• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy sposób na lepszy "Tristar"

Michał Sielski
14 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Po uruchomieniu systemu Tristar takie obrazki, jak gigantyczny korek na trasie W-Z w Gdańsku, mają być już tylko smutnymi wspomineniami Po uruchomieniu systemu Tristar takie obrazki, jak gigantyczny korek na trasie W-Z w Gdańsku, mają być już tylko smutnymi wspomineniami

Dzięki zmienionym procedurom "inteligentny" system sterowania ruchem w Trójmieście ma być pełnym sukcesem. Zmiany w projekcie umożliwią uniknięcie błędów miast, które podobny system już wdrożyły i niewiele to na drogach zmieniło



W połowie roku ruszy przetarg na budowę Tristara. Ale będzie inny niż planowano. Początkowo powstały dwa odrębne projekty: dla komunikacji zbiorowej i ruchu indywidualnego. Teraz zostaną połączone.

- Zmieniły się procedury, więc musimy się do nich dostosować. Ale to dobrze, bo integrując całość mamy większą szansę na wsparcie unijne i łatwiej będzie nam zrealizować wszystkie cele - mówi Jacek Oskarbski, naczelnik wydziału inżynierii ruchu UM Gdyni, który koordynuje projekt.

Jest o co walczyć, bo dofinansowanie Unii Europejskiej w ramach programu Infrastruktura i Środowisko przy takiej inwestycji wynosi aż 85 proc., resztę dołożą samorządy. Koszt realizacji Tristara to 50 mln. euro, czyli po dzisiejszym kursie ok. 230 mln zł.

Jednak niektóre polskie miasta wydały ogromne kwoty na zintegrowane systemy zarządzania ruchem, a efektów nie widać. Popełniły błąd, bo wybrały procedurę przetargową, która określa jednego wykonawcę dokumentacji projektowej oraz samej inwestycji. Tak jest szybciej, ale...

- Wiadomo, że firma, która wygra taki przetarg chce jak najwięcej zarobić. Wybiera więc prostsze, wygodniejsze i tańsze rozwiązania. Potem tworzy system według swojego projektu i nic nie można im zarzucić. A na koniec okazuje się, że korki wcale się nie zmniejszyły - zauważa Jacek Oskarbski.

Na taki problem natrafiła m.in. Warszawa. Spór miasta stołecznego z wykonawcą znajdzie swój finał dopiero w sądzie. W Trójmieście będą więc dwa przetargi, co zapewne wydłuży realizację, ale jest nadzieja, że potem nie będzie trzeba niczego naprawiać.

- Najważniejszy jest efekt. Nawet jeśli wszystko potrwa dwa miesiące dłużej, zaoszczędzimy czas na ewentualne poprawki i negocjacje jeśli wykonawca okaże się nierzetelny - dodaje prezydent Sopotu Jacek Karnowski.

Budowa systemu Tristar ma się rozpocząć pod koniec tego lub na początku przyszłego roku. Po kolejnych dwóch latach będą już nim objęte najważniejsze drogi całego Trójmiasta wraz z obwodnicą.

Centralny komputer będzie sterował sygnalizacją świetlną i regulował ruch samochodów i pojazdów komunikacji miejskiej od granicy Gdyni z Rumią, do drogi wyjazdowej z Gdańska w św. Wojciechu. Systemem zostaną objęte m.in Podwale Przedmiejskie, ul. Armii Krajowej, 3 Maja, Jana z Kolna, Marynarki Polskiej, Słowackiego, Hallera, czy Kościuszki w Gdańsku, ul. Wielkopolska, Morska, Droga Różowa, 10 Lutego i Trasa Kwiatkowskiego w Gdyni, a w Sopocie al. Niepodległości i 3 Maja.

Pojawią się także znaki zmiennej treści, informujące o korkach, wolnych miejscach parkingowych, wypadkach i proponowanym objeździe. Takie tablice staną na największych skrzyżowaniach, głównie z drogami dojazdowymi do obwodnicy. Mają też pojawić się na wszystkich drogach wjazdowych do Trójmiasta.

