• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Objazd Bramy Nizinnej nie powstanie. Miasto rozwiązało umowę

Maciej Korolczuk
8 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Objazd Bramy Nizinnej na razie nie powstanie. Objazd Bramy Nizinnej na razie nie powstanie.

Rosnące wymagania wojewódzkiego pomorskiego konserwatora zabytków dotyczące badań archeologicznych na trwającej od sierpnia 2020 r. budowie objazdu Bramy Nizinnej sprawiły, że miasto wstrzymało prace i rozwiązało umowę z wykonawcą. Droga mająca kosztować 16 mln zł - jeśli powstanie - to za kilka lat.



Decyzja konserwatora zabytków jest:

Objazd Bramy Nizinnej miał być nowym połączeniem drogowym między Orunią a Starym Przedmieściem i całkowicie wyprowadzić ruch samochodowy spod renesansowego zabytku.

Jego budowa po wielu perypetiach ruszyła w sierpniu ubiegłego roku i zakładała powstanie nowego fragmentu ulicy poprowadzonego po nowym moście tuż obok bastionu Żubr.

Inwestycja miała kosztować budżet miasta 16 mln zł i oprócz samej drogi zakładała budowę miejsc postojowych i chodników.

W ramach tej kwoty przewidziano też renowację ceglanych murów dawnej bramy kolejowej, przebudowę sieci podziemnych (kanalizacji deszczowej, wodociągowej, oświetleniowej) oraz wykonanie małej architektury.

Sama nawierzchnia miała być wykonana z kostki kamiennej, a w jej posadzce zostać odwzorowany odmiennym kolorem i układem kostki przebieg dawnego toru kolejowego.

Czy Brama Nizinna w końcu doczeka się objazdu? Czy Brama Nizinna w końcu doczeka się objazdu?
Według zakładanego harmonogramu inwestycja powinna być już za półmetkiem, a jej ukończenie zaplanowano na koniec wakacji tego roku.

Przerwane prace, rozwiązana umowa



Niestety, jakiś czas temu prace stanęły. We wtorek władze miasta poinformowały, że umowa z wykonawcą została rozwiązana, a budowa nie zostanie dokończona.

- Zmusiły nas do tego rosnące i wciąż niesprecyzowane oczekiwania wojewódzkiego pomorskiego konserwatora zabytków co do konieczności przeprowadzenia kolejnych badań archeologicznych oraz trwającej procedury wpisania do rejestru zabytków dawnej Bramy Kolejowej dworca Brama Nizinna - mówi Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska. - Wspólnie z wykonawcą uznaliśmy, że nie możemy im sprostać ani też - bez narażenia obu stron na dodatkowe koszty - w nieskończoność czekać na decyzję konserwatora.
O decyzji wstrzymania robót i rozwiązania umowy z wykonawcą władze miasta poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. O decyzji wstrzymania robót i rozwiązania umowy z wykonawcą władze miasta poinformowały we wtorek na konferencji prasowej.
Jak tłumaczą urzędnicy, przed rozpisaniem i rozstrzygnięciem przetargu wojewódzki konserwator zabytków uczestniczył w konsultacjach i uzgadniał poszczególne etapy inwestycji. Mimo to - gdy prace już ruszyły - nadal zgłaszał konieczność kolejnych badań pozostałości po dawnej linii i bramie kolejowej, czym wydłużał procedurę i zwiększał koszty budowy.

Pismem z 17 lutego konserwator poinformował Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, że do czasu wpisu zabytku do Rejestru Zabytków wszelkie prace konserwatorskie, restauratorskie, roboty budowlane i inne działania, które mogłyby prowadzić do naruszenia substancji lub zmiany wyglądu zabytku, są zabronione.

Jak mówią urzędnicy, procedura wpisu zabytku do rejestru w tym przypadku może potrwać nawet 12 miesięcy, a to oznacza całkowity paraliż na budowie.

- Stanęliśmy wobec paradoksalnej sytuacji. Konserwator, chroniąc artefakty pod ziemią, swoją decyzją naraża na dalszą degradację samej Bramy Nizinnej, którą ten objazd miał chronić. Niestety, w najbliższej przyszłości droga nie powstanie, na czym poza samym zabytkiem ucierpią też mieszkańcy Oruni i Olszynki - dodaje Aleksandrowicz.
W najbliższych tygodniach miasto wspólnie z byłym już wykonawcą przeprowadzi inwentaryzację wykonanych prac i zabezpieczy teren. Z 16 mln zł zaplanowanych na całą inwestycję nieukończona budowa pochłonęła dotychczas ok. 10 proc. budżetu. Reszta wróci do budżetu miasta i zostanie przeznaczona na inne inwestycje.

Tędy miała przebiegać nowa droga, która miała odciążyć ruch odbywający się przez Bramę Nizinną. Tędy miała przebiegać nowa droga, która miała odciążyć ruch odbywający się przez Bramę Nizinną.

Opinie (239) ponad 10 zablokowanych

  • Strabag jest w 33% rosyjską firmą. Tylko tak piszę....

    • 4 4

  • Brawo Trojmiasto

    Czy ktoś Wreszcie nagłośni ile projektów jest zatrzymanych przez konserwatora zabytków?

    • 9 8

  • Ale

    Jakby deweloper miał postawić bloki to były ogarnięte pozwolenia w 5 minut i można by budować

    • 7 0

  • objazd nie powstanie, bo Gdańsk nie ma pieniędzy

    koniec kropka. Z pijarowego na nasze, z urzędniczego na ludzkie, z grzelakowego na polski.

    • 7 4

  • ustawka

    Oleg dierepaska ma oficjalnie poniżej 50% udziałow w FIRmie , ma zakaz wjazdu do USA jest zaufanym człowiekiem putina chyba użyto fortela by rozwiązać umowę ,za kilka miesięcy będzie ogłoszony przetarg na dokończenie budowy i kropka

    • 2 2

  • Ja bym wstawił opinię także drugiej strony

    Ale nie jestem dziennikarzem i co ja tam się znam.

    • 11 0

  • Ten nasz konserwator zabytkow to masakra

    Wszystko wstrzymuje , wystarczy jakiś stary klocek zostawiony przez psa z przed 100 lat i nie ma budowy

    • 4 7

  • objazd dolnej bramy

    czy w końcu ktoś wyleje panu WKZ wiadro zimnej wody na głowę? pomijając już usłużne szkodzenie znienawidzonemu przez prezesa Gdańskowi i jego mieszkańcom to już ociera się o paranoję.

    • 4 7

  • Droga błota

    Wszystko super decyzje decyzjami ale błoto i droga która dla przechodniów jest praktycznie nie do pokonania ( rozkopana przez maszyny ) zapraszamy panią prezydent w szpilkach , proszę pokonać dystans dolna brama - grodza kamienna ! Powodzenia !

    • 7 0

  • Szkoda Bramy Nizinnej, skąd się wziął ten tzw wojewódzki konserwator zabytków? Jaką szkołę skończył? Ktory koleś wsadził go na to stanowisko? Ile dostanie za doprowadzenie do ruiny Bramy Nizinnej?
    Jest to jawne działanie, przez swój brak kompetencji i zerowej wyobraźni na szkodę historycznego Gdańska!!!!

    • 4 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane