych
-
2023-08-17 08:47
Opinia wyróżniona
Widzę wpisy o tłoku... cóż od lat proponuję zmianę filozofii, co pozwoliłoby zwiększyć częstotliwość. (6)
A większa częstotliwość, to mniejszy tłok i szybszy dojazd.
Ale wszyscy wiedza lepiej = mnie to zwisa, bo nie korzystam.
Obecnie połączenia opierają się na jakimś archaicznym sposobie myślenia, by z jednego punktu do drugiego dojechać jednym pociągiem. Ale nie po to była budowana w takiej a nie innej formie stacja w Osowej, by z tego rozwiązania nie korzystać.
PKM powinna z dużą częstotliwością jeździć po trasie Gdynia Gdańsk (oczywiście bez jakichś egzotycznych kombinacji przez Sopot). Obsługa Kaszub powinna polegać na dojazdach do stacji przesiadkowej w Osowej, być może rano i wieczorem można puścić jakiś pociąg bezpośredni do Gdańska czy Gdyni.
Wystarczy tak mało, by było o wiele lepiej.- 17 15
-
2023-08-17 10:04
(3)
Wszystko fajnie tylko oblozenie pociagow dniu Kaszub je większe niż z Gdyni.
- 2 4
-
2023-08-17 11:34
(2)
niezbyt rozumiem co to ma do rzeczy
- 1 2
-
2023-08-17 16:02
Nic tak się wkleiło.
- 1 0
-
2023-08-17 17:47
Fajnie że się przyznałaś
Rzeczywiście mało rozumiesz. W relacjach gdzie jest więcej pasażerów uruchamia się połączenia bezpośrednie, a tam gdzie mniej, skazuje na przesiadki. Czyli to "Gdynia" powinna się przesiadać, jak już.
- 3 0
-
2023-08-17 17:44
To juz było i się nie sprawdziło. (1)
Do Kartuz można było dojechać z przesiadką w Pruszczu Gdańskim, a do Kościerzyny w Gdyni Głównej (Osobowej). To była totalna klęska, mało kto tak robił.
- 1 1
-
2023-08-17 21:10
Do Kartuz to kiedyś można było dojechać z Pruszcza Gdańskiego (zaliczając po drodze kilka stacji) i dalej, bezpośrednio jechać do Łeby przez m.in. Miechucino, Sierakowice, Garczegorze.
Ponad 133 kilometrowa linia z Pruszcza do Łeby. W sumie 39 stacji/przystanków.
Od 23 lat nieczynna. Linia nieprzejezdna. Tory rozkradzione. Budynki dworcowe zdewastowane lub wyburzone.
Na przykład w sierpniu 2010 budynki stacji Linia Zakrzewo z 1905 roku zostały zburzone tj. budynek dworca, kolejowa wieża ciśnień, budynki zaplecza technicznego wraz z infrastrukturą. Prokowo również zrównane z ziemią i śladu po dworcu nie ma.- 2 0
-
2023-08-17 08:47
PIS=polexit (4)
Nawet jeśli pisowcy dogadają się kiedyś z Unią to może zabraknąć czasu na wykorzystanie środków z KPO.
Już bezpowrotnie straciliśmy około 2mld zl za kary na izbę dyscyplinarną i turów a grozi utrata setek miliardów, a tu pis w każdym z sondaży ponad 30% poparcia - brak slow,- 14 10
-
2023-08-17 09:05
przypomnij sobie kto prosił o kary dla Polski - partyjni KOlesie marszałka (1)
- 6 7
-
2023-08-17 09:33
Oj ta nasza potężna opozycja :) to ona wredna rozdaje karty w Unii a biedni pisowcy przez nich nie mają kpo xd xd xd
Oczywiście pis nie jest winny łamania traktatów, niszczenia sądownictwa, - wystarczy motłochowi wmówić że to wina opozycji, Tuska , itp, a ciemny lud jak widać zawsze to kupi :)
- 4 4
-
2023-08-17 10:06
Nowy sojusznik PO czyli Kołodziejczak jest za polexitem.
- 3 0
-
2023-08-17 10:16
to chyba Suski powiedział wprost - jemu pieniądze z KPO nie sa potrzebne
- 2 3
-
2023-08-17 09:26
Odnowione dworce, po kapitalnym remoncie, w Bytowie i Sierakowicach bez pociągów. (1)
Do 2027 roku Pomorskie nie wyda ani grosza na rewitalizację linii kolejowych. Rządowy program Kolej+ był dla samorządu województwa pomorskiego zbyt kosztowny i nie zgłosił do niego żadnego przedsięwzięcia.
"- Program Kolej+ dotyczy realizacji projektów niezwykle kosztochłonnych, dla których samorządy muszą zapewnić wkład własny, który został ustawiony na zbyt wysokim poziomie - informuje Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, zapytany o to, dlaczego województwo nie skorzystało z rządowego programu. Tymczasem wymagany minimalny wkład partnera samorządowego to 15 proc. wartości przedsięwzięcia.
Dziwi nieskorzystanie z rządowych środków na rewitalizację 24 km torów między Lipuszem a Bytowem, gdzie trzeba by było ponieść tylko 15 proc. kosztów.
W 2014 roku urząd marszałkowski zamówił wstępne studium dla tej linii. Szacowano wtedy, że koszt rewitalizacji wyniósłby około 65 mln zł. Według warunków programu Kolej+ samorząd poniósłby więc niewielki, w stosunku do dotychczasowych inwestycji koszt - około 10 mln zł.
Wyjaśnieniem może być informacja o tym, że pieniądze na kolej w nowym RPO jednak są, tyle że zostaną wydane na co innego.
- Środki i inwestycje regionalne skupiać się będą na całkowitym odnowieniu regionalnej i aglomeracyjnej floty taboru kolejowego.
Oprócz połączeń pasażerskich między Kościerzyną a Korzybiem przez Bytów, z wykluczonej komunikacyjnie trzeciej części województwa znik-nęły pociągi między Kartuzami a Lęborkiem i Człuchowem a Miastkiem.
Do Bytowa, który był kiedyś cztero- kierunkową stacją, nie można obecnie dojechać pociągiem.- 7 1
-
2023-08-17 10:10
Warmińsko-mazurski samorząd też bez kasy.
pkp plk remont 48.2 kilometrowej Nadzalewówki wyceniło na 470 mln. zł. Samorząd miał dołożyć 15% (70,5 mln. zł.), więc nawet nie złożono wniosku do programu kolej plus.- 0 0
-
2023-08-17 10:52
Kpo warunkiem nabycia kolejnych 9 pociągów. (3)
Zatem cieszmy się tym jednym bo więcej nie będzie.
- 23 1
-
2023-08-17 13:11
jak to ? Morawiecki w styczniu zapewniał że kasa już płynie z KPO - no chyba premier nie kłamie - w tym wieku nie wypada
- 1 3
-
2023-08-17 13:26
przypomnieć nazwiska osób, które w EU głosowały za blokowaniem środków z KPO ? (1)
Znajdziesz tam ludzi z pseudo-opozycji i dzięki ich szczuciu / donoszeniu / kłamaniu - tych środków nie ma !!!
- 3 1
-
2023-08-21 11:06
Przypomnieć dlaczego Polska tych środków nie dostała?
Bo ktoś na Hitlerku się wzoruje i ma być Ein Volk, ein Reich i ein Kaczor?
- 0 0
-
2023-08-17 10:59
Szynobus to nie pociąg (1)
Jak podmiejską kolejkę spalinową nazwie się Koleją Metropolitalną to ludzie zaraz oczekują nie wiadomo czego :)
- 3 1
-
2023-08-17 16:03
Co ty tam wiesz.
- 0 0
-
2023-08-17 11:13
(4)
Krajowy Plan Odbudowy czytaj bezczelna pożyczka obwarowana zakazami wjazdu do miasta dla samochodów spalinowych nowymi podatkami i lewacką ideologią gender serio warte są te pociągi tego?
- 3 10
-
2023-08-17 11:48
aj waj, golfa chcom mi zabrać! Halynka, wyrzuć wszystkie kolorowe ciuchy lewackie!
- 6 2
-
2023-08-17 14:10
Tak, są tego warte. (2)
Liczne, nowoczesne pociągi zamiast używanych złomów zza Ody, które niszczą życie mieszkańców. Przecież tu nie ma najmniejszych wątpliwości.
- 4 1
-
2023-08-17 14:26
(1)
kredyty spłacane przez dwa pokolenia deklu są warte?Zdaje się że pociągi te są budowane w Polsce po co są więc niemieckie pieniądze i kredyty w obcych bankach do tego potrzebne by je kupić?
- 1 1
-
2023-08-21 11:06
Są warte
przed 2004 Polska w czarnej d była
- 0 0
-
2023-08-17 12:06
NIe było ładniejszych? (1)
Coś mizerne te składy..
- 2 1
-
2023-08-17 13:07
Foto shop nawalił.
- 0 0
-
2023-08-17 12:59
Krwiodawstwo (2)
Kiedy w województwie pomorskim doceni się krwiodawców? W Warszawie SKM jest za darmo, w śląskim, małopolskim bilety miesięczne za kilka złotych, a w pomorskim tylko zniżki na autobusy
- 1 0
-
2023-08-17 16:28
Masz już dwa dni wolnego, wchodzisz pierwszy do lekarza. (1)
I kilka innych benefitów. A przypominam, robisz to dobrowolnie. To czego jeszcze chcesz?
- 2 1
-
2023-08-18 19:27
i jeszcze czekolady
- 0 0
-
2023-08-17 13:16
nie będzie KPO, bo jakiś WRÓG zawsze wśród prawicowych wyborców musi być!!! jak nie geje, to lekarze; jak nie lekarze to Unia (2)
- 5 2
-
2023-08-17 14:27
(1)
kpo to wymysł lewackich bezmózgów z brukseli pierw paranoją kowidową zniszczyli gospodarki teraz chcą je zalać morzem pustych pieniędzy brawo
- 0 2
-
2023-08-21 11:08
chcą je zalać morzem pustych pieniędzy
Jacy oni?
A to nie Glapa tak broni złotówki, że staje się ona powoli papierem toaletowym?- 0 0
-
2023-08-17 14:55
Tyle mld wpakowane w banderowcow zeby mieli za co chlać i robic zakupki a my złomami jezdzimy... (1)
- 1 3
-
2023-08-17 16:06
To nie złomy. To historyczne składy.
Mało kto na świecie ma taki skansen.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.