Nie wszyscy będą jednak ze zmian zadowoleni, gdyż w ramach Tristara pojawią się również nowe fotoradary, mierzące prędkość i robiące zdjęcia przejeżdżającym na czerwonym świetle. Będzie ich niemal 100. Nad wszystkim będą czuwały dwa centra dowodzenia - w Gdańsku i Gdyni oraz mały terminal w Sopocie, skąd do głównego komputera będą trafiały dane o np. kończącym się meczu lub koncercie.

Systemy sterowania ruchem ulicznym na świecie

Najlepsze jest oczywiście japońskie Tokio, gdzie wciąż udoskonalany system działa już od lat 70-tych ubiegłego wieku. Daleko nam także do Niemców, którzy mają podobne systemy w wielu miastach. W niektórych bardzo proste - polegające na ręcznym przełączaniu świateł przez dyżurnego policjanta, który np. toruje drogę dla karetki, gdzie indziej - jak choćby w Berlinie - w pełni skomputeryzowane. Podobnie jest w Pradze i Atenach.

W Polsce na razie najbardziej rozbudowany system ma Poznań, ale i tak jest uważany za jedno z najbardziej zakorkowanych miast w Polsce. Na największe udogodnienia mogą liczyć pasażerowie komunikacji miejskiej - tramwaje i autobusy mają priorytet na skrzyżowaniach.

Zintegrowane systemy kierowania ruchem są też w Łodzi, Krakowie i Olsztynie, gdzie od czasu wprowadzenia czas przejazdu przez miasto skrócił się o 20-30 proc.

Opinie (180) 9 zablokowanych

  • lepiej wydaliby tą kasę remonty dróg.

    kartuska dojazd do obwodnicy, chwarzno i fikakowo zjazdy, poszerzenie obwodnicy na wysokości kartuskiej itd Te pieniądze przydałby się gdzie indziej!

    • 4 4

  • Kolejny odcinek "Co zrobimy"

    Poprzednie odcinki:
    * Trójmiasto: dwa centra zarządzania ruchem (79 opinii) 14 maja 2008
    * Tristar poprowadzi nas po całej metropolii (85 opinii) 27 marca 2008
    * Inteligentny system zadba o bezpieczeństwo (52 opinie) 14 grudnia 2007

    Tymczasem teraźniejszość jest taka, że zwykła drogówka nie pofatyguje się do kierowania ruchem gdy zdarzy się wypadek utrudniający ruch. Np wczoraj koło 17-tej na zaroślaku, kilkaset metrów od komendy.

    • 5 2

  • JAKBY BYLY WIADUKTY TO BY KORKÓW NIE BYŁO!!!! (2)

    JAKBY BYLY WIADUKTY TO BY KORKOW NIE BYŁO,RUCH PRZEBIEGAŁBY PŁYNNIE.SWIATŁA NIGDY NIE ROZWIAZA SPRAWY KORKOW NAWET JAK BEDA WYREMONTOWANE DROGI DWUPASMOWE.A NA ARMII KRAJOWEJ ZE SZKRZYZOWANIE Z ŁOSTOWICKA AZ SIE PROSI O WIADUKT,TAM JEST TYLE MIEJSCA NA TO PRZECIEZ.MOZE KTOS WRESCIE ZACZNIE COS Z TYM ROBIC!!!

    • 5 3

    • (1)

      Tam tak - generalnie nie. Wiadukt w mieście jedynie przesuwa korek o kilkaset metrów i takie komunistyczne wybryki zostały już dawno zarzucone w krajach zachodu. To rozwiązanie na obwodnice i drogi dojazdowe do nich, s-ki, autostrady...

      A co do "korków by nie było" - leczenie korków przerostem infrastruktury jest jak leczenie nadwagi przez popuszczanie pasa ;) Patrz USA. Generalnie trzeba osiągnąć pewien poziom infrastrukturalny, do którego mamy kaaaaaawałek i z korkami się... pogodzić. Bo wzrost natężenia ruchu wynikający z poprawy infrastruktury gwałtownie "skonsumuje" dodatkową przepustowość tej infrastruktury. Wystarczy przywołać wyliczenia, aby dla wszystkich samochodów starczyło miejsca, drogami trzeba by pokryć około 130% powierzchni miasta.

      • 4 0

      • jakby babcia miała wąsy to by dziadkiem była

        • 0 1

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • ale o co ci zapier....? (1)

      • 0 0

      • o jajco, a tobie??

        • 0 1

    • Gallux, znowu ty...

      Banujcie Galluxa!!!

      • 0 1

  • mam lepszy pomysl!! (3)

    za te 230 mln zł dobudujcie po 3 pasie na obwodnicy trójmiasta. Co z tego że będą mnie informować o tym, że jest tam korek.. lepiej jest chyba zapobiegać...

    • 6 4

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • trzeci pas na Obwodnicy - to kilka miliardów....

      j.w.

      • 0 1

    • mam lepszy pomysl!!

      koszt 1 km autostrady ok. 10 mln $ czyli 36 mln zł. My mówimy o 2 pasach a nie o 4, oraz nie trzeba ponosić jakiś większych kosztów związanych z administracją i planem zabudowy. Załóżmy 18 mln zł za 1 km czyli można wybudować dokładnie 12,7 km 3 pasu po dwóch stronach. Myślę, że nawet taka długość 3 pas mówki rozładowałaby tworzące się korki..

      • 0 0

  • ZAKAZ JAZDY CIĘŻARÓWKĄ LEWYM PASEM

    TO NAJLEPSZE ROZWIĄZANIE. ZAKAZ ANULOWAĆ TYLKO W POBLIŻU SKRZYŻOWAĆ Z ZAKRĘTEM W LEWO. PÓŹNIEJ PONOWNIE ZAKAZ....

    • 7 2

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Gallux - do budy!!!

      • 0 1

  • bzdury (2)

    Niektórzy to niezłe bzdury tu piszą. Ten kto twierdzi że dziury w drodze nie pszeszkadzają w biezpiecznej jezdzie chyba jezdzi rowerem albo na wrotkach. Kasę ze te fotoradry wydać na lepsze drogi i UWAGA!!!!- NA BEZPIECZNE PRZEJSCIA DLA PIESZYCH GAMONIE!!!!! W każdej normalnej aglomeracji na zachodzie na głównych drogach zamiast pasów i świateł są zrobione kładki i tunele dla pieszych. Jak ktoś w swoim życiu widział tylko Kościerzyne to niech lepiej się nie wypowiada na temat bezpieczeństwa na drogach

    • 1 3

    • zachód? o czym ty kuźwa piszesz? o jajcach wielkanocnych?

      • 0 1

    • Nie kładki i tunele dla pieszych tylko tunele dla samochodów trzeba budować.Ja chodzę na piechotę i nie mam zamiaru co kilkadziesiąt m zasuwać na górę i na dół po schodach,albo ciemnym tunelem bez jednej żarówki.

      • 3 1

  • a w Szwecji to dziala

    W Szwecji jest podobny (lub taki sam) system i dziala idealnie... Jak jest korek to elektroniczne tablice nad droga pokazuja jaka predkoscia maja poruszac sie samochody zeby w ogole byl ruch a nie tylko ´gaz i hamulec´ na zmiane.. i dziala! Tablice informuja ktore ulice sa zablokowane lub zamkniete z powodu wypadku lub remontu i kieruja gdzie indziej...
    Pewnie troche czasu uplynie zeby system dzialal sprawnie ale warto... No i jeszcze kierowcy musza sie dostosowac do wytycznych a to moze bardziej niemozliwe niz rozruch systemu..

    • 9 1

  • czy to oznacza ze nie bedziemy stac w srodku nocy na czerwonym?? (3)

    • 3 1

    • (2)

      ależ oczywiście że będziemy.Kierując motocyklem czy skuterem możesz w ogóle zapomnieć że wyjedziesz z drogi podporządkowanej.

      • 1 4

      • jak nie masz nic sensownego do powiedzenia to zamilcz kapeluszniku (1)

        • 0 1

        • a ty może wiesz ćwoku jak to działa?Bo ja tak.Poczekałem sobie około 5 minut a w międzyczasie światła zmieniały się na wszystkich kierunkach tylko nie dla mnie.Sam dureń jesteś i pojęcia nie masz.

          • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane