• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Objazd Bramy Nizinnej nie powstanie. Miasto rozwiązało umowę

Maciej Korolczuk
8 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Objazd Bramy Nizinnej na razie nie powstanie. Objazd Bramy Nizinnej na razie nie powstanie.

Rosnące wymagania wojewódzkiego pomorskiego konserwatora zabytków dotyczące badań archeologicznych na trwającej od sierpnia 2020 r. budowie objazdu Bramy Nizinnej sprawiły, że miasto wstrzymało prace i rozwiązało umowę z wykonawcą. Droga mająca kosztować 16 mln zł - jeśli powstanie - to za kilka lat.



Decyzja konserwatora zabytków jest:

Objazd Bramy Nizinnej miał być nowym połączeniem drogowym między Orunią a Starym Przedmieściem i całkowicie wyprowadzić ruch samochodowy spod renesansowego zabytku.

Jego budowa po wielu perypetiach ruszyła w sierpniu ubiegłego roku i zakładała powstanie nowego fragmentu ulicy poprowadzonego po nowym moście tuż obok bastionu Żubr.

Inwestycja miała kosztować budżet miasta 16 mln zł i oprócz samej drogi zakładała budowę miejsc postojowych i chodników.

W ramach tej kwoty przewidziano też renowację ceglanych murów dawnej bramy kolejowej, przebudowę sieci podziemnych (kanalizacji deszczowej, wodociągowej, oświetleniowej) oraz wykonanie małej architektury.

Sama nawierzchnia miała być wykonana z kostki kamiennej, a w jej posadzce zostać odwzorowany odmiennym kolorem i układem kostki przebieg dawnego toru kolejowego.

Czy Brama Nizinna w końcu doczeka się objazdu? Czy Brama Nizinna w końcu doczeka się objazdu?
Według zakładanego harmonogramu inwestycja powinna być już za półmetkiem, a jej ukończenie zaplanowano na koniec wakacji tego roku.

Przerwane prace, rozwiązana umowa



Niestety, jakiś czas temu prace stanęły. We wtorek władze miasta poinformowały, że umowa z wykonawcą została rozwiązana, a budowa nie zostanie dokończona.

- Zmusiły nas do tego rosnące i wciąż niesprecyzowane oczekiwania wojewódzkiego pomorskiego konserwatora zabytków co do konieczności przeprowadzenia kolejnych badań archeologicznych oraz trwającej procedury wpisania do rejestru zabytków dawnej Bramy Kolejowej dworca Brama Nizinna - mówi Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska. - Wspólnie z wykonawcą uznaliśmy, że nie możemy im sprostać ani też - bez narażenia obu stron na dodatkowe koszty - w nieskończoność czekać na decyzję konserwatora.
O decyzji wstrzymania robót i rozwiązania umowy z wykonawcą władze miasta poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. O decyzji wstrzymania robót i rozwiązania umowy z wykonawcą władze miasta poinformowały we wtorek na konferencji prasowej.
Jak tłumaczą urzędnicy, przed rozpisaniem i rozstrzygnięciem przetargu wojewódzki konserwator zabytków uczestniczył w konsultacjach i uzgadniał poszczególne etapy inwestycji. Mimo to - gdy prace już ruszyły - nadal zgłaszał konieczność kolejnych badań pozostałości po dawnej linii i bramie kolejowej, czym wydłużał procedurę i zwiększał koszty budowy.

Pismem z 17 lutego konserwator poinformował Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, że do czasu wpisu zabytku do Rejestru Zabytków wszelkie prace konserwatorskie, restauratorskie, roboty budowlane i inne działania, które mogłyby prowadzić do naruszenia substancji lub zmiany wyglądu zabytku, są zabronione.

Jak mówią urzędnicy, procedura wpisu zabytku do rejestru w tym przypadku może potrwać nawet 12 miesięcy, a to oznacza całkowity paraliż na budowie.

- Stanęliśmy wobec paradoksalnej sytuacji. Konserwator, chroniąc artefakty pod ziemią, swoją decyzją naraża na dalszą degradację samej Bramy Nizinnej, którą ten objazd miał chronić. Niestety, w najbliższej przyszłości droga nie powstanie, na czym poza samym zabytkiem ucierpią też mieszkańcy Oruni i Olszynki - dodaje Aleksandrowicz.
W najbliższych tygodniach miasto wspólnie z byłym już wykonawcą przeprowadzi inwentaryzację wykonanych prac i zabezpieczy teren. Z 16 mln zł zaplanowanych na całą inwestycję nieukończona budowa pochłonęła dotychczas ok. 10 proc. budżetu. Reszta wróci do budżetu miasta i zostanie przeznaczona na inne inwestycje.

Tędy miała przebiegać nowa droga, która miała odciążyć ruch odbywający się przez Bramę Nizinną. Tędy miała przebiegać nowa droga, która miała odciążyć ruch odbywający się przez Bramę Nizinną.

Opinie (239) ponad 10 zablokowanych

  • Dajmy sobie spokój z objazdem. (1)

    Przecież jest wojna na Ukrainie.

    • 3 3

    • ale karawana

      idzie dalej...
      Na wojnie, jak zwykle, świetnie się zarabia...

      • 2 1

  • (2)

    Prezydent miasta, jak sama nazwa wskazuje, jest od rządzenia miastem. Dbania o jego rozwój i mieszkańców. Prezydent miasta nie powinien, a wręcz nie może mieszać się do polityki. Ma zapędy na Prezydenta Polski?! Proszę bardzo, droga wolna! Wtedy będzie podpisywał i wetował ustawy. Mieszanie się do polityki kończy się tak, jak w Gdańsku - odcięciem od strumienia kasy, jeżeli akurat w Wawie rządzi banda z przeciwnego obozu. A wystarczy jak Szczurek - trzymać się od wszystkich na bezpieczny dystans i zająć się swoim podwórkiem.
    Albo Biedroń - niby gej więc w ultrakatolickim kraju opanowanym przez hipokrytów powinien mieć pod górkę - poszedł na peryferie, trzymał sztamę ze wszystkimi (nawet z kółkiem różańcowym) i Słupsk odmłodniał o 20 lat.

    • 2 5

    • "jest od rządzenia miastem"

      Nie.

      Jest od zarządzania powierzonym majątkiem.
      To "drobna" ale istotna różnica, pomijana w umysłach różnych "dyktatorów kieszonkowych".

      Słupsk? Wykorzystał szansę aby wymieść "beton", ale okres "biedroniowy" nie jest dobrze wspominany.

      • 0 0

    • Ha ha ha

      Zapoznaj się ze stanem kasy miejskiej w Gdyni czy Słupsku.

      • 1 0

  • skandal

    Puszczać jakikolwiek ruch pod takim zabytkiem to skandal. Panie Konserwatorze, może pod bramami Żuławską, Złotą, Wyżynną też puścimy ruch? Pan jest po to aby dbać o zabytki , a nie je dewastować i robić na złość miastu Gdańsk!!!!

    • 2 5

  • Strefa prestizu

    A pieniądze z szarej strefy

    • 5 0

  • Ja rozumiem i jedną i drugą stronę. Teren jest faktycznie dosyć ciekawy i nie był przebadany archeologicznie

    A bastiony, fosy i przyległe do nich tereny zawsze kryją sporo artefaktów, często nawet ciekawych i unikatowych, więc nawet badanie tylko tego jej fragmentu może coś przynieść, co wzbogaci zasoby Muzeum Gdańska, linie kolejowe raczej nie przynoszą artefaktów, choć tu faktycznie jest inaczej, bo był dosyć ciekawy obiekt bramy kolejowej, ale faktycznie też nie może to przysłonić tego, że droga ta ma ochronić bardziej cenny zabytek.

    Gdyby jeszcze ta droga szła dalej prosto łącząc Mostową z Toruńską, to bym zrozumiał w pełni konserwatora, bo tam tuż za linią bastionów znajdował się pierwszy dworzec kolejowy Gdańska i rzeczywiście jego relikty ewentualne wypadałoby zbadać. Ale tak to przesadza. Jakieś szybkie badania archeologiczne tak, ale bez zwiększania ich zakresu.

    • 1 3

  • Wredny marny człowiek = konserwator

    Już kolejny raz robi na złość władzom Gdanska. Co to za głupota żeby to trzymać przy pracy. Wredny człowiek . PozbadCie się go w końcu

    • 4 5

  • im gorzej tym lepiej

    instytucje podlegle lub zalezne od rzadu jak sanepid, pkz, nadzor budowlany, wojewoda itp robia wszystko aby utrudnic lub uniemozliwic samorzadow niepokornym realizacje inwestycji aby wzmoc niezadowolenie mieszkancow a potem kaceperki i inni zwoluja briefingi przeciw

    • 1 4

  • Jestem naprawdę zawiedziony i wkurzony. Kiedy konserwator poniesie w końcu odpowiedzialność za blokowanie kilku inwestycji w mieście? To jest jakiś żart? Ten przejazd jest w fatalnym stanie, a same ul. Dolna Brama i Pod Zrębem są w agonalnym stanie. To jedne z najgorszych dróg w całym w Gdańsku.

    • 1 1

  • Konserwator zabytków swoją decyzją prowadzi do dalszego niszczenia zabytkowej bramy. (1)

    Czy prokuratura nie widzi przestępstwa ?

    • 0 2

    • Przeciez konserwator nie każe przejeżdżać tą bramą. A pomysł z niszczeniem Bramy kolejowej był nieprzemyślany.

      • 0 0

  • Wyburzccie barany tee stare budy na placu walowym 12 i pod zrebem6 i 7 bo na łeb komus sie w kancu sciana przewruci!!!!

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane