• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Europejski kredyt na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Michał Stąporek
28 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe wiadukty nad Obwodnicą Trójmiasta
Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Zaznaczono podział na dwa odcinki, które będą budować konsorcjum Mirbud-Kobylarnia (od południowej obwodnicy Gdańska do Żukowa wraz z obwodnicą tego miasta) i Budimex (z Żukowa do Chwaszczyna). Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Zaznaczono podział na dwa odcinki, które będą budować konsorcjum Mirbud-Kobylarnia (od południowej obwodnicy Gdańska do Żukowa wraz z obwodnicą tego miasta) i Budimex (z Żukowa do Chwaszczyna).

Ponad 1,1 miliarda złotych kredytu udzieli Europejski Bank Inwestycyjny na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Trasa ma powstać do 2025 r.



Najlepszy sposób finansowania budowy dróg to:

EBI udzieli kredytu w wysokości 240 mln euro na budowę 32-kilometrowej drogi, mającej połączyć węzeł PołudnieMapka - na którym Obwodnica Trójmiasta łączy się z Południową Obwodnicą Gdańska - z węzłem ChwaszczynoMapka, powstającym w ramach trwającej budowy Trasy Kaszubskiej.

Dodatkowo z kredytu sfinansowana zostanie także 7-kilometrowa obwodnica Żukowa.

Budowę OMT finansuje państwo za pośrednictwem Krajowego Funduszu Drogowego



Kredyt z EBI zasili Krajowy Fundusz Drogowy (KFD), zarządzany przez państwowy Bank Gospodarstwa Krajowego. Finansuje on budowę i przebudowę dróg krajowych w Polsce, w tym przede wszystkim autostrad i dróg ekspresowych oraz obwodnic miast.

Umowę w tej sprawie podpisano w czwartek, 28 października, podczas konferencji Impact'21 w Poznaniu.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta


Wiceprezes EBI Teresa Czerwińska tak skomentowała podpisanie umowy:

- Nowa droga zlikwiduje wąskie gardła w rejonie Trójmiasta na istniejącej zatłoczonej obwodnicy, co pozwoli na lepszy przepływ ruchu i poprawi jakość życia i jakość powietrza w trzech miastach. Jest to kolejny już projekt w ciągu ostatniej dekady wspierany w dużej części przez EBI, który przyczyni się, w ramach inicjatywy UE, do modernizacji polskich dróg jako integralnej części sieci transeuropejskiej łączącej Morze Bałtyckie z Adriatykiem.
Z kolei Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes zarządu BGK, polskiego banku rozwoju, stwierdziła:

- Budowa obwodnicy Trójmiasta zwiększy bezpieczeństwo i komfort podróży dla mieszkańców regionu oraz turystów. Usprawni również międzynarodowe połączenie tranzytowe będące częścią Transeuropejskiej Sieci Dróg.

Dwa odcinki i dwaj wykonawcy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej



Przypomnijmy: umowy z wykonawcami na budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej podpisano w kwietniu tego roku. Łącznie koszt prac wyniesie prawie 1,5 mld zł. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa finansowana jest z budżetu państwa.

Wykonawców jest dwóch, bo prace podzielono na dwa zadania.

16-kilometrowy odcinek od węzła Gdańsk-Południe do Żukowa wraz z 7-kilometrową obwodnicą Żukowa zbuduje konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Otrzymają za to 777 mln zł.

16,3-kilometrowy odcinek z Żukowa do Chwaszczyna zbuduje Budimex. Firma otrzyma za to ponad 715 mln zł.

Budowa OMT ruszy prawdopodobnie w przyszłym roku, bo od podpisania umów wykonawcy opracowują dokumentację projektową, uzyskują opinie, uzgodnienia i decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Opinie (213) 1 zablokowana

  • To kiedy opłaty za wjazd do miasta? (4)

    • 4 3

    • A kiedy podatek katastralny? (1)

      • 4 0

      • Rosnący logarytmicznie wraz z każdą kolejną nieruchomością będącą w Twoim posiadaniu.... Jak zaczną się na poważnie kończyć pieniądze w budżecie...

        • 0 1

    • oby jak najprędzej

      • 0 1

    • Wtedy kiedy opłaty na wjazd do sąsiedniej gminy

      Czyli jak nastanie rozbicie dzielnicowe

      • 0 0

  • a kiedy łącznik gdyński?

    • 3 4

  • Gdańsk i Gdynia to tylko 2 z wielu miast w Polsce, do tego bardzo źle zarządzane (2)

    to i tak dużo co te miasta otrzymały na rozwój

    • 10 10

    • (1)

      I dlatego ciagle przybywa mieszkańców a ceny mieszkań biją rekordy. Kto by chciał tu mieszkać

      • 1 1

      • Ubywa, masz nieaktualne informacje :)

        • 1 1

  • (7)

    warto podkreślić, że pierwsze przymiarki do tej trasy były w 2005r czyli 20lat na taki kawałek drogi, masakracja do kwadratu, patrząc ile haj$u zostawia motoryzacja

    • 27 7

    • Realny czas budowy drogi od pomysłu do przejezdności to ok 12 lat.

      W tym czasie robi się Decyzja Środowiskowa, ZRID, przetargi, projektowanie i budowa. Kilka osób (chyba z Chwaszczyna) zaskarżało w koło DŚ i straciliśmy 5 lat, potem kolejne 3 lata droga leżała w rządowej zamrażarce. Teraz sumujemy: 2005+12+5+3 = 2025r. Mogło być szybciej, ale dobrze że będzie w ogóle.

      • 6 1

    • Nieprawda (3)

      Ta trasa pojawiła się nagle w planach w roku 2011 kiedy pewien polityk kupił ziemię w Kiełpinie. W tamtych czasach politycy wówczas rządzący lubili nazywać inwestycje swoimi nazwiskami były np schetynówki, kuroniówki a tą drogę lansowano wtedy jako "złączka Borusewicza"

      • 2 4

      • (1)

        nie masz pojęcia, bo w latach 2005-06 już wisiały plakaty w Małkowie "Nie obwodnicy" bo tam były pierwsze plany

        • 0 1

        • W Małkowie może i rozmawiano

          Ale o modernizacji drogi nr 20 na odcinku żukowo chwaszczyno, natomiast hasło "metropolitalna" między Straszynem a Chwaszczynem to jest rok 2011

          • 0 0

      • Rok 1991, Panie nie kupuj tamtych tanich działek bo droga na Kartuzy ma tam iść. I zamiast 5-6 $ za metr trzeba było zapłacić 10$.... ;}

        • 1 1

    • sa w Trojmiescie problemy komunikacyjne o znacznie dluzszym zyciorysie

      Pomysly tej trasy sie pojawily, gdy "nowa komuna" zamienila waciaki na marynarki i szelki oraz zrealizowala marzenia o luksusie, czyli bryka i chata za miastem.
      Wtedy dotalo do ciasnych mozgow, ze do szczescia duzo jeszcze brakuje.

      • 1 1

    • Poczetek lat 90-tych. Gdy Gdańsk z Gdynią licytowali podczas rozmów nad przejęciem Chwaszczyna....

      • 0 0

  • Nie wierzę (3)

    Jest szansa że budowa rozpocznie się w przyszłym roku a już niby do 2025 ma być gotowa? Nie w tym kraju

    • 19 21

    • jeżeli nie budją jej Włosi to będzie

      • 4 1

    • To nie jest lotnisko w Berlinie. Tu jest Polska, tu się pracuje!

      • 1 0

    • Mirbud i Budimex podołają o ile nie odkryją podziemnych jezior jak pod Koszalinem czy innych archeologicznych tematów.

      • 0 0

  • No to kicha.

    Nie ma łącznika do Kartuz.

    • 6 0

  • miliard dla wygody turystow i mieszkancow suburbiow

    A miliarda na porzadne polaczenie portu w Gdyni z siecia drogowa nie ma.

    • 7 4

  • (1)

    A można było zrobić bez kredytu. Wystarczylo te 2 mld które poszły na tvpis przeznaczyć na ta lub inną budowę. Zobaczcie ile hajsu poszło w błoto...

    • 12 3

    • tusk mógł też nie umarzać 1,2 mld długu gazpromowi

      • 3 3

  • Do analizy i logiki (9)

    Wszystko fajnie , tylko aby zjechać z tych obwodnic do miasta trzeba stać godzinę w korku na spacerowej, słowackiego i do Havla. Mamy całe 3 zakorkowane drogi. brawo

    • 88 11

    • (2)

      nikogo to nie interesuje, nie ma tras wewnatrz miasta

      • 11 1

      • "trasy" "szybkiego ruchu" wewnątrz miasta są - zwykle zakorkowane w godzinach szczytu (1)

        Tworzenie kolejnych przyczynia się do zwiększenia skali ruchu na drogach, które prowadzą do nowych rozwiązań drogowych czyli nie poprawiają jakości systemu drogowego ani nie przyczyniają się do redukcji uciążliwości wynikających z nadmiernej roli samochodów prywatnych w życiu miasta. Przedstawicielka EBI sprawia wrażenie, że nie potrafi zrozumieć tej prostej prawdy. Tylko radykalne postawienie na poprawę sieci kolei lokalnej i dostępu do jej stacji dla pieszych i rowerzystów poprawia jakość funkcjonowania systemu transportowego aglomeracji. Kolejne dziesiątki milionów złotych wydanych na coraz szybsze poruszanie się ślepą uliczką niezrównoważonego rozwoju.

        • 12 10

        • kolejny raz popisy intelektualne lewackich ideologów

          Pisanie że zwiększanie liczy dróg, liczby pasów etc...zwalnia ruch jest i**otyzmem.
          Wiem że chceilibyscie wszystkich wepchnąć do zatłoczonych autobusów stojących w korkach na upstrzonych studzienkami, wybojami i innymi przeszkodami drogach.
          Takie to już wasze chore marzenie.

          • 8 7

    • chyba tylko Ty stoisz godzine

      • 0 5

    • OMT (1)

      Nie będzie służyła do dojazdu do miasta a do tranzytu w celu ominięcia trójmiasta . Np. ktoś jedzie od strony warszawy i zmierza do Lędborka i Słupska pojedzie OMT, gdyż OMT będzie naturalnym przedłużeniem obecnej S 7 ludzie pojadą dalej prostą i wjadą na OMT. Na węźle Chwaszczyno zjadą na S 6 w kierunku Szemudu i Bozegopola omijając szerokim łukiem cala aglomerację trójmiejską . Ze starej obwodnicy zatem zniknie cały ruch tranzytowy i ciężki

      • 13 3

      • jeśli ktoś z centrum czy z południa jedzie na zachód i północny zachód

        to nie jedzie przez Gdańsk.

        Poza tym, dla tych miejsc Pomorze (zwłaszcza zachodnie) praktycznie nie istnieje.

        W ocenie priorytetów porównaj skutki gospodarcze braku rozwiązania komunikacyjnych problemów portu w Gdyni a pochylanie się nad warszawiakami jadącymi na wywczasy do Łeby czy Międzyzdrojów... O Helu nie wspomnę...

        • 6 2

    • Wszystko fajnie

      Jak Po-cy budują 37 km drogi za ponad miliard a PIS podaje że mur na granicy z Białorusią (ponad 480km) wraz z wyposażeniem w nowoczesny sprzęt to machlojki? Daje do myślenia?

      • 2 2

    • Jak się tobie nie podoba to wyprowadź się do Białegostoku

      • 0 0

    • seba nie musisz wszedzie

      jezdzic swoim najnowszym bmv roczni k1998 aby doejchac, masz autobusy

      • 1 0

  • no fajnie, ale na jaki procent ten kredyt?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane