• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pociąg dla Pomorza za 35 mln zł

MKo
17 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (144)
Najnowszy artykuł na ten temat Hybryda wozi pasażerów na linii PKM
Nowy pociąg ma kosztować ok. 35 mln zł i na pomorskie tory wyjedzie jesienią przyszłego roku. Nowy pociąg ma kosztować ok. 35 mln zł i na pomorskie tory wyjedzie jesienią przyszłego roku.

Ma kosztować 35 mln zł i wyjedzie na tory jesienią przyszłego roku - mowa o nowym pociągu zamówionym przez Województwo Pomorskie w nowosądeckim Newagu. W przyszłości nowych "Impulsów" może być nawet 10, ale warunkiem ich dostawy jest uruchomienie dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy.



Jakość transportu kolejowego w woj. pomorskim na tle kraju oceniam:

O planach zakupu Impulsa firmy Newag z Nowego Sącza informowaliśmy w czerwcu. Umowę na dostawę nowego pociągu z opcją domówienia kolejnych 9 podpisano w środę, 16 sierpnia 2023 r.

- Dostawa jednego pojazdu wraz z przeprowadzeniem instruktaży technicznych dla pracowników operatora kolejowego będzie kosztować niespełna 35 mln zł, a pociąg powinien dotrzeć na Pomorze już w październiku przyszłego roku. Nowych pociągów może być jednak więcej, ponieważ umowa przewiduje prawo opcji, pozwalające na zwiększenie przedmiotu zamówienia o dodatkowe 9 elektrycznych zespołów trakcyjnych - informuje Marcin Józefowicz z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego.


Pociąg obsłuży połączenia regionalne



Tak jak już wcześniej informowaliśmy, pojazd będzie przeznaczony do obsługi połączeń regionalnych, czyli dłuższych tras na terenie województwa. To m.in.:

  • linia 9 Malbork - Gdańsk Główny (z możliwością rozszerzenia trasy do Iławy Głównej),
  • linia 131 Tczew - Smętowo (z możliwością rozszerzenia trasy do Laskowic Pomorskich i Bydgoszczy Głównej),
  • linia 202 Gdańsk Główny - Słupsk,
  • linia 204 Malbork - Elbląg,
  • linia 405 Słupsk - Ustka Uroczysko


Rozkład jazdy PKP w Trójmieście



Po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr 201, 214, 229 pojawi się też możliwość rozszerzenia tras z Kościerzyny i Kartuz do Gdyni Głównej i Wrzeszcza. Podobnie jak w przypadku poprzednio kupowanych pojazdów, nowy pociąg ma mieć klimatyzację, sieć Wi-Fi, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz defibrylatory AED. Nad bezpieczeństwem podróżnych będzie czuwał monitoring.

Pojazd będzie posiadał m.in. miejsca oznaczone jako miejsca uprzywilejowane, przeznaczone dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz toaletę przystosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zostanie również wydzielona przestrzeń do przewozu rowerów.

Będą środki z KPO - będzie więcej pociągów



W czerwcu samorząd Województwa Pomorskiego złożył wniosek o dofinansowanie kolejnych zamówień w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

- Jeśli dofinansowanie z KPO zostanie przyznane, wówczas samorząd będzie chciał w pełni wykorzystać przewidziane w przetargu prawo opcji i zamówić łącznie 10 nowoczesnych "ezetów". Pozwoli to w dalszym ciągu konsekwentnie rozwijać transport kolejowy na Pomorzu i poprawiać komfort podróży pasażerów - dodaje Marcin Józefowicz.
Oceniamy dworzec Gdańsk Główny: nowocześnie i ładnie, ale pusto, betonowo i z kuriozalną windą Oceniamy dworzec Gdańsk Główny: nowocześnie i ładnie, ale pusto, betonowo i z kuriozalną windą

Podpisanie umowy oznacza, że w latach 2023-2026 Newag dostarczy na Pomorze co najmniej 36 nowoczesnych pociągów (a 45, jeśli zostaną odblokowane pieniądze z KPO). Wcześniej Samorząd podpisał umowy na dostawę 31 elektrycznych zespołów trakcyjnych, a także 4 dwunapędowych zespołów trakcyjnych, nazywanych popularnie "hybrydami".

Liczba nowych pociągów w kolejnych latach:

  • 2023 - 8 pociągów
  • 2024 - 8 pociągów
  • 2025 - 8 pociągów + 9 (zależne od pozyskania dofinansowania w ramach KPO)
  • 2026 - 12 pociągów


MKo

Miejsca

Opinie (144) 5 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    PKM to stan umysłu (10)

    Pociągi bez wentylacji okna zablokowane. Drastyczne sceny popołudniu ludzie nie mogą wysiąść tłum napięra ludzie są podirytowani. Część ludzi nie miała szansy wsiąść do pociągu. A ostatnio nawet byliśmy zmuszeni skakać przez wózek z dzieckiem w środku aby wysiąść. Pociągi są nie realne do tego co jest, nie ma się czego złapać stojąc w tłumie, ludzie latają po pociągu. Powiem tak bydło lepiej jeździ niż my PKM.

    • 113 16

    • A pamiętam jak jeszcze parę lat temu ludzie pisali na tym portalu, że budowanie pkm jest bezsensu bo pociągi będą powietrze wozić...

      • 54 4

    • PKM ma swoje pociągi? Myśleliśmy, że to SKM i Polregio obsługuje linię PKM (3)

      • 15 16

      • (1)

        tylko Polregio

        • 23 2

        • składy są własnością urzędu marszałkowskiego to czy są w gestii polregio czy SKM trójmiasto to kwestia drugorzędna

          • 7 2

      • Skrót myślowy, każdy wie. że chodzi o trasę, niezależnie od wybranego do jej obsługi przewoźnika.

        • 2 1

    • Teraz i tak jest dużo lepiej (1)

      Od kiedy nie ma SKMki. Jakoś od początku roku nie było takiej sytuacji żebym nie weszła do pociągu, a jeżdżę w najpopularniejszych godzinach i wsiadam na najpopularniejszych stacjach. Okna bez problemu można otworzyć, nie są zablokowane jak w SKM, że ludzie koniec końców jeździli z odpowiednimi kluczami do ich odblokowywania. Klima też zazwyczaj działa. Opóźnienia są sporadyczne, dawno nie czekałam na opóźniony pociąg. SKMka to dopiero był dramat. Dzień w dzień opóźnienia bo ludzie próbowali wejść do pociągu, a nie mogli bo pociągi były króciutkie. Rozkład kuleje, to prawda. Sceny opisane to sceny z zeszłego roku gdzie człowiek nie wiedział czy do domu wróci.

      • 4 13

      • Klakier z polregio?!

        • 8 2

    • To jest główny problem. Relacją wrzeszcz -koscierzyna to po prostu uwłaczające tak jechac

      • 6 3

    • Bo za dużo was tam mieszka stonki

      • 0 2

    • Kiedy ostatni raz jechałeś pociągiem? Chyba w prlu, bo to co napisałeś to jakieś science fiction.

      • 0 2

  • Aha. Czyli nie ma kasy z KPO to nie ma inwestycji. Tak nas PiSlam urządził. Makabra. (5)

    Jak Gdańszczanie mogą głosować na komuchów z PiSlamu skoro dzięki nim nie ma inwestycji w Gdańsku? To jakiś rodzaj głupoty i wiejskiej zawziętości.
    Podziękujemy więc komunistom głosującym na pislam za brak inwestycji wokoło.

    • 14 13

    • (2)

      Komuchów? Chcieliśta kapitalizmu a on właśnie tak wygląda więc...

      • 3 7

      • Kapitalizm jest jak państwowa spółka wykupuje 80% prasy w Polsce? (1)

        • 5 6

        • Mówisz o Niemczech? Bo w Polsce jest dokładnie odwrotnie. Ponad 80% mediów jest w rękach zagranicznych właścicieli...

          • 4 2

    • bo to kasta wyznawców - dla nich kapłan mówi, oni wierzą

      nawet jesli opowiada ewidentne bajki

      • 2 2

    • PIS to komuchy - ciekawe, bo na listach PO są tacy demokraci jak Cimoszewicz, Miller, Mazguła itd....

      • 3 2

  • Precz z KPO (5)

    Nie potrzebujemy tych pociągów aż tak bardzo.

    • 6 14

    • (1)

      Planu Marshalla po wojnie też PRL nie potrzebował.
      Mamy obecnie rekonstrukcję komuny, więc i myślenie o pieniądzach podobne.
      Jak tak dalej pójdzie to w 3. Pozdrawiam kadencji PiS będą kartki na żywność.

      • 7 5

      • kpo to dług do oddania z odsetkami

        • 1 1

    • Precz z preczem.

      • 8 0

    • (1)

      Prócz KPO (czyli drogich pożyczek od Niemców) jest mnóstwo innych możliwości uyskania dofinansowania.
      Jakoś inne samorządy potrafią z tego korzystać, tylko nie p. Struk...

      • 4 2

      • można zawsze polizać

        tyłek komuchom z pisu.

        • 0 0

  • Urząd Marszałkowski dalej finansuje przewozy w ościennych województwach (2)

    Warmińsko-mazurskie:
    - połączenia do Elbląga
    - połączenia do Iławy
    - jedno połączenie popołudniowe relacji Gdynia-Olsztyn-Gdynia

    Warmia i Mazury ślizga się jeszcze na Mazowszu, które nieodpłatnie obsługuje pociągi do stacji Działdowo z Warszawy oraz Podlasiu pociągi do Ełku od strony Białegostoku.

    Województwo Warmińsko-mazurskie na kolej "nie stać", każdy im pomaga, myśląc że tam jest bieda.
    Otóż nie, ten region oszczędza na kolei celowo. Pieniążki przeznaczają na inne cele, a sąsiedzi finansują im połączenia.

    Kujawsko-pomorskie:
    - połączenia do Grudziądza od stacji Gardeja
    - połączenia do Laskowic Pomorskich od Smętowa

    • 4 8

    • Trol?

      • 1 2

    • Na granicy województwa wysiadka z pociągu?

      Przesiadka do następnego? I tak dalej? Ile potrwa podróż do Katowic?

      • 2 0

  • No proszę, pociąg elektryczny

    A nie spalinowy. Gdzie są ci wszyscy hejterzy?

    • 3 2

  • A do Chojnic i Człuchowa (2)

    Pociągi 50-letnie które już gubią części po drodze

    • 13 0

    • Zgłoś do Urzędu Transportu Kolejowego w Warszawie.

      • 2 1

    • Widocznie malo skutecznie gubia czesci , bo nadal jezdza .

      • 2 1

  • Przez ostatnie 25 lat nie udało się wymienić pociagów (1)

    Ale teraz to już na pewno się uda. Ja im wierzę. Dwa razy obiecać to jak raz dotrzymać. Pamiętajcie tylko, żeby wybrać ich na kolejną kadencję.

    • 8 2

    • To zobaczymy ile już jest nowych w ramach polregio. SKM czyli PKP dalej nic. 2 pociągi i tyle od wielu lat

      • 1 3

  • Warunkami podróży należy zainteresować

    Urząd Transportu Kolejowego w Warszawie tel 22 759 15 85 zagrożenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Tel 22 460 40 80 lub pasazer@utk.gov.pl w przypadku naruszenia prawa pasażera. Interwencje UTK są skuteczne.

    • 4 0

  • Po co to (1)

    Mogli te 35000 tyś rozdać bombelkom

    • 1 9

    • Tyś tyś
      Dej mnie

      • 1 1

  • KOmuch POstaraly się że "pomiędzy nie będzie" (4)

    Polska musi odpowiedzieć EU tak jak U.K. - wetować wszystko bez wyjątku !!!!
    U.K. bardzo dobrze na tym wychodziło, nie dość że dostawali extra kasę to jeszcze otrzymywali tzw "opt auty" czyli wykluczenia z obowiązywania na nich głupich przepisów.
    Polska powinna to była zrobić np z "fit for 55".
    Niestety psuj Morawiecki zgodził się na to bez warunków wstępnych.
    To samo zrobił z pakietem mobilności dotyczący kierowców TIRow, podziałem nielegalnych emigrantów itd.
    Mało kto z was wie że UK gdyby nie opt lut musiała by zapłacić Polsce ok 100 mld PLN a nawet i więcej wliczając płatności pośrednie na fundusze rozwojowe z płacenia których "sami się zwolnili" stawiając sama chęć wetowania.

    Musimy być równie cyniczni.
    Nienawidzę EU ale nie możemy sami z niej wyjść bo byłoby to głupota po totalnym otwarciu naszego rynku na ich kapitał który wykosił nasz - musimy robić tak żeby płacili nam za wszystko a sami mieć opt outy na głupie unijne przepisy.
    Oni są cyniczni - bądźmy i my !!!!

    • 8 18

    • (1)

      Bełkot fanatyka

      • 6 4

      • To nie fanatyk to konfederat.

        • 2 0

    • Ta, teraz widać jak Wielka Brytania zarąbiście na tym wychodzi. Grunt to mieć klapki na oczach, łatwiej żyć jak nie widzisz tego, co nie pasuje do twojej wersji rzeczywistości.

      • 6 4

    • Tylko konfa zapewni luksusowe mieszkanie

      w kartonie pod mostem. Emeryturę której wysokość zależyć będzie z żebractwa. Ale za to należeć będziemy do kraju rad jako jedna wspólna rodzina.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane