• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy przystanek kolejowy na granicy Gdańska i Gdyni

bra
29 maja 2024, godz. 12:30 
Opinie (165)
Nowy przystanek powstanie w pobliżu ul. Kielnieńskiej w ramach modernizacji linii 201. Nowy przystanek powstanie w pobliżu ul. Kielnieńskiej w ramach modernizacji linii 201.

W ramach modernizacji linii 201 PKP Polskie Linie Kolejowe wybudują przystanek Osowa PółnocMapka przy ul. Kielnieńskiej. To efekt pozytywnego rozpatrzenia przez Ministerstwo Infrastruktury petycji złożonej przez miłośników kolei. Rozbudowa całej linii między Kościerzyną a Gdynią ma się zakończyć w 2028 r.



Petycja została złożona przez członków Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznej wiosną 2022 r. Według autorów przystanek znacznie lepiej spełni funkcję węzła przesiadkowego podczas podróży do Oliwy i Wrzeszcza niż oddalona 2 km na południe stacja Osowa.

Walka o przystanek, który może odkorkować kilka dzielnic Walka o przystanek, który może odkorkować kilka dzielnic

Do tej pory Ministerstwo Infrastruktury nie wyrażało zainteresowania, by uwzględnić przystanek Osowa Północ w projekcie przebudowy linii 201 Gdynia - Kościerzyna.



Zielone światło z Ministerstwa Infrastruktury



Teraz jednak sytuacja uległa zmianie. Jaki informuje Gazeta Wyborcza Trójmiasto, po zmianie władzy petycja została wysłana ponowie do resortu infrastruktury i tym razem decyzja była pozytywna.

Przypomnijmy, że wiceministrem odpowiedzialnym za kolej jest Piotr Malepszak, który wcześniej pełnił funkcję pełnomocnika prezydenta Gdańska ds. kolei.

- W ramach kontraktu dla odcinka Gdańsk Osowa - Gdynia prace zostaną rozszerzone o zaprojektowanie i budowę peronów nowego przystanku Gdańsk Osowa Północ. Uprzejmie proszę o przyjęcie powyższych informacji i przekazanie ich pozostałym Sygnatariuszom wystąpienia" - tak brzmi odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury, podpisana przez Piotra Malepszaka i cytowana przez Gazetę Wyborczą Trójmiasto.

Modernizacja linii 201 do 2028 roku



Przetarg na odcinek Osowa - Gdynia ma być ogłoszony w tym roku.

Kolejarze z Warszawy planują zakończenie wszystkich prac na linii 201 między Gdynią a Kościerzyną w 2028 r.
bra

Miejsca

  • PTMKŻ Gdynia, Gniewska 21/B-43A

Opinie (165) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Czy w planach będzie P+R? (12)

    Bez parkingu P+R to będzie przystanek dla właściwie nikogo, a w artykule nie ma o tym ani słowa - czyli jest szansa na zupełnie zmarnowane pieniądze oraz czas podróżnych.

    • 24 4

    • Pytanie, jak go zrobić, żeby nie był to tylko darmowy parking dla mieszkańców Osowej... (7)

      • 5 0

      • (5)

        szukaj rozwiązań, a nie problemów :) Osowianie w większości mieszkają w domach, mają garaże, podjazdy przed domem, mają gdzie trzymać auto, to nie patodeweloperka gdańska, zatem po co parkować swój samochód na parkingu pod kolejką, gdzie nocami wycinane są katalizatory zamiast w garażu - potrafisz to wytłumaczyć?

        • 6 4

        • Osowa domami stoi? (1)

          Zgodziłbym się gdyby nie setki bloków, które stoją na Osowej ;)

          • 8 1

          • Ich liczba nie przekracza 50 na dzisiaj. Więc o jakich setkach piszesz?

            • 0 0

        • Skoro ulicami Osowej nie da się przejechać, bo wszystko zastawione samochodami, to chyba słabo z tym miejscem do trzymania aut (2)

          • 2 2

          • (1)

            zastawione bo stoi w korkach, budowa efektywnej komunikacji miejskiej rozładowywane korki

            • 2 1

            • korki najlepiej rozładowuje system rower + pociąg PKM lub SKM

              • 2 0

      • po prostu zrobić płatny parking dla samochodów

        darmowy tylko Kiss&Ride i oczywiście Bike&Ride na kilkaset rowerów (mogą być wspomagane elektrycznie).

        • 0 0

    • A jednak

      Dobrze jest mieć wtyki w rządzie. " Bynajmniej" PO załatwia prośby, PIS miało gdzieś Pomorze

      • 5 2

    • Ludzie

      W Cieplewie przez wiele lat nie było takiego parkingu i ludzie jakoś byli w stanie dotrzeć i skorzystać z pociągu. Wszędzie tylko tymi furami chcecie jeździć. Zaraz oczywiście ktoś napisze, że bez auta nie jest w stanie chodzić itp...

      • 7 0

    • Teoretycznie bedzie P+R (1)

      A mówię teoretycznie, bo teren na potencjalny parking nie należy do PKP więc musi to wybudować samorząd. Tak jak przy Gdańsk Rębiechowo.

      Więc tylko trzeba się modlić, żeby Gdańsk taka infrastrukturę zrobił.

      • 3 0

      • P+R jeśli jest darmowy dla kierowców

        oznacza subsydiowanie ludzi, którzy wyprowadzili się do sąsiednich gmin. Powinien być płatny - przychody z opłat powinny służyć finansowaniu darmowego, strzeżonego parkingu dla rowerów przy nowoprojektowanej stacji PKM

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Dobre - "przystanek na wniosek miłośników kolei" (28)

    Dla kilku mikoli, którzy będą stali z telefonami i cykali słit-focie przejeżdżającym pociągom.
    Niestety nowy minister od kolei to zwykły teoretyk, który zawsze miał wizje, nawet pracując w CPK.
    Przystankomania wprowadzona przez poprzednią ekipę polegająca na budowie peronów na polach i w lasach widać nie zakończyła się.
    Panie Malepszak- popatrz pan na rozkład PKM gdzie pociągi jeżdżą w ciągu dnia a w wieczorem już śpią.

    • 67 275

    • (5)

      schowaj swoją pogardę do kieszeni.

      marszałek nie przewidział, że jest okazja załatwić połowę park&ride z budżetu kolejowego. prezydent miasta też nie zauważył. po prostu jak kiedyś by ta kielnieńska powstała to by nie było i tyle.

      szkoda, że jak była modernizacja linii do warszawy to jacyś mikole nie załatwili wiaduktu na orunii, bo tam też ci, którzy powinni się tym zająć dali d.

      • 24 2

      • (2)

        Znasz problem? Mieszkasz tam?

        • 4 7

        • Tak.

          • 0 0

        • ty mieszkasz od niedawna i się wymadrzasz

          • 0 1

      • Pani Prezydętka (1)

        Takimi rzeczami się nie interesuje. Fejsbuczek i insta to tak

        • 14 17

        • pan wygnany redaktor, który już nie może tutaj pisać swoich zafałszowanych artykułów tylko musi się realizować na swoim blogu i

          liczy na niepamięć... Ale skoro twój minister oskarżał prezydentkę o to, że w wieku 12 lat sprzedała jakieś spółki miejskie to mnie nie dziwi

          • 11 2

    • przystanki w polach (2)

      Te pola zaniedlugo będą osiedlami domków czy bloków. Gdańsk nieuchronnie rozszerza zabudowę w kierunku zachodnim i południowym, bo w innych kierunkach nie może.
      Pomiędzy obwodnicami teren będzie zabudowany więc budowa przystanków miejskich jest jak najbardziej przyszłościowa

      • 52 4

      • (1)

        to nie pkm rębiechowo, a osowa w koło masz zabudowania, dąbrowę i chwaszczyno, dziesiątki tysięcy ludzi

        • 6 1

        • Ale PKM nie jest wydolna, rano wsiąśc to dramat

          • 8 2

    • (5)

      Bzdury piszesz, nie masz pojęcia czym zajmował się p. Malepszak gdy pracował w pkp plk czy Kolejach Dolnośląskich. O tym przystanku mówi się od dawna, w kontekście chociażby przesiadek z autobusów kursujących Kielnieńską.

      • 35 3

      • Godzina oczekiwania murowana (2)

        Plus korki na Kielneńskiej. Przez Gdynię dwa razy szybciej. A przystanek dla kilku pociągów w dobie. Tyle zawsze jeździ i jeździć będzie

        • 5 31

        • (1)

          I znowu bzdury. Pociągi między Gdynią Główną a Gdańskiem Osową kursują nie rzadziej niż co godzinę. W szczycie co ok. 30 minut.

          • 9 1

          • twoim zdaniem raz na godzine to super gratulacje myślenie jak tych mądrych co układają rozkłady

            • 0 2

      • jasne - wszyscy się będą przesiadać

        czy ty wiesz gamoniu ile jest miejsc w PKM jak zajezdza do Osowej?

        • 2 8

      • częstotliwość kursowania raz na godzinę to nikomu przesiadki nie będą pasować kolejka co 20 min 15 to by miało sęs ale tak nie ma sensu pkm funkcjonuje troche lat i nic z tym nie zrobili barany

        • 4 1

    • (3)

      Ty nigdy nie byłeś w Osowie, że takie bzdury piszesz? Pytanie, czy w Gdańsku mieszkasz... Wygląda to, jak wpis trolla (pozostawiam dziennikarzom śledczym, ja nie wiem). To jest droga, przy której można zrobić Park&Ride i odciążyć Osową np. żeby ludzie z Chwaszczyna nie musieli wjeżdżać do "centrum dzielnicy", gdzie jest dworzec, albo i centrum Gdańska. Idealne rozwiązanie, które - nie wiem czemu o tym nie napisano - było odrzucane przez włodarzy ze względu na problemy własnościowe (tak mi coś świta, to już rola dziennikarzy, żeby to sprawdzili).

      • 59 6

      • (1)

        W Osowie nie, ale w Osowej wielokrotnie:)

        • 9 6

        • Tak jak w Oliwej?

          • 1 1

      • ile ci deweloper płaci za ten lobbing?

        • 1 11

    • Pasjonatów

      • 6 1

    • PKM należy do marszałka województwa a nie ministra

      Doucz się

      • 13 2

    • Przystanek w polu dla nikogo (1)

      Ani dojechać ani zaparkowac, pewno bedzie 30 miejsc?

      • 5 29

      • nieprawda - będzie 35

        • 5 1

    • Ignorancja bez granic (2)

      Komentarz godny ignoranta żyjącego na przełomie XIX i XX w. (słownie: dziewiętnastego i dwudziestego wieku)

      • 30 6

      • ignorancja to brak zasad polskiej ortografii (1)

        • 2 8

        • Coś ci zdania nie wychodzą, mistrzu języka polskiego.

          • 0 0

    • zbić peron z paru desek pociąg raz na godzine szkoda pieniędzy

      • 1 3

    • jeżdżą do Gdańska Głównego

      • 3 0

  • Szok i niedowierzanie. Ile to już lat opóźnienia tego projektu?

    • 15 3

  • 2028,ciekawe jaka wtedy będzie sytuacja na świecie...

    • 11 5

  • Opinia wyróżniona

    Pomyślmy co dalej. (13)

    1. PKM musi jeździć co 15 minut w ciągu dnia i w nocy w sensownym takcie, tak, aby była godna zaufania jako środek transportu dla mieszkańców i pasażerów z lotniska.
    2. Miasto koniecznie musi zbudować przy tym przystanku duży węzeł przesiadkowy (miejsca tam jest sporo).
    3. Pomyślmy na poważnie o budowie kolei linowej (pomysł był opisywany na trojmiasto.pl) z PKM Osowa Północ do Oliwy - Pętla Tramwajowa (a jak się da to dalej nad morze), aby mniej aut mieszkańców gmin ościennych było skłonnych jechać na dolny taras.

    • 214 32

    • Błagam zejdźmy na ziemie (4)

      Nie powtarzajmy abstrakcyjnego tematu kolejki linowej z Osowej do Oliwy. Dwa pierwsze punktu są sensowne ale 3 to SCI-FI

      • 44 6

      • (3)

        Pełna zgoda, miasto musi ogarnąć temat i w tym miejscu stworzyć parkingi plus pętlę autobusową - lokalizacja aż się prosi o węzeł przesiadkowy - o ile PKM faktycznie będzie kursować w sensownych odstępach czasu.
        Ten przystanek ma sens.

        • 20 1

        • (2)

          tak, ale nie tylko miasto bo i ościenne gminy. To przecież ich mieszkańcy, płącący tam podatki (choć zarabiający w Gdańsku) będą głownie z tego korzystać. Nie może Gdańsk płacić za wszystkich, niebiednych zresztą, którzy się z niego wyprowadzili - gminy muszą się dołożyć bo my i tak mamy mnóstwo wydatków

          • 5 0

          • a co z niebiednym Sopotem do którego jeżdżą spacerową ? Dlaczego mamy stać w korkach przez Sopocian i ich turystów. (1)

            Niech Sopot wykona w końcu połączenie drogowe z obwodnicą.

            • 4 1

            • chętnie. Wprowadzimy wtedy winiety dla wszystkich nie z GSP na rejestracji...

              i będzie spokój. Zresztą sopocianie nie jeżdżą do Osowy, żeby potem zjeżdżać z powrotem do Sopotu...

              • 2 1

    • Ale dlaczego od razu kolei linowej? (1)

      Normalny tramwaj by załatwił tam sprawę.

      • 25 3

      • jo, taki ze Chwaszczena, albo z Kielna lepiej. Na koszt Gdańska...

        • 0 1

    • Gdzie Ty tam miejsce widzisz? A co z zielenią? Żadnych Park and ridów i węzłów.

      • 5 11

    • Zwłaszcza, że obok jest rezerwa terenu pod Nową Kielnieńską komunikującą węzeł Chwaszczyno OMT z wezłem Osowa starej Obwodnicy
      :P

      • 8 1

    • Już miałem dać plusa,

      ale pomysł z koleją linową jest tak absurdalny, że aż śmieszny

      • 30 6

    • Są inne koleje podwieszane które są bardziej wydajne

      Niż kolejka linowa.

      • 0 1

    • pomysł na to, aby mniej kaszebsi oraz byłych mieszkańców Gdańska zapychało miasto swoimi samochodami jest prosty (1)

      opłaty za wjazd do miasta dla wszystkich poza "GD". To przecież wyjątkowo proste. Nie płacisz podatków w mieście, to płacisz za korzystanie z miejskiej przestrzeni. Albo wybierasz PKM-kę z Żukago, skoro Twoje korpo nie podziela Twego zachwytu nad wyższością wioski nad miastem i nie chce przenieść swojego wieżowca z centrum do Żukowa...

      • 2 2

      • tradycyjne już (w Gdańsku) pomylenie...

        Prostoty z prostactwem.

        • 1 0

  • Brawo w końcu mądra decyzja! (4)

    to jest kluczowy węzeł do zmniejszenia korow na Spacerowej i innych trasach dojazdowych do obwodnicy

    • 24 9

    • da się tam załapać jaką fuchę dla byłego prezesa? (3)

      Były wiceprezes Portu Gdynia Kazimierz Koralewski (radny PiS w Gdańsku) i były wiceprezes Portu Gdańsk Kamil Tarczewski (były radny PiS z Inowrocławia) to jedni z wielu działaczy PiS, którzy zasiadali w zarządach spółek Skarbu Państwa i zyskali setki tysięcy na zawetowaniu przez prezydenta Andrzej Dudę ustawy okołobudżetowej.

      Po fali odwołań władz spółek Skarbu Państwa poznajemy kwoty, które dostają członkowie zarządów spółek z udziałem Skarbu Państwa. Na przykład członkowie zarządu Portu Gdynia dostali wypłaty za styczeń w wysokości od 85 do 93 tys. zł na osobę i od tej podstawy wyliczono im trzymiesięczne odprawy (od 256 do 279 tys. zł.). Jeszcze miesiąc wcześniej zarabiali od 48 do 52 tys. zł, a przysługujące im odprawy wynosiłyby do 158 tys. zł.

      • 4 4

      • Na szczęście standardy uśmiechniętej Polski będą inne (1)

        I najlepsi z najlepszych fachowcy, bez żadnych partyjnych konotacji będą pracować teraz dla Polski za najniższą krajową, nieprawdaż?

        • 5 7

        • Najlepiej widać tę zmianę w pkp cargo:)

          • 2 0

      • taaa... uśmiechnięte psiapsióły w portach...

        ...wykończą je szybciej niż "katar" stocznie...

        Bo "dziedzictwo" musi się spełnić...

        • 2 0

  • Wspomnień czar (8)

    Najstarsi górale pamiętają, że kiedyś w planach były stacje Gdynia Fikakowo i drugi peron Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana. Plany uśmiechniętego POmorza zostały niestety tylko na papierze i mamy teraz w Gdyni protezę udającą kolej metropolitarną.

    • 33 5

    • To jak z Fikakowem i drugim peronem na Wzgórzu? (2)

      Bez tych przystanków plus pociągnięcia PKN do Gdańska i w drugą stronę żeby skomunikować Gdynię w kierunku Oksywie i dalej nie ma to sensu

      • 4 3

      • jak to ma być pociągnięte do Gdańska, skoro już jest? (1)

        • 0 0

        • Generalnie, poza wyjątkami, pkm dojeżdża do Wrzeszcza.

          • 2 0

    • ponieważ narodowo-socjalistyczna partia prorosyjska odwlekła wszystkie projekty kolejowe na Pomorzu (1)

      nie zapomnieli tylko wziąć sobie nagród za to, że samorząd na niezarządzanej przez "dumę narodu" linii wdrożył ETCS L2 i GSM-R...

      • 6 7

      • Kaszubi dla Putina pracują??!

        "Komitet Społeczny Obrona Dziedzictwa Przyrodniczego i Kulturowego Kaszub powstał w 2019 roku. Jego członkowie nie zgadzają się na taki zakres budowy drugiego toru linii kolejowej 201 na Kaszubach. Ich zdaniem po pierwsze ta inwestycja nie ma uzasadnienia merytorycznego, a po drugie leży im na sercu bogactwo przyrodnicze i historyczne tej części Kaszub."

        • 3 1

    • podziękuj pisowi. Za brak kasy z KPO, milionowe kary i pomijanie Pomorza w rozdziale pieniędzy na inwestycje. (2)

      • 4 5

      • lol

        Pomijanie Pomorza? A to rzeczone kończy się na 3mieście?

        • 5 0

      • a jakież to inwestycje zostały pominięte??!

        Jak nawet Rumia zbudowała tunel po torami PKP, czego od dziesiątków lat nie udało się zrobić Gdyni ani Gdańskowi?
        Jakież to wnioski nie otrzymały dofinansowania?

        KPO?
        Podziękuj donosicielom i jurgieltnikom, którzy wpędzają własny kraj w niedorozwój jedynie dla własnego, partykularnego interesu. Aby przypadkiem coś lepiej nie było i aby mogli wejść "cali w bieli"...

        Gratuluję horyzontów...
        Typowy grajdół i zaścianek, aby "sąsiadowi krowa zdechła"
        Wtedy na jego tle będę wyglądał na bogacza...

        • 4 1

  • No nareszcie, tem przystanek jest niezbędny (2)

    • 24 6

    • (1)

      Komu?

      • 1 2

      • mieszkańcom okolic

        • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    Prawdziwym przełomem będzie skomunikowanie (23)

    Pkmki z gdańskim Śródmieściem. Bez tego tą kolej nie spełnia swojej funkcji.

    • 215 22

    • (10)

      A po co jeździć do Śródmieścia? Tylko turyści mają tam jakiś interes.

      • 14 20

      • Turystów też fajnie by było przewieźć PKMką z lotniska, żeby ich Ubery i taksówki nie generowały korków.

        • 18 2

      • (3)

        Niektórzy jeżdżą do pracy...

        • 5 4

        • (2)

          Chyba na kasę w Żabce. Mamy rok 2024 i można pracować zdalnie, wystarczy mieć trochę więcej ambicji i zdolności, żeby nie jeździć jak zwierzę do roboty

          • 0 8

          • I wtedy się obudziłeś

            • 4 0

          • Kurde nie mam ambicji to fakt.

            Ale po co mnie obrażasz.

            • 6 0

      • (4)

        Co to za bzdura? Śródmieście powinno być łatwo dostępne, jak to z centrami miast bywa...

        • 10 9

        • Faktyczne centrum Gdańska jest akurat tam, gdzie ta PKM-ka kończy bieg (1)

          Centrum historyczne to odległe peryferia

          • 13 5

          • Tak można ocenić Środmiescie tylko mieszkając na peryferiach ;)

            • 0 0

        • w Śródmieściu byłem 3 lata temu... bo ZUS mnie zaprosił i dalej nie zamierzam (1)

          • 6 3

          • Czyli prawdopodobnie z szeroko rozumianą kulturą na bakier. Oczywiście tak też można żyć - wtedy opuszczać Wrzeszcz nawet się nie zaleca.

            • 0 0

    • (3)

      Spełnia, wystarczy przejść peron obok i wejść w SKM.

      • 22 14

      • (2)

        Słynne rozwiązanie wszystkich problemów transportowych - przesiadka. Działa najlepiej wieczorami i w teorii.

        • 20 11

        • to działa... (1)

          ale nie organizowana "po gdańsku".

          Polecam wizytę w Czechach, gdzie wszystkie środki komunikacji są skoordynowane i skomunikowane. Od "motoraczka" po Pendolino (czeskie się przechyla li jedzie 250km/h. choć jest starsze) i... statki i promy sródlądowe.

          • 11 2

          • Nieprawdziwy wPIS

            Czeskie Pendolino jedzie tylko 160 km/h.

            • 0 4

    • masz przesiadke we Wrzeszczu na SKM , cięzko przejść? (4)

      Niestety bezpośrednich nie bedzie bo brak jest juz przepustowości lini kolejowej od Wrzeszcza do Gdańska Głównego . a Ty chciałbyś jeszcze coś dołożyć , Tylko przesiadka .

      • 22 31

      • Tak, szczególnie gdy PKM jeździ raz na godzinę do Gdyni (2)

        i trzeba pędem lecieć przez te wszystkie schody jeśli człowiek chce wrócić do domu PKMką. Z resztą, rano nie jest lepiej! PKM miała usprawnić i skrócić przemieszczanie się między miastami, a tymczasem podróż do Śródmieścia trwa i trwa i trwa...

        • 23 6

        • bez niej byłaby praktycznie

          niemożliwa.

          Przesiadki to jedyne, co rozwiąże tego typu problemy.
          Dlatego muszą być porządnie zorganizowane, a nie "po gdańsku"

          • 8 1

        • elektryfikacja

          Po elektryfikacji całej linii (cześć PKP) będzie możwila większa częstotliwość. Oby zanim wybudują nowy przystanek miało to miejsce.

          • 0 0

      • Dolozyc

        Tory

        • 2 5

    • Ostatnio widziałam PKM która jechała do Tczewa (1)

      Byłam w szoku

      • 1 0

      • pewnie nawet do Chojnic

        na remont w bazie Regio...

        • 0 0

    • Prawdziwym przełomem byłby takt 20min w szczycie chociaż.

      Czyli między 6, a 9 rano i między 15, a 18 po poludniu. A tak, to zwykla kolejka turystyczno krajoznawcza.

      • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane