• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy sposób na lepszy "Tristar"

Michał Sielski
14 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Po uruchomieniu systemu Tristar takie obrazki, jak gigantyczny korek na trasie W-Z w Gdańsku, mają być już tylko smutnymi wspomineniami Po uruchomieniu systemu Tristar takie obrazki, jak gigantyczny korek na trasie W-Z w Gdańsku, mają być już tylko smutnymi wspomineniami

Dzięki zmienionym procedurom "inteligentny" system sterowania ruchem w Trójmieście ma być pełnym sukcesem. Zmiany w projekcie umożliwią uniknięcie błędów miast, które podobny system już wdrożyły i niewiele to na drogach zmieniło



W połowie roku ruszy przetarg na budowę Tristara. Ale będzie inny niż planowano. Początkowo powstały dwa odrębne projekty: dla komunikacji zbiorowej i ruchu indywidualnego. Teraz zostaną połączone.

- Zmieniły się procedury, więc musimy się do nich dostosować. Ale to dobrze, bo integrując całość mamy większą szansę na wsparcie unijne i łatwiej będzie nam zrealizować wszystkie cele - mówi Jacek Oskarbski, naczelnik wydziału inżynierii ruchu UM Gdyni, który koordynuje projekt.

Jest o co walczyć, bo dofinansowanie Unii Europejskiej w ramach programu Infrastruktura i Środowisko przy takiej inwestycji wynosi aż 85 proc., resztę dołożą samorządy. Koszt realizacji Tristara to 50 mln. euro, czyli po dzisiejszym kursie ok. 230 mln zł.

Jednak niektóre polskie miasta wydały ogromne kwoty na zintegrowane systemy zarządzania ruchem, a efektów nie widać. Popełniły błąd, bo wybrały procedurę przetargową, która określa jednego wykonawcę dokumentacji projektowej oraz samej inwestycji. Tak jest szybciej, ale...

- Wiadomo, że firma, która wygra taki przetarg chce jak najwięcej zarobić. Wybiera więc prostsze, wygodniejsze i tańsze rozwiązania. Potem tworzy system według swojego projektu i nic nie można im zarzucić. A na koniec okazuje się, że korki wcale się nie zmniejszyły - zauważa Jacek Oskarbski.

Na taki problem natrafiła m.in. Warszawa. Spór miasta stołecznego z wykonawcą znajdzie swój finał dopiero w sądzie. W Trójmieście będą więc dwa przetargi, co zapewne wydłuży realizację, ale jest nadzieja, że potem nie będzie trzeba niczego naprawiać.

- Najważniejszy jest efekt. Nawet jeśli wszystko potrwa dwa miesiące dłużej, zaoszczędzimy czas na ewentualne poprawki i negocjacje jeśli wykonawca okaże się nierzetelny - dodaje prezydent Sopotu Jacek Karnowski.

Budowa systemu Tristar ma się rozpocząć pod koniec tego lub na początku przyszłego roku. Po kolejnych dwóch latach będą już nim objęte najważniejsze drogi całego Trójmiasta wraz z obwodnicą.

Centralny komputer będzie sterował sygnalizacją świetlną i regulował ruch samochodów i pojazdów komunikacji miejskiej od granicy Gdyni z Rumią, do drogi wyjazdowej z Gdańska w św. Wojciechu. Systemem zostaną objęte m.in Podwale Przedmiejskie, ul. Armii Krajowej, 3 Maja, Jana z Kolna, Marynarki Polskiej, Słowackiego, Hallera, czy Kościuszki w Gdańsku, ul. Wielkopolska, Morska, Droga Różowa, 10 Lutego i Trasa Kwiatkowskiego w Gdyni, a w Sopocie al. Niepodległości i 3 Maja.

Pojawią się także znaki zmiennej treści, informujące o korkach, wolnych miejscach parkingowych, wypadkach i proponowanym objeździe. Takie tablice staną na największych skrzyżowaniach, głównie z drogami dojazdowymi do obwodnicy. Mają też pojawić się na wszystkich drogach wjazdowych do Trójmiasta.

Nie wszyscy będą jednak ze zmian zadowoleni, gdyż w ramach Tristara pojawią się również nowe fotoradary, mierzące prędkość i robiące zdjęcia przejeżdżającym na czerwonym świetle. Będzie ich niemal 100. Nad wszystkim będą czuwały dwa centra dowodzenia - w Gdańsku i Gdyni oraz mały terminal w Sopocie, skąd do głównego komputera będą trafiały dane o np. kończącym się meczu lub koncercie.

Systemy sterowania ruchem ulicznym na świecie

Najlepsze jest oczywiście japońskie Tokio, gdzie wciąż udoskonalany system działa już od lat 70-tych ubiegłego wieku. Daleko nam także do Niemców, którzy mają podobne systemy w wielu miastach. W niektórych bardzo proste - polegające na ręcznym przełączaniu świateł przez dyżurnego policjanta, który np. toruje drogę dla karetki, gdzie indziej - jak choćby w Berlinie - w pełni skomputeryzowane. Podobnie jest w Pradze i Atenach.

W Polsce na razie najbardziej rozbudowany system ma Poznań, ale i tak jest uważany za jedno z najbardziej zakorkowanych miast w Polsce. Na największe udogodnienia mogą liczyć pasażerowie komunikacji miejskiej - tramwaje i autobusy mają priorytet na skrzyżowaniach.

Zintegrowane systemy kierowania ruchem są też w Łodzi, Krakowie i Olsztynie, gdzie od czasu wprowadzenia czas przejazdu przez miasto skrócił się o 20-30 proc.

Opinie (180) 9 zablokowanych

  • jak wyciagnac publiczne czyli nasze

    a moze niczyje. Trzeba znalezc problem dotyczacy wszystkich albo prawie wszystkich np korki na ulicach i zaproponowac cos co jest oczywiste tyle ze teraz nalezy wystawic rachunek na duze pieniadze. a jeszcze jak jak ten rachunek wystawi fundacja prowadzona przez moja tesciowa to wszystko bedzie gralo i kazdy zadowolony

    • 0 5

  • Porąbana propaganda sukcesu i naiwna wiara że jakiś komputer sprawi że na drogach konstrukcyjnie przystosowanych do lat 70 czy 80 zmieszczą się wszystkie samochody i zrobi się arkadia szczęśliwości bo tak powiada jakiś gdyński wieczorowy inżynierek.

    • 3 5

  • Trasa RÓŻOWA!!! Co z tym tematem dalej? Miała byc 2ga nitka (15)

    przelotówki łączącej gdynie z gdańskiem a co jest? łaczy jak na razie gdynie z gdynią-orłowo. Ile lat już o tym gdybają i ile lat jeszcze minie zanim coś zrobią. Czy to miasto musi się kompletnie zatka w orłowie i sopocie żeby sprawa nabrała priorytetowości dla władz?

    • 4 1

    • różowy - kolor nie w ... powiedzmy modzie.

      • 0 0

    • a ja mam różowe pończoszki i wnich sobie idę dziś na imprezę (1)

      Kocham różowy kolor

      • 0 0

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Ja mam różowe klapki (10)

      • 0 0

      • Do Mariusza - a ja mam różową łyżkę do butów i się nie chwalę (9)

        • 0 0

        • Ale za to nie masz takich ząbków jak ja. (8)

          • 0 0

          • Ale jakie masz ząbki - rózowe? (7)

            • 0 0

            • Takie vipowskie jakich jeszcze nie widziałaś, droga Grażynko. Przywiozłem je sobie ICE z Niemiec. (6)

              • 0 0

              • To musi byc z Ciebie nie złe ciacho :) (5)

                • 0 0

              • "niezłe" pisze się razem (4)

                Dorota, przynajmniej wiem, gdzie jakie radary stoją.

                • 0 0

              • masz może foto? (3)

                Jeżeli możesz to prześlij mi na @ swoje foto Mariusz na adres:

                tw_kolejarz@ipn.pl

                • 0 0

              • Poco wysyłać? Foto możesz sobie odebrać u Jankowskiego. (2)

                • 0 0

              • Ale gdzie dokładnie u Jankowskiego - podaj linka (1)

                • 0 0

              • Dostałeś już kiedyś linka.

                http://www.iap.pl/index.html?id=wiadomosci&nrwiad=63448

                • 0 0

    • wina Sopotu!

      Zamiast budowac kontrowersyjny tunel w dolnym Sopocie Karnowski powinien wreszcie zgodzić sie na budowe drogi - kontynuacje gdyńskiej Różowej.

      • 0 0

  • Najpierw trzeba wybudowac drogi, a dopiero potem sterować ruchem na nich. Skoro jest tyle samochodów, że zakorkowuja wszystkie najważniejsze arterie w mieście to gdzie skierować te auta? Do lasu??

    • 3 4

  • (1)

    zeby nie bylo korku tam jak na tym zdjeciu to trzeba zrobic wiadukt nad skrzyzowaniem lostwickiej i W-Zki

    • 5 0

    • No i zrobić coś z węzłem Okopowa.

      • 0 0

  • Wiecej fotoradarow...

    Zwiększenie ilości fotoradarów na pewno nie pomoże w odciążeniu naszych drug tylko spowolni ruch jeszcze bardziej, a jak wiadomo w ciągu dnia bardzo ciężko porusza się po drogach trójmiasta. Jedyne co chcą uzyskać to zwiekszęnie ilości naszych pieniędzy, żeby naprawić swoje błędy :] Gratuluje pomysłowości !!! Banda decydentów :]

    • 4 4

  • "W Trójmieście będą więc dwa przetargi, co zapewne wydłuży realizację, ale jest nadzieja, że potem nie będzie trzeba niczego

    naprawiać" I co? to ma być opinia fachowca? To każdy głupi wie.
    Mówi się:
    - nadzieja matką głupich
    lub
    - umiera ostatnia

    Nie no solidny gość, udzielił takiego uzasadniania, że nigdy bym na to nie wpadł

    • 1 2

  • O boze co za zal! (5)

    Ci idioci powinni zbudować SZERSZE drogi. Takie drogi jak na tym zdj to mogą byc gdzies na obrzezu miasta. Wezmy pod lupe naszą obwodnice. tam mamy 2 pasy w jednym kierunku, a powinny być 3 albo 4 + pasy do skręcania w lewo i w prawo na rozjazdach. Czemu tak nie ma? Bo albo jest bieda albo ktos sobie na tym zarabia. Korki zawsze będą przez takie drogi jakie mamy...

    • 2 3

    • Debilu (1)

      Ale nie mamy szerszych ulic i tu niewiele się zmieni. Dlatego szukają innych rozwiązań. Kolejny z d**y komentarz. Drogi są jakie są i poza pluciem na swój monitor niewiele możesz zrobić. Więc jak nie masz do powiedzenia nic w temacie systemu sterowania ruchem to zamilcz.

      • 1 2

      • ale po ch.j takie rozwiązania?Co to da?Pieszym zaserwują przyciski na światłach.Nie wiem jaki p**** wymyślił że rowerzysta ma na każdym przejeździe wciskać guzik i zatrzymywać się.Przecież to jest chore.Chcą budować ścieżki za miliony ale one w ogóle nie będą spełniać swojej funkcji.Myślisz ty człowieku głową?Wszędzie są potrzebne nowe drogi tunele pod ziemią obwodnica północna trasa kaszubska i inne takie rzeczy.

        • 0 0

    • w lewo :]

      gratuluję pomysłu skręcania w lewo na obwodnicy :]

      • 0 0

    • to bedzie Warszawa a nie miasto...

      miasto to waskie ulice i gesta zabudowa. Jak tu jest korek skrecasz w lewo lub prawo i jedziesz rownolegle. Masz 100 tras by dojechac z punktu A do B. Tak wyglada normalne miasto. A nie komunistyczny kolchoz z arteriami przelotowymi. A w ogole to w miescie chodzi sie pieszo lub tramwajem lum autobusem bo wszedzie blisko. Do banku, pubu, sklepu jest tuz za rog ............ Tak jest w normalnym miescie.

      • 0 0

    • jak poszerzyć???!!!

      To by sie podniosło larum gdyby dla poszerzenia obwodnicy albo kazdej innej trzeba było wyciac tysiace drzew. Bo jak inaczej poszerzyć?

      • 0 0

  • Szczerze nic to nie zmieni (4)

    Dopóki sami kierowcy nie naucza się jezdzic teraz w tych korkach co sa a chodzi mi np. o Spacerowa

    • 2 0

    • czyli maja stawac jeden na drugim? (1)

      • 0 0

      • Nie robic duzych odstepów

        • 0 0

    • (1)

      Fakt, jadący w dół do Oliwy na leśnym odcinku zostawiają niepotrzebnie ogromne odstępy, czekając aż samochód sam się rozpędzi na luzie z górki.

      • 0 0

      • Dokładnie to mam na mysli

        Sami sobierobimy korki ani Tristare ani nikt inny nam nie pomoze dopoki sami nie nauczymy sie jezdzic

        • 0 0

  • nierzetelny to jest karnowski

    odejdz i nie wchodz w nowe projekty bez honoru

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